خانهمقالاتمحاسبه ابعاد کانال هوا

محاسبه ابعاد کانال هوا

محاسبه ابعاد کانال هوا

جهت محاسبه ابعاد کانال هوا روش های مختلفی وجود دارد. اما در تعیین این روش عوامل گوناگونی نظیر سرعت جریان هوا، ضریب افت فشار، مقدار هوا و… دخیل می باشند.

روش های محاسبه شامل موارد گوناگونی است که در ادامه به بررسی هریک از آنها می پردازیم.

روش های محاسبه ابعاد کانال هوا

روش اول محاسبه ابعاد کانال هوا که روش سرعتی نامیده می شود در این روش سرعت های مجاز در کانال های هوای اصلی و فرعی نظیر کانال اسپیرال گالوانیزه تعیین می گردد میزان این سرعت باید به گونه ای تعیین شود که کانال هوا و دریچه های هوا سر و صدای زیادی را ایجاد ننمایند و همچنین کانال هوا دارای ابعاد معقول و مناسبی باشد. علاوه بر این موارد میزان جریان سرعت در کانال هم باید معقول و متناسب باشد بدین صورت که بیشتر و یا کمتر از حد مورد نظر نباشد چرا که میزان سرعت بالا در هنگام محاسبه موجب اختلال در تولید هوای مطبوع در فضا شده و همچنین پایین بودن سرعت حرکتی هوا هم موجب کندی عملکرد هوارسانی در سیستم می گردد و در هر دو حالت هوای مطبوعی در محیط جریان پیدا نخواهد کرد بنابراین بسیار مهم است تا این میزان در هنگام محاسبه کاملا متناسب و معقول باشد.

برای برقراری تعادل در میزان سرعت در هنگام محاسبه ابعاد کانال هوا (Calculating Dimensional of air duct)، عموما بیشترین میزان سرعت را در خط اصلی در نظر گرفته و در کانال های فرعی سرعت را کمتر از خط اصلی در نظر می گیرند.

روش دیگر محاسبه ابعاد ، روش ضریب افت فشار ثابت می باشد که در این روش به جای روش قبلی که میزان سرعت هوا در کانال ها در نظر گرفته می شود، مقدار ضریب افت فشار در نظر گرفته شده و با در نظر گرفتن میزان افت فشار مورد نظر و دبی حجم هوا، می توان از دیاگرام ابعاد مورد نظر را محاسبه نمود.

محاسبه ابعاد کانال هوا برگشت

محاسبه ابعاد کانال هوا برگشت هم دقیقا مشابه کانال رفت می باشد. دریچه های برگشت هوا با در نظر گرفتن این مورد که مسیر هوای خروجی تا دریچه اصلی کوتاه نشود می توان در نظر گرفت و تعبیه نمود. بدین صورت که باید هوا پس از خارج شدن از دریچه اصلی در فضای اتاق جریان یافته و سپس به دریچه برگشت برسد و اگر میزان این فاصله کوتاه باشد راندمان این سیستم بسیار کاهش می باشد. بنابراین در هنگام محاسبه ابعاد کانال برگشت این عامل باید کاملا در نظر گرفته شود.

در فضاهایی که ارتفاع سقف آن ها کوتاه تر از 5 متر است، استفاده از دریچه های دیواری پیشنهاد می گردد جرا که در صورت استفاده از دریچه های سقفی میزان بسیار زیادی از گرمای لامپ ها در سقف جذب می گردد و موجب گرم شدن بیش از حد سقف می شود.

نکته دیگر محاسبه آنکه دریچه برگشت بسیار مهم است تا در ارتفاع کم نصب شود تا هوا به راحتی و به خوبی در فضا جریان پیدا نماید و اگر در این شرایط از دریچه سقفی استفاده گردد مهم است تا سرعت هوای خروجی دریچه به میزان کافی و مناسب باشد تا هوای مطبوع و کافی در فضا جریان پیدا نماید.

جهت محاسبه کانال هوا باید در نظر داشت که ابعاد کانال هوا به میزان هوایی که در محیط منتقل می گردد بر اساس فوت مکعب در دقیقه محاسبه می شود و سرعت هوا نیز بر اساس فوت بر دقیقه محاسبه می شود. مساحت سطح مقطع کانال هوا در هنگام محاسبه ، بر اساس فوت مربع محاسبه می گردد.

قیمت کانال هوا

اهمیت محاسبه ابعاد کانال هوا

محاسبه ابعاد کانال هوا در یک سیستم تهویه مطبوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که میزان و سرعت هوای منتقل شده در یک فضا کاملا وابسته به ابعاد کانال هوا می باشد. برای مثال بسیار مهم است تا محاسبه برآورد گردد جهت جا به جایی میزان هوای مشخص ابعاد کانال مورد مهم است تا چه مقدار باشد. یا برای مثال نیاز باشد تا محاسبه گردد یک کانال دایره ای برابر با چه ابعاد یک کانال مستطیل شکل می باشد.

برای محاسبه نیاز به دارا بودن مهارت های گوناگونی می باشد تا به کمک آن مهارت ها بتوان ابعاد کانال مورد نظر خود را برآورد کرد تا بدین ترتیب به بهترین شکل و بالاترین کیفیت ممکن پروژه کانال سازی پیش رفته و تکمیل گردد.

جهت محاسبه ابعاد کانال هوا به طور دقیق و بدون هیچ مشکلی ابتدا باید محل پروژه به صورت دقیق برآورد گشته و از هر نظر بررسی گردد تا بدین ترتیب بتوان با ذهنیت و دید باز تر و دقیق تری به برآورد های لازم دست یافت، پس از محاسبه ، کانال های مورد نظر برای تهیه و تولید صورت شده و تحویل کرخانه ها و کارگاه ها داده می شود تا با نهایت دقت و کیفیت تولید گشته و آماده استفاده گردند و سپس به بازار ارائه شوند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی