خانهمقالاتکانال فلکسیبل عایق دار

کانال فلکسیبل عایق دار

لوله خرطومی پیش عایق

امروزه با توجه به گسترش صنایع ساختمانی از جمله صنعت تأسیسات، شاهد استفاده روزافزون از محصولات ساختمانی و تأسیساتی هستیم که با گذشت زمان بر گستردگی دامنه این محصولات نیز افزوده می شود. کانال ها یکی از کاربردی ترین محصولات در این زمینه می باشند که از گذشته تا کنون مورد استفاده بسیار قرار گرفته است. کانال فلکسیبل یا کانال خرطومی(Flexible Air Duct)  یکی از زیرمجموعه های این محصولات می باشد که در حال حاضر در انواع مختلفی تولید و به بازار ارایه می شود. این محصولات در کلیه اماکان دارای سیستم تهویه مطبوع قابلیت کاربرد داشته و در واقع کانال فلکسیبل را می توان در دو دسته کلی برحسب دارا بودن عایق جای داد : کانال فلکسیبل ساده و کانال فلکسیبل عایق دار یا Isolated Flexible Air Duct که در این مقاله به شرح و بسط کانال فلکسیبل عایق دار می پردازیم.

کانال فلکسیبل عایق دار نوعی کانال فلکسیبل هوا است که به عایق تجهیز می گردد. کانال فلکسیبل عایق دار را می توان به انوع عایق ها از جمله عایق پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اتیلن، پلی استر، الاستومری و… تجهیز نمود. هریک از این عایق ها دارای مزایا  و معایبی می باشند. برای مثال عایق پشم شیشه اگر ذراتش در هوا معلق گردد و وارد ریه انسان شود بسیار مضر بوده و موجب پدید آمدن مشکلات تنفسی می گردد. در ادامه خواهیم گفت که در میان تمامی انواع عایق های ذکر شده، عایق الاستومری دارای مزیت های بسیار بیشتر و معایب بسیار کمتر و تقریبا برابر با هیچ می باشد. به همین دلیل کانال فلکسیبل با عایق الاستومری یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها جهت استفاده در انواع سیستم های تهویه و خصوصا سیستم های داکت اسپلیت به شمار می رود.

کاربرد کانال فلکسیبل در ساختمان ها چیست؟

کانال فلکسیبل در زمینه های مختلفی مورد استفاده بسیاری قرار می گیرند. در واقع خاصیت انعطاف پذیری  و حالت نرم و ارتجاعی که دارند موجب می گردد تا بتوان از این نوع از کانال هوا در مکان های زیادی جهت انتقال هوا و یا حتی مواد و مایعات مختلف بهره برد.

از سوی دیگر مقاومت بسیار خوب و بالای انواع کانال فلکسیبل سبب شده است تا در برابر ضربه های فیزیک و انواع فشار های متوسط بیرونی، مقاومت و استحکام بسیار خوبی را از این محصولات مشاهده کنیم. کانال فلکسیبل عایق دار نیز از این موارد ذکر شده مستثنی نمی باشد. به علاوه اینکه عایق دار بودن آن سبب می شود تا مقاومت استحکام این محصول دو چندان گردد.

کانال فلکسیبل عایق دار

کانال فلکسیبل عایق دار (Flexible Duct with Insulate) دارای انعطاف پذیری بسیار خوب و مناسبی است و در واقع ساختار آن به گونه ای ظراحی شده است که کاملا منعطف و حالت پذیر باشد و به راحتی می توان آن را به هر شکل و حالتی تبدیل نموده و در تمامی فضاها و شرایطی که شاید امکان عبور و جایگیری در آن ها برای سایر کانال ها دشوار باشد قابل استفاده می باشد. در واقع این خاصیت انعطاف پذیری برای کانال فلکسیبل عایق دار یک خصوصیت بسیار خوب به شمار می رود چرا که موجب فشرده شدن کانال شده و در نتیجه می توان به راحتی آن را انبار نموده و یا حمل و جا به جا نمود.

کانال فلکسیبل عایق دار را می توان از هر جنس و متریالی تولید نمود و این تنوع بالا در استفاده از متریال های گوناگون در ساختار این کانال موجب بالا رفتن هرچه بیشتر تنوع استفاده از این کانال شده است و همچنین علاوه بر تنوع در استفاده از متریال، می توان این کانال هوا را در سایز ها و متراژ های مختلفی تولید نمود و دراقع این تنوع گسترده در استفاده از این کانال هوا هم کاملا به همین علت می باشد.

کانال فلکسیبل عایق دار دارای ساختاری بسیار منسجم و مقاوم می باشد و در واقع در ساختار آن هیچ گونه خلل و فرج و یا شکافی در سطح داخلی و خارجی آن وجود ندارد و همین امر موجب شده است که از سطح خارجی آن هیچ عامل مزاحم نظیر نور خورسید، آب، رطوبت، گرما و سرما، حشرات مزاحم، مواد اسیدی و… نفوذ ننماید و همچنین از داخل هم موجب نشتی هوا و هدر رفتن انرژی در میانه راه نگردد. به همین علت کانال فلکسیبل عایق دار یک کانال بسیار مقرون به صرفه در زمینه مصرف انرژی می باشد.

همچنین مقاومت بسیار بالای این کانال موجب شده است تا کانال فلکسیبل عایق دار بسیار دیرتر خراب و فرسوده شود در نتیجه در طول عمر کارکرد خود دچار هیچ گونه آسیب نشده و در نهایت نیاز به تعمیرات و نگهداری خاصی پیدا نمی نماید و در این جهت تا حد زیادی موجب صرفه جویی در هزینه های پروژه می گردد. به همین علت موجب افزایش طول عمر کانال می شود.

کانال فلکسیبل عایق دار دارای وزن بسیار سبکی بوده و همین مورد موجب سهولت هرچه بیشتر در حمل و جا به جایی آن می گردد و همچنین به علت سبکی وزن این کانال به آسانی می توان آن را نصب و اجرا نمود.

کانال فلکسیبل عایق دار

انواع کانال فلکسیبل عایق دار

کانال فلکسیبل را می توان از جوانب مختلف و بر اساس معیار ها و ویژگی های منحصر به فردی که دارد در گروه های متفاوتی دسته بندی نمود. یکی از مواردی که می تواند باعث ایجاد تنوع بسیار یدر میان نمونه های مختلف کانال فلکسیبل عایق دار گردد؛ اندازه و سایز های متفاوت این لوله خرطومی می باشد. با توجه به قطر دهانه کانال های خرطومی، سایز های متفاوتی از این محصول تولید و درد اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. امروزه انواع کانال فلکسیبل از سایز های بسیار کوچک مانند لوله خرطومی سایز 2 و 3 5 و … تا اندازه های بزرگ با قطر دهانه بیشتر در حدود 100 و یا بزرگتر طراحی و تولید می گردد.

مورد دیگری که موجب تنوع بیشتر در میان لوله های خرطومی می شود؛ جنس های متفاوت این محصول می باشد. در واقع با توجه به اینکه پرکاربردترین نوع از کانال های فلکسیبل را می توان به نوعی کانال خرطومی پی وی سی دانست که در بیشتر صنایع و زمینه ها کاربرد دارد؛ شاید بتوان پرکاربرد ترین نوع کانال فلکسیبل عایق دار را نیز همان کانال خرطومی پی وی سی با عایق الاستومری معرفی نمود.

ضخامت های متفاوت عایق و همچنین تنوع در ضخامت لوله های فلکسی نیز می تواند موجب شکل گیری تنوعی دیگر در میان نمونه ها و مدل هی متفاوت کانال فلکسیبل عایق دار باشد. نکته قابل توجه و بسیار مهم در انتخاب کانال فلکسیبل مورد نظر از میان انواع مختلف و بیشمار این محصول، این است که به شرایط کلی پروژه و نیاز و هدف آن دقت نماییم. این مسئله موجب می گردد تا بتوان بهترین و مناسب ترین نوع از این محصول را خریداری نماییم و به این ترتیب عملکرد و کارایی لوله های خرطومی در بالاترین سطح خواهند بود. به علاوه اینکه با اینکار می توان طول عمر مفید کانال فلکسیبل و سایر تجهیزات را افزایش داد.

می توان گفت که کانال فلکسیبل عایق دار یکی از بهترین محصولات ساختمانی و محبوبترین کانال فلکسیبل می باشد و این به دلیل خواص خوب و ایده ال آن می باشد. در حقیقت این محصول همان کانال فلکسیبل آلومینیومی یا ساده می باشد که با لایه ای از انواع مختلف عایق ها پوشش داده شده است که بر خواص و مزایای آن نیز افزوده شده است. اگر بخواهیم انواع کانال فلکسیبل عایق شده را برشماریم می توانیم آن را در این دسته بندی جای دهیم :

  • عایق دار از نوع عایق پشم شیشه
  • عایق دار از نوع عایق پلی استر
  • عایق دار از نوع عایق پلی اتیلن
  • عایق دار از نوع عایق الاستومری

همانطور که مشاهده می شود کانال فلکسیبل برحسب نوع عایق آن و قابلیت هایی که در اثر آن ایجاد می شود متفاوت بوده که امکان بهره گیری از هرکدام برحسب مکان مورد استفاده و شرایط اجرایی پروژه ها متفاوت می باشد. لازم به ذکر است که در کشور عزیزمان ایران، شرکت ها و تولیدکنندگان مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند و کانال فلکسیبل پیش عایق نمایندگی فروش متعددی را دارا می باشد که می بایست برای دریافت لیست قیمت این محصولات و سایر مشخصات فنی و اطلاعات خرید و فروش  آنها با ایشان ارتباط برقرار کرد. در ادمه به توصیف هرکدام از انواع کانال فلکسیبل عایق شده خواهیم پرداخت.

کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه

این نوع کانال از قدیمی ترین انواع این محصول می باشد که از نظر اجزاء تشکیل دهنده به سه قسمت لایه آلومینیومی در داخل، عایق پشم شیشه در میان و روکش آلومینیومی به عنوان پوشش نهایی کار تشکیل شده است. همچنین این نوع کانال فلکسیبل عایق دار می تواند دمایی از 30- تا 25+ درجه سانتیگراد را تحمل نماید. کانال فلکسیبل عایق دار از نوع عایق پشم شیشه سالها مورد استفاده مجریان پروژه ها قرار گرفته است اما امروزه به دلیل معایب آن از گستردگی کاربرد آن روز به روز کاسته شده است و انواع دیگری از این کانال جایگزین آن شده اند. از معایب این محصول می توان به امکان جذب رطوبت در اثر عبور جریان هوا و به دنبال آن رشد و انتشار عوامل بیماری زا را نام برد که به این دلیل این نوع کانال فلکسیبل عایق شده به هیچ عنوان نمی توان بهداشتی یا آنتی باکتریال و مورد استفاده امکان درمانی و بهداشتی دانست. علاوه بر این عایق پشم شیشه به کار رفته در این محصول موجب ایجاد مشکلات تنفسی می شود.

کانال فلکسیبل با عایق پلی اتیلن

این کانال فلکسیبل عایق دار نیز مانند نوع پلی استری فاقد امکان جذب رطوبت بوده که از این نظر آنتی باکتریال به حساب آمده و ازجمله مزایای آن به شمار رفته و دامنه کاربرد این محصول می افزاید. همچنین در هنگام آتش سوزی از شعله وری جلوگیری به عمل آورده و حالت بازدارندگی داشته که این مزیت نیز مانند دیگر ویژگی های آن ازجمله قابلیت کشش، فشار و خمش آن این نوع کانال فلکسیبل عایق دار را مناسب کاربرد در امکانی با فشار متوسط می سازد. این محصول قابلیت تحمل دمایی از 30- تا 15+ درجه سانتیگراد را دارا می باشد. لازم به ذکر است که پرت حرارتی در این محصول و نوع پلی استر بسیار ناچیز می باشد.

کانال فلکسیبل با عایق پلی استر

این محصول یکی از بهترین جانشینان کانال فلکسیبل با عایق پشم شیشه بوده و همانطور که از نامش پیداست از یک لایه آلومینیومی که عایق پلی استر به آن اضافه و یا به اصطلاحی لمینیت شده است، تشکیل شده که امکان تحمل دما را از 30- تا 80+ درجه سانتیگراد برای آن فراهم می آورد. این نوع کانال فلکسیبل عایق دار برخلاف نوع پشم شیشه، در اثر عبور جریان سرد خیس نمی شود و هیچ گونه رطوبتی را نیز به خود جذب نمی کند. بنابراین امکان رشد باکتری، قارچ و سایر این گونه عوامل نیز در آن وجود ندارد و می تواند به عنوان کانال فلکسیبل عایق دار آنتی باکتریال یا بهداشتی که در اصطلاح انگلیسی به آن Hygienic Flexible Air Duct نیز می گویند، در اماکنی که به درصد بالایی از سطح بهداشت نیاز دارند مانند اتاق های تمیز بیمارستانی، آزمایشگا ها و غیره به کار گرفته شوند.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

این کانال فلکسیبل عایق دار دارای ویژگی های مشترکی با نوع پلی استری و پلی اتیلنی می باشد و علاوه بر آنها به دلیل دارا بودن عناصر متشکله دوست دار طبیعت و فاقد آزبست و فرمالدهید بودن، یک فرآورده همگن با محیط زیست به شمار می رود که از جمله مزایای آن می باشد. اجزاء تشکیل دهنده این نوع کانال یک لایه آلومینیومی در جدار اصلی و یک لایه عایق الاستومری به عنوان عایق بر روی آن می باشد. محدوده تحمل دمایی آن نیز از 30- تا 110+ درجه سانتیگراد می باشد. این نوع کانال فلکسیبل عایق دار از انتقال صدای جریان عبوری جلوگیری به عمل آورده و همچنین سبک وانعطاف پذیر بوده که در هنگام نصب نیز هیچ گونه گرد و غباری را در فضا نمی پراکند.

کاربرد عمده کانال فلکسیبل با عایق الاستومری در مواردی می باشد که نیاز است تا شدیدا از هدررفت و اتلاف انرژی جلوگیری شود. به این ترتیب می توان از افت فشار هوای عبوری در داخل کانال نیز جلوگیری نمود. در نتیجه هوایی مطلوب و با کیفیت بیشتر در محیط منتشر می شود که نتیجه عملکرد و کارایی بسیار خوب این نوع از کانال های خرطومی عایق بندی شده می باشد.

با توجه به اینکه عایق الاستومری همانند یک سطح در برابر نفوذ رطوبت عمل می نماید؛ می توان از کانال فلکسیبل عایق دار در مواردی که رطوبت هوا در سطح بالایی می باشد و یا سیستم های کانال کشی در محیط باز صورت می گیرد؛ استفاده نمود. چرا که با عایق بندی نمودن کانال هوا، هیچگونه رطوبتی به داخل کانال نفوذ نمی ناید و همین موضوع سبب می شود تا در روند انتقال هوا از طریق کانال های خرطومی هیچ گونه خللی ایجاد نگردد.

در پایان ذکر این نکته را لازم می دانم که کانال فلکسیبل عایق دار در انواع ذکر شده پلی استر، پلی اتیلن و الاستومری به دلیل عدم جذب رطوبت مناسب مناطق مرطوب و شرجی می باشند.

قیمت کانال فلکسیبل عایق دار

قیمت کانال فلکسیبل عایق دار

کانال فلکسیبل عایق دار هزینه های بسیار کمی را شامل می شود همان گونه که گفته شد بسیار مقرون به صرفه بوده و هم در زمینه های هزینه های پروژه و هم در زمینه مصرف انرژی و هم در زمینه زمان بسیار صرفه جویی می نماید و کاملا استفاده از آن مقرون به صرفه می باشد.

به همین علت درواقع و به دلیل مزایای بسیار زیاد و ویژگی های بسیار کاربردی که کانال فلکسیبل عایق دار دارا می باشد، می توان گفت که جایگزین بسیار مناسبی برای سایر کانال های هوا و خصوصا کانال های قدیمی تر نظیر کانال های گالوانیزه می باشد و امروزه در بسیاری از پروژه های مختلف و متنوع شاهد استفاده گسترده از کانال فلکسیبل عایق دار هستیم و روز به روز نیز بر تعداد پروژه هایی که از این کانال استفاده می گردد افزوده می شود.

در هنگام استفاده از این محصول در یک پروژه نیاز به قطعات کمکی در جهت تکمیل پروژه می باشد. همان گونه که کانال فلکسیبل عایق دار در کارخانه ها و به کمک ماشین آلات حرفه ای تولید می گردد، این قطعات کمکی که شامل رابط ها، بست ها، ساپورت ها، زانویی ها و… می باشند نیز در کارخانه ها با کیفیت و دقت بسیار بالایی تولید شده و در کنار کانال فلکسیبل عایق دار در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید کانال فلکسیبل عایق دار

پیش از خرید کانال فلکسیبل عایق دار نیاز است تا به یک سری نکات توجه نماییم. به عنوان مثال همانطور که پیش تر نیز بیان شد؛ در برخی موارد نیاز است تا کانال کشی به طور کامل و یا بخشی از آن در محیط های باز و بدون سقف انجام گیرد. و یا در برخی موارد دیگر کل مسیر کانال کشی  دارای پیچ و خم بسیار و یا موانع و پتی و بلندی های زیادی می باشد. در مورد دیگر ممکن است که شرایط آب و هوایی به گونه ای باشد که حرارت بسیار زیاد باشد و یا درصد رطوبت هوا تا میزان قابل توجهی بالا باشد و یا همچنین کل زول لوله خرطومی در معرض نور مستقیم خورشید باشد.

همه این موارد سبب می شود تا برای استفاده از کانال خرطومی از یک پوشش و یا عایق به عنوان محافظ استفاده شود. بنابراین توجه به شرایط محیطی کار و کانال کشی یکی از مهم ترین مواردی می باشد که پیش از خرید کانال فلکسیبل عایق دار می بایست مورد توجه قرار بگیرد.

بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری نمود که برای خرید کانال های فلکسیبل عایق دار، با در نظر گرفتن شرایط کلی پروژه، می توان بسیاری از مسائل و مشکلات مربوط به عملیات کانال کشی، نصب و استفاده از کانال های خرطومی را در مراحل بعدی به کمترین میزان خودر ساند. به این ترتیب عملکرد کانال فلکسیبل از هر نوع و هر اندازه و … که باشد؛ در بهترین سطح خود قرار می گیرد. که این موضوع می تواند به سلامت کلیه سیستم ها و تجهیزات و در نهایت سلامت کلی پروژه منجر شود.

امروزه می توان هم از طریق حضوری و هم به صورت آنلاین و از طریق خرید های اینترنتی برای خرید انواع کانال فلکسیبل عایق دار، اقدام نمود. بزرگترین مزیت خرید اینترنتی کانال های خرطومی، همانند بسیاری از محصولات دیگر، سرعت عمل بالا و مقرون به صرفه تر بودن این روش از خرید محصول می باشد.

به علاوه اینکه در خرید های اینترنتی شما می توانید هر کالایی را به صورت دسته بندی شده با تمام ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به همان محصول مشاهده نمایید. و این امکان برای شما فراهم است تا بتوانید چندین محصول را به طور همزمان از جوانب متفاوتی بررسی و یا با یکدیگر مقایسه نمایید.

به این ترتیب می توان یک خرید مطمئن و هوشمندانه را بر اساس نیاز های واقعی پروژه انجام داد.

مزیت کانال فلکسیبل عایق دار به کانال فلکسیبل کمبی چیست؟

کانال فلکسیبل عایق دار به خصوص با عایق الاستومری بهترین پیشنهاد برای کانال هوای رفت می باشد. این محصول باعث حفظ کیفیت و دمای هوا در مسیر می شود و همچنین به دلیل اختلاف دمای هوای تازه با دمای محیط ممکن است در کانال های معمولی بر روی سطح بیرونی کانال شبنم ایجاد شود که این موضوع در مرور زمان باعث ایجاد رطوبت در سقف کاذب و بستری مناسب برای رشد انواع قارچ و باکتری می شود. در صورت استفاده از کانال فلکسیبل عایق دار این مشکل برای تاسیسات شما به وجود نخواهد آمد.

در چه فضاهایی بهتر است از کانال فلکسیبل عایق دار استفاده کنیم؟

در کلیه کانال های رفت
در اقلیم های خیلی گرم یا خیلی سرد و یا مرطوب
کانال کشی داکت اسپیلیت

بهترین نوع کانال فلکسیبل عایق دار کدام است؟

استفاده از عایق های پشم شیشه و این قبیل عایق ها که به صورت کاور یا پتویی دور کانال کشیده می شوند امروزه به دلیل مشکلاتی که برای سلامت انسان ایجاد می کند به کلی منسوخ شده اند. در این میان عایق الاستومری محصولی است که در کانال کشی کانال های گالوانیزه هم بسیار پر استفاده است و قرارگیری آن در میان ساختار لوله باعث ماندگاری بیشتر آن نیز شده است. در کنار کانال فلکسیبل با عایق الاستومری، محصول کانال فلکسیبل با عایق IFD یک محصول بسیار مناسب و مورد پیشنهاد می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 4.8 / 5. 5

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی