خانهمقالاتکانال چهارگوش انتقال هوا

کانال چهارگوش انتقال هوا

کانال چهارگوش انتقال هوا

کانال چهارگوش انتقال هوا  یکی از ابتدایی ترین انواع کانال های انتقال هوا به شمار می رود. این نوع کانال انتقال هوا در ابتدا به دلیل عدم حضور ماشین آلات مهندسی و پیشرفته، به کمک دست و نیروی انسانی تولید می گشتند و در انواع سیستم های هوارسان و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گرفتند. این عمل با مشکلات و مسائل متعددی نیز همراه بود که از جمله آن می توان به وجود خطای انسانی و پایین آمدن کیفیت تولید و ساخت و سرعت بسیار پایین در تولید و اجرا اشاره نمود. اما در زمان خود از بهترین کانال های انتقال هوا محسوب می گشت. سپس با بیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه تهویه و صنعت، ماشین آلات مهندسی و پیشرفته به بازار کار آمده و از آن پس کانال چهارگوش انتقال هوا توسط انواع ماشین آلات مهندسی تولید می گشتند که علاوه بر کیفیت و دقت بسیار بالای ساخت، با سرعت بسیار بالایی این کانال چهارگوش انتقال هوا تولید می شد و سپس به دلیل وجود امکانات و نیروی انسانی حرفه ای این کانال هوا اجرا و نصب می شد.

بنابراین کیفیت بالا و سرعت اجرای بالای از مهم ترین مزایا و ویژگی های کانال چهارگوش انتقال هوا به شمار می رود.

در این میان هزینه های تامین و تولید کانال چهارگوش انتقال هوا (Rectangular Air Duct) و اجرای آن هم بسیار پایین و کم می باشد و علت آن هم دسترسی بسیار آسان به این کانال هوا و ساختار بسیار ساده و غیر پیچیده آن است.

کانال چهارگوش انتقال هوا را می توان به سادگی و تنها با رعایت تعدادی نکات فنی و اجرایی در محل پروژه نصب نمود و اگر تمامی این موارد رعایت گردد، موجب می شود تا کانال چهارگوش انتقال هوا با بازدهی بسیار بالا و کارایی مناسب به فعالیت خود ادامه داده، در نتیجه در مقابل عوامل متعدد و گوناگون از خود مقاومت نشان داده و بسیار دیرتر فرسوده و خراب گردد. بدین ترتیب در مدت زمان بسیار طولانی تری به فعالیت با کیفیت خود ادامه دهد.

کانال چهارگوش انتقال هوا را در تمامی انواع فضاها و کاربری می توان مورد استفاده قرار داد و به طور قطع هیچ محدودیت و هیچ مانعی جهت استفاده از این کانال هوا وجود نداشته و با خیالی آسوده می توان از آن در تمامی فضاها اعم از اداری، تجاری، مسکونی و… فارغ از متراژ و اندازه آن استفاده نمود.

در ساختار کانال چهارگوش انتقال هوا می توان از ورق گالوانیزه استفاده نمود و بدین ترتیب تا حد بسیار زیادی بر مقاومت و استحکام آن در برابر ضربه و فشار و نفوذ انواع عوامل طبیعی و غیر طبیعی آسیب رسان به کانال چهارگوش انتقال هوا جلوگیری نمود.

کانال چهارگوش انتقال هوا در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد دارای معایبی هم می باشد.

کانال چهارگوش هوا هنگام اجرا و استفاده سر و صدای زیادی ایجاد می نماید و به دلیل آن که عایق نمودن آن در جهت حذف این سر و صدا ها کار دشواری می باشد، بدین ترتیب نمی توان آن را به عایق بندی تجهیز نمود و درواقع عمده ترین علت پدید آمدن این سرو صدا هم وجود زوایا و گوشه های تیز در ساهتار این کانال است که موجب می گردد تا هوا هنگام عبور از کانال چهارگوش انتقال هوا به گوشه های تیز آن گیر کرده و تولید سر و صدای زیادی نماید. به همین علت پس از این کانال چهارگوش، کانال های گرد گالوانیزه به روی کار آمدند تا با وجود ساختار نرم و گرد خود هنگام عبور هوا به جایی گیر نکرده و هیچ سر و صدایی تولید نمی نماید.

کانال چهارگوش انتقال هوا دارای وزن بسیار بالایی می باشد و علت آن هم استفاده از ورقه های سنگین و مستحکم گالوانیزه در ساختار آن می باشد. همین مورد عمل انتقال، جا به جایی و نصب کانال چهارگوش انتقال هوا را با دشواری هایی همراه نموده است.

کانال چهارگوش انتقال هوا بسیار پر حجم بوده و در فضا حجم زیادی را اشغال می نماید و بدین ترتیب موجب اشغال فضای مفید بسیار زیادی در یک فضای پروژه می گردد.

به دلیل وجود تمامی مشکلات و ایراد هایی که برای کانال چهارگوش انتقال هوا گفته شد، پس از آن نسل های جدید تری از کانال های انتقال هوا به بازار تهویه وارد شدند که هیچ یک از ایرادات این نوع کانال انتقال هوا را دارا نبوده و در عوض دارای مزایای فراوانی در جهت بهبود عملکرد هوا رسانی و تهویه مطبوع می باشند.

اما با این وجود به دلیل دسترسی آسان و سریع، تولید و اجرای سریع، سهولت در امر تولید و اجرا، زیبایی ظاهری، استحکام و مقاومت بسیار بالا، صرفه جویی در زمان، هزینه ها، انرژی و… برای کانال چهارگوش انتقال هوا هنوز هم در بسیاری از پروژه های تهویه از این کانال هوا استفاده می گردد و هنوز هم طرفداران خاص خود را داشته و به همین علت استفاده از آن منسوخ نشده است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی