خانهمقالاتکانال فلکسیبل برزنتی

کانال فلکسیبل برزنتی

کانال فلکسیبل برزنتی

کانال فلکسیبل برزنتی  نوعی از کانال انتقال هوا است که از مزایا و ویژگی های منحصر به فرد فراوانی برخوردار است. در ادامه به بررسی هر یک از این ویژگی ها می پردازیم تا دریابید که چرا این لوله خرطومی هوا امروزه طرفداران بسیاری را به خود جذب نموده و جایگزینی برای سایر انواع کانال ها به شمار می رود.

این لوله خرطومی بسیار سبک است. علت سبکی وزن آن هم این است که از ساختار پیچیده ای برخوردار نبوده و به همین علت وزن بالایی هم ندارد. بدین ترتیب وزن سبک آن موجب می شود که حمل و نقل و جا به جایی و در نهایت نصب و اجرای آن به سرعت و سادگی بیشتری انجام شود. بدین صورت در مصرف زمان تا میزان فراوانی صرفه جویی می شود.

کانال فلکسیبل برزنتی از برزنت بسیار مقاوم ساخته شده است به طوری که در برابر بسیاری از عوامل مختلف مقاوم بوده و دچار هیچ آسیبی نخواهد شد. به طور مثال در برابر عوامل خارجی به لوله خرطومی وارد می شود نظیر ضربه های جانبی وارده، فشارهای جانبی وارده، کشش، فشردگی، فرسایش، ساییدگی و این دسته از عوامل خارجی بسیار مقاوم است.

در شرایطی ممکن است کانال فلکسیبل برزنتی در معرض عوامل شیمیایی قرار بگیرد و یا حتی نیاز باشد تا مواد شیمیایی را از درون خود عبور دهد. در این شرایط این لوله خرطومی هوا به گونه ای طراحی و تعبیه می شود که در برابر این دسته از مواد شیمیایی کاملا مقاوم و مستحکم باشد و دچار هیچ آسیب و صدمه ای نشود. این مواد شیمیایی می توانند شامل مواد نفتی، گازی، بازی، اسیدی، بنزین، گازوئیل و سایر مواد سمی و شیمیایی باشد.

از طرفی در شرایط دیگری ممکن است لوله خرطومی در فضای بیرون قرار بگیرد و یا در معرض عوامل طبیعی باشد نظیر تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، باران،برف، سرما و گرمای شدید، رطوبت و حرارت بالا نظیر آتش سوزی های فراگیر، باد، طوفان، تگرگ و سایر عوامل جوی و آب و هوایی و حتی حشرات موذی هیچ کدام موجب آسیب رساندن به لوله خرطومی نمی شوند. چرا که از طرفی این لوله خرطومی برزنتی در برابر این دسته از عوامل کاملا مقاوم است و هم از طرفی دیگر لایه خارجی سطح آن هیچ درز و شکافی که احتمال ورود و نفوذ این مواد را به داخل لوله خرطومی بدهد وجود ندارد. بدین ترتیب نه تنها مواد و عوامل آسیب رسانی راهی برای ورود به این لوله خرطومی ندارند، بلکه موادی که از داخل این لوله خرطومی عبور می نمایند، در میانه راه از طریق درز و شکاف های احتمالی به بیرون درز نکرده و موجب نشتی و هدر رفت انرژی نمی شود. در نتیجه مواد به صورت تمام و کمال به مقصد خود رسیده و در مصرف انرژی هم تا میزان فراوانی صرفه جویی خواهد شد.

خاصیت دیگری که در مورد لایه داخلی لوله خرطومی می توان گفت این است که سطح لایه داخلی آن کاملا صاف و یکدست بوده و به همین علت در سطح آن هیچ پستی و بلندی مشاهده نمی شود. بدین ترتیب موادی که از درون لوله خرطومی در حال عبور هستند، در میانه راه خود به مانعی برخورد نمی کنند و یا حتی پشت مانعی گیر نمی کنند به همین علت به سرعت به سمت مقصد خود حرکت کرده و تمامی مواد به صورت کاملا به مقصد خواهند رسید.

کانال فلکسیبل برزنتی را در سایزهای متنوعی می توان تولید نمود. از سایز دهانه بسیار کم و کوچک گرفته تا سایز دهانه بزرگ. همین تنوع سایزی موجب شده است که بتوان از این لوله خرطومی در کاربری ها و فضاهای مختلف استفاده نمود. در فضاهایی با متراژ کم نظیر آپارتمان ها، خانه های ویلایی، مغازه های کوچ تا فضاهای بزرگتر نظیر کارخانه ها، هتل ها، فرودگاه ها و…

هیچ گونه محدودیتی جهت استفاده برای این لوله خرطومی وجود نداشته و همین مسئله نیز یکی از عوامل مهم پر طرفدار شدن این کانال برزنتی به شمار می رود.

کانال فلکسیبل برزنتی هزینه های بسیار پایینی را شامل می شود. به طوری که با تامین بودجه اندکی می توان تعداد بالایی از این لوله خرطومی را تولید نمود. حتی اجرا و نصب آن هم نیاز به هزینه بالا نداشته و هزینه کمی می توان آن را در هر مکان و فضایی اجرا و نصب نمود. بدین ترتیب در هزینه ها تا میزان فراوانی صرفه جویی کرده و می توان گفت که این لوله خرطومی یک کانال بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. از طرفی نصب و اجرای آن بسیار ساده بوده و کار پیچیده ای نیست. بدین ترتیب می توان به کمک تعداد کمی نیروی نصاب حرفه ای این لوله خرطومی را در محل نصب و راه اندازی نمود.

بنابراین جهت راه اندازی و نصب نیاز به استفاده از نیروی های بسیار نبوده و به همین علت در استفاده از نیروی انسانی و هزینه ها بسیار صرفه جویی می نماید.

کانال فلکسیبل برزنتی از خاصیت فلکسیبلیتی بسیار بالایی برخوردار است. بدین صورت که به راحتی و حتی به کمک نیروی دست خم و راست، جمع و باز شده و به هر شکل و حالتی قابل تبدیل است. بدین ترتیب می توان در هر فضا و شرایطی از آن استفاده نمود. حتی در شرایطی که امکان عبور از آن و یا قرار گیری در آن فضا برای بسیاری از دیگر کانال ها و لوله های هوا دشوار است، خصوصا کانال های صلب و غیر منعطف. بدین ترتیب کانال فلکسیبل برزنتی به راحتی در هر فضایی جای می گیرد و در فضایی فابل استفاده است. از طرفی خاصیت فشردگی این لوله خرطومی در مصرف بهینه از فضا هم بسیار کاربرد دارد. برای مثال به هنگام انبار کردن و قرار دادن تعداد بالایی از این لوله خرطومی را در فضا جای داد چرا که بتوان تعداد بالایی از این لوله خرطومی در فضا جای داد. بنابراین خاصیت انعطاف پذیری این لوله خرطومی یک برتری بسیار مهم نسبت به کانال های صلب وغیر منعطف به شمار می رود.  چرا که این خاصیت بسیار کاربردی بوده و در بسیاری از شرایط و فضاها این خاصیت بسیار مورد استفده قرار می گیرد.

بسیاری از کانال های هوای هم رده کانال فلکسیبل برزنتی مشکلات و معضلات فراوانی را به وجود می آورند به طور مثال اکثرا از انعطاف پذیری برخوردار نبوده و دارای ساختاری مستحکم هستند.

بسیاری از کانال ها خصوصا کانال های صلب امکان مجهز شدن به عایق برای آنها وجود نداشته و نمی توان عملیات عایق کاری بر روی آنها انجام داد. در حالی که وجود عایق برای کانال های هوا بسیار از کانال در برابر عوامل گوناگون محافظت می کند.

وزن بالا، مقاومت پایین در برابر فشار، ضربه، عوامل طبیعی و شیمیایی، متحمل شدن هزینه های بالا و هنگفت، کیفیت پایین و … عواملی هستند که موجب می شوند این دسته از کانال ها و لوله های هوا مشکلات و مسائل گوناگونی را به هنگام استفاده در یک سیستم انتقال هوا یا مواد به وجود آورند. به همین علت است که بسیاری از کارفرمایان و مجریان پروژه به دنبال استفاده از کانال فلکسیبل برزنتی و جایگزینی آن به جای سایر انواع کانال ها و لوله های خرطومی و صلب موجود در بازار صنعتی امروزه هستند.

هنگامی که در یک سیستم لوله خرطومی برزنتی مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است بسته به نیاز پروژه به قطعات و لوازم جانبی هم نیاز پیدا کند. این لوازم جانبی شامل دریچه ها، دمپرهای تنظیم کننده دریچه ها، انواع شلواره ها، انواع سه راهی ها و چهار راهی ها، انواع زانویی ها، رابط ها، ساپورتا ها، بست ها، کلمپ های سقفی و دیواری و… هستند که هریک با توجه به نیاز پروژه در سایز، ابعاد و تعداد مورد نیاز قابل تولید بوده و در شرایط مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرند. حتی در مواقعی اگر نیاز باشد می توان قطعه ای را به صورت سفارشی تهیه و تولید نموده و در یک پروژه مورد استفاده قرار داد.

تمامی این قطعات همگی درست همانند کانال فلکسیبل برزنتی با کیفیت و دقت بسیار بالا تولید می شوند به همین علت دارای طول عمر بسیار بالا بوده و در یک پروژه موجب افزایش راندمان و بهره وری سیستم شده و کارایی آن را تا میزان فراوانی افزایش می دهند.

بنابراین بر طبق ویژگی ها و مزایایی که برای این لوله خرطومی گفته شد، می توان گفت که این کانال برزنتی یک کانال هوای بسیار مقرون به صرفه  اقتصادی است که هم در هزینه ها، هم در مورد نیروی انسانی، هم در مصرف انرژی و زمان بندی کاملا صرفه جویی کرده و بسیار مورد استقبال قرار می گیرد.

بنابراین به گونه ای پیش خواهد رفت که رفته رفته در بسیاری از پروژه ها از این لوله خرطومی به عنوان جایگزینی برای سایر انواع کانال ها و لوله های موجود استفاده شود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی