خانهمقالاتلوله اسپیرال گالوانیزه

لوله اسپیرال گالوانیزه

لوله اسپیرال گالوانیزه

لوله اسپیرال گالوانیزه یکی از پر طرفدار ترین انواع کانال های انتقال هوا به شمار می رود.

وظیفه اصلی و اساسی لوله اسپیرال گالوانیزه یا کانال اسپیرال گالوانیزه (Spiral air duct) انتقال هوا در انواع و اقسام سیستم های تهویه مطبوع می باشد. از این کانال هوا درفضاها و کاربری های مختلفی نظیر فضاهای اداری، تجاری، مسکونی و آپارتمانی، فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی و…

سایز لوله اسپیرال گالوانیزه

لوله اسپیرال را می توان در انواع سایزها و متراژ ها تولید نمود تا بتوان به آسانی از آن در بسیاری از کاربری ها و فضاهای گوناگون و متنوع استفاده نمود. زیرا سایزهای بزرگتر این کانال هوا مناسب استفاده در فضاهای بزرگتر و سایزهای کوچکتر آن مناسب استفاده در فضاهای کوچکتر می باشد.

لوله گالوانیزه را می توان به ورق گالوانیزه تجهیز نمود. استفاده از این ورق در ساختار این کانال موجب می گردد تا از کانال در برابر عوامل گوناگونی نظیر انواع باکتری ها و میکروب ها، نفوذ رطوبت و حرارت، آلودگی، گرد وخاک و… محافظت نماید و موجب گردد تا این کانال در مدت زمان بسیار طولانی تری به فعالیت با کیفیت خود ادامه دهد بنابراین بدین ترتیب کارایی و بازدهی بسیار بالایی را از خود نشان داده و بسیار دیرتر دچار آسیب و یا فرسایش گردد.

لوله اسپیرال گالوانیزه یکی از بهترین و به صرفه ترین کانال های انتقال هوا در زمینه سیستم های تهویه مطبوع می باشد و علت آن هم سرعت بسیار بالای تولید آن است و همچنین سرعت نصب و اجرای آن هم بسیار بالا و به راحتی به کمک متخصصین نصاب این امر امکان پذیر می باشد.

نصب لوله اسپیرال گالوانیزه

امر که در نصب و اجرای لوله اسپیرال گالوانیزه بسیار مهم است این مورد است که این عمل حتما و قطعا باید توسط مجری متخصص این امر که دارای دانش کافی در مورد نصب و اجرای این نوع از کانال ها دارد صورت بگیرد. چرا که کوچکترین خظا در امر نصب و اجرای این کانال ها موجب پدید آمدن مشکلات فراوان گشته و چه بسا در طولانی مدت موجب پدید آمدن مشکلات و نقص فنی در سیستم گشته و موجب توقف ادامه عملیات کل سیستم می گردد و در این شرایط تا حد بسیار زیادی از طول عمر این سیستم کاسته می گردد. در این شرایط نیاز به تعمیرات و نگهداری فراوان داشته و این امر نیز نیازمند صرف هزینه های بسیاری جهت تعویض قطعات و یا تعمیر آن می گردد که به هیچ وجه به صرفه نیست. بنابراین بسیار مهم است نصب و اجرای کانال اسپیرال گالوانیزه به دقت و با رعاین نکات فنی و اجرایی و توسط نیروی متخصص و حرفه ای این امر صورت بگیرد. تا هم در زمان، وقت و هزینه ها صرفه جویی گردد و هم بتوان از بالاترین کیفیت این سیستم نهایت بهره را جست.

به دلیل آنکه لوله اسپیرال دارای ظاهری بسیار شکیل، محکم و زیبا می باشد می توان از آن به صورت رو کار و روی سقف هم استفاده نمود و نیاز نیست تا آن را در زیر سقف کاذب پنهان نمود. در این شرایط به آن لوله اسپیرال گالوانیزه اکسپوز می گویند که حتی جهت نما بخشیدن به سقف می توان آن را در کوره های رنگ به رنگ های گوناگون درآورد و از آن جهت تزییات سقف استفاده نمود.

کانال گرد اسپیرال

اتصالات لوله اسپیرال گالوانیزه

در یک سیستم هوارسان و تهویه مطبوع علاوه بر حضور لوله اسپیرال گالوانیزه نیاز به سایر قطعات و محصولات کمکی نیز می باشد که بسته به نیاز پروژه ممکن است هریک مورد استفاده قرار بگیرند. این قطعات شامل زانویی ها، سه راهی ها، چهار راهی ها، سهر راه تبدیل ها، چهار راه تبدیل ها، ساپورت ها، رابط ها، بست ها و… می باشد که هر یک از این قطعات نیز توسط ماشین آلات مهندسی تهیه و تولید می گردند و در کنار لوله اسپیرال گالوانیزه در انواع سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله اسپیرال همان طور که از نامش پیداست دارای مقطع گرد و دایره ای شکل ی باشد و در واقع ساختار آن بدین گونه است که لایه ورق های گالوانیزه به صورت ورقه ای بر روی یکدیگر قرار گرفته و تشکیل یک مقطع دایره ای را می دهند. بدین ترتیب لوله اسپیرال گالوانیزه با مقطع دایره تولید می گردد.

لوله گالوانیزه نسبت به کانال های چهارگوش گالوانیزه قدیمی دارای مزایای فراوانی می باشند. یکی از برترین این مزایا این مورد است که کانال چهارگوش به دلیل دارا بودن مقطع چهارگوش و داشتن گوشه های تیز هوا هنگام عبور از میان آن سر و صدای بسیاری تولید می نماید اما لوله اسپیرال به دلیل آنکه دارای مقطع گرد و بدون گوشه های تیز می باشد هوا هنگان عبور به هیچ گوشه تیزی گیر نکرده و بدون ایجاد هیچ سر و صدایی به آسانی عبور می نماید.

لوله اسپیرال گالوانیزه دارای سرعت اجرای بسیار بالاتری نسبت به کانال چهارگوش داشته و به طور کلی لوله اسپیرال گالوانیزه دارای مزایا و برتری های فراونی نسبت به کانال های قدیمی گالوانیزه دارد.

لوله اسپیرال

لول اسپیرال

در صنعت ساختمان و تأسیسات ساختمانی دسته بندی های مختلفی در رابطه با ابزار و تجهیزات تاسیسات مورد نیاز این صنایع وجود دارد مانند انواع لوله و داکت ها از جمله لوله اسپیرال یا Spiral Duct که در این مقاله به بیان ویژگی آن می پردازیم. از این تجهیزات می توان به عنوان جزیی لاینفک در راستای تامین هوای تازه و برقراری محدوده آسایش انسان و کاربران کلیه اماکن با کلیه کاربری ها نام برد.

لوله اسپیرال چیست؟

لول اسپیرال به عنوان یکی از انواع لوله یا داکت تأسیساتی کاربری های متعددی در زمینه انتقال و انتشار جریانات متعدد هوا را دارا می باشد. این محصول زیرمجموعه لوله یا داکت تأسیساتی می باشد که به تنهایی یک مجموعه بسیار بزرگ را شامل می شود و در دسته بندی های مختلفی مورد استفاده سیستم کانال کشی ساختمان قرار می گیرد. به منظور آشنایی بیشتر با موضوع کانال کشی ساختمان می توان آن را این گونه تعریف کرد که یک مکانیزم یکپارچه و متحد می باشد که از اجزاء و عناصر مختلفی مانند این لوله تشکیل شده است تا جریان هوای تولیدی یا مصرفی را انتقال داده و امر تهویه مطبوع انجام شود.

لوله، کانال یا داکت که تعاریف مشابهی داشته است در انواع مختلفی موجود می باشد که اگر بخواهیم از لحاظ شکل سطح مقطع آن را تقسیم بندی کنیم می توان آن را در دو دسته چهارگوش و گرد جای داد که لوله اسپیرال در دسته بندی دوم جای می گیرد. لوله اسپیرال دارای سطح مقطع دایره یا مدور می باشد که این موضوع ناشی از مشخصات فنی خاص آن بود و در نتیجه فرآیند ساخت و تولید آن ایجاد می شود. همچنین لوله اسپیرال در اقطار مختلف بر اساس سانتیمتر یا اینچ تولید می شود. در دسته بندی دیگری کانال یا داکت بر اساس متریال یا مصالح مورد استفاده در ساخت تقسیم بندی های متعددی را شامل می شود. از جمله این دسته بندی می توان به کانال یا داکت گالوانیزه، فلکسیبل، پیش عایق و پارچه ای اشاره کرد که لوله اسپیرال در این دسته بندی در دسته کانال یا داکت گالوانیزه جای می گیرد. لوله اسپیرال از ورق گالوانیزه در ضخامت های مختلف 0.6، 0.8، 1و 2 میلیمتر تولید و به بازار ارایه می شود که به آن کانال اسپیرال نیز می گویند.

ضخامت لوله اسپیرال

لازم به ذکر است که لوله اسپیرال با ضخامت 2 میلیمتر در موارد نادری و بر اساس نیاز کارفرما و مشخصات فنی خاصی که مزایا و ویژگی های متعددی را دارا می باشد، به تولیدکننده مورد نظر ارایه می شود. نکته قابل توجه این است که در شرایط فعلی کشورمان تولیدکنندگان مختلفی در این زمینه به فعالیت مشغول می باشند که لوله اسپیرال را در ضخامت های مختلف و متعدد که دارای قطرهای مختلفی نیز می باشد تولید و به بازار ارایه می کنند. به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های این واحد های صنفی می توان از طریق سایت های مرتبط اطلاع رسانی صنعت تأسیسات ساختمان اقدام به جمع آوری اطلاعات نمود و به منظور دریافت نحوه خرید و فروش لوله اسپیرال و سایر محصولات مرتبط با نمایندگی فروش این محصولات ارتباط برقرار کرد تا ضمن دریافت اطلاعات لازم لیست قیمت مربوطه را نیز دریافت کرد. لوله اسپیرال یکی از محصولات مورد نیاز بسیاری از صنایع می باشد و لذا در اقصی نقاط کشور تولیدکنندگان مختلفی این محصول را تولید کرده و یکی از محصولاتی است که در دسترس می باشد.

لوله اسپیرال

کاربرد لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال یکی از محصولاتی می باشد که در فضاهای صنعتی به کار برده می شود و از اتصالات خاص خود بر خوردار می باشد که مانند کانال اسپیرال از ورق گالوانیزه در ضخامت های مختلف و قطرهای مختلف بسته به نوع لوله اسپیرال مصرفی تولید یا انتخاب می شوند. نحوه تولید لوله اسپیرال به وسیله ماشین آلات خاص و سنگین می باشد و هیچ گونه دخالت نیروی انسانی را شامل نمی شود. نحوه تولید لوله اسپیرال به صورت یک مکانیزم دوار می باشد که ورق تولیدی به دور یک محور چرخیده و توسط نیروی دورانی به شکل مارپیچ تولید شده که در جدار خود دارای برجستگی هایی می باشد که بر مقاومت آن افزوده که سبب برتری آن نسبت به برخی دیگر از انواع لوله یا داکت خواهد شد. یکی از معایب کلی کانال های گالوانیزه دارای نبودن امکان پیش عایق بودن آن ها می باشد که این موضوع نیز شامل لوله اسپیرال خواهد شد.

بدین ترتیب تنوع در ساخت لوله های اسپیرال موجب تنوع کاربری آن شده و می توان گفت که در تمامی فضاها و کاربری ها قابل استفاده می باشد.

هنگامی که در یک پروژه از لوله اسپیرال استفاده می گردد، علاوه بر خود کانال اسپیرال گالوانیزه، نیاز به قطعات کمکی و متعلقاتی است که در کنار خود کانال به بهبود عملکرد سیستم هوارسانی و تهویه کمک می نماید. هریک از این قطعات را نیز در کنار این لوله در کارخانه ها و توسط ماشین آلات و دستگاه های کاملا مهندسی و حرفه ای با بالاترین دقت و کیفیت می توان تولید نمود. این قطعات نیز با توحه به نیاز پروژه و کاربری هریک در سایزها، تعداد و تنوع ظاهری مختلف تولید می گردند و به بهبود عملکرد پروژه کمک شایانی می نمایند.

کانال اسپیرال کرمان

این نوع از کانال های هوا تنها نوع کانال های هوایی هستند که می توان بدون نگرانی از پنهان نمودن آنها در زیر سقف کاذب، آن را به صورت روکار در روی سقف استفاده نمود چرا که دارای ظاهری زیبا و شکیل می باشند و کاملا می توان از آنها به عنوان بخشی از دکوراسیون یک فضا استفاده نمود و حتی لوله اسپیرال دارای قابلیت رنگ پذیری بوده و به آسانی می توان آنها را متناسب با دکوراسیون فضای مورد نظر به هر رنگ دلخواهی درآورد و این عمل به کمک کوره های رنگ پزی قابل انجام می باشد.

بنابراین به طور کلی لوله های اسپیرال از قدیمی ترین و پر کاربرد ترین انواع کانال های انتقال هوا در صنعت تهویه به شمار می روند.

معایب لوله های اسپیرال

لوله های اسپیرال دارای وزن نسبتا بالایی می باشند و شاید بتوان گفت که این مورد یکی از معایب این نوع از کانال های هوا به شمار می رود چرا که وزن بالا مانع از حمل و نصب آسان شده و موجب افزایش زمان برای انجام این امر می گردد.

دومین ایراد لوله های اسپیرال این مورد است که تعبیه عایق بر روی آنها بسیار دشوار است و با مشکلات و موانعی همراه می باشد چرا که تنها در صورتی می توان لوله اسپیرال به عایق بندی تجهیز نمود که تولید و نصب شده باشند و این امکان در هنگام تولید امکان پذیر نمی باشد. بدین ترتیب پس از تولید و نصب نیاز است تا فضایی جهت دسترسی به کانال برای عایق کاری تعبیه گردد و این امر موجب هدر رفتن فضای مفید معماری می گردد. به طور کلی عایق نمودن لوله اسپیرال منجر به صرف هزینه های اضافه، هدر رفتن زمان و فضای مفید می گردد بنابراین در بسیاری از پروژه ها از انجام این عمل صرف نظر می گردد.

اما فارغ از وجود عایق که جهت محافظت از کانال بسیار ضروری و لازم است، وجود ورق گالوانیزه در ساختار لوله های اسپیرال به خودی خود از کانال تا حد فراوانی محافظت نموده و مانع از ورود و نفوذ عوامل مزاحم و آسیب رسان به داخل کانال می گردد. همچنین ورق گالوانیزه به لوله اسپیرال یک ساختار بسیار مستحکم و منسجم و استوار می بخشد که در برابر انواع ضربه و فشار های جانبی نیز کاملا مقاوم بوده و دچار هیچ گونه آسیبی نمی گردد.

لوله اسپیرال

نصب لوله های اسپیرال

لوله های اسپیرال سرعت اجرای بسیار بالایی دارند و می توان در طی زمان بسیار کوتاهی آن ها را اجرا و نصب نمود و تا حد فراوانی در زمان صرفه جویی نمود. همچنین از سرعت تولید بالایی نیز برخوردار می باشد و در طی زمان بسیار محدود و کم می توان تعداد بسیار بالایی از لوله اسپیرال تولید و عرضه نمود. این عمل برای پروژه فورس ماژور و پروژه هایی که نیاز است تا در کوتاه ترین زمان ممکن آماده تحویل گردند بسیار مناسب است اما به طور کلی در هر پروژه ای کاملا نیاز است تا تمامی مراحل در کوتاه ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت به اتمام برسد.

ورق گالوانیزه به کار رفته در این کانال ها را می توان در ضخامت های متنوع 0.6، 0.8 و 1 میلیمتر تولید نمود و همچنین این تنوع در سایز دهانه این نوع کانال هوا نیز وجود دارد یعنی می توان در سایزهای متنوعی با توجه به نیاز مشتری و شرایط پروژه تولید نمود و همچنین این تنوع در متراژ تولیدی این نوع کانال نیز وجود دارد.

لوله اسپیرال چیست؟

این محصول یک نوع کانال انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع، سیستم سرمایش و گرمایش و داکت اسپلیت از جنس ورق گالوانیزه می باشد که در میان تمامی کانال های انتقال هوا دارای کمترین افت فشار و بالاترین عمر مفید می باشد. این محصول قابل عایق کاری با عایق الاستومری می باشد.

لوله اسپیرال از چه جنسی ساخته می شود؟

لوله های اسپیرال به صورت استاندارد از جنس ورق گالوانیزه تولید می شود که بسته به سفارش مشتری به رنگ های خاص توسط رنگ های با دوام کوره ای قابل رنگ شدن است. همچنین برای پروژه های خاص که کانال های هوا به صورت اکسپوز کار می شود می توان این لوله ها را از جنس استیل و یا حتی مس سفارش دارد.

اتصالات رایج لوله اسپیرال چیست؟

لوله اسپیرال در سیستم های کانال کشی نیاز به اتصالات متنوعی دارد. این اتصالات در انواع سه راهی، چهار راهی، زانو، تبدیل و … از جنس خود لوله اسپیرال تولید می شوند علاوه بر این موارد تجهیزات جانبی این لوله ها عبارتند از فلنج و ساپورت. شما میتوانید کلیه قطعات کانال کشی لوله اسپیرال را به همراه مشاوره و طراحی کانال کشی را از ما خریداری کنید.

نکات مهم در طراحی کانال کشی لوله اسپیرال چیست؟

امروزه در تمامی پروژه ها اهمیت کنترل مصرف انرژی و همچنین لزوم وجود تهویه مطبوع در سال های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا نیاز به یک سیستم کانال کشی و هوادهی احساس می شود. مهندسین تاسیساتی با محاسبه ظرفیت هر فضا طبق ضوابط و استاندارد ها مسیر ها و قطر های کانال در قسمت های مختلف را مشخص میکنند.

در کانال کشی داکت اسپلیت از چه سیستم کانال کشی استفاده کنیم؟

در سیستم های داکت اسپلیت بسته به ابعاد و حجم پروژه از انواع مختلفی از کانال استفاده می شود. برای مثال در پروژه های مقیاس بزرگتر در ابعاد مراکز تجاری، اداری، کارخانه جات و … بهتر است از لوله اسپیرال استفاده شود در کنارش در پروژه های کوچکتر برای مثال مجتمع های مسکونی، باشگاه های خانگی و فضاهایی که ارتفاع سقف محدود است پیشنهاد می شود از کانال فلکسیبل استفاده شود.

لوله اسپیرال عایق دار

امکان عایق نبودن سبب هدررفت انرژی خواهد شد و بدین منظور می بایست از عایق بهره برد. عایق های نوین بسیاری از معایب عایق های سنتی را کاهش داده و در رفع این مشکل می کوشند. از دیگر نکات قابل توجه در مورد لوله اسپیرال آگاه بودن از این موضوع می باشد که اجرای سیستم کانال کشی نیازمند دارا بودن اتصالات متعددی می باشد که از آن جمله می توان به زانویی اسپیرال، تبدیل، انواع سه راهی اسپیرال و چهاراره، رابط و موارد بسیار دیگری می باشد.

لوله اسپیرال  از مقاوم ترین و مستحکم ترین کانال های موجود در بازار صنعتی به شمار می رود چرا که ساختارش به گونه ای طراحی شده است که وجود ورقه گالوانیزه موجب بالا رفتن استحکام آن شده است. به همین علت این مح در برابر هرگونه فشارهای جانبی از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می دهد و همچنین در برابر ضربه های وارده، سایش، فرسایش و زنگ زدگی هم بسیار مقاوم و مستحکم است. علاوه بر آنکه از نظر جسمی و ساختاری از مقاومت بسیار بالا و خوبی بهر مند است، این مقاومت در برابر نفوذ و ورود هرگونه ماده آسیب رسان طبیعی نظیر شرایط نامساعد آب و هوایی، رطوبت بالا، حرارت بالا، سرما و گرمای زیاد، باران و برف شدید، تابش مستقیم نور خورشید و… هم بسیار مقاوم بوده و دچار هیچ گونه صدمه و مشکلی نخواهد شد.

از طرفی علاوه بر مواد طبیعی، در برابر هرگونه مواد شیمایی نظیر مواد نفتی، گازی، بنزین و سایر مواد شیمیایی آسیب رسان هم بسیار مقاوم است. درواقع لوله اسپیرال به گونه ای تولید و طراحی می شود که در برابر این گونه عوامل از خود مقاومت بسیار بالاتری نشان دهد. به همین علت می توان گفت که این کانال هوا بسیار دیرتر از سایر کانال های هم رده خود دچار آسیب شده و در نتیجه از طول عمر بسیار بالایی بهره مند است. بدین ترتیب هزینه هایی که ممکن بود در جهت تعمیرات و نگهداری از این کانال هوا خرج شود، مصرف نشده و تا حد بسیاری در هزینه ها صرفه جویی می شود.

هزینه های تولید لوله اسپیرال

این محصول کاملا یک کانال مقرون به صرفه به شمار می رود چرا که هزینه هایی که در جهت تولید این لوله هوا و سپس اجرا و راه اندازی آن مصرف می شود، شامل هزینه های پایین و مقرون به صرفه ای است.

وزن لوله اسپیرال  با وجود ورق گالوانیزه به کار رفته در آن، بالا نیست و به همین علت سبکی وزن، جا به جایی و حمل آن با سرعت بسیار بالایی انجام می پذیرد و می توان در طی بازه زمانی بسیار کوتاه، تعداد بالایی از این کاتال گرد را حمل و جا به جا نمود.

علاوه بر وزن سبک، لوله اسپیرال  از سادگی ساختاری هم برخوردار است و به همین علت چون ساختار پیچیده ای ندارد، می توان در زمان کوتاه، تعداد بالایی از این کانال اسپیرال را تولید نمود و سپس تعداد بالایی هم از آن را در پروژه های مختلف نصب کرد. به همین علت نصب و راه اندازی آن دشوار نبوده و می توان در طی زمان بسیار کوتاه و تنها به کمک تعداد کمی از نیروهای نصاب حرفه ای، آن ها را در پروژه های مختلف نصب و اجرا نمود.

از آنجایی که این محصول از تنوع سایزی بسیار بالایی برخوردار است، می توان از آن در انواع گوناگونی از پروژه های مختلف از متراژهای بسیار کم و کوچک گرفته تا متراژ های بالاتر به راحتی استفاده نمود.

کانال اسپیرال گالوانیزه

کیفیت لوله اسپیرال

این محصول از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است و درواقع به همین علت است که دارای طول عمر بسیار بالایی هم می باشد. بنابراین می توان با خاطری آسوده از آن در تمامی شرایط و جهت استفاده طولانی مدت و با دوام استفاده نمود.

لوله گرد اسپیرال  در بسیاری از شهرهای بزرگ شعبه داشته و می توانید آن را در سایزهای متنوعی تهیه نمایید. کانال اسپیرال مشهد، کانال اسپیرال اهواز، کانال اسپیرال تهران، کانال اسپیرال شیراز و کانال اسپیرال اصفهان همگی موجود هستند.

قیمت لوله اسپیرال

میتوان گفت که قیمت لوله اسپیرال وابسته به نوع و سایز آن کاملا متنوع است به همین علت نمی توان یک قیمت ثابت برای آن درنظر گرفت. بنابراین می توان با اطمینان گفت که کانال اسپیرال قیمت پایینی دارا است.

با توجه به مزایا و معایب لوله اسپیرال که پیش تر گفته شد، می توان به این نتیجه گیری دست یافت که دارای مزایای بسیاری است و به همین علت می توان گفت که این کانال هوا جایگزین بسیار مناسبی برای سایر انواع کانال ها به شمار می رود چرا که بسیاری از کانال های موجود در صنایع تهویه مطبوع مشکلات و مسائل بسیاری را به وجود می آورد چرا که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار است و به همین علت موجب آسیب رساندن به کل سیستم می شود و در نهایت سیستم را با مشکلاتی مواجه می کند.

لوله های اسپیرال نسل تقریبا قدیمی کانال های انتقال هوا به شمار می روند و درواقع به نوعی جایگزین کانال های چهارگوش گالوانیزه وارد بازار شدند.

لوله های اسپیرال (Spiral Ducts) از جنس ورقه های گالوانیزه تولید می گردد به گونه ای که لایه هایی از ورق گالوانیزه بر روی یکدیگر قرار گرفته و در نهایت یک کانال با مقطع دایره ای شکل را به وجود می آورند. وجود مقطع دایره ای در لوله اسپیرال، بسیار مفید است چرا که هوا به هنگام عبور از داخل کانال به هیچ مانعی گیر نکرده و تشکیل سر و صدا نمی نماید. بدین ترتیب کاملا مناسب استفاده در بیمارستان ها، مراکز درمانی و اتاق های تمیز می باشد.

کانال کشی هوا

لوله اسپیرال چیست

در پاسخ به این سوال که لوله اسپیرال چیست می توان این گونه بیان نمود که کانال اسپیرال گالوانیزه نوعی از کانال است که جهت انتقال هوا در انواع گوناگون سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار لوله اسپیرال چیست ؟

در ادامه به بررسی این موضوع که ساختار لوله اسپیرال چیست (What is Spiral Duct) می پردازیم. کانال اسپیرال از تعدادی ورقه های اسپیرال تشکیل می گردد که این ورقه های اسپیرال به صورت مدور بر روی یکدیگر قرار گرفته و در نهایت تشکیل یک کانال هوا به مقطع دایره ای شکل را می دهد. وجود ورق گالوانیزه در ساختار این کانال بسیار مهم و اساسی است چرا که موجب محافظت هرچه بیشتر و بهتر از این کانال شده و مانع از نفوذ عوامل آسیب رسان و مضر نظیر تمامی عوامل طبیعی و شیمیایی که می توانند به کانال آسیب برسانند می گردد.

کاربری لوله اسپیرال چیست ؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت که تقریبا در تمامی فضاها و کاربری ها می توان از این کانال انتقال دهنده هوا استفاده نمود و هیچ گونه محدودیتی جهت استفاده از آن وجود ندارد. کاربری ها و فضاهایی نظیر انواع آپارتمان های مسکونی، خانه ها، ویلاها، فضاهای اداری، تجاری و فروشگاهی، درمانی و بهداشتی، مذهبی، فرهنگی، تفریحی و… چرا که این کانال هوا یک کانال بسیار کاربردی و چند جانبه می باشد.

لوله اسپیرال چیست

برترین مزیت های لوله اسپیرال چیست ؟

در پاسخ به این سوال که برترین مزیت های لوله اسپیرال چیست می توان به موارد زیر اشاره نمود:

ظاهر و ساختار بسیار شکیل و استوار این کانال هوا که موجب شده است تا مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع فشار، ضربه، آسیب و… مقاومت نماید و همچنین به دلیل ظاهر زیبای که دارد می توان از آن به صورت اکسپوز در روی سقف کاذب به صورت روکار به گونه ای که کاملا در نمای سقف دیده شود استفاده نمود. بدین ترتیب این کانال گالوانیزه جزوی از دکوراسیون فضا شده و حتی می توان آن را رنگ های متنوع و مختلفی در آورد تا بر جلوه و زیبایی آن افزود.

مورد دیگر مزیت لوله اسپیرال این مورد است که کانال سرعت بسیار بالایی است که در ساخت و اجرای آن وجود دارد به گونه ای که می توان با سرعت بسیار بالا و در کوتاه ترین زمان ممکن این کانال انتقال هوا را تولید و سپس اجرا نمود.

مزیت دیگر لوله اسپیرال این عامل است که کانال هزینه های بسیار پایینی است که شامل می گردد و موحب می شود تا هزینه های کل پروژه تا میزان چشمگیری کاهش یافته و در هزینه های پروژه بسیار صرفه جویی گردد.

معایب لوله اسپیرال چیست ؟

در کنار تمامی مزیت های ذکر شده برای این کانال هوا، معایبی نیز برای آن وجود دارد که در پاسخ به سوال معایب لوله اسپیرال می توان به دو مورد زیر اشاره نمود.

اولین مورد معایب لوله اسپیرال چیست این است که امکان عایق پذیری برای این کانال وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد به قدری دشوار است که معمولا از این کار صرف نظر می گردد در حالی که وجود عایق برای این کانال جهت محافظت و مراقبت از آن بسیار مهم و الزامی می باشد.

مورد دیگر معایب لوله اسپیرال ، وزن بسیار بالای آن است و به دلیل آنکه در ساختار آن از ورقه های گالوانیزه بسیار سنگین استفاده می گردد بدین ترتیب وزن کلی کانال نیز بالا رفته و به علت سنگینی وزن حمل و جابه جایی آن و از طرفی نصب و اجرای آن در محل پروژه با دشواری هایی همراه خواهد گشت.

متعلقات و لوازم جانبی لوله اسپیرال چیست ؟

برای آنکه کانال اسپیرال در یک سیستم به درستی به فعالیت خود ادامه دهد بسیار مهم است تا از قطعات و اتصالات کمکی نیز استفاده نماید. این قظعات شامل زانویی ها، سه راهی ها، چهارراهی ها، انواع تبدیل ها، فلنج ها، بست ها، ساپورت ها، رابط ها، انواع دریچه ها، انواع دمپر ها و… می باشد که هریک را می توان در تعداد و شکل های مختلف با توجه به نیاز تولید نمود.

کانال اسپیرال تبریز

قیمت لوله اسپیرال چیست ؟

می توان این گونه بیان نمود که دارای هزینه های بسیار بالایی نبوده و با صرف هزینه ها و بودجه بسیار کم می توان آن را تولید و سپس اجرا و نصب نمود.

ضخامت لوله اسپیرال چیست. کانال اسپیرال را می توان در ضخامت های گوناگون با توجه به شرایط و نیاز مشتری تولید نمود و معمولا شامل مقدار 0.6، 0.8 و 1 میلیمتر می باشد.

ویژگی های دیگر لوله اسپیرال می توان آن را در تنوع بالایی از نظر سایز و متراژ تولید نمود و درواقع این تنوع به علت کاربری های مختلف و متنوع استفاده از آن می باشد و درواقع یکی از مهم ترین علت های استفاده متنوع از این کانال هوا تنوعی سایزی و متراژی آن می باشد.

به طور کلی تفاوت لوله اسپیرال چیست وابسته به ویژگی ها و برتری هایی است که پیش تر در مورد آن ها گفته شد.

لوله اسپیرال هوا

لوله اسپیرال هوا

لوله هوا یکی از قدیمی ترین و سنتی ترین انواع کانال های انتقال هوا به شمار می رود. لوله اسپیرال هوا را می توان به کمک ورق گالوانیزه نیز تولید نمود که در این شرایط به آن کانال اسپیرال گالوانیزه نیز می گویند.

وجود ورق گالوانیزه در ساختار لوله اسپیرال هوا بسیار حائذ اهمین است چرا که دارای خاصیتی می باشد که از کانال هوا در برابر عوامل گوناگونی نظیر نفوذ و ورود رطوبت، حشرات و عوامل مزاحم و آسیب رسان دیگر می گردد. بنابراین وجود ورق گالوانیزه موجب بالا رفتن سطح مقاومت کانال شده و در نتیجه طول عمر کانال را تا حد زیادی افزایش می دهد.

لوله اسپیرال هوا چیست؟

لوله اسپیرال هوا (Spiral Air Duct) در واقع شکل پیشرفته و کامل شده کانال های چهارگوش گالوانیزه محسوب می گردد چراکه کانال های چهارگوش گالوانیزه اولین کانال انتقال هوا به شمار می رفت که البته دارای مشکلات و معایبی نیز بود که رفته رفته با تولید و بروز کانال اسپیرال هوا جایگزین بسیار مناسبی برای آن شده و بسیاری از مشکلات و معایب کانال هوای چهارگوش را برطرف نمود.

مهم ترین مسئله این مورد است که لوله اسپیرال هوا به علت ظاهر دایره ای شکل و مقطع گرد، هوا را به خوبی و بدون ایجاد هیچ گونه سر و صدایی منتقل می نماید و به همین علت نیز مناسب استفاده در فضاهایی نظیر بیمارستان ها می باشد.

ورق گالوانیزه به کار رفته در لوله هوا را می توان در ظخامت های متنوعی از جمله 0.6، 0.8، 1 میلیمتر وابسته به نیاز و کارایی تولید نموده و مورد استفاده قرار داد. همچنین این تنوع در زمینه سایز دهانه لوله و متراژ هم وجود داشته و با توجه به شرایط و نیاز پروژه و جهت کارایی های گوناگون و مختلف مورد استفاده قرار داد.

اتصالات لوله اسپیرال هوا

هنگام استفاده از لوله اسپیرال هوا در یک پروژه تهویه مطبوع نیاز به قطعات کمکی و متعلقات دیگری نیز می باشد که در جهت تکمیل پروژه در کنار لوله اسپیرال هوا به فعالیت خود ادامه می دهند و درواقع می توان گفت که وجود این قطعات کاملا ضروری و مورد نیاز است. این قطعات می تواند شامل انواع تبدیل ها، سه راهی ها، چهار راهی ها، زانویی ها، زانو تبدیل ها، شلواره ها، گسکت ها، دمپر ها، دریچه ها، بست ها، رابط ها و… می باشد که هریک از این قطعات نیز در کنار کانال اسپیرال هوا توسط ماشین آلات مهندسی و پیشرفته و دقیق و در کارخانه ها و کارگاه ها با کیفیت بسیار بالایی تولید می گردند و می توان آن ها را بر حسب نیاز در تعداد و ابعاد و ضخامت های دلخواه تولید نمود و در پروژه مورد استفاده قرار داد و در هر پروژه میزان استفاده از این قطعات کاملا متنوع می باشد و هیچ دلیلی جهت استفاده از تمامی این قطعات وجود ندارد.

لوله اسپیرال هوا دارای ظاهری کاملا شکیل و استوار می باشد و درواقع به همین علت زیبایی ظاهری از آن در بسیاری از پروژه ها به صورت روکار استفاده شده و آن را در زیر سقف کاذب پنهان نمی گردانند. بدین ترتیب می توان در بسیاری از پروژه ها خصوصا فضاهای نمایشگاهی، رستوران ها و کافی شاپ ها، فروشگاه ها، برخی فضاهای مسکونی و… از این لوله اسپیرال به صورت روکار استفاده نمود و درواقع از آن به عنوان یک عامل دکوراتیو و تزئینی استفاده نمود که جلوه و زیبایی خاصی به فضا ببخشد.

کانال تهویه

تولید لوله اسپیرال هوا

لوله اسپیرال هوا را می توان با سرعت بسیار بالایی تولید نمود و درواقع می توان در مدت زمان بسیار کوتاهی تعداد بسیار زیادی از این کانال هوا را تولید نموده و مورد مصرف قرار داد و بدین ترتیب تا حد بسیار زیادی در زمان هم صرفه جویی نمود.

بنابراین لوله اسپیرال به عنوان یک کانال انتقال هوای بسیار مقرون به صرفه و کارآمد به شمار می رود چرا که هم از نظر هزینه های مصرفی، هم مصرف انرژی و هم وقت و زمان بسیار صرفه جویی می نماید و از مهم ترین عواملی که در یک پروژه در حال انجام باید کاملا در نظر گرفت و مد نظر قرار داد صرفه جویی در امور مختلف است و همچنین باید هزینه های ناشی از تولید و اجرای این کانال هوا را نیز تا حد ممکن کاهش داد و در این راستا لوله اسپیرال هوا، از کم هزینه ترین و مقرون به صرفه ترین کانال های انتقال هوا به شمار می رود و درواقع یکی از علل پر ظرفدار بودن آن همین امر است که موجب می گردد تا هزینه های ناشی از پروژه تا مقدار چشمگیری کاهش یابد.

بنابراین می توان گفت که لوله اسپیرال هوا به علت مزایا و برتری هایی که دارد می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای سایر کانال های هوا که ممکن است دارای معایبی باشند بوده و کاملا مورد مصرف قرار بگیرد. چرا که هریک از کانال های انتقال هوای پیشین دارای معایبی بودند که لوله اسپیرال به هیچ وجه دارا نمی باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی