خانهمقالاتکانال های چهارگوش

کانال های چهارگوش

کانال های چهارگوش

کانال های چهارگوش یکی از انواع محصولات انتقال هوا می باشند و از کانال های چهارگوش Rectangular Ducts جهت انتقال هوا در فضاهای مختلف، سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های سرمایشی گرمایشی و… استفاده می گردد. همچنین جهت کانال کولر، دفع زباله ها و خارج نمودن هوای اگزاست فن ها هم مورد استفاده قرار می گیرد.

کانال های چهارگوش در واقع از قدیمی ترین و سنتی ترین و ابتدایی ترین ابزار انتقال هوا در سیستمهای تهویه مطبوع به شمار می روند که در ابتدا به صورت معمولی از آنها استفاده می کردند اما امروزه کانال های چهارگوش را به ورق های گالوانیزه تجهیز می نمایند و این امر موجب افزایش کارایی و طورل عمر کانال های چهارگوش می گردد.

در گذشته این کانال های چهارگوش به شیوه سنتی و با دست تولید می شدند مراحلی ماننده خم کاری، تولید و اتصال قطعات، برش ورق ها و… که این امر موجب به وجود آمدن خطاهای فراوان و مشکلاتی مثل تغییر شکل قطعات و پایین آمدن دقت هنگام تولید و… می گشته است که به مرور وجود ماشین آلات برای تهیه و تولید کانال های چهارگوش تمامی مشکلاتی که هنگام تولید به صورت دستی به وجود می آمد را برطرف نمود، دقت کار را بالا برد و ب افزایش کیفیت در کار افزود.

مزایایی که برای کانال های چهارگوشی که توسط ماشین آلات تهیه و تولید شده وجود دارد شامل موارد رو به رو می باشد: موجب می گردد که هم خود کانال های چهارگوش و هم قطعاتی که به عنوان لوازم جانبی برای کانال های چهارگوش و انجام عمل کانال کشی استفاده می گردد به درستی و به صورت دقیق به یکدیگر متصل گردند در نتیجه عملیات کانال کشی با دقت و کیفیت بالاتری صورت پذیرد و در نهایت نصب آسان تری را با خود به همراه داشته باشد.

مورد دیگر آنکه تلفات و مشکلاتی که در نهایت هنگام تولید به وجود می آید بسیار کاهش می یابد چون دیگر خطایی انسانی در آن دخیل نیست و محصولات با دقت بسیار بالاتری تولید می گردند.

از دیگر مزایای کانال های چهارگوش که توسط ماشین آلات تولید شده اند آن است که به دلیل آنکه با دقت بالا صورت می پذیرند در نتیجه بسیار با کیفیت می باشند و در نتیجه دارای ظاهر بسیار زیبا و شکیل می باشند و میتوان به راحتی کانال های چهارگوش را به صورت اکسپوز و روکار اجرا نمود و از ظاهر زیبان آنها نیز بهره برد.

نتیجه حاصل شده بعدی آن است که کانال چهارگوش و اتصالات موجود با کیفیتی مطابق با استاندارد ساخت قظعات و کانال تولید می گردند و درزبندی کانال های چهارگوش به صورت دقیق و منظم انجام می گیرد.

زمان ساخت کانال های چهارگوش و قطعات آن بسیار سرعت می گیرد زیرا دیگر کندی سرعت نیروی انسانی وجود ندارد و در نتیجه بالا رفتن سرعت تولید سرعت نصب و اجرا هم متعاقبا سرعت می گیرد و در نتیجه پروژه سر موعد و چه بسا زودتر از موعد آماده تحویل می باشد.

در محل های اتصال کانال های چهارگوش و قطعات هوابندی مناسب صورت می گیرد و در نتیجه در سیستم کل کانال ها و عملیات کانال کشی نشتی کانال بسیار کاهش می یابد.

به دلیل آنکه کانال ها و قطعات به واسطه ساخته شدن به سورت ماشینی بسیار دقیق می باشند و از استاندار بالایی برخوردار می گردند در نتیجه تلفات جریان گرفته و آشفتگی در پروژه بسیار کاهش می یابد و در نتیجه مقاومت کانال ها و طول عمر آنها بسیار افزایش می یابد که این امر موجب افزایش کارایی کانال ها نیز می گردد.

حال به مزایای کلی کانال های چهارگوش می پردازیم.  بسیار از لحاظ قیمت ارزان و مقرون به صرفه هستند و همین امر موجب صرفه جویی در هزینه ها می گردد. بسیار قایل دسترس هستند. طراحی کانال های چهارگوش به سادگی و به سرعت صورت می پذیرد. سرعت اجرا آن هم همانطور که در بالا اشاره شد بسیار بالا می باشد.

اما کانال های چهارگوش علاوه بر مزایا دارای معایبی نیز می باشند که موجب گردیده است تا امروزه برای کانال های چهارگوش جاگزین هایی وجود داشته باشد.

یکی از آن موارد این است که قابلیت پیش عایق شدن و یا عایق پذیری هنگام تولید برای آن وجود ندارد و تنها امکان عایق نمودن پس از تولید است که آن هم فقط می توان از عایق پشم شیشه استفاده نمود و عایق پشم شیشه به علت آنکه ذرات مضر در هوا را پراکنده می نماید بسیار برای تنفس انسان مضر می باشد.

هنگام نصب و اجرا به دلیل آنکه باد از گوشه های زاویه دار آن عبور می نماید سروصدای زیادی تولید می نماید.

دارای وزن سنگینی می باشد و فضای زیادی را اشغال می نماید. داخل کانال گرد و غبار زیادی جمع می گردد.

به همین دلایل است که کانال اسپیرال گالوانیزه امروزه جایگزین بسیار مناسب تری برای کانال های چهارگوش به شمار می رود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی