خانهماشین آلات کانال سازیدستگاه خم داکتیوو

دستگاه خم داکتیوو

دستگاه خم داکتیوو

در هنگام عملیات و پروسه ورقکاری و کانال سازی زمان هایی وجود دارد که نیاز است تا شکل و یا فرم مورد نظر و خاصی را بر روی ورق های فلزی ایجاد نماییم. در این حالت از دستگاه خم و در نوع خاص تر می توان از دستگاه خم داکتیوو استفاده نمود. با دستگاه خم کن ورق های فلزی می توان به سادگی فرم مورد نظر را بر روی ورق ها پیاده نمود. در برخی موارد دیگر نیز برای بالا بردن مقاومت و استحکام محصول در برابر خمش نیز از فرم دادن به فلزات بهره برده می شود. یکی از موارد مهم دیگری که می توان نام برد نیز نرم و یا گرد کردن لبه های محصولات و قطعات فلزی می باشد، تا به دست آسیبی وارد ننماید.

همچنین در بسیاری موارد جهت ایجاد اتصال بر روی قطعات صنعتی و اتصالات کانال هوا که در کنار یکدیگر نصب و جانمایی می گردند؛ نیز می توان از روش های خم کاری ورق های فلزی استفاده نمود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ابزار ها و ماشین آلاتی که مانند دستگاه خم داکتیوو برای این کار مورد استفاده قرار می گیرند؛ بسیار متنوع می باشند. در واقع با هریک از این ماشین ها و ابزار ها و تجهیزات می توان نوع خاصی از خم را بر روی قطعات ایجاد نمود. به عنوان مثال یک دستگاه خم کن ورق دستی وجود دارد که بیشتر جهت خم هایی به کار گرفته می شود که گوشه دار هستند و یا دارای انحنای کمتری می باشند.

ساختار این دستگاه بر خلاف دستگاه خم داکتیوو که بصورت مکانیزه می باشد؛ دارای یک پایه است که فک پایینی به آن متصل می شود و فک بالایی یا رویی دستگاه نیز متحرک می باشد و با کمک پیچ و مهره حرکت می کند. متحرک بودن فک بالایی موجب می گردد تا بتوان به راحتی ورق را در دستگاه محکم و ثابت نمود.

در این میان فک دیگری تحت عنوان فک خم کننده یا فک خمش در این دستگاه وجود دارد که حول یک اهرم شعاعی شکل دوران می کند و این حرکت در ابتدا موجب حرکت قطعه و یا ورق به جلو و به داخل دستگاه و بعد شروع به ایجاد خم بر روی آن می نماید.

همه این سه فک که در مکانیسم کلی دستگاه خم کن دستی به آن اشاره نمودیم؛ دارای تیغه هایی در لبه ها می باشند که قابل تعویض نیز می باشد. در واقع با کمک همین تیغه های می توان ورق فلزی را در دستگاه حرکت داد و شکل مورد نظر را بر روی آن ایجاد نمود. این موضوع بدیهی است که دستگاه های پیشرفته تر که مکانیزم پیچیده تری دارند؛ دارای ظرفیت بالاتری نیز می باشند. به عنوان مثال در مقایسه دستگاه خم داکتیوو با یک دستگاه خم کن ورق دستی، واضح است که ماشین های خم کن دستی ظرفیت محدود تری را خواهند داشت.

در واقع با این دستگاه خم ورق بیشتر در صنعت کانال سازی ورقه های آهنی و یا ورق های فولادی گالونیزه را که مقاویر کمتری از کربن را دارا می باشند؛ تا ضخامت 3 میلی متر خمکاری کرد. البته این امکان نیز وجود دارد که ورق های آلومینیومی و یا آلیاژ های آن را تا ضخامت های 6 میلی متر و یا ورق های مس و برنج را تا ضخامت 5 میلی متر خمکاری نمود. بنابراین می توان اینطور نتیجه گیری نمود که کلیه دستگاه های خم کن دستی دارای ظرفیت های محدود تری نسبت به مدل های مکانیزه دارا می باشند.

دستگاه های خم در چندین نوع برقی، هیدرولیکی و دستی وجود دارند که دستگاه خم داکتیوو از جمله دستگاه های دستی می باشد. همه ماشین های خم کن دارای بعضی مزایا نسبت به نمونه های برقی و هیدرولیکی دارا می باشد که عبارتند از قیمت مناسب تر و خطر کمتر کار با دستگاه.

در رابطه با ساختار کلی آن نیز این دستگاه در دو سایز طراحی و تولید می شود که می توان گفت تفاوت آنها در طول خم آنهاست. به صورت کلی این دستگاه های خم کن در طول هایی در حدود 1 تا 6 متر طراحی و ساخته می گردند.

اجزای دستگاه خم داکتیوو :

  • یک موتور الکتریکی به عنوان هسته اصلی این دستگاه به شمار می رود که دارای یک جعبه دنده معکوس کننده دور نیز می باشد.
  • فک و یا بازوی بالایی دستگاه که متحرک می باشد و حرکت خود را برعکس دستگاه های خم کن دستی که با پیچ و مهره حرکت می کردند؛ با استفاده از نیروی الکتروموتوری به حرکت در می آید که در قسمت پایه جانمایی شده است.
  • یک صفحه گردان که برای هدایت ورق به جلو و داخل دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد که این صفحه گردان و همه وابسته های آن نیز مانند بازو های بالایی دستگاه، قدرت خود را از موتور دریافت می نمایند.
  • تجهیزات انتقال نیرو که در مرحله اول می بایست عمل تبدیل نیرو را انجام داده و سپس آن را به بخش های مختلف دستگاه انتقال دهد. به طور کلی می توان اینطور بیان نمود که قسمت تبدیل و انتقال نیرو این امکان را برای همه بخش های دستگاه خم داکتیوو فراهم می آورد تا کار خود را به خوبی انجام داده و عملکرد مناسبی داشته باشند. در اکثر دستگاه های خم کن برقی این تجهیزات انتقال نیرو در پایه ها جانمایی می گردد.
  • یک جعبه فرمان که برای انتقال دستور های اپراتور دستگاه به سیستم مورد استفاده قرار می گیرد. این بخش شامل دکمه های روشن و خاموش دستگاه و همچنین دکمه توقف دقیق تیغه های فک های بالایی و پایینی در محلی خاص می باشد.

در این میان علاوه بر دستگاه خم داکتیوو، دستگاه های دیگری نیز وجود دارد که برای خم کاری ورق های فلزی به کار گرفته می شود و شیوه کار آن ها به صورت پرسی می باشد. به عبارت دیگر این مدل از ماشین های خم کاری نوعی دستگاه های پرس خم می باشند. این مدل از دستگاه های پرس خم دارای دو مدل چرس خم مکانیکی و پرس خم هیدرولیکی می باشند.

دستگاه خم داکتیوو

قیمت دستگاه خم داکتیوو

قیمت دستگاه خم ورق فلزی یا همان Sheet bending machine، تحت تاثیر پارامتر ها و مشخصه های بسیاری تعیین، افزایش و یا کاهش می یابد. یکی از مهم ترین مواردی که می تواند توانایی دستگاه خم داکتیوو را نیز نشان دهد، جنس ورق ( فولادی، آلومینیومی، مس، برنج و … ) و ابعاد آن می باشد. در رابطه با دستگاه خم داکتیوو عرض کار را می توان در سایز های 40، 50، 60، 80 و 125 در نظر گرفت. البته ضخامت کار نیز بر اساس هر کدام از این سایز ها متغیر می باشد. بنابراین می توان اینطور بیان نمود که ضخامت هایی که برای هر عرض مورد استفاده قرار می گیرد به شرح زیر می باشد:

  • 40 سانتی متر — 2 میلی متر رومیزی
  • 50 سانتی متر – 1.5 میلی متر رومیزی
  • 60 سانتی متر – 1.2 میلی متر رومیزی
  • 80 سانتی متر – 1 میلی متر
  • 125 سانتی متر – 0.7 میلی متر
  • 125 سانتی متر – 1 میلی متر لقمه ای

علاوه بر ابعاد، ضخامت و جنس ورق های فلزی، مواردی دیگری نیز می تواند قیمت دستگاه خم داکتیوو را افزایش و یا کاهش دهند. مواردی همچون تیراژ تولید، توانایی ایجاد خم های متفاوت و خاص، پیچیدگی پروسه خم کاری و طرز کار دستگاه خم کن ورق و یا پیچیدگی کار، قدرت خم کردن انواع ورق های متفاوت، اتوماتیک و یا غیر اتوماتیک بودن دستگاه، نوع تغذیه و یا فیدر دستگاه، بازو ها و نگهدارنده های اصلی و … همه و همه می توانند بر روی قیمت نهایی دستگاه خم کن ورق تاثیر داشته باشند.

البته جدای از اینکه دستگاه خم داکتیوو برای کانال سازی با ورق گالوانیزه بیشتر کاربرد دارد برخی از دستگاه های دیگر نیز صرفا برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرند که مثال آن دستگاه خم کن کابینت سازی است. کاربرد دستگاه یکی از آیتم هایی است که می تواند موثر بر قیمت آن باشد. همچنین ظرفیت و توانایی کار دستگاه در زمینه بخصوص در نظر گرفته خواهد شد. به عنوان مثال بحث تیراژ در انتخاب دستگاه و قیمت آن بسیار مهم می باشد.

و البته دستگاه خم کن ورق دست دوم بسیاری در بازار وجود دارد که با توجه به قیمت کمتر، دارای کیفیت های قابل قبولی نیز می باشند. به طور کلی می توان اینگونه بیان نمود که قیمت دستگاه های خم کن خارجی و یا داخلی در نوع اتوماتیک و به ویژه مدل های هیدرولیکی، دارای قیمت بیشتری نسبت به سایر نمونه ها و مدل های موجود را دارا می باشند.

برای خرید دستگاه خم داکتیوو و یا هر مدل و نمونه دیگری می بایست یک سری از نکات را مورد توجه قرار دهیم که عبارت است از :

  1. شرایط محیطی محل کار می بایست متناسب با شرایط کلی دستگاه باشد.
  2. میزان تولید صدای دستگاه
  3. اتوماتیک و غیراتوماتیک بودن دستگاه
  4. میزان کارکرد دستگاه با توجه به نیاز روزانه
  5. سرعت عملکرد و توان دستگاه
  6. بازه حرکتی و سرعت فک های متحرک
  7. طول و عرض میز و یا به طور کلی ابعاد کلی دستگاه
  8. سیستم کنترل عددی در شرایطی که از سیستم خودکار برای خمکاری استفاده می کنیم.
  9. قابلیت دریافت نقشه از سیستم و یا به صورت کدبندی شده
  10. نوع و مدل سیلندر ها در دستگاه های خم کن هیدرولیکی و …

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 3.8 / 5. 5

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی