خانهمقالاتانتقال مواد در داروسازی

انتقال مواد در داروسازی

انتقال مواد در داروسازی

صنعت داروسازی یکی از مهم ترین و خطیر ترین صنایع شیمیایی می باشد که نقش مهمی در کلیه تولیدات دارویی دارد . در این صنعت فعالیت عمده برای تولید محصولات متنوعی هم چون ترکیبات گوناگون دارویی و درمانی ، مواد مختلف از جمله انواع قرص ، ویتامین ، شربت ، واکسن و … می باشد . در کلیه مراحل ساخت و تولید دارو و مواد درمانی در کارخانه های داروسازی نیاز به انتقال مواد در داروسازی می باشد . این عملیات انتقال در داروسازی به وسیله داکت فلکسیبل انتقال مواد در داروسازی (Substances Transition in Medicine) یا همان کانال فلکسیبل انتقال مواد در داروسازی انجام می گیرد . مواد خام که از آن ها دارو و .. ساخته می شود اغلب به صورت پودر شیمیایی می باشد که حساسیت زیادی را دارا است . لازم به ذکر است که مواد پودری به راحتی و سادگی در محیط اطرف پپخش می شود پس نیاز است که از طریق کانال کشی انتقال مواد که حتما باید به صورت حرفه ای و توسط متخصصین در این عرصه  انجام شود ، عمل انتقال مواد در داروسازی انجام پذیرد . از سوی دیگر اغلب این محیط ها همچون آزمایشگاه های و اتاق تمیز و این گونه فضا ها در کارخانه های داروسازی ؛ نیاز است تا از نظر بهداشتی در سطح بالایی باشند . بنابراین نیاز است که به وسیله دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته و مدرن این مواد از محیط جمع آوری شوند و به محلی دیگر انتقال یابند . از این رو برای انتقال مواددر داروسازی بهترین راه حل استفاده از کانال انتقال مواد در داروسازی در اتاق تمیز و هم چنین استفاده از انواع دیگر کانال هوا در انتقال مواد در داروسازی می باشد . این نوع از کانال های خرطومی که به عنوان لوله های انتقال مواد دارویی استفاده می شود انواع متنوعی را دارد . به عنوان مثال لوله های پی وی سی یا پی یو همواره توانسته اند تا مقبولیت زیادی را در انتقال به دست بیاورند .

استفاده از دستگاه ها و تجهیزات خاصی از قبیل جارو برقی های صنعتی برای جا به جایی و انتقال مواد دارویی ملزم به استفاده از لوله خرطومی هوا و کانال های فلکسیبل خاصی می باشد که نه تنها خاصیت انعطاف پذیری بالایی داشته باشند بلکه در برابر خوردگی و پارگی و سایش مقاوم باشند . انتقال مواد و هم چنین جا به جایی آن ها در محیط هایی چون کارخانه های داروسازی آزمایشگاه ها و … در برخی مواقع نیازمند استفاده از نوعی از داکت های فلکسیبل است که بتوانند در فشار و دمای بالا از خود مقاومت نشان دهند تا هیچ گونه خلل و مشکلی د رانتقال مواد دارویی به وجود نیاید .

انتقال مواد در داروسازی در محیط های مختلف آزمایشگاهی و داروسازی توسط تجهیزات و دستگاه های خاصی که برای این منظور صرفا ً کاربرد دارند . برخی از این دستگاه به منظور انتقال از روش فشار هوا یا همان دمش بهره می برند . کار این نوع از دستگاه ها به این شکل می باشد که کلیه مواد توسط توده ای از هوای فشرده شده در درون کانال های انتقال مواد به حرکت در می آیند و به وسیله سیستم های لوله کشی شده و هم چنین جریان هوا و یک بلوئر موجب انتقال مواد از نقطه ای به نقطه دیگر می شوند . نوع دیگری از دستگاه های انتقال مواد داروسازی دستگاه هایی هستند که مواد را ازطریق ایجاد خلاء (مکش) به وسیله پمپ وکیوم انجام می دهند . در این روش ، شیوه کار برای انتقال مواد در داروسازی به این گونه است که هوا به وسیله داکت های هوا مکیده می شود و فشار اتمسفر ایجاد شده باعث مکیده شدن و جریان یافتن مواد و در نهایت موجب می گردد .

مزایای استفاده از این سیستم (سیستم انتقال مواد در داروسازی به وسیله  ایجاد خلا یا همان مکش ) در واقع راندمان و بازدهی کاری بالا می باشد . هم چنین نصب و راه اندازی آن بسیار آسان بوده و در مجموع استفاده از این سیستم در انتقال مواد دارویی موجب می شود تا انتقالی تمیز و بدون گرد و غبار و آلودگی محیط و هم چنین بدون درد سر داشته باشیم . از دیگر مزایای انتقال مواد در داروسازی به این روش می توان به خورندگی پایین آن اشاره نمود که سبب می شود تعمیرات بر روی تجهیزات و لوله ها و … به سادگی صورت پذیرد . مواد قابل انتقال به این شیوه عبارت است از کلیه مواد مصرفی در آزمایشگاه ها و کارخانه های داروسازی و محیط های داروسازی دیگر مانند : انواع پودر ها ، انواع رنگ دانه ها ، ذرات و مواد گرانولی که اغلب چسبنده و روان می باشند ، مواد سمی و شیمیایی که بسیار مضر هستند و … .

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 3 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی