خانهمقالاتدریچه هوای برگشت

دریچه هوای برگشت

دریچه هوای برگشت

با توجه به این مورد که امروزه در هر فضایی از سیستم های تهویه مطبوع استفاده می گردد؛ وجود یک دریچه هوای برگشت برای هر محیطی لازم و ضروری می باشد. اما علی رغم استفاده زیاد از آن، افراد اطلاعات کمی در رابطه با نحوه عملکرد و کارایی این نوع از دریچه ها دارند.

باید دانست که اگر یک دریچه هوای برگشت مناسب وجود نداشته باشد که در اندازه و مکان مناسب جانمایی نشده باشد؛ در واقع عمل تهویه هوا به درستی انجام نمی پذیرد.

به عنوان مثال برای یک محیط خانگی که از سیستم تهویه مطبوع استفاده می گردد، به قطع مجموعه ای از کانال های طولانی هوا اعم از داکت فلکسیبل ، کانال اسپیرال گالوانیزه به همراه اتصالات کانال اسپیرال ، لوله خرطومی هوا ، کانال فلکسیبل عایق دار و … که برای کنال کشی استفاده می شود؛ در دیوار های پشتی خانه وجود دارد که عملا از دید ما پنهان است. این کانال های هوا عمل انتقال هوا را از دستگاه هواساز به محیط داخل و یا از داخل به خارج از محیط داخلی خانه، انجام می دهند. و در برخی موارد توسط عایق های همچون عایق الاستومری عایق بندی می شوند تا موجب کاهش مصرف انرژی گردد.

کلیه عملیات انجام شده توسط این مجموعه کانال ها و لوله های هوا برای عبور جریان هوای سرد در سیستم های برودتی و یا هوای گرم در سیستم های گرمایشی انجام می گیرد. بنابراین همواره به یک دریچه هوای برگشت نیاز است تا بتوان جریان هوا را به خارج هدایت نمود.

بنا بر آنچه تا کنون بیان شد می توان بیان داشت که دریچه هوای برگشت از جمله مهم ترین جزء های سیستم های تهویه مطبوع می باشد. به طور معمول این دریچه ها بر روی دیوار های داخلی نصب می شود و در اکثر موارد ساز و کاری جهت باز و بسته شدن و کنترل میزان جریان عبوری هوا ندارند.

وظیفه اصلی دریچه هوای برگشت چیست؟

به طور کلی دریچه هوای برگشت از جمله دریچه کولر لوکس یا دریچه کولر چوبی جدید ، دریچه ایرفویلی ، دریچه سقفی تایلی ، دریچه فن ،  دریچه بازدید و یا دریچه اگزاست و … وظیفه بازگرداندن هوای موجود در فضا به سمت دستگاه تهویه مطبوع  را دارد و یا در برخی موارد هوای خانه را به داخل جذب می نماید.

فرق عمده و اساسی دریچه هوای برگشت و دریچه هوای رفت آن است که دریچه هوای رفت نقش توزیع و پخش یکنواخت هوای تهویه شده در محیط را دارد. در این زمان است که ما می توانیم تازگی هوای مطبوع خروجی و تولید شده در دستگاه هواساز زا احساس کنیم.

مورد دیگر در رابطه با دریچه هوای رفت این مورد است که می توان جهت تنظیم و کنترل جریان هوای عبوری از دریچه بر روی آن دمپر در نظر گرفت که به باز و بسته شدن دریچه هوای رفت کمک می کند. که این امکان در بیشتر دریچه های هوای برگشت وجود ندارد. زیرا در واقع نیازی برای آن نیز احساس نمی گردد و این جریان ورودی هوا به یک محیط است که نیاز به کنترل دارد. به ویژه زمانی که به لوله خرطومی مکنده متصل باشد.

انواع دریچه هوای برگشت از لحاظ شکل ظاهری و کاربردی

به صورت کلی دریچه هوای برگشت از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته دریچه گرد و دریچه چهارگوش به صورت مربعی یا مستطیلی تقسیم می گردد. و به لحاظ کاربرد نیز در دو دسته سقفی و دیواری قرار می گیرد.

سیستم تهویه مطبوع با جابجایی مداوم و پیوسته هوا، جریان هوای تازه را در داخل محیط به گردش در می آورد. به این صورت که هوای تولید شده در دستگاه تهویه با توجه به تغییراتی که به لحاظ میزان رطوبت و درجه حرارت بر روی آن صورت می گیرد؛ وارد محیط داخلی می گردد. به این ترتیب هوای تازه تری را برای ما به ارمغان می آورد. و هوای موجود در داخل خانه را با هوای تازه جایگزین می نماید.

در طی فرآیند برگشت هوا به سمت سیستم تهویه و همچنین گردش مناسب و درست جریان هوا در داخل فضای اتاق، گرد و غبار موجود در محیط نیز گرفته می شود. البته با تداوم این عمل و جذب گرد و غبار موجود در فضا، این امکان وجود دارد که عملکرد دستگاه های تهویه مختل شود و کارایی آن ها تا حدودی کاهش یابد. اما از سوی دیگر باید بیان داشت فیلتر هایی که بر روی دریچه هوای برگشت نصب می گردد، قابل تعویض هستند و مانع از افت عملکرد کلی سیستم می شود. بنابراین با تعویض دوره ای این فیلتر ها می توان طول عمر مفید دستگاه تهویه مطبوع را افزایش داد.

دریچه گرد

در ادامه به مواردی اشاره می شود که با توجه به آن می توان طول عمر دریچه هوای برگشت را افزایش داد و کارایی آن را بالا برد.

  • نبستن دریچه های هوا :

لازماست به این نکته اشاره کنیم که با بستن یکی از دریچه های هوای داخل یک محیط، به سایر دریچه ها و کانال هاس هوا فشار زیادی وارد می گردد. و این موضوع می تواند به سادگی از عمر مفید کانال ها و در حالت کلی از عمر سیستم تهویه مطبوع بکاهد.

  • مسدود نکردن دریچه های هوا به ویژه دریچه تایلی :

باید توجه داشت که هرگز راه دریچه مسدود نگردد. این کار چه به طور عمد و یا به طور غیر عمد می تواند همان تاثیر بستن یک دریچه را به دنبال داشته باشد و فشار زیادی را بر روی سیستم وارد آورد که مانع از عملکرد بهینه و بیشینه کانال ها می گردد.

  • تمیز نگه داشتن دریچه ها به ویژه دریچه هوای برگشت :

واضح است که اگر دریچه هوای موجود در یک فضا به صورت دوره ای و منظم تمیز نشود؛ بر اثر انباشته شدن آلودگی ها و ازدیاد گرد و غبار نه تنها عملکرد دستگاه پایین می آید؛ از سوی دیگر این گرد و غبار به داخل باز می گردد و از گردش جریان هوای مطبوع جلوگیری به عمل می آورد.

در رابطه با دریچه هوای برگشت باید بیان داشت که آلوده بودن آن می توان باعث اعمال فشار زیادی بر روی سیستم تهویه گردد و هزینه های تعمیر و نگهداری آن را تا میزان زیادی افزایش می دهد.

گرد و غبار جمع شده بر روی دریچه هوای برگشت را به راحتی می توان با استفاده از جارو برقی و یا حتی سک دستمال و مقداری از مواد شوینده تمیز نمود. همین کار تا حد زیادی می تواند مانع از افت فشار جریان عبوری گردد و فشار روی دستگاه تهویه را کاهش دهد.

  • مناسب بودن محل نصب دریچه :

اهمیت انتخاب و در نظر گرفتن یک محل مناسب جهت جانمایی دریچه هوای برگشت زمانی مشخص می گردد که پس از نصب گردش مناسب هوا و توزیع صحیح و درست دما اتفاق نیفتد. بنابراین می بایست برای بهترین نتیجه و بالاترین سطح از عملکرد دریچه هوای برگشت لازم است تا با در نظر گرفتن تمامی موارد به ویژه سرعت جریان هوا و سطح مفید دریچه مناسب ترین مکان جهت نصب دریچه انتخاب گردد.

شاید مهم ترین سوال برای نصب دریچه هوای برگشت به ویژه نصب دریچه سقفی در یک محیط این باشد که به چه تعداد از دریچه هوا نیاز داریم تا هم بتوان بالاترین عملکرد از سیستم تهویه را انتظار داشت و هم یک توزیع مناسب و صحیح از جریان هوا را در داخل محیط داشت.

برای پاسخ به این سوال مهم باید توجه داشت که در حالت استاندارد نیاز است تا هر اتاق و فضای بسته یک دریچه هوای برگشت داشته باشد. البته اگر یک اتاق متراژ بالایی داشته باشد لازم است تا بیش از یک دریچه هوای برگشت برای آن در نظر گرفته شود.

بنابراین تعبیه کردن یک دریچه هوای برگشت برای هر اتاق می تواند بهترین حالت برای پیکر بندی یک ساختمان باشد. اما در بسیاری موارد در نظر گرفتن تنها یک یا دو دریچه هوای برگشت در حالت کلی برای فضای ساختمان کفایت می کند و بدون ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه AC یا همان دستگاه تهویه هوا، نیاز آن را مرتفع می سازد.

علاوه بر محل نصب، تعداد و نوع دریچه هوای برگشت لازم است تا به جنس آن نیز در هنگام خرید توجه زیادی شود. باید به این نکته در جدول انتخاب دریچه هوا برگشت توجه داشت که جنس آن در برابر حرارت و رطوبت مقاوم باشد. زیرا در برخی موارد این گونه از دریچه ها در مکان هایی با درجه حرارت بسیار بالا و یا بالعکس در مکان هایی با درجه حرارت بالا به کار برده می شوند. در بسیاری موارد نیز در محیط ها مرطوب با درصد رطوبت بالا از آن ها استفاده می شود که در هر مورد لازم است تا با توجه به شرایط کلی پروژه و محل نصب جنس آن تعیین گردد تا در طولانی مدت اختلالی در عملکرد آن به وجود نیاید.

در کنار بزرگترین تولید کنندگان این نوع از دریچه در شهر های اصفهان ، تبریز ، مشهد ، اهواز و شیراز ، با توجه به تمامی موارد ذکر شده شما مشتریان عزیز می توانید در تهران نیز  با استفاده از خدمات فراهم شده برای خرید اینترنتی و خرید آنلاین دریچه هوای برگشت ابزارخان ( Abzarkhan Return Air Defuser )  جهت خریدی ارزان و با کیفیت اقدام به سفارش و دریافت لیست قیمت ازطریق تلفن و یا به صورت حضوری فرمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 3 / 5. 2

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی