خانهمقالاتدریچه گرد اتاق عمل

دریچه گرد اتاق عمل

دریچه گرد اتاق عمل

دریچه گرد اتاق عمل از دسته دریچه های گرد و دریچه های گرد نیز یکی از انواع دریچه ها می باشند که نام گذاری آن ها به سبب شکل ساختاریشان که در حالت ساده و غیر ترکیبی به صورت مدور و دایره ای شکل هستند، می باشد. این دریچه ها و از جمله دریچه گرد اتاق عمل از موارد و تجهیزات پرکاربرد سیستم های تأسیساتی می باشند که امروزه در طیف وسیعی از اشکال و مصالح مختلف بنابر کاربری های مختلف و میزان راندمان کاری مورد درخواست مورد استفاده قرار می گیرند. دریچه های گرد و از جمله دریچه گرد اتاق عمل در انواع سقفی و دیواری عموما به جهت توزیع هوا به صورت نامحسوس در محیط های گوناگون از جمله محیط های درمانی مورد استفاده قرار می گیرند.

دریچه گرد اتاق عمل که با نام انگلیسی Perforated Face Round Ceiling Diffusers & Grilles نیز از آن نام برده می شود، در اغلب موارد در اتاق های عمل و اتاق های تمیز(clean room) مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. جنس مصالح مورد استفاده در ساخت دریچه گرد اتاق عمل در اکثر موارد از انواع استینلس استیل می باشد که به دلیل شرایط خاص محل قرارگیری آن می باشد. دریچه گرد اتاق عمل می تواند دارای محلی برای عبور لوله گاز بیهوشی نیز باشد.

در ادامه مشخصات فنی این دریچه ها لازم به ذکر است که دریچه گرد اتاق عمل به منظور ارسال جریان هوا در حجم بالا و سرعت کم در فضاهای مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع همانطور که از نام دریچه گرد اتاق عمل پیداست این نوع دریچه ها به جهت هوارسانی در سیستم رفت هوا و مکش هوا در سیستم برگشت فضاهای درمانی به کار می روند. از دیگر مشخصات فنی دریچه گرد اتاق عمل ابعاد ساختار آن می باشد که معمولا دارای یک فریم به عرض 33 میلیمتر و عمقی به اندازه 5 سانتیمتر در قسمت پشتی دریچه می باشد.

دریچه گرداتاق عمل به دلیل سطح مفید بالا (80 درصد) و امکان تأمین جریان هوای مورد نیاز اتاق عمل که به صورت پانچی (دارای سوراخ های ریز) می باشد، در سیستم رفت جریان هوای تولیدی بیشتر به کار می رود. قطر سوراخ های گرد دریچه گرد اتاق عمل بین 6 تا 20 میلیمتر می باشد که این میزان متغیر است. دریچه گرد اتاق عمل زمانی که در سیستم برگشت هوا مورد استفاده قرار می گیرد علاوه بر پره های فویلی دارای سوکت بیهوشی به منظور عبور این سوکت نیز می باشد.

دریچه گرد اتاق عمل یا در واقع دریچه اتاق عمل دارای امکان انتشار هوا به صورت ریزشی و لایه ای در فضا در حالتی یکنواخت می باشد. همچنین دریچه گرد اتاق عمل و دیگر اشکال آن قابلیت تنظیم لایه های هوا را بدون امکان پیدایش تغییری در حجم، فشار و میزان صدای تولیدی جریان هوا نیز دارا می باشند که موارد ذکر شده از جمله مزایای آن برشمرده می شود و اگر بخواهیم معایب آن را نیز ذکر کنیم شاید بتوان تک بعدی بودن مصرف آن که صرفا در مکان های درمانی به کار می رود را از جمله معایب دریچه گرد اتاق عمل بدانیم و این امر بیشتر به این دلیل است که سایر دریچه های گرد امکان کاربرد در اکثر فضاها را دارا می باشند و در واقع قابلیت تطابق آن ها با شرایط و مکان مورد نظر بالاست.

لازم به توضیح است که این دریچه ها در دو نوع دریچه چهارگوش اتاق عمل و دریچه گرد اتاق عمل تولید شده و به بازار ارایه می شوند. در مورد نصب آن نیز می توان گفت که این گونه دریچه ها به همراه یک تبدیل و یا یک پلنیوم باکس که در قسمت پشت آن تعبیه می شود به لاین اصلی کانال هوا متصل شده و مورد بهره وری قرار می گیرند. نداشتن نقاط نوک تیز نیز از جمله شروط نصب این دریچه ها می باشد. دریچه گرد اتاق عمل و یا بهتر بگوییم دریچه های اتاق عمل قابلیت نصب فیلتر هوای آلومینیومی یک اینچ و دو اینچ را دارند که این فیلترها امکان شستشو را نیز دارند. این فیلتر بر روی دریچه اتاق عمل هم در سیستم رفت هوا و هم در سیستم برگشت هوا نصب شده و به کار گماشته می شوند که شرط استفاده از آن در پشت دریچه دارا بودن سطح مفید 55 درصدی می باشد.

دریچه اتاق عمل  را می توان هم در سقف کاذب و هم در سقف غیر کاذب نصب کرد. اگر زمانی بخواهیم از رنگ بر روی این دریچه ها استفاده کنیم می بایست از رنگ کوره ای مرغوب که دارای طیف گسترده ای در انواع رنگ می باشد بنابر نظر کارفرما یا مهندس مشاور و یا ناظر بهره جست که همانطور که قبلا هم توضیح داده شد دریچه گرد اتاق عمل امکان تولید از جنس استینلس استیل را نیز دارا می باشند. دریچه اتاق عمل از طریق تولیدکنندگان مختلفی ساخته و به بازار و نمایندگی های فروش ارایه می شوند که به منظور دست یابی به لیست قیمت آنها می بایست با واحد فروش این شرکت های تولیدی تماس برقرار کرد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی