خانهمقالاتکانال کشی هوای اتاق تمیز

کانال کشی هوای اتاق تمیز

کانال کشی هوای اتاق تمیز

به منظورانتقال هوا با کلیه ویژگی ها و مشخصات برودتی و حرارتی در سیستم کانال کشی هوای اتاق تمیز و هم چنین درجه تمیزی معین به داخل محیط اتاق تمیز می توان در کانال کشی هوای اتاق تمیز ( Ductworks in Clean Room ) از انواع متنوع کانال های گرد و یا چهارگوش استفاده نمود که البته بهترین پیشنهاد برای این منظور کانال اسپیرال گالوانیزه است. علاوه بر آن نیز می توان برای مسیر های برگشت و اگزاست ها در کانال کشی از این نوع از کانال ها بهره برد . به طور معمول جنس این نوع ازکانال هایی که درسیستم کانال کشی استفاده می شود از جنس ورق های گالوانیزه میباشد ولی در بسیاری از موارد هم می توان برای این منظور از کانال هایی استفاده نمود ( گرد و یا چهار گوش ) که از جنس ورق استیل می باشند .

البته استفاده از کانال هایی که جنس آن ها از ورق استیل می باشد در سیستم کانال کشی هوای اتاق تمیز می تواند افزایش بزرگی در هزینه های مربوط به داکت کشی ایجاد نماید. در بسیاری از اتاقهای تمیز نیاز است تا جریان هوا از بالا به پایین دمیده گردد و ذرات معلقی که به دلیل توزین و نمونه برداری های انجام شده تولید میگردند را به طرف فیلتر ها هدایت کند و موجب جذب آن ها شود . در نتیجه به این ترتیب طی طراحی و اجرای یک سیستم کانال کشی هوای اتاق تمیز که به صورت حرفه ای انجام شده است کالا و کاربر هردو از هر نوع آلودگی در این گونه فضا ها حفاظت می گردند.

کانال کشی هوای اتاق تمیز چه نکاتی دارد؟

لازم به ذکر است که در داخل اتاق تمیز گاهی فشار منفی به وجود می آید که این امر موجب می شود از نفوذ ذرات به داخل اتاقک جلوگیری به عمل آید. در واقع اتاق های تمیز چون سیستم های تهویه منحصر به فردی دارند نوع سیستم کانال کشی هوای اتاق تمیز نیزباید به صورت کاملا حرفه ای انجام پذیرد . مسایل و موارد زیادی در هنگام طراحی و اجرا برای کانال کشی وجود دارد که می توان از بین آن ها به سهولت در تمیز کردن کانال ها اشاره نمود.

این مسئله بسیار مهم است که بتوان کانال کشی هوای اتاق تمیز را به گونه ای انجام داد تا هیچ گونه مشکلی در تمیز کردن و تمیز نگه داشتن اتاق تمیز به وجود نیاید . به عنوان مثال در هنگام پیاده سازی کانال کشی هوای اتاق تمیز می بایست دریچه هوابند را در بین ناحیه تمیز و آلوده کنار آن نصب شود . از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه لازم را مبذول داشت که در هنگام کانال کشی نباید سایر تجهیزات به گونه ای طراحی و نصب گردد تا در جلوی جریان هوا قرار بگیردو مانع آن گردد زیرا این کار حتی می تواند موجب افت فشار جریان هوای عبوری از کانال ها و هم چنین کاهش راندمان و کارایی سیستم کانال کشی گردد.

به عنوان مثال در برخی مکان ها و محیط ها در اتاق های تمیز جهت استخراج بخار های الکلی از کانال کشی استفاده می شود که می بایست بسیار دقیق و حرفه کار کانال کشی هوای اتاق تمیز را انجام داد .

قیمت کانال هوا

کانال کشی هوای فضای بیمارستانی

در اتاق های تمیز و اتاق های گند زدایی و اتاق های هواساز تهویه مطبوع ( یعنی تمیز ترین اتاق ) ، فشار هوا در بیشترین حد می باشد . و به صورت پله ای و به تدریج در راهرو ها کم می گردد . این عمل به این صورت شکل می گیرد که در ابتدا فعالیت معمول با فشار هوایی در حدود 45 پاسکال آغاز می گردد و به صورت تدریجی 10 پاسکال  10 پاسکال کاهش می یابد . و در نهایت به فشار هوایی معادل 15 پاسکال که در واقع فشار هوای حداقل و یا کمینه می باشد می رسد . شدت فشار هوا در سیستم کانال کشی به طرح بندی و چگونگی ساخت اتاق تمیز وابسته می باشد.

جهت کانال کشی هوای اتاق تمیز می توان از نوع خاصی از لوله های خرطومی استفاده نمود که کاربرد فراوانی دارد در واقع این محصول همان کانال خرطومی با عایق الاستومری می باشد که در مواردی که انتقال مواد در داخل این لوله های احتیاج به عایق کاری و عایق بندی دارد، می توان از آن استفاده نمود . دمای کاری این مدل از لوله های خرطومی که برای داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد از منفی 3 درجه سانتی گراد تا حدود مثبت 110درجه سانتی گرادمی باشد که دراین دما هیچ گونه خللی در انتقال مواد توسط لوله خرطومی داروسازی به وجود نمی آید.

ساختار لوله خرطومی داروسازی که می توان از آن نیز به عنوان لوله خرطومی داروسازی استفاده نمود ؛ به صورت سه لایه می باشد که یک لایه داخلی از جنس فویل آلومینیوم  و لایه میانی از جنس عایق فشرده شده الاستومری و لایه خارجی یک نوع روکش محافظ از جنس فویل آلومینیوم می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی