خانهمقالاتکانال چهارگوش تهویه مطبوع

کانال چهارگوش تهویه مطبوع

کانال چهارگوش تهویه مطبوع

کانال چهارگوش تهویه مطبوع همان طور که از اسم آن مشخص و واضح است جهت انتقال هوا در انواع سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد و درواقع یک عضو بسیار مهم و اصلی ترین عضو سیستم های تهویه مطبوع به شمار می رود.

کانال چهارگوش تهویه مطبوع (Air Conditioning Rectangular Duct)  از نخستین و ابتدایی ترین انواع کانال های انتقال هوا به شمار می روند و درواقع از زمانی که مسئله تهویه مطبوع برای انواع فضاها و ساختمان ها به میان آمد، نام کانال چهارگوش تهویه مطبوع به وفور شنیده می شد. کانال چهارگوش تهویه مطبوع به دلیل سهولت فراوان در امر تولید و اجرا و دسترسی بسیار آسان جزو پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین انواع کانال های انتقال هوا به شمار می رود. درست است که این کانال هوا در میان انواع کانال های دیگر که پس از کانال چهارگوش تهویه مطبوع تولید شده و وارد بازار صنعت تهویه شدند دارای ایراد ها و عیوب فراوانی می باشد اما هنوز هم به دلیل سادگی و دسترسی آسان بسیار مورد استفاده قرار گرفته و پر طرفدار می باشد. کانال چهارگوش تهویه مطبوع با مقطع مربع دارای بازدهی عملکردی بالاتری می باشد اما به دلیل آن که نوع مقطع مستظیلی این کانال جایگری مناسب تری دارد، بدین ترتیب از این نوع کانال چهارگوش بیشتر استفاده می گردد.

اگر کانال چهارگوش تهویه مطبوع از جنس ورق گالوانیزه تولید گردد موجب مقاومت بسیار زیاد آن می گردد چرا که ماهیت ماده گالوانیزه بدین صورت است که مانع از نفوذ هرگونه ماده مزاحم و مخرب نظیر مواد شیمیایی، اسیدی و نفتی، رطوبت، حرارت، گرما و سرما و بسیاری از عوامل گوناگون طبیعی و غیر طبیعی به داخل کانال چهارگوش تهویه مطبوع می گردد و در نتیجه این امر این کانال بسیار دیرتر فرسوده و خراب می گردد و به همین دلیل می تواند در مدت زمان بسیار طولانی تری به صورت مفید و با کیفیت بسیار بالا به فعالیت خود ادامه دهد.

ضخامت ورق گالوانیزه بکار رفته در کانال چهارگوش تهویه مطبوع را می توان در اندازه های مختلفی تولید نمود و این تنوع معمولا 0.6، 0.8 و 1 میلیمتر می باشد و می توان با توجه به ویژگی های موجود در فضا و نیاز پروژه در ضخامت های مختلف ورق گالوانیزه بکار رفته در این کانال چهارگوش را تولید نمود.

کانال چهارگوش تهویه مطبوع را می توان در ابعاد بسیار متنوعی تولید نمود و یک ویژگی بسیار مثبت این کانال این است که می توان به دیواره های آن و درواقع به طول آن اضافه نمود و همچنین این کانال را می توان با توجه به درخواست و نیاز مشتری و مطابق با ویژگی ها و شرایط پروژه به هر شکل و ابعادی که نیاز باشد تولید نمود. اینن تنوع بسیار بالا در زمینه سایز، ابعاد کانال، طول آن و… موجب استفاده بسیار گسترده از این کانال شده است و به همین دلیل است که پس از ورود تعداد بسیار زیاد کانال های مدرن و پر بازده که بسیاری از مشکلات و معایب کانال چهارگوش تهویه مطبوع را بر طرف نموده است، هنوز هم این کانال دارای طرفداران خاص خود بوده و هنوز هم بسیار از آن استفاده می گردد.

کانال چهارگوش تهویه مطبوع دارای ساختار بسیار منسجم و یکپارچه است و به همین علت است که هیچ گونه نفوذ و یا نشتی در این کانال به وجود نیامده و در نتیجه به هیچ وجه موجب اتلاف انرژی نمی گردد. بنابراین صرفه جویی در مصرف انرژی یکی دیگر از ویژگی های مثبت و بسیار مفید این کانال هوا می باشد.

از طرفی ظاهر بسیار شکیل و منظم کانال چهارگوش تهویه مطبوع موجب شده است تا به جای پنهان نمودن آن از نظر ها و قرار دادن آن در زیر سقف کاذب، بر روی سقف هم از آن استفاده گردد و به عنوان یک عضو از دکوراسیون فضا آن را مورد استفاده قرار داد و بدین ترتیب علاوه بر استفاده از آن به عنوان انتقال دهنده هوا، می توان از آن در دکوراسیون فضای مورد نظر هم استفاده نمود.

تولید کانال چهارگوش تهویه مطبوع با سرعت بسیار بالایی قابل انجام می باشد و علت آن هم سادگی ساختار آن می باشد. همچنین از طرفی به علت سادگی ساختار این کانال، عمل اجرا و نصب آن هم با سرعت بسیار بالایی انجام گرفته و می توان در مدت زمان بسیار کوتاهی کانال چهارگوش تهویه مطبوع با کیفیت و با سرعت بالا را در پروژه تهویه مورد نظر اجرا نمود.

کانال چهارگوش تهویه مطبوع دارای مشکلات و معایبی نیز می باشد و بدین ترتیب کانال گالوانیزه گرد به عنوان جایگزین این کانال و در صدد بر طرف نمودن عیب ها و ایرادات این کانال تولید شد و مورد توجه بسیاری هم قرار گرفت.

اما با این وجود کانال چهارگوش تهویه مطبوع هنوز هم در بسیاری از پروژه ها و سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده بسیار گسترده ای قرار می گیرد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی