خانهمقالاتکانال گرد و چهارگوش

کانال گرد و چهارگوش

کانال گرد و چهارگوش

سیستم های انتقال هوا نیاز به کانال هایی جهت جابه جایی هوا دارند. موارد استفاده از کانال گرد و چهارگوش هم دقیقا در این زمینه می باشد. وظیفه کانال گرد و چهارگوش (Rectangular & Round Duct) منتقل نمودن و جابه جایی هوا در سیستم های مختلف می باشد.

از کانال گرد و چهارگوش در فضاهای مختلف و کاربری های گوناگونی استفاده می گردد و هیچ گونه محدودیت فضایی وجود ندارد زیرا تنوع کانال گرد و چهارگوش بسیار زیاد است. تنوع از لحاظ سایز، ابعاد، متراژ، ضخامت ورق، جنس و متریال، ویژگی های خاص و… که آنها را جهت استفاده در کاربری های متفاوت آماد می نماید. کاربری هایی مانند بهداشتی، درمانی، بیمارستانی، دروخانه ها، اداره ها و فضاهای تجاری و مسکونی، ویلاها، آپارتمان ها، انواع کارخانه ها و کارگاه ها، انبارها و سوله ها، فضاهای ورزشی مثل ورزشگاه ها، باشگاه ها، استادیوم ها، فرودگاه ها و بسیاری از فضاهای گسترده دیگر.

کانال گرد و چهارگوش در عین حالی که دارای مزیت های برابر و شباهت هایی می باشند تفاوت های بسیاری هم دارند.  اما می توان از شباهت آنها به این نکته اشاره نمود که در ساخت هر دو کانال گرد و چهارگوش را می توان از ورق گالوانیزه استفاده نمود و از مکانیزم گالوانیزاسیون استفاده نمود. استفاده از ورق گالوانیزه در ساخت کانال گرد و چهارگوش موجب می گردد تا مقاومت این کانال ها در برابر انواع ضربه ها، عوامل محیطی، عوامل خارجی و… بسیار مقاوم باشند و این مقاومت بالا موجب می گردد تا کارایی و طول عمر کانال بیشتر شده و در نتیجه نیاز بسیار کمتری به تعمیرات و نگهداری داشته باشند و هرچه نیاز کمتری به تعمیرات وجود داشته باشد، در زمان وهزینه ها صرفه جویی شده و همچنین دردسر و مشکلات کمتری را با خود به همراه دارد.

در ابتدای امر کانال کشی و شکل گیری پروژه تهویه مطبوع، ابتدا باید فضای مورد نظر پروژه کاملا توسط مهندسین بررسی و برآورد گردد. سپس نقشه های مناسب و با ابعاد دقیق تهیه شده و کانال کشی و طراحی کانال گرد و چهارگوش آغاز می گردد که این امر به کمک طراحان و توسط نرم افزارهای دقیق مهندسی طراحی می گردد. پس از طراحی کانال گرد و چهارگوش و برآورد ابعاد و نحوه کانال کشی، کانال های طراحی شده به کمک ماشین آلات مهندسی در کارخانه تولید و آماده می گردند. در کنار خود کانال گرد و چهارگوش، نیاز به قطعات و اتصالاتی هست مانند ساپورت، زانو، سه راه، چهارراه، شلواره، هود، دریچه، دمپر، رابط، گسکت و… که تمامی این اتصالات و لوازم جانبی نیز در کنار کانال گرد و چهارگوش توسط ماشین آلات و دستگاه ها درکارخانه ها تولید می گردند. تولید تک تک قطعات با دقت و کیفیت بسیار بالایی انجام می گیرد و در نهایت کار بی نقض و با کیفیتی آماده می گردد که در روند پروژه بسیار تاثیرگذار می باشد.

کانال کشی کانال گرد و چهارگوش به این صورت انجام می گردد که در آغاز پروژه ابتدا کانال به کمک یک ساپورت دیواری یا سقفی (بسته به موقیت قرارگیری کانال گرد و چهارگوش) در جای خود محکم می گردد و عملیات کانال کشی انجام گرفته و طول روند انجام کار با توجه به نیاز از رابط، زانو، سه راه، چهارراه و یا سایر قطعات با توجه به سایز و ابعاد مورد نظر استفاده می گردد و در انتها نیز دوباره به کمک ساپورت و به همان روش ابتدای پروژه کانال متصل می گردد. از دمپر می توان جهت تنظیم شدت و میزان هوای عبوری از کانال گرد و چهارگوش استفاده نمود و دریچه ها را هم در هر فضا جهت هدایت و انتقال باد به فضای داخلی مورد استفاده قرار داد.

در میان کانال گرد و چهارگوش، کانال گرد به نسبت طرفداران بیشتری را به خود جلب می نماید چراکه دارای مزیت ها و برتری هایی نسبت به کانال چهارگوش می باشد که موجب گشته است تا استفاده از کانال چهارگوش محدود به زمان های گذشته باقی بماند و کانال گرد با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود مورد توجه بیشتری در دنیای صنعتی امروز قرار بگیرد.

اما هر دو کانال گرد و چهارگوش بسیار در دسترس هستند و تهیه آنها آسان است، نصب آنها دشوار نیست و یک نصاب حرفه ای و کاربلد می توان به راحتی و بدون دردسر و مشکل آن را انجام دهد، قیمت بالایی ندارند و یکی از دلایل پر طرفدار بودن آنها نیز به دلیل همین قیمت پایین است چرا که در کل پروژه موحب صرفه جویی در هزینه ها می گردند.

همان طور که پیش تر گفته شد به راحتی طراحی و تولید می گردند و سرعت نصب آنها نیز بالا می باشد به همین دلیل موجب صرفه جویی در وقت و زمان نیز می گردند.

در کل کانال گرد و چهارگوش دارای برتری های فراوانی جهت استفاده در سیستم های انتقال هوای سرمایش گرمایش می باشند و بسیار پر طرفدار هم هستند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی