خانهمقالاتکانال پلی یورتان

کانال پلی یورتان

کانال پلی یورتان

کانال پلی یورتان نوعی کانال پیش عایق است که در ساختار آن از نوعی عایق پلی اورتان استفاده می گردد که برخلاف عایق های پشم شیشه و پشم سنگ هیچ گونه ضرری ندارد و حتی سازگار با محیط زیست و بازگشت پذیر به طبیعت می باشد.

در کانال پلی یورتان (Polyurethane Duct) عملیات تولید و اجرای کانال کشی به سرعت صورت می پذیرد چون بر خلاف کانال گالوانیزه پس از تولید و نصب دیگر احتیاجی به عایق نمودن ندارد و علاوه بر آن کانال گالوانیزه آتش گیر می باشد اما کانال پلی یورتان به دلیل خاصیت سازگاری با طبیعت و همچنین به دلیل آنکه ضریب گسترش دود و شعله در کانال پلی یورتان کمتر از 25 است و این رقم مطابق با استاندارد مقررات ملی ساختمان می باشد و همچنین دارای کلاس حریق B1 می باشد، آتش گیر نمی باشد. به دلیل آنکه در کانال پلی یورتان از روکش آلومینیوم استفاده می گردد و همچنین کیفیت چسبی که برای چسباندن ورق آلومینیوم به عایق استفاده شده دارای کیفیت بالایی است، موجب می شود تا هوای داخل کانال پلی یورتان بسیار مطبوع و مناسب باشد در نتیجه از آن می توان برای فضاهایی نظیر اتاق تمیز، آزمایشگاه ها، لابراتوارها، بیمارستان ها و درمانگاه ها، هتل ها، ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و… مورد استفاده قرار داد.

از دیگر مزایای کانال پلی یورتان می توان به این موارد اشاره کرد که به دلیل ساختار یکنواختی که کانال پلی یورتان دارد مانع از نشتی در آن می گردد. مورد دیگر آنکه دارای دوام بسیار زیادی است در نتیجه کارایی کانال بسیار بالا می رود و ظول عمر آن افزایش می یابد.

همچنین در برابر اشعه uv بسیار مقاوم است و مورد دیگر آنکه سروصدا را منتقل نمی نماید وبه عبارتی عایق صوتی نیز می باشد. کانال پلی یورتان دارای ضریب انتقال حرارت 0.019 w/m  درجه کلوین می باشد که پایین است و موجب کاهش اتلاف انرژی و در نتیجه صرفه جویی در انرژی می گردد.

در مقابل خورندگی و فرسایش از خود مقاومت نشان می دهد.

در هر فضایی با هر آب و هوا و شرایطی قابل استفاده است و زود از بین نمی رود و فرسوده نمی گردد.

نسبت به کانال گالوانیزه به اتصالات، قطعات و آهن آلات کمتری دارد.

همین مزایا باعث گردیده است تا طرفداران بسیاری داشته باشد و جایگزین بسیار مناسبی برای سایر کانال های با کیفیت پایین باشد.

کانال پلی یورتان دارای کاربری های متعددی در فضاهای مسکونی، تجاری، اداری، درمانی، صنعتی و… دارد.

اگر بخواهیم توضیح مختصری در مورد چگونگی تولید کانال پلی یورتان ارائه بدهیم باید بگوییم که در ابتدا باید طراحی کانال به کمک نرم افزارهای تخصصی و پیشرفته و با ابعاد دقیق و استاندارد صورت بگیرد و سپس برش های لازم برای جدا نمودن ورقه ها و وجوه کانال زده شود. درمرحله بعد باید به صورت دقیق و منظم چسب زده شود که توسط چسب های تفنگی نیز می توان این کار را انجام داد، پس از آن این ورقه ها را باید با دقت بالا و به صورت قائمه تا زد و سپس روی کل کانال را با ورق های آلومینیومی پوشاند و پس از آن تمام اتصالات داخلی را با ورق های سیلیکون پوشاند تا درز بندی دقیق و کامل صورت پذیرد تا نشتی هوا وجود نداشته باشد. در مرحله بعد با توجه به نیاز از پروفیل های آلومینیومی و ساپورت های داخلی استفاده می گردد.

کانال پلی یورتان در واقع نوعی تکنولوژی روز دنیا در زمینه صنعت و تهویه مطبوع به شمار می رود. همان طور که در مورد ساختار آن گفته شد خود کانال از پلی یورتانی که ضخامت آن 20 میلیمتر می باشد تشکیل شده است. و ورقه نازنی از آلومینیوم دو طرف آن را پوشانده است و به دلیل وجود همین آلومینیوم مقاومت بسیار خوبی در برابر رطوبت از خود نشان می دهد و همچنین وزن کلی کانال پلی یورتان بسیار سبک است و تنها ایرادی که به کانال پلی یورتان می توان گرفت این است که در مقابل ضربه و فشار مقاومت بالایی از خود نشان نمیدهد پس باید بسیار مراقب بود تا به شکل صحیح از آن استفاده نمود.

اما کانال پلی یورتان در جهت کاهش مصرف انرژی در زمینه های ساختمانی و تهویه مطبوع و صنعتی نقش بسیار بزرگی دارد و همچنین جایگزین بسیار مناسبی برای سایر کانال هایی که دارای مسائل و مشکلات فراوانی هنگام تولید و نصب هستند می باشد.

و به دلیل وجود عایق پلی یورتان بسیار در برابر رطوبت، سرما، گرما، آتش سوزی، فرسایش و… مقاوم است و همین امر موجب صرفه جویی در مصرف انرژی، هزینه و زمان شده است چرا که نیاز به تعمیر ندارد و همچنین همین اوامر موجب می گردد تا طول عمر بسیار بالایی داشته باشد و کارایی سیستم انتقال هوا و تهویه مطبوع نیز افزایش چشمگیری می یابد. به همین دلایل است که امروزه توجه بسیاری از سازندگان و طراحان و مهندسان در این زمینه به سمت کانال پلی یورتان بسیار جلب شده است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 2 / 5. 1

1 دیدگاه دربارهٔ «کانال پلی یورتان;

  1. با سلام
    آیا اجرای این نوع کانالها برای مراکز درمانی مجاز می باشد. به دلیل بحث حریق

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی