خانهمقالاتکانال فلکسی انتقال هوا

کانال فلکسی انتقال هوا

کانال فلکسی انتقال هوا

کانال فلکسی انتقال هوا یا همان کانال فلکسیبل هوا، همان طور که از نام آن مشخص است نوعی کانال جهت انتقال هوا در انواع مختلف و گوناگون کاربری هایی که به نوعی در جهت انتقال هوا از یک نقطه به نقطه ای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، مصرف می شود.

کانال فلکسی انتقال هوا (Flexi Air Transfer Duct) دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی می باشد اما این بدین معنی نیست که به راحتی کش آمده، پاره می شود یا دچار آسیب می گردد. کاملا برعکس بدین معنی است که به هر شکل و حالتی در می آید اما بدون آنکه کوچکترین آسیبی به آن وارد گردد و یا از حالت طبیعی خود خارج گردد. چرا که کانال فلکسی انتقال هوا در عین منعطف بودن دارای ساختار بسیار منسجم و مقاومی می باشد.

تولید کانال فلکسی انتقال هوا

کانال فلکسی انتقال هوا را می توان در انواع متریال های گوناگون تولید نمود. متریال هایی از جمله آلومینیوم، پلی استر، برزنت، پی وی سی، پلاستیک و… ساده ترین نوع این محصول کانال فلکسیبل فویلی است که متشکل از مفتول و آلومینیم میباشد. باقی محصولات این دسته همان لایه آلومینیم در داخل و دارای لایه محافظ خارجی و یا عایق هستند.

هریک از این انواع کانال فلکسی انتقال هوا دارای خواص منحصر به فرد و مخصوص به خود بوده و دارای ویژگی هایی می باشند که جهت استفاده در کاربری ها، شرایط و فضاهایی مناسب هستند که متناسب با ویژگی های آن کانال فلکسی به خصوص باشد. همچنین می تواند در جهت بهبود عملکرد کانال فلکسی و افزایش استحکام و مقاومت آن می توان این کانال را به انواع عایق هایی نظیر عایق پشم سنگ، پشم شیشه، پلی اتیلن، پلی استر، الاستومری و… می باشد. این عایق ها تا حد بسیار زیادی مانع از ورود و نفوذ عوامل مزاحم و آسیب رسان طبیعی و غیر طبیعی و نفوذ آن ها به داخل کانال فلکسی می گردند.

بنابراین بدین ترتیب کانال فلکسی را می توان در تنوع بسیار گسترده ای از نظر کیفیت، متریال ساخت، نحوه تولید، سایز، ضخامت ورق، متراژ، شکل ظاهری و… تولید نمود و همین مورد موجب استفاده همه جانبه و گسترده از این کانال هوا شده است.

کانال فلکسی انتقال هوا بسیار سبک و کم وزن است و با هر متریالی که ساخته بشود باز هم وزن کلی آن بسیار پایین می باشد. همین مورد موجب شده است تا حمل و جابه جایی و در نهایت نصب آن در هر مکانی به سهولت هرچه تمام تر صورت بپدیرد و دردسر حمل وزن های سنگین در مورد این کانال وجود ندارد.

انواع کانال فلکسی انتقال هوا

انواع کانال فلکسی انتقال هوا تنها جهت انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار نمی گیرند. البته درست است که وظیفه اصلی و اساسی آن ها جهت انتقال هوا در انواع سیستم های تهویه و هوارسان است اما جهت انتقال آب به زمین های کشاورزی و باغات، انتقال مواد و ذرات در کارخانه ها و صنایع چوب و سایر کاربری ها، جهت انتقال مواد شیمیایی در صنایع مختلف و… مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین باید با استحکام و مقاومت بسیار بالایی تولید گردند در برابر تمامی عوامل محیطی و جوی، طبیعی و شیمیایی از خود مقاومت نشان داده و دچار آسیب و پارگی نگردد تا بتواند به درستی به فعالیت خود ادامه داده و در نهایت دارای طول عمر بالاتری باشد.

کانال فلکسی انتقال هوا در هر زمینه و کاربری که فعالیت نماید تا حدودی نیاز به تعدای اتصالات و قطعات کمکی دارد. البته در شرایطی ممکن است که به هیچ یک از این اتصالات احتیاج پیدا ننماید اما به صورت کلی رابط ها، بست ها، ساپورت ها، تبدیل ها، زانویی ها و… قطعاتی هستند که در کاربری های گوناگون و خصوصا در زمینه تهویه مطبوع و هوارسانی مکمل و کمک کننده به کانال فلکسی بوده و عملیات مورد نظر را تسریع می بخشند. هر یک از این قطعات را می توان در متریال های مختلف و با سایز ها و تعداد متعددی تولید و در پروژه در کنار کانال فلکسی  اجرا نمود.

لوله فلکس

اجرای هریک از انواع کانال فلکسیبل بسیار مهم است. بعضی از آن ها نیاز دارند تا حتما توسط یک یا چندین نیروی متخصص اجرا گردند تا تمامی نکات فنی و اجرایی که نیاز به فرد با تجربه دارد اجرا گردند و به بهبود عملکرد و طول عمر کانال فلکسی کمک نمایند اما در برخی موارد هم نیاز به اشخاص متخصص در این زمینه نبوده و شخص خریدار تنها با داشتن دانش نسبی در این زمینه می تواند این کانال فلکسی را در محل پروژه  مورد نظر نصب و اجرا نموده و از کاربری بهینه و کیفیت آن نهایت استفده را ببرد.

به طور کلی تنوع بسیار بالای کانال فلکسی انتقال هوا موجب استفاده بسیار گسترده از این کانال شده است چرا که دارای مزیت ها و ویژگی هایی می باشد و در واقع عیب و نقص های کانال های پیشین را تا حد بسیار زیادی بر طرف نموده است و به همین دلیل است که امروزه در بسیاری از پروژه های تهویه مطبوع از این کانال هوا استفاده می گردد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی