خانهمقالاتکانال انتقال هوا

کانال انتقال هوا

کانال انتقال هوا

همانطور که از نام کانال انتقال هوا مشخص است از این کانال ها برای عبور دادن هوا استفاده می شود. کانال های انتقال هوا انواع مختلفی دارند. و با توجه به جنس، ساختار و زمینه کاربردی که دارند در طبقه بندی های متفاوتی قرار می گیرند.

هر دسته از انواع مختلف کانال هوا دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی به همراه نقاط قوت و ضعفی می باشد که می تواند هر مدل از لوله های انتقال هوا را برای کاربرد خاصی مناسب سازد. بنابراین در انتخاب کانال انتقال هوا متناسب با پروژه می بایست فاکتور های زیادی را در نظر داشت چرا که تنوع و مدل های کانال های هوا بسیار زیاد می باشد.

مواردی مانند شرایط آب و هوایی محیط، شرایط فیزیکی قرار گیری کانال هوا، شرایط مربوط به کانال کشی انتقال هوا، و جانمایی کانال و اتصالات، سرعت و هزینه های مربوط به نصب و … همه و همه می بایست در انتخاب یک کانال مناسب دخالت داده شوند تا بهترین نتیجه متناسب با پروژه حاصل شود.

پرکاربردترین انواع کانال انتقال هوا

به طور کلی می توان پرکاربردترین انواع از کانال های انتقال هوا را در دسته بندی زیر قرار داد :

کانال انتقال هوا گالوانیزه

شامل کانال اسپیرال گالوانیزه و یا کانال فلزی چهارگوش می باشد. باید توجه داشت که این نوع از کانال هوا قطعات و اتصالات مختص خود را جهت نصب و جانمایی در مسیر کانال کشی می طلبد.

به این معنا که برای نصب کانال اسپیرال می بایست از اتصالات کانال اسپیرال استفاده نمود. به عنوان مثال برای کانال اسپیرال از دریچه گرد استفاده می نماییم و یا اگر کانال انتقال هوا فلزی ما چهارگوش باشد، می بایست از دریچه چهارگوش استفاده نمود. در غیر اینصورت حتما می بایست از یک تبدیل برای اتصال به دریچه در نظر گرفت.

در کل توجه به این نکات در حین نصب و جانمایی کانال هوا می تواند به کارآمد تر شدن سیستم کانال کشی کمک قابل توجهی نماید.

کانال انتقال هوا عایق شده و یا پیش عایق شده

بسیاری از کانال ها از هر نوع و جنس می توانند به طور کامل عایق بندی شوند. برای این کار بهترین گزینه استفاده از عایق الاستومری می باشد. کانال فلکسیبل عایق دار و یا کانال فلکسیبل پیش عایق از نمونه هایی است که می توان به آن اشاره نمود.

عایق کاری کانال های هوا می تواند علاوه بر مقاوم سازی کانال، از ورود هرگونه رطوبت به داخل کانال ممانعت به عمل آورد. این عمل به ویژه در رابطه با کانال های سیستم های سرمایشی و گرمایشی، می تواند کمک بسیار زیادی به جلوگیری از هدررفت انرژی نماید.

در سیستم های تهویه مطبوع نیز می توان از انواع مختلف کانال های انتقال هوا عایق شده استفاده نمود. با این کار می توان از افت فشار هوای داخل کانال جلوگیری کرد و به این صورت هوایی مطلوب و مطبوع با بالاترین کیفیت در فضا توزیع می گردد.

استفاده از نوع خاصی از عایق به نام عایق الاستومری برای عایق بندی کانال هوا از آن جهت مناسب است که این عایق در برابر گرما و حرارت بالا نیز تا حد زیادی مقاوم می باشد. به عنوان مثال در صورت بروز حریق، می تواند تا میزان قابل توجهی از خود مقاومت نشان دهد. از آن پس نیز در صورت آب شدن و یا سوختن هیچ گونه بخارات و یا ضایعات سمی بر جای نمی گذارد. این در حالی است که سایر نمونه های مشابه در این رابطه کاملا پرخطر و مشکل ساز بوده اند.

کانال انتقال هوا فلکسیبل

کانال فلکسیبل، داکت فلکسیبل و یا همان لوله خرطومی ، نوع دیگری از کانال هوا می باشد که کاربرد های بیشماری را دارد.

این نوع از کانال انتقال هوا به دلیل خاصیت انعطاف پذیری و فلکسیبل بودن می تواند در زمینه های زیادی به کار گرفته شود. این خاصیت کمک می کند تا بتوان کانال های فلکسیبل را به راحتی حمل، نگهداری و یا بسته بندی نمود. به طوریکه طول های بلندی از این نوع از کانال هوا را می توان به سادگی در یک کارتن و یا یک جعبه نسبتا کوچک جای داد و بسته بندی نمود.

از سوی دیگر خاصیت انعطاف پذیر بودن این کانال ها موجب می گردد تا بتوان از آن در محیط هایی استفاده نمود که شرایط نصب به نسبت سخت تری دارند. به عنوان مثال در برخی از کارگاه های تولیدی و یا کارخانه های صنعتی، نیاز است تا برای انتقال هوا، ذرات و یا مواد دیگر کانال انتقال هوا را از میان دستگاه ها و تجهیزات مختلف عبور داد. بنابراین در اینجا بهترین گزینه می تواند همان لوله خرطومی هوا و یا داکت فلکسیبل باشد.

از این نوع از کانال هوا می توان به عنوان داکت اسپیلت ، لوله خرطومی مکنده و یا موارد بی شمار دیگری استفاده نمود.

کانال انتقال هوای پارچه ای از جمله نمونه های کانال انتقال هوای فلکسیبل می باشد که ز انعطاف پذیری و مقاومت خوبی نیز برخوردار می باشد و زمینه های مصرف مخصوص به خود را دارد.

کانال انتقال هوا PVC نیز نمونه ای دیگر از کانال انتقال هوا فلکسیبل می باشد که علاوه بر خصیصه انعطاف پذیری که دارد؛ در برابر حرارت نیز مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. که موجب می گردد از این کانال های انتقال هوا در مصارف منحصر به فردی استفاده گردد و بهترین نتیجه حاصل شود.

کانال انتقال هوا PVC می تواند در بازه دمایی از حدود 20 درجه سانتی گراد زیر صفر تا حدود 100 درجه سانتی گراد بالای صفر را تحمل کند. البته این در حالی است که از این لوله خرطومی هوا به طور دائم استفاده نشود. در غیر اینصورت مقاومت دمایی آن تا حدود 80 درجه سانتی گراد کاهش می یابد.

به طور کلی می توان این گونه بیان داشت که کانال کشی انتقال هوا در یک محیط در واقع مانند یک سیستم گردش خون در بدن عمل می کند. به طوری که همواره در حال گردش و انتقال هوا در میان اجزای و فضاهای مختلف محیط می باشد. و از سوی دیگر وظیفه ورود هوای تازه و مطبوع ب داخل محیط و هم چنین خروج هوای استفاده شده و کهنه را به محیط خارج بر عهده دارد.

بنابراین اهمیت سیستم کانال کشی تا حدی می باشد که می تواند سلامت هوای محیط و در مرحله بعدی سلامت دستگاه و تجهیزات مربوط به سیستم تهویه مطبوع را به خطر بیندازد و یا با عملکرد درست به تداوم و حیات آن منجر گردد.

آنچه بسیار حائز اهمیت می باشد استفاده از کانال انتقال هوا با ظرفیت متناسب با فشار و حجم هوای در گردش می باشد. توجه به نکاتی دیگر از قبیل خلاقیت در طراحی و انتخاب مسیر های مناسب برای کانال کشی و جانمایی کانال هوا، انجام محاسبات علمی مربوط به ابعاد و ظرفیت کانال و تعداد انشعابات و … همه و همه از جمله مواردی می باشد که برای داشتن یک سیستم گردش هوای مناسب بسیار مهم می باشد.

توجه به کاهش صدای دستگاه و یا هم چنین کاهش صدا در هنگام عبور هوا از داخل کانال ، یکی از مواردی است که اغلب به آن توجه زیادی نمی شود.

اما لازم است بدانیم که در بسیاری موارد این موضوع می تواند به یک موضوع آزاردهنده به ویژه در منازل مسکونی، ادارات و یا سالن های غذاخوری بدل شود.

بنابراین بهتر است تا با درنظر گرفتن مبانی و محاسبات علمی و اندازه گیری های دقیق، در همان ابتدا به فکر رفع و یا بهتر است بگوییم در صدد پیشگیری از آن باشیم.

به عنوان مثال بدیهی است که در تولید صدای درون کانال، قطر دهانه و  طول کانال هوا با هم نسبت عکس دارند. به این معنا که هر چقدر سایز کانال هوا بزرگ تر باشد؛ می بایست طول آن ر کوتاه تر در نظر گرفت. تا صدای تولید شده کمتر شود. و یا اگر لازم است تا طول کانال هوا بلند باشد ( مانند بسیاری از سالن های غذاخوری و رستوران های مدرن )؛ لازم است تا قطر دهانه کانال هوا تا جایی که حجم و فشار هوای عبوری اجازه می دهد، کوچک در نظر گرفته شود. به این ترتیب می توان سهم کوچکی در کاهش صدای تولید شده در هنگام عبور هوا از درون لوله ها، ایفا نمود.

خرید کانال انتقال هوا

تولید کنندگان کانال انتقال هوا در سراسر کشور و در شهرهایی چون اصفهان ، تبریز ، شیراز ، مشهد ، اهواز و تهران همواره در صدد تولید بهترین نوع از کانال های انتقال هوا بوده تا بهترین نمونه ها در برترین سطح از درجه کیفی و خدمات به دست مشتریان برسد.

در این میان کانال انتقال هوا ابزارخان ( Abzarkhan Air Transfer Duct ) با قیمتی ارزان تر و کیفیتی برتر در مقایسه به سایر تولیدکنندگان کانال انتقال هوا هم به صورت حضوری و تلفنی و هم به صورت خرید آنلاین و خرید اینترنتی در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که مشتریان عزیز می توانند جهت دریافت لیست قیمت هر نوع از کانال انتقال هوا با مشاوران و متخصصان این شرکت در تماس باشند تا بتوانند انتخابی متناسب با شرایط پروژه خود با بهترین قیمت و کیفیت، داشته باشند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی