خانهمقالاتلوله خرطومی عایق دار

لوله خرطومی عایق دار

انواع لوله خرطومی پیش عایق

جهت هوارسانی به بخش های مختلف یک ساختمان نیاز به انواع کانال های هوا می باشد. در این میان لوله خرطومی عایق دار یکی از پر کاربرد ترین و به صرفه ترین انواع کانال های انتقال هوا می باشد.

لوله خرطومی عایق دار همان طور که از نام آن پیداست نوعی کانال انتقال هوا می باشد که به صورت خرطومی شکل می باشد و از انواع لوله خرطومی هوا می باشد. این محصول دارای خاصیت انعطاف پذیری و حالت پذیری بسیار بالا می باشد و به طور هم زمان هنگام تولید عایق می گردد. انواع عایق هایی که بر روی لوله خرطومی عایق دار تعبیه می گردد موجب محافظت بسیار زیادی از کانال هوا می گردد و در واقع مانع از نفوذ مواردی نظیر رطوبت، حرارت، عوامل مزاحم معلق در هوا، انواع ترکیبات شیمیایی موجود در هوا و… به داخل کانال می گردد و بدین ترتیب باعث بالا رفتن کارایی بهینه لوله خرطومی عایق دار و افزایش طول عمر آن نیز می شود. همچنین لوله خرطومی عایق دار مانع از انتشار و انتقال صوت نیز می گردد و بدین ترتیب جهت استفاده در فضاهایی که بسیار مهم است تا سکوت کاملا برقرار باشد کاملا لازم و ضروری می باشد. مانند بیمارستان، درمانگاه ها و…

انواع لوله خرطومی عایق دار

لوله خرطومی عایق دار (Insulated Flexible Duct) را می توان از عایق های مختلفی نظیر عایق الاستومری، عایق پشم شیشه، عایق پلی استر، عایق پلی اتیلن، عایق پشم سنگ و… تولید نمود. هریک از این عایق ها دارای خواص و ویژگی های منحصر به خود می باشند و هر یک جهت استفاده در یک فضای خاص متناسب با ویژگی ها خود قابل استفاده می باشند. در این میان هر کدام مشکلات و مسائلی را هنگام استفاده در لوله خرطومی عایق دار با خود همراه می آورند. برای مثال عایق پشم شیشه برای تنفس و ریه انسان بسیار مشکل ساز می باشد. و سایر عایق ها هم هر یک به نوعی دارای مشکلاتی می باشند. بدین ترتیب در میان انواع عایق ها، عایق الاستومری نسبت به سایر عایق ها دارای برتری ها و مزیت های بسیار بیشتری می باشد و هیچ یک از مشکلات آن عایق ها را دارا نمی باشد. بنابراین لوله خرطومی عایق دار الاستومری یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها جهت استفاده در انواع سیستم های تهویه مطبوع در انواع کاربری ها و فضاهای گوناگون می باشد.

کانال های خرطومی با عایق الاستومری، عایق آی اف دی، لوله خرطومی با عایق پلی استر، پلی اتیلن و یا حتی کانال های فلکسیبل عایق بندی شده با عایق پشم شیشه، همه و همه از جمله نمونه هایی از لوله های خرطومی می باشند که برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

یک برتری بسیار مهم لوله خرطومی عایق دار نسبت به انواع کانال های انتقال هوای دیگر نظیر کانال های گالوانیزه این مورد است که این کانال هوا را می توان به آسانی در هنگام تولید و یا حتی قبل از آن عایق بندی نمود اما سایر کانال های هوا را تنها در شرایطی می توان به عایق تجهیز نمود که تولید شده و سپس در محل پروژه نصب گردند و در این شرایط باید یک فضایی جهت دسترسی راحت تر به کانال در نظر گرفته شود تا بدین ترتیب به کمک آن فضا به کانال هوا دسترسی پیدا نموده و آن را عایق نمود. این شرایط علاوه بر آن که هزینه های فراوانی را متحمل می شود، موجب اتلاف بسیار زیاد زمان شده و همچنین قسمت بسیار زیادی از فضای مفید معماری را هدر می نماید. بنابراین استفاده از لوله خرطومی عایق دار بسیار مقرون به صرفه و کارآمد می باشد.

برتری دیگر لوله خرطومی عایق دار نسبت به سایر کانال های هوا این مورد است که لوله خرطومی عایق دار به علت ساختار ساده ای که دارد بسیار کم وزن تر از سایر کانال های هوا و خصوصا کانال های گالوانیزه می باشد و این مورد بسیار کاربردی است چرا که موجب می گردد تا در هنگام جا به جایی و نصب آن مشکلات ناشی از سنگینی وزن این کانال پدید نیاید.

کانال فلکسیبل عایق دار

لوله خرطومی با عایق الاستومری

به طور کلی می توان اینطور بیان نمود که برای مقاومت و طول عمر بیشتر کانال خرطومی می توان آن ها را با عایق الاستومری، عایقکاری نمود. این کار نه تنها می تواند کارایی و عملکرد آن ها را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ بلکه موجب می گردد تا اتلاف انرژی و افت فشار نیز تا حد زیادی کاهش یابد. بنابراین می توان گفت در میان انواع متفاوت و متنوعی از کانال های عایق دار ، لوله خرطومی با عایق الاستومری اولین پیشنهاد ما به شما می باشد.

کانال هایی که با عایق الاستومری، عایق بندی شده اند دارای ساختاری سه لایه می باشند. این ساختار و مکانیسم به طور کلی متشکل از لایه های آلومینیومی درونی و بیرونی می باشد که در میان آن ها یک لایه عایق الاستومری به عنوان عایق حرارتی و یا همچنین عایق صوتی در نظر گرفته شده است.

یک از مواردی که سبب شده است تا لوله خرطومی پیش عایق با عایق الاستومری روز به روز مورد توجه شمار بیشتری از افراد قرار بگیرند؛ این است که این محصول به شدت دوستدار محیط زیست می باشد و برای انسان و طبیعت زنده مشک و خطری به وجود نخواهد آورد. ساختار ویژه و منحصر به فرد این محصول که به صورت سلول های بسته متشکل از هوا می باشد؛ آن را به یکی از مرغوب ترین و پرکاربردترین عایق ها در زمینه های مختلف صنعتی و کارگاهی بدل نموده است.

همه کانال های فلکسیبل که با عایق الاستومری عایق بندی شده اند؛ در کنار استحکام و مقاومت بالایی که در برابر نفوذ رطوبت نشان می دهند؛ دارای وزن سبکی نیز می باشند. که این موضوع خود به عنوان یکی از مهم ترین مزیت های این محصول به شمار می رود. زیرا این مسئله سبب می گردد تا همه کانال های خرطومی با عایق الاستومری در کوتاهترین زمان ممکن و به راحتی نصب و مورد استفاده قرار بگیرند.

ساختار ویژه، سبک بودن، مقاومت بالای عایق های الاستومری در برابر نفوذ رطوبت، ضربه های فیزیکی و … همه و همه سبب شده است تا این عایق در مقایسه با سایر عایق های موجود در بازار، به عنوان بهترین و پرکاربردترین عایق برای امر عایق بندی لوله های فلکسیبل شناخته شود.

به طور کلی از کانال های فلکسیبل عایق بندی شده می توان در داکت کشی مربوط به سیستم تهویه مطبوع، انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی و … استفاده نمود. این نوع از لوله های هوا را می توان هم به عنوان داکت مکش هوا و هم به عنوان لوله های دمش هوا به کار گیری نمود. استحکام بالای کانال های عایق دار موجب می شود تا بتوان از آن ها حتی در شرایط نامناسب و سخت جوی نیز استفاده نمود و بهترین نتیجه را انتظار داشت.

به عنوان مثال کانال کشی در مسیر هایی که بسیار پر پیچ خم هستند و یا موانع و پستی و بلندی های بسیاری بر سر مسیر کانال ها وجود دارد؛ موجب می شود تا مقاومت و استحکام فیزیکی لوله هوا تا میزان قابل توجهی کاهش یابد.

رد شدن کانال هوا از مسیر های تنگ و باریک و پر مانع شاید دلیل باشد تا سبب شود مقاومت لوله ها را تا حدی افزایش دهیم. استفاده از کانال خرطومی با عایق الاستومری یا عایق هایی از انواع دیگر می تواند مقاومت آن را در برابر فشار های منفی بیرونی افزایش دهد.

از سوی دیگر در برخی موارد نیاز است تا کانال کشی در محیط باز و بدون سرپوش انجام گیرد. در این مواقع مخصوصا در محیط هایی که دارای مقادیر زیادی رطوبت هوا هستند؛ ریسک آسیب پذیری لوله ها و خرابی ناشی از نفوذ آب و رطوبت به داخل لوله بسیار زیاد می گردد. بنابراین می توان با استفاده از کانال های عایق دار، از نفوذ رطوبت به داخل لوله جلوگیری نمود. زیرا در صورت عدم ممانعت از نفوذ رطوبت، مواردی همچون کپک زدگی، رسوب، تجمع آلودگی و انواع باکتری ها در داخل و جداره های لوله حتمی می باشد.

این امر به سادگی می تواند عملکرد لوله خرطومی را تا میزان قابل توجهی ضعیف نماید و یا حتی در طولانی مدت کارایی کل سیستم را مختل نماید. در برخی موارد دیگر نیز ممکن است کانال ها در معرض نور مستقیم خورشید واقع شوند. در این حلت نیز لازم است تا با پوششی از انواع عایق هایی که پیش تر از آن نام برده شد؛ سطح خارجی لوله را عایق بندی نماییم.

بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری نمود که باری افزایش سطح سلامت و همچنین عملکرد و کارایی بهتر و بهتر کانال های هوا در انواع مختلف به ویژه کانال های فلکسیبل یا همان لوله های خرطومی، نیاز است تا از عایق های بسیار مرغوب و با کیفیت استفاده شود. یکی از انواع بسیار مرغوب و با کیفیت عایق های موجود در بازار نیز همان عایق های الاستومری می باشد که در نمونه های رولی و لوله ای مورد استفاده واقع می گردد.

واضح است که برای عایق بندی انواع متفاوت کانال ها و لوله های هوا که برای انواع سیستم های کانال کشی و داکت کشی مورد استفاده قرار می گیرد؛ از نوع لوله ای این عایق پرکاربرد و با کیفیت استفاده می شود.

البته نمونه هایی از لوله های هوا وجود دارند که دارای سطح مقطع و قطر بزرگتری نسبت به سایر نمونه های مشابه می باشند. به همین علت نیاز است تا از عایق الاستومری رولی برای عایق بندی آن ها استفاده نمود.به این ترتیب عایق رولی را با چسب مخصوص عایق الاستومری بر روی جداره خارجی لوله نصب می نمایند. این مورد بیشتر برای لوله هایی مانند لوله  اسپیرال در سایز های بسیار بزرگ کاربرد دارد و برای عایق بندی لوله خرطومی از عایق های لوله ای استفاده می گردد.

قیمت کانال فلکسیبل عایق دار

قیمت لوله خرطومی عایق دار

لوله خرطومی عایق دار یکی کانال هوای بسیار مقرون به صرفه و کم خرج است. یکی از دلایل کم خرج بودن آن که ذکر شد و دلیل بعدی آن است که به علت مواد ساده به کار رفته در ساختار آن هزینه های تولید آن بسیار پایین می باشد و از طرفی هزینه های نصب و اجرای آن هم بسیار پایین بوده و به طور کلی تا حد زیادی در هزینه های جاری و نهایی پروژه صرفه جویی می نماید.

قطعات و اتصالاتی که به لوله خرطومی عایق دار کمک می نمایند تا در نهایت یک سیستم تهویه مطبوع را شکل دهد شامل انواع رابط ها، انواع بست ها، انواع ساپورت ها، تبدیل ها و… می باشد و هر یک از این قطعات را می توان در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید نمود تا در کنار لوله خرطومی عایق دار موجب به وجود آمدن یک سیستم با کیفیت و با بهره وری بالا گردند.

در میان انواع کانال های هوا لوله خرطومی عایق دار و خصوصا لوله خرطومی عایق دار الاستومری یکی از بهترین و به صرفه ترین انواع لوله ها خرطومی انتقال هوا می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی