خانهماشین آلات کانال سازیدستگاه نقطه جوش فرید

دستگاه نقطه جوش فرید

دستگاه نقطه جوش فرید

نوع خاصی از جوشکاری وجود دارد که تحت عنوان جوشکاری مقاومتی شناخته می گردد. یا به عبارت دیگر عملیات جوش دادن دو سطح فلزی با فشار زیاد، جوشکاری مقاومتی می نامند. دستگاه نقطه جوش فرید نیز دستگاهی می باشد که برای این نوع از عملیات جوشکاری مورد استفاده قرار می گیرد و در صنایع متفاوت، کاربرد های بسیاری را دارا می باشد . این دستگاه به دلیل کاربرد زیادی که در صنعت کانال سازی دارد جزو ماشین آلات کانال سازی به حساب می آید.

طرز کار دستگاه نقطه جوش فرید

در طی جوشکاری مقاومتی می بایست از دستگاه های مخصوصی استفاده شود که بتواند دو سطح را به کمک حرارت و فشار به صورت همزمان و توام با هم به یکدیگر متصل نماید و یا به اصطلاح دو ورق فلزی را به یکدیگر جوش دهد. لازم به ذکر است که فلزات در انواع متفاوت، دارای مقاومت الکتریکی می باشند. همین عامل مهم که جز خصوصیات همه فلزات به شمار می رود؛ موجب می گردد تا میزان بسیار زیادی گرم شود و تا سر حد ذوب شدن پیش برود.

همین کار اعمال و القای جریان الکتریکی به مقدار زیاد و در چگالی های بالا در زمان های کوتاه، سبب می شود تا پیش از ذوب شدن فلزات به طور کامل، یک حالت خمیری شکل از آن ها داشته باشیم. در واقع حالت خمیری فلزات در دستگاه نقطه جوش فرید پیش از رسیدن به نقطه ذوب، همان حالتی می باشد که برای جوشکاری دو قطعه مد نظر می باشد . همچنین اعمال فشار های ممتد در زمان های قبل و یا در حین عبور دادن جریان الکتریکی موجب می شود تا یک مدار الکتریکی در ساز و کار دستگاه نقطه جوش فرید ایجاد گردد.

به این ترتیب در داخل یک مدار الکتریکی، در زمان گرم شدن نقطه مورد نظر در محل اتصال دو قطعه فلزی به یکدیگر؛ گرم شدن قطعه باعث فورج شدن محل جوشکاری می گردد. فشاری که در طی عملیات جوشکاری در دستگاه نقطه جوش فرید اعمال می گردد؛ پس از قطع جریان الکتریکی نیز ادامه خواهد داشت. همین موضوع سبب می شود تا فورج شدن و پس از آن خنک شدن محل جوش به خوبی انجام پذیرد .

بنابراین می توان اینگونه بیان نمود که جوشکاری مقاومتی پرس جوش نقطه ای در دستگاه نقطه جوش فرید در واقع عملیات و یا پروسه ای می باشد که قطعات فلزی که بر روی هم واقع شده اند، در یک یا چند نقطه مورد نظر و از پیش مشخص شده، با حرارت بالا و فشار به یکدیگر متصل می گردند .

همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد؛ دمای بالای ایجاد شده برای انجام این کار و تبدیل فلزات به حالت خمیری شکل، حاصل فلوی جریان الکتریکی می باشد که بین دو الکترود ایجاد می گردد. در .واقع همان میدان الکتریکی که بین الکترود های دستگاه نقطه جوش فرید برقرار می شود؛ می تواند این حرارت بسیار زیاد را ایجاد نماید.

البته این مورد نیز لازم به ذکر است که این الکترود های موجود در مکانیسم دستگاه جوش، علوه بر ایجاد میدان الکتریکی و تولید دمای بالا، با اعمال فشار دو قطعه مورد نظر را برای اتصال به یکدیگر به هم نزدیک می نماید.

در ادامه به مکانیسم کلی و ساز و کار این نوع از دستگاه های جوش مقاومتی می پردازیم تا با نحوه عملکرد آن ها بیشتر آشنا شویم .

واحد های اصلی در مکانیسم دستگاه نقطه جوش فرید می توان اینطور بیان نمود که دستگاه های جوش مقاومتی دارای دو واحد کلی می باشند:

  1. واحد الکتریکی که همان بخش حرارتی دستگاه که صرفا وظیفه بالا بردن حرارت در محل- نقطه جوش را بر عهده دارد
  2. واحد اعمال فشار و یا همان بخش مکانیکی دستگاه نقطه جوش فرید که می تواند فشار لازم  و مورد نظر را برای متصل ساختن دو قطعه در محل جوشکاری را ایجاد نماید.

نیروهایی که به محل نقطه جوش اعمال می گردد می تواند هم به صورت دستی باشد و یا هم به صورت هیدرولیکی، پنوماتیک و هیدروپنوماتیک صورت پذیرد.

وقتی که اعمال فشار در محل نقطه جوش آغاز می گردد؛ از هر نوعی که باشد، تا زمان انجماد و در مرحله نهایی ادامه پیدا خواهد کرد .

در واقع اعمال و وارد آمدن این نیروی فشار از طرف الکترود های دستگاه نقطه جوش فرید و ادامه یافتن آن تا مرحله سر شدن نقطه جوش، موجب می گردد تا هیچ گوه هوایی وارد حوضچه مذاب نشود و یا از سوی دیگر مواد ذوب شده به بیرون نریزد .

از طرفی دیگر این اعمال فشار موجب می گردد تا دو قطعه در محل جو به طور کامل و به نحوی درست، کامل به یکدیگر متصل شوند و روی هم قرار بگیرند .

با توجه به اینکه عملیات جوشکاری در دستگاه نقطه جوش فرید به صورت نقطه ای انجام می پذیرد؛ لازم است تا به این نکته بسیار مهم نیز اشاره شود که فرآیند و عملیات جوشکاری نقطه ای یک عملیات با تمرکز حرارتی بسیار بالا تا میزان 95 درصد به شمار می رود.

این فرآیند به ویژه در دستگاه نقطه جوش فرید با کمترین اتلف انرژی صورت می پذیرد. به عبارت دیگر می توان اینطور بیان نمود که در میان تمام مدل ها و روش های متفاوت و مختلفی که از عملیات جوشکاری در صنایع مختلف و برای کاربرد های متفاوت به کارگیری می شود؛ این نوع از جوشکاری یعنی همان عملیات و فرآیند جوشکاری نقطه ای دارای کمترین میزان از هدر رفت انرژی می باشد .

در واقع همین موضوع نیز می تواند به عنوان یکی از بزرگترین مزایای این روش به شمار رود. و دقیقا به همین علت دستگاه های جوشکاری که این نوع از جوشکاری را ارائه می دهند نیز جز پر مصرف ترین و محبوب ترین نمونه های دستگاه جوش شناخته می شود.

مانند دستگاه نقطه جوش فرید که با توجه به فرآیند جوشکاری نقطه ای و یا همان نقطه جوش، دارای کاربرد های بسیار زیادی در مقایسه با سایر نمونه ها و مدل های مشابه در بازار می باشد.

دستگاه نقطه جوش فرید

کارخانه تولید دستگاه نقطه جوش فرید

کارخانه فرید که تولید کننده این نوع از دستگاه نقطه جوش بسیار پرکاربرد می باشد دارای بیش از 60 سال سابقه در تولید این دستگاه و همچنین سایر مدل ها و نمونه های دستگاه ها جوشکاری می باشد . انواع نمونه های دستگاه جوش پدالی و پنوماتیک در توان ها و قدرت های متفاوت از جمله دستگاه نقطه جوش با قدرت 25 ، 30 ، 40 کاوا (KVA)، از تولیدات من حصر به فرد این کارخانه می باشد .

دستگاه های نقطه جوش این کارخانه هم به صورت تک فاز و هم به صورت دو فاز در قدرت ها و توان متفاوت ذکر شده تولید و ارائه می گردد. در واقع تنوع در قدرت های متفاوت دستگاه نقطه جوش فرید به دلیل استفاده از آن در زمینه های متفاوت و همچنین برای جوش قطعات فلزی در جنس های متنوع می باشد .

به عبارت دیگر می توان اینگونه بیان نمود که برای هر جنس فلزی و هر ضخامتی، می بایست از دستگاه نقطه جوش در توان خاصی استفاده گردد .به علوه اینکه برای هر نوع و جنس از قطعات فلزی لازم است تا از کلهک نقطه جوش مخصوصی که صرفا برای همان جنس و ضخامت تولید شده است؛ استفاده گردد.

کلاهک نقطه جوش در دستگاه نقطه جوش فرید

در دستگاه های نقطه جوش الکترود ها به صورت کلهک در آمده است. همین تغییر کوچک در ساختار این قسمت از دستگاه های جوشکاری نقطه ای موجب شده است تا فواید بسیار زیادی برای این نوع از دستگاه ها به وجود بیاید .

  • مزیت اول اقتصادی بودن تولید کلهک های نقطه جوش نسبت به تولید الکترود های جوشکاری می باشد. باید این نکته را در نظر داشت که طول کلهک نقطه جوش بسیار کمتر از الکترود نقطه جوش می باشد. همین عامل این امکان را به وجود می آورد تا دور ریزی برای کلهک ها بسیار کمتر از دور ریزی برای الکترود نقطه جوش باشد .

برای روشن تر شدن موضوع می توان اینگونه بیان نمود که به طور مثال یک کلهک با طول 20 میلی متر در مقایسه با یک الکترود با طول 60 میلی متر، دارای طول عمر یکسانی می باشند. اما با توجه به طول ذکر شده برای الکترود می توان نتیجه گرفت که میزان دورریز برای الکترود تا حدود 3 برابر بیشتر از دورریز برای کلهک نقطه جوش در این مثال می باشد .

شاید برای یک بار استفاده این میزان بسیار کم و جزئی به نظر بیاید؛ اما در طولانی مدت این موضوع کامل واضح و بدیهی است که استفاده از کلهک نقطه جوش با دور ریز کمتر می تواند بسیار به صرفه تر و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیز باشد .

زیرا همانطور که در مثال ذکر شده نیز مشخص است؛ استفاده از کلهک در دستگاه نقطه جوش فرید می تواند تا 3 برابر دورریز را کاهش دهد. کیفیت بالای کلهک نقطه جوش نسبت به الکترود های مصرفی در دستگاه های نقطه جوش می تواند مزیت دیگری باشد که عامل بسیار مهمی به شمار می رود.

  • کیفیت بالای کلهک نقطه جوش نسبت به الکترود های مصرفی در دستگاه های نقطه جوش می تواند مزیت دیگری باشد که عامل بسیار مهمی به شمار می رود.

در واقع می توان اینطور بی ان نمود که همه کلهک هایی که برای دستگاه نقطه جوش فرید مورد استفاده قرار می گیرند از طریق فورج و یا همان شیوه آهنگری تولید می شوند. به همین علت است تمام نمونه ها مدل های کلهک های نقطه جوش از کیفیت بسیار بالا تری در مقایسه با الکترود های نقطه جوش برخوردار می باشند.

زیرا الکترود های جوشکاری همگی به شیوه تراشکاری تولید و ساخته می گردند که دارای درجه سختی کمتری می باشد.

  • قیمت کلهک دستگاه نقطه جوش فرید نیز با توجه به دورریز کمتر و طول عمر یکسان و کیفیت بالاتر نسبت به الکترود های نقطه جوش، بسیار مناسب تر و مقرون به صرفه می باشد .
  • مورد دیگری که می توان در این مقایسه نام برد و به مزیت های کلهک نقطه جوش اضافه نمود؛ تنوع بسیار زیاد این محصول می باشد.

به طور کلی کلهک هایی که برای جوشکاری نقطه ای در دستگاه نقطه جوش فرید مورد استفاده واقع می شوند؛ دارای 15 مدل و یا بیشتر می باشند. که هر کدام نیز در سه سایز متفاوت 13 ، 16 و میلی متر تولید و ساخته می گردند .

در واقع هر نوع از کلهک های نقطه جوش در هر سایز خاصی، برای ورق های فلزی با ضخامت مشخص به کار گرفته می شود .

مورد دیگر در رابطه با کیفیت سایز های متفاوت کلهک های نقطه جوش، وجود مورس داخلی برای این محصول می باشد که موجب می شود تا پس از جانمایی بر روی ساقه و یا بازوی اصلی دستگاه نقطه جوش فرید، به صورت کامل آب بندی شود. این موضوع خود به تنهایی موجب محکم شدن کلهم بر روی ساقه دستگاه و بهتر انجام شدن کار شود.

البته لازم به ذکر است که پس از اتمام کار می بایست با استفاده از یک تیپ جدا کننده و یا ریموور مناسب، کلهک را اساقه دستگاه جدا نمود. به این ترتیب هیچ گونه آسیبی نیز متوجه دستگاه نمی گردد .

  • تمیز بودن کار نیز با استفاده از کلهک های نقطه جوش در مقایسه با الکترود ها، بسیار بیشتر خواهد بود. این مورد نیز می تواند به دلیل تمرکز 95 درصدی کار و جوشکاری نقطه ای به صورت متمرکز با استفاده از کلهک ها باشد.

به این نکته نیز باید توجه داشت که استفاده مداوم و مکرر از کلهک ها باعث می شود تا سر آن ها به صورت له شدگی در بیاید. به همین دلیل لازم است تا پس از چندین سری استفاده، تمیز شوند تا به شکل اولیه خود بازگردد .

عملیات تمیز کردن سر کلهک های نقطه جوش نیز به وسیله دستگاه دیگری در دستگاه نقطه جوش فرید تحت عنوان تیپ درسر یا همان اصلح کننده انجام می پذیرد.

مزایای دستگاه نقطه جوش فرید

  • دستگاه نقطه جوش، نوعی از دستگاه های جوشکاری می باشد که با بالاترین تمرکز حرارتی و در حدود 95 درصد می تواند بهترین دقت در عملیات جوشکاری را ارائه دهد.
  • اتلف انرژی در دستگاه نقطه جوش بسیار کمتر از سایر مدل ها و نمونه های موجود در بازار می باشد .
  • مورد دیگر که در فرآیند جوشکاری بسیار به چشم می خورد؛ مشکل پیچ خوردگی قطعه مورد نظر در محل جوش می باشد . در واقع می توان اینطور بیان نمود که مشکل تغییر حالت، تغییر شکل و یا تابیدگی قطعه در محل و موضع متاثر از حرارت بالا (HAZ) در دستگاه نقطه جوش فرید به چشم نمی خورد و یا بسیار کم رخ خواهد داد.
  • با استفاده از دستگاه های نقطه جوش تقریبا هیچ گونه محدودیتی برای جوشکاری وجود ندارد. و در محل موقعیتی با استفاده از دستگاهی متناسب با همان وضعیت خاص مورد نظر می توان عملیات جوشکاری را انجام داد.
  • برای دستگاه نقطه جوش فرید نیازی به استفاده از متریال اضافی، گاز محافظ، فلز پر کننده و …نمی باشد؛ که از جمله مهم ترین مزایای این روش به شمار می رود.
  • استفاده از این دستگاه و همچنین بهره گیری از فرآیند جوشکاری متمرکز و نقطه جوش، به  دلیل استفاده کمتر ا ز متریال مصرفی، اتلف انرژی کمتر، دور ریز بسیار کم و … از لحاظ زیست محیطی نیز می تواند بسیار سالم باشد.

کارخانه ها و واحد های تولیدی بسیار زیادی به عنوان تولید کننده انواع نقطه جوش در سراسر کشور وجود دارند که با توجه تنوع در قیمت دستگاه نقطه جوش، بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت را ارائه می دهند. با توجه به مقاومت بسیار بالا، کیفیت مناسب و کاربردهای متنوع، لیست قیمت دستگاه نقطه جوش فرید (Farid Spot Welding Machine)، هم به صورت نو و هم دست دوم و کارکرده ارائه می گردد .

دستگاه نقطه جوش فرید دست دوم نیز از کیفیت بالایی در مدل ها و انواع متفاوتی موجود می باشد. و کارکرده بودن این نوع از دستگاه های صنعتی نمی تواند نشانی از بی کیفیت بودن و یا پایین بودن سطح عملکرد و یا کارایی آن ها به شمار رود. به همین علت است که فروش و خرید دستگاه نقطه جوش فرید نو و یا صورت دست دوم و کارکرده بسیار متداول می باشد. به عنوان مثال امروزه در بسیاری از کارخانه ها و واحد های تولید که کانال سازی انجام می گیرد از نقطه جوش ورق در ضخامت های مختلف و یا همان جوش نقطه ای ورق کاری بهره برده می شود .

دستگاه نقطه جوش فرید تک فاز است یا سه فاز؟

این دستگاه در هر دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می شود.

این دستگاه از چه ضخامت تا چه ضخامتی از ورق را جوش می دهد؟

این دستگاه قادر است دو ورق با ضخام 0.4 میلیمتر تا ضخامت 1.25 را به صورت نقطه ای جوش دهد.

جنس شفت جوش دهنده ی این دستگاه از چیست؟

مس

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 3.8 / 5. 6

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی