خانهمقالاتکانال پیش عایق شده

کانال پیش عایق شده

کانال پیش عایق شده

کانال پیش عایق شده در واقع نوعی از کانال انتقال هوا می باشد که پیش از تولید عایق می گردد و این امر دارای مزایای فراوانی می باشد چرا که کانال های دیگر نتها پس از تولید و نصب امکان عایق پذیری دارند و این امر همواره با مشکلات فراوانی همراه می باشد. مشکلاتی از قبیل فضاهایی که ارتفاع سقف آنها کوچک و کوتاه است و سا دارای سقف کاذب می باشند، عملا عملیات عایقکاری امکان پذیر نمی باشد.بنابراین در فضاهایی که نیاز به عایق می باشد استفاده از کانال پیش عایق شده Pre Insulated Air Duct میتواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

کانال پیش عایق دارای انواع مختلفی می باشد که هریک به خودی خود دارای مزایای فراوانی می باشند و دوست دار طبیعت و محیط زیست می باشند، ویژگی منحصر به فردی که سایر کانال های انتقال هوا از آن بی بهره می باشند. همچنین بسیار سبک است و نسبت به سایر کانال ها وزن کمتری دارد و سرعت نصب و اجرای آن نیز به نسبت بالا می باشد.

کانال پیش عایق شده نسبت به سایر کانال های انتقال هوا و خصوصا کانال اسپیرال گالوانیزه دارای مزیت ها و برتری های فراوانی می باشد که در زیر به چند مورد آن اشاره می نماییم.

کانال گالوانیزه برخلاف کانال پیش عایق شده، برای ایزولاسیون خود به عایق کاری پس از اجرا نیازمند است که این موضوع هم به دلیل اجرای پس از نصب که در بعضی از اماکن به دلیل محدودیت مکانی امکان پذیر و سخت خواهد بود و هم از این نظر که عایق به کار رفته برای عایق کاری این نوع کانال، برخلاف عایق به کار رفته در کانال پیش عایق شده در اغلب موارد از جنس پشم شیشه می باشد، خطراتی را به همراه خواهد داشت.

همانطور که می دانیم عایق پشم شیشه رطوبت و بخارات را به خود جذب کرده و سبب رشد و تکثیر عوامل بیماری زا می شود همچنین این عایق به مرور زمان تحلیل رفته و در فضا انتشار می یابد که به همین دلیل موجبات حساسیت را برای افراد فراهم می آورد. این موضوع در حالیست که عایق به کار رفته در کانال پیش عایق شده عاری از مواد سمی بوده و به دلیل از هم نگسستن فوم پلی اورتان هیچ گونه آلودگی را منتشر نخواهد کرد به نحوی که در بعضی از موارد کانال پیش عایق شده مورد استفاده در مراکز درمانی به دلیل ویژگی آنتی باکتریال و بهداشتی بودن کانال پیش عایق شده می باشد.

-عایق بندی

کانال پیش عایق شده دارای بهترین عایق جهت صرفه جویی می باشد که ضریب انتقال حرارت آن 0.02 با ضخامت 20 میلیمتر می باشد. کانال گالوانیزه دارای سه درجه برای آب بندی هوا می باشد ولی کانال پیش عایق شده به صورت معمول برای فشارهای تا 2000 پاسکال مناسب می باشد که قابلیت کاربرد در فشارهای بالاتر را نیز با پانل های ویژه دارا می باشد. کانال پیش عایق شده دارای کلاس B استاندارد آتش سوزی بوده اما کانال گالوانیزه در برابر آتش مقاوم نیست.

از لحاظ نفوذپذیری و انحلال می باید گفت که بیشترین خساراتی که به سقف وارد می گردد ناشی از برخورد بخار آب می باشد که در کانال گالوانیزه سبب کندانس می شود. حتی در حالتی که این کانال عایق کاری شده باشد، نخ موجود درعایق فایبرگلاس آن، آب را به خود جذب کرده که موجب از دست دادن ماهیت عایق و رشد کپک و قارچ می شود. در تقابل با این اتفاق، کانال پیش عایق شده به دلیل ترکیب به هم فشرده و ضدآب بودن مشکلات رایج در سیستم های انتقالی را از بین برده و در نتیجه سبب خرابی سقف نیز نخواهد شد.

– بهره وری و دوام

در حالیکه کانال پیش عایق شده دوام طولانی مدت داشته و از این نظر منحصر به فرد می باشد، کانال گالوانیزه پس از مدتی شروع به تخریب کرده به ویژه زمانی که در معرض رطوبت قرار بگیرد و ضمناً به نحوی است که این مشکل حتی با ایزولاسیون نیز حل نخواهد شد. کانال گالوانیزه به دلیل ویژگی های حفاظتی اندک و بازدهی کم به نیروی کار بیشتر و زمان اجرای بیشتری نیازمند خواهند بود.همچنین حمل و نقل و اجرا و هزینه های نیروی کار بیشتری در مقایسه با کانال پیش عایق شده خواهند داشت ونتیجه نهایی نیز به هیچ عنوان زیبا نخواهد بود. کانال پیش عایق شده قابلیت ساخت و نصب در سایت، وزن کم، فرسودگی ناچیز، نیروی کار کمتر و نتیجه نهایی زیبا و مطلوب را دارا می باشد.

در یک جمع بندی کلی می توان گفت شاید ارزانتر بودن قیمت کانال گالوانیزه سبب تمایل بسیاری از مجریان به این محصول شود اما در دراز مدت و با توجه به نکاتی که در مورد هزینه های نگهداری، عدم صرفه جویی در انرژی و معایب اجرایی این نوع کانال گفته شد، می توان جایگزینی آن با کانال پیش عایق شده را با دارا بودن هزینه ابتدایی کمی بیشتر از کانال گالوانیزه را امری منطقی دانست.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی