خانهماشین آلات کانال سازیدستگاه برش cnc پلاسما

دستگاه برش cnc پلاسما

دستگاه برش پلاسما

دستگاه برش CNC پلاسما برای برش ورق هایی با ضخامت کم مانند ورق های 0.4 میلی متر تا 6 میلی متر می باشد. این دستگاه در ابعاد و ظرفیت های مختلف تولید می شود. کاربرد عمده ی این دستگاه برای کانال سازی می باشد. در کانال سازی اسپیرال در کنار دستگاه تولید کانال اسپیرال برای تولید اتصالات کانال اسپیرال حتما به یک دستگاه برش پلاسما نیاز خواهید داشت. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد این دستگاه می پردازیم.

پلاسما چیست؟

بهتر است تا پیش از بحث و بررسی دستگاه برش CNC پلاسما، به توضیحی کوتاه در رابطه با ماده ای به نام پلاسما بپردازیم. همانطور که می دانیم مواد اطراف ما در چهار دسته کلی طبقه بندی می شوند که عبارت است از : جامد، پلاسما، گاز و مایع. برای تبدیل مواد جامد به مایع باید به آن گرما داد. با ادامه دادن گرما، مایع به گاز تبدیل می شود. در این حالت اگر گرما دادن را ادامه دهیم؛ مواد از فاز گاز به پلاسما تبدیل می گردد.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که برای تولید پلاسما در درجه اول نیاز به ماده ای گازی شکل و عامل گرما داریم. زیرا این عامل گرما است که می تواند برای تبدیل ماده از یکی فاز به فاز دیگر همانطور که در بالا توضیح دادیم؛ موثر واقع شود. اما در سیستم و مکانیزم دستگاه برش CNC پلاسما، برای کار علاوه بر گرما به عوامل دیگری نیز نیاز است که عبارت است از : جریان الکتریکی و گاز نیتروژن ( و یا یک گاز خنتثی ).

اما در اینجا این سوال پیش می آید که این گاز را چگونه می توان برای دستگاه برش هواگاز تهیه کرد؟

لازم به ذکر است که برای تولید گاز خنثی مورد نیاز برای کار با این دستگاه برش سی ان سی می توان از دو طریق عمل نمود:

  1. استفاده از سیلندر هوا و گاز نیتروژن
  2. استفاده از کمپرسور های بادی

طرز کار دستگاه برش پلاسما

این دستگاه با کمک یک نرم افزار کانال سازی کار می کند و این نرم افزار با توجه به ابعاد و نوع قطعه ای که مورد نظر شماست الگوی برش قطعه را توسط دستگاه برش میزند. این موضوع در صنعت کانال سازی سنتی انقلابی محسوب می شود. در روش های سنتی برای هر قطعه و هر سایز شابلون هایی تهیه می شد و برای هر قطعه وقت و دقت زیادی و برای رسیدن به این الگوها سالها تجربه و آزمون و خطا لازم بود. اما با ظرفیت هایی که این دستگاه دارد می توان قطعات را با بالاترین دقت برش زد. همچنین سیستم الگو کشی دستگاه به گونه ای است که قسمت هایی که باید به یکدیگر متصل بشن و همچنین قطعاتی که باید نورد یا خم شوند را مشخص میکند. اگر که تا به امروز کار کانال سازی کرده باشید متوجه سادگی کار با این دستگاه شده اید.

دستگاه برش cnc پلاسما

دستگاه برش cnc پلاسما

دستگاه برش cnc پلاسما

با این حساب اگر که با دستگاه برش پلاسما کار میکنید فقط کافیست دقت کارتون رو در مرحله ی جمع کردن این قطعات و در واقع تمیزی اتصال آنها به یکدیگر بگذارید .

برق مصرفی دستگاه برش پلاسما چیست؟

در رابطه با جریان الکتریکی مورد نیاز برای کار با این دستگاه باید گفت که برق مصرفی دستگاه برش CNC پلاسما 110 و یا 220 ولت می باشد و همچنین می توان برای ان از حالت سه فاز نیز استفاده نمود. شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که با توجه به ساز و کار و مکانیسم دستگاه های برش، تفاوت میان دستگاه  برش CNC پلاسما و برش گاز استیلن چه می باشد؟

این دستگاه برای برش چه متریالی مناسب است؟

بزرگترین تفاوت این دستگاه، تفاوت در آلیاژ و جنس موادی است که برش داده می شوند. اکسی استیلن یک نوع خاصی از واکنش می باشد که سبب می گردد تا قطعه ای که برای برش در نظر گرفته شده است؛ دچار خوردگی می گردد. بنابراین نمی توان از این روش برای برش قطعاتی از جنس آلومینیوم، نیکل، مس و کروم استفاده نمود.

شاید بتوان قطعاتی که از جنس فولاد ضدزنگ هستند را بهترین مورد برای برش با دستگاه برش CNC پلاسما معرفی نمود؛ و یا قطعات آلومینیومی که ضخامت متوسطی را دارا می باشند نیز به راحتی با این دستگاه قابل برش می باشند. اما این دستگاه را با عنوان دستگاه برش ورق آهن نیز می شناسند.

مزایای دستگاه برش پلاسما

مورد دیگری که موجب می شود تا روش برش پلاسما مقبولیت بیشتری داشته باشد؛سرعت بسیار بالا و چند برابری آن نسبت به سایر روش های برش صنعتی و به ویژه برش استیلن می باشد. در واقع این سرعت تا حدود 3 و یا در برخی موارد تا 4 برابر برش استیلن برآورد شده است.

از سوی دیگر مزیت دیگر دستگاه برش CNC پلاسما برش ورق هایی با ضخامت بسیار کم مانند ورق های 4 میلی متر می باشد. البته لازم به ذکر است که حتی اگر ضخامت ورق ها کمتر از 4 میلی متر باشد؛ نه تنها مشکلی در روند کار برش با دستگاه پلاسما رخ نمی دهد؛ بلکه این موضوع سبب می شود تا سرعت کار با این دستگاه افزایش یابد.

در مقابل برش ورق ها و یا قطعاتی با ضخامت حدود 50 میلی متر نیز با این دستگاه به سهولت و با بهترین کیفیت انجام می پذیرد.

عدم نیاز به گرم کردن قطعه پیش از عملیات برش در دستگاه پلاسما مزیت دیگری نسبت به برش استیلن می باشد. زیرا برای کار به روش استیلن حتما لازم است تا قطعه مورد نظر پیش از برش، حرارت داده شود تا به میزان مشخصی گرم شود. در غیر اینصورت در حین برش، قطعه دچار نافرمی و تغییر شکل می گردد. این دستگاه همچننین از دقت بسیار بلایی در عملیات برش برخوردار می باشد.

به عنوان مثال زمانی که نیاز است تا شکل خاصی مانند حفره های کوچک با اندازه های دقیق و مشخصی بر روی قطعه ایجاد شود؛ این کار را تنها با دستگاه برش CNC پلاسما می توان به خوبی و با سرعت بالایی به انجام رسانید.

شما می توانید با خرید دستگاه برش پلاسما موادی را که به صورت رسانا هستند نیز برش دهید. این موضوع با تغییر در ضخامت قطعه رسانا تغییری نمی کند. حتی در بسیاری موارد با افزایش ضخامت قطعه، این کار با سهولت بیشتر و در زمان کمتری انجام می پذیرد.

مهم ترین ویژگی های دستگاه برش CNC پلاسما

  • این امکان وجود دارد که عملیات برش را در داخل آب انجام داد.
  • این دستگاه برش می تواند به صورت اتوماسیون نیز عمل نماید.
  • با استفاده از روش پلاسما در برش قطعات هیچ گونه ریزشی نخواهیم داشت و قطعات دچار خوردگی نمی شوند. به علاوه اینکه هیچ گونه درزی در محل برش بر روی قطعه ایجاد نمی شود. این در حالی است که در برش به وسیله اکسیژن، امکان ایجاد درز وجود خواهد داشت.
  • سرعت بسیار بالای این دستگاه سبب شده است تا بتواند سطح عملکرد بالایی را از خود نسبت به سایر روش ها و دستگاه های رش موجود در بازار نشان دهد.
  • دقت در عمل سبب می گردد تا بتوان سخت ترین و پیچیده ترین انواع و مدل های برش را بر روی قطعات با کمک دستگاه برش CNC پلاسما به انجام رسانید. حتی برش هایی که به شکل منحنی هستند نیز با این دستگاه به سادگی قابل اجرا می باشند.
  • سرعت عمل بالا و کارایی بسیار خوب این دستگاه سبب می گردد تا هزینه های مربوط به برشکاری تا میزان قابل توجهی کاهش یابد.
  • ماندگاری قطعات دستگاه برش پلاسما بسیار بیشتر از سایر دستگاه های برش می باشد. بنابراین می توان اینطور بیان نمود که همین موضوع موجب می گردد تا هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری این دستگاه در طولانی مدت به شدت کاهش یابد و از این جانب استفاده از این دستگاه بسیار مقرون به صرفه و منطقی می باشد. همچنین این مورد می تواند بر روی قیمت دستگاه برش پلاسما نیز تاثیرگذار باشد.
  • به دلیل ماندگاری بسیار زیاد این دستگاه، در بسیاری موارد می توان از دستگاه برش پلاسما دست دوم نیز استفاده نمود.
  • همانطور که در ابتدا اشاره کردیم؛ برای برش پلاسما از گاز های خنثی و یا بی اثر استفاده می گردد. این مورد باعث می شود تا عملیا برش با این دستگاه به طور کلی بسیار ایمن تر و بی خطر تر از سایر روش ها انجام پذیرد.

نکات بسیار مهم در هنگام کار با دستگاه برش CNC پلاسما :

  • برای حصول نتیجه بهتر در حین کار با این دستگاه برش لازم است تا کلیه تنظیمات آن به درستی انجام پذیرد.
  • تعیین میزان دقیق و مناسب مقادیری برای قسمت های مختلف دستگاه مانند آمپر، فشار هوا و … به ویژه برای دستگاه پلاسما هایپر ترم پاور ( Hypertherm Power )می تواند از روی کاتالوگ و یا دستوراعمل های همراه دستگاه صورت بگیرد.
  • لازم است تا به دقت به کلیه نکاتی که در داخل راهنمای دستگاه وجود دارد و یا بعضاً بر روی کیس دستگاه درج شده است، به دقت عمل شود.
  • سالم بودن و صحت کار کلیه قطعات دستگاه برش CNC پلاسما مانند کلاهک، شعله و … لازم است تا به صورت دوره ای و منظم بررسی و چک شود. زیرا نا کارآمدی هر قطعه موجب می شود تا روند عملیات برش به خوبی صورت نگیرد و همین موضوع می تواند عملکرد دستگاه را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.
  • دستگاه برش صفحات فلزی از تجهیزات جانبی دیگری نیز برای انواع برش های منحنی، برخوردار می باشد. بنابراین در مواقعی که برش به صورت دایره ای می باشد؛ لازم است تا از سایر تجهیزات دستگاه استفاده شود تا کار با سهولت و کیفیت بیشتر انجام پذیرد.

مشخصات فیزیکی دستگاه برش CNC پلاسما

سازه و قالب مکانیکی ای دستگاه کاملا به هم پیوسته و به صورت یک تکه و یکدست ساخته شده است و ماشینکاری آن به وسیله فرز دروازه ای CNC صورت می گیرد. کلیه محور های دستگاه متشکل از ریل های راهتمای بسیار دقیق و با دوام می باشد که به صورت موازی با هم در دستگاه جانمایی شده اند. همین حالت موازی قرار گرفتن این محور ها سبب می شود تا لقی و تنش و تکان های اضافی در حین کار به کمترین میزان خود برسد.

موتور دستگاه پلاسما به وسیله گیربکس خورشیدی و یک دنده شانه مایل به سازه اصلی دستگاه متصل شده است. گیربکس خورشیدی استفاده شده برای دستگاه برش CNC پلاسما طرز کار بسیار حرفه ای دارد که لقی آن کمتر از 6 آرک در دقیقه و طول عمر بسیار بالا در حدود 50 هزارساعت کار مداوم بدون نیاز به سرویس می باشد.

لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که دینامیک حرکتی بالایی که این دستگاه دارد و سرعت جابجایی در حدود 84 متر در دقیقه، دستگاه برش پلاسما را به پر سرعت ترین دستگاه CNC بدل نموده است.

این دستگاه به راحتی می تواند برشی در حد و سطح برش لیزری Laser Like داشته باشد. به همین دلیل است می توان با این دستگاه پیچیده ترین برش های منحنی را انجام داد. کنترلر دستگاه با استفاده از تکنولوژی پیشرفته  و مدرن H3 System با بهره گیری از امکانات تخصصی، جهت کنترل دستگاه برش به کار گرفته می شود.

همچنین نرم افزار رابط کاربری دستگاه دارای منوی فارسی می باشد که با یک صفحه لمسی دقیق، کلیه فرمان های اپراتور را در کتواهترین زمان ممکن و به درستی به دستگاه منتقل می نماید؛ که همین عاملی برای سرعت عمل و کیفیت بالای کار برش در دستگاه برش CNC پلاسما به شمار می رود.

مشخصات سیستم کنترلر دستگاه برش پلاسما داکتیوو

  • برخورداری از امکانات تخصصی برای عملیات برش، ایجاد حفره و مارکینگ
  • بایگانی قطعات تخصصی ( مانند انواع شابلون آماده قطعات کانال سازی ) که بیش از 30 قطعه پرکابرد برای انواع برش را ارائه می دهد. همچنین امکان ترکیب قطعات با یکدیگر و ایجاد برش ترکیبی نیز در این دستگاه وجود دارد.
  • امکان چیدمان منظم قطعات برای برش و انجام اتوماتیک برای تولید و برش هر قطعه
  • انجام برش از روی نقشه ای که به دستگاه داده می شود و پرش از روی محل برش به روی محلی دیگر
  • امکان تنطیم و کنترل منظم سرعت برشکاری با توجه به پارمترهای کاربردی و متناسب با جنس و ضخامت قطعه و ورق
  • ورودی نقشه های سیستم نرم افزاری ( مانند نرم افزار کانال سازی و … ) این دستگاه به صورت فایل های اتوکد DXF و یا GCODE می باشد؛ که منطبق و سازگار با استاندارد های جهانی و نرم افزار های CAD/CAM می باشد.

ویژگی های اصلی دستگاه برش CNC پلاسما

  • ایجاد لبه و گوشه برای هر قطعه با شتابی در حدود 1.5g
  • دسقت بالای عملیات برش و مارکینگ تتا حدود 0.05 میلی متر
  • سرعت جابجایی قطعه در دستگاه تا 84 متر در دقیقه
  • سازه به هم پیوسته و یکدست و ماشینکاری شده به وسیله فرز سی ان سی با بالترین دقت
  • محور های موازی به صورت پل عرضی  به عنوان بازوی محرک دستگاه
  • حرکت های وضعی محور دستگاه به صورت طولی و عرضی به کمک بازو های هادی
  • الکتروموتور و محرک AC با دینامیک فوق العاده قوی و قدرت موتور 10 کیلوات
  • دارای محافط کابل
  • تورچ پلاسما با بهره گیری از مدرن ترین تکنولوژی روز
  • رابط کاربری دقیق، چندزبانه، و لمسی برای انتقال بهتر و سریعتر فرمان از کاربر به دستگاه
  • مجهز به قابلیت Under Water جهت انجام عملیات برش قطعات در صنایع هوا فضا و دریانوردی
  • سیستم برق و کنترل با بهره گیری از مدرن ترین تکنولوژی روز جهت افزایش طول عمر و بهره وری دستگاه برش CNC پلاسما به طوریکه بدون نیاز به سرویس های دوره ای تا مدت های طولانی قادر به فعالیت و عملکرد مداوم می باشد.
  • قابلیت برش ورق از ضخامت 0.4 تا 6 میلی متر و ابعاد حدودی 3700 تا 5700 میلی متر
  • وزن تقریبی مدل های متنوع دستگاه از 900 تا 1100 کیلوگرم

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 4.8 / 5. 8

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی