خانهمقالاتداکت فویلی هوا

داکت فویلی هوا

داکت فویلی هوا

داکت فویلی هوا یکی از مدرن ترین و جدید ترین و درواقع نسل جدیدی از انواع کانال فلکسیبل به شمار می رود. این تکنولوژی مدرن که به صورت عمومی در سیستم های تهویه مطبوع و انواع سیستم های انتقال هوا مورد استفاده قرار می گیرد، دارای ویژگی متمایز و متفاوتی از سایر انواع کانال های فلکسیبل می باشد.

این وجه تمایز داکت فویلی هوا (Foil Air Duct) درواقع همان ورق فویلی بکار رفته در ساختار این نوع کانال هوا می باشد.

داکت فویلی هوا به گونه ای طراحی شده است که ورقه های فویل آلومینیومی به کمک مفتول های فلزی به صورت دایره وار تشکیل کانال هوا با مقطع دایره را می دهند. این ساختار بسیار مقاوم و مستحکم است چرا که ساختار کلی کانال یک ساختار کاملا منسجم و یکپارچه می باشد و وجود ورق آلومینیوم در ساختار آن باعث شده است تا از داکت فویلی هوا در برابر عواملی نظیر نفوذ  رطوبت، حشرات مختلف و آب و هوای نا مساعد و… محافظت می نماید. همین امر موجب افزایش مقاومت و استحکام کانال شده و بر طول عمر آن بسیار می افزاید.

ویژگی های داکت فویلی هوا

داکت فویلی هوا بسیار سبک و کم وزن است و علت آن هم فویل آلومینیوم بسیار سبک به کار رفته در ساختار آن است که موجب می گردد تا وزن کلی کانال تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.

داکت فویلی حرارت بسیار بالا را تحمل نموده و دچار آتش سوزی نمی گردد و همچنین جریان برق و الکتریسیته را از خود عبور نمی نماید. به همین است که در بسیاری از فضاهایی که در معرض آتش سوزی و یا برق گرفتگی هستند با خیالی آسوده می توان از این کانال هوا استفاده نمود بدون آن که کوچکترین مشکلی برای آن پدید آید.

داکت فویلی هوا خود به تنهایی نمی تواند در یک سیستم تهویه به درستی فعالیت نماید و نیاز به قظعات کمکی و لوازم جانبی دارد. این قطعات شامل بست ها، ساپورت ها، تبدیل ها، زانویی ها، رابط ها و… می باشد. این قطعات به داکت فویلی هوا کمک می نمایند تا به درستی به فعالیت ود ادامه دهند اما حضور تمامی آن ها در یک سیستم لازم و ضروری نبوده و می تواند تنها تعدادی از آن ها در سیستم استفاده گردند.

کانال فلکسیبل فویلی

داکت فویلی را می توان در تنوع بسیار بالایی از نظر سایزی تولید نمود تا جهت استفاده در فضاهای مختلف و گوناگون و کاربری های متنوع قابل استفاده باشد. از فضاهای کوچکتر با متراژ پایین نظیر آپارتمان ها و اماکن مسکونی و اداره ها گرفته تا فضاهای بزرگتر نظیر بیمارستان ها و فرودگاه ها و فروشگاه های بزرگ. بنابراین هیچ گونه محدودیتی جهت استفاده از داکت فویلی وجود ندارد.

بسیار مهم است تا اجرای داکت فویلی هوا به دقت و با رعایت کلیه نکات فنی و اجرایی انجام بپذیرد چرا که نصب درست و دقیق موجب بالاتر رفتن کیفیت کانال و عملکرد بهینه آن می شود و در نهایت تا حد بسیار زیادی بر طول عمر عملکردی آن می افزاید. در نتیجه اجرای صحیح و اصولی این کانال فلکسیبل بسیار اهمیت داشته و از ارکان اصلی و تعیین کننده کیفیت و طول عمر آن می باشد.

مزیت های داکت فویلی هوا

داکت فویلی هوا به علت سبکی وزن با سرعت بسیا بالا تولید شده و با سرعت بسیار بالا هم می توان آن را نصب نمود و همچنین هزینه هایی که در جهت تولید و اجرای آن مصرف می شود بسیار پایین بوده و در نهایت موجب کاهش بسیار زیاد هزینه های پروژه می گردد. بدین ترتیب داکت فویلی هم در هزینه ها و هم زمان بسیار صرفه جویی می نماید و با خاصیتی مستحکم و مقاومی که دارد در انرژی هم بسیار صرفه جویی می نماید چرا که در ساختار خود هیچ گونه درز و شکافی نداشته و کاملا به صورت یکپارچه و یکدست بوده و در نهایت موجب هدر رفتن انرژی نمی گردد.

داکت فویلی در بازه دمایی 30- تا 25+ درجه سانتی گراد می تواند از خود مقاومت نشان دهد که در واقع این بازه دمایی جهت کاربری این کانال بسیار مناسب می باشد و می توان اطمینان خاطر داشت که در این بازه دمایی داکت فویلی دچار آسیب و یا آتش سوزی نمی گردد و به راحتی به فعالیت خود ادامه می دهد اما مناسب استفاده در دماهای بالاتر نبوده و استفاده از آن دچار مشکل می گردد.

به طور کلی داکت فویلی هوا به دلیل مزیت های فراوان و برتری هایی که نسبت به سایر انواع کانال های انتقال دهنده هوا دارد، بسیار مورد استقبال  قرار گرفته و در بسیاری از پروژه های تهویه و انواع سیستم های هوارسان شاهد استفاده گسترده از داکت فویلی هوا هستیم و در دنیای صنعتی امروزی بسیار از کارفرما ها و مهندسی عمران و تاسیسات به دنبال استفاده از این نوع کانال فلکسیبل انتقال دهنده هوا برای پروژه های متنوع و گسترده آن می باشند و تنها دلیل آن دسترسی آسان و ویژگی های خاص این کانال می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی