خانهمقالاتلوله خرطومی حالت پذیر

لوله خرطومی حالت پذیر

لوله خرطومی حالت پذیر

لوله خرطومی حالت پذیر که در بازار صنعت و تهویه با نام لوله خرطومی هوا شناخته می شود از پر کاربرد ترین و بهترین انواع لوله های انتقال هوا به شمار می رود و علت این موضوع هم ویژگی های بسیار مفید و کاربردی آن است.

لوله خرطومی حالت پذیر دارای تنوع بسیار بالایی می باشد و این تنوع در ویژگی های ساختاری، سایزبندی، متراژ، نوع کاربری، شکل ظاهری، متریال و… می باشد و همین موارد اصلی ترین علل چند جانبه بودن و گسترده بودن کاربری آن محسوب می گردد.

بدین ترتیب که می توان از لوله خرطومی حالت پذیر جهت انتقال هوا، انواع گازها اعم از سمی و غیر سمی، انواع مایعات اعم از آب، مواد شیمیایی و نفتی، بنزین، گازوئیل و مایعات دیگر، انواع ذرات نظیر ذرات معلق در هوا، ذرات پودری، گرد و غبار و… استفاده نمود اما موردی که دارای اهمیت است این موضوع است که باید در ویژگی های ساختاری لوله خرطومی حالت پذیر ویژگی هایی تعبیه گردد تا کاملا مناسب استفاده در آن شرایط و یا آن کاربری خاص باشد.

برای مثال اگر در فضایی مورد استفاده قرار می گیرد که در معرض آتش سوزی و حرارت بالا است، بسیار مهم است تا ویژگی هایی بر روی لوله خرطومی حالت پذیر تعبیه گردد تا در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم بوده و دچار آتش سوزی و احتراق و یا آسیب های ناشی از حرارت بالا نگردد.

و همچنین به طور مثال جهت حمل و انتقال مواد شیمیایی و اسیدی به گونه ای مورد استفاده قرار می گیرد تا در هنگام حمل و جا به جایی این مواد دچار خورندگی، پوسیدگی و آسیب های ناشی از مواد شیمیایی و اسیدی نگردد.

از دیگر محسنات لوله خرطومی حالت پذیر (Flexible Duct) همان گونه که از نام آن پیداست خاصیت حالت پذیری و انعطاف پذیری بسیار بالای آن است که موجب می گردد تا به صورت خیلی راحت و آسان به هر شکل و حالتی در آمده و حتی در آن حالت باقی مانده و یا دوباره به حالت اولیه باز گردد.

لوله خرطومی حالت پذیر را می توان از جنس های برزنت، پی وی سی، پلاستیک، پلی اتیلن، آلومینیوم و… تولید نمود به گونه ای که هریک از این متریال ها دارای خواص و ویژگی های خاصی بوده و بر اساس شرایط محیطی پروژه مورد نظر می توان از هریک از متریال ها استفاده نموده و مورد مصرف قرار داد.

لوله خرطومی حالت پذیر دارای وزن بسیار کم و سبک می باشد و درواقع به همین علت وزن بسیار پایین به راحتی می توان لوله خرطومی حالت پذیر را جا به جا نموده و از محلی به محلی دیگر و بدون پدیدی آمدن هیچ مشکلی انتقال نمود و درواقع سبک بودن وزن موجب سهولت در امر نصب و اجرا نیز شده و سرعت انجام عملیات را چندین برابر می نماید.

هزینه هایی که در جهت تولید لوله خرطومی حالت پذیر مصرف می گردد هزینه های بسیار پایین و مناسبی بوده و از طرفی هزینه های نصب و اجرای لوله خرطومی حالت پذیر نیز به علت سبکی وزن و سادگی ساختار و عدم نیاز به نیروی متخصص زیاد با صرف هزینه بسیار اندک قابل انجام می باشد. بنابراین در مصرف هزینه های پروژه تا حد بسیار زیادی صرفه جویی می نماید.

همان طور که گفته شد جهت اجرا و نصب لوله خرطومی حالت پذیر نیاز به نیروی متخصص زیادی نیست و تنها به کمک یک یا دو نیروی متخصص و ماهر در این زمینه می توان عملیات راه اندازی لوله خرطومی حالت پذیر را به سرانجام رسانید و تنها موردی که مهم است تا مورد توجه قرار بگیرد این مورد است که تمامی نکاتی که مربوط به اجرای آن می گردد به صورت تمام و کمال انجام گردد تا در نهایت پروژه بسیار مرغوب و با کیفیت ارائه گردد.

لوله خرطومی حالت پذیر دارای سطح داخلی کاملا صاف و یکدست می باشد و درواقع به همین علت است که تمامی مواد به آسانی و بدون هیچ مانعی از داخل آن عبور می نمایند و همچنین به علت صافی سطح داخلی هیچ گرد و غبار و آلودگی در داخل آن تجمع نگشته بنابراین نیاز به مراقبت و تمیزکاری ندارد.

علاوه بر این سطح داخلی و خارجی لوله خرطومی حالت پذیر بدون هیچ گونه خلل و فرج و درز و شکاف می باشد به طوری که از سطح خارجی هیچ ماده مزاحم و آسیب رسانی به داخل آن وارد نشده و موجب آسیب رساندن به لوله خرطومی حالت پذیر نمی گردد و از سظح داخلی نیر هر ماده که در حال عبور می باشد به بیرون نشت نکرده و موجب هدر رفتن انرژی نمی گردد. بنابراین این نوع لوله خرطومی موجب صرفه جویی در انرژی نیز می گردد.

بنابر تمامی مزایا و ویژگی های ذکر شده برای لوله خرطومی حالت پذیر به این نتیجه دست می یابیم که نسبت به بسیاری از کانال های هوا دارای ارجحیت و برتری فراوانی می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی