خانهمقالاتکانال فلکسی عایق دار

کانال فلکسی عایق دار

کانال فلکسی عایق دار

کانال فلکسی عایق دار یا همان کانال فلکسیبل عایق دار از بهترین انواع کانال های انتقال هوا به شمار می رود دلیل آن هم مزایای و برتری های فراوانی است که نسبت به سایر کانال های هوا و خصوصا کانال های گالوانیزه دارا می باشد. حال به بررسی این برتری ها می پردازیم.

مقایسه کانال اسپیرال گالوانیزه و کانال فلکسی عایق دار

کانال های گالوانیزه دارای وزن نسبتا بالایی می باشند و درواقع علت این وزن بالا هم استفاده از ورقه های سنگین گالوانیزه است که موجب شده است تا ساختار کلی کانال هوا دارای وزن بالایی باشد این امر موجب دشواری ها و محدودیت هایی در زمینه حمل و نصب این کانال شده است.

این در حالی است که کانال فلکسی عایق دار (Insulated Flex Duct) دارای وزن بسیار سبکی می باشد و علت آن هم مواد و متریال بکار رفته در ساختار این کانال می باشد که موجب شده است تا وزن کلی کانال فلکسی پیش عایق بسیار پایین و سبک باشد و به همین علت عمل جا به جایی و نصب آن به سهولت هرچه تمام تر و در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام بپذیرد.

کانال های گالوانیزه را نمی توان به عایق بندی تجهیز نمود و علت آن هم دشواری این عمل است که دردسر های فروان و مشکلات عدیده ای را با خود به همراه دارد. در حالی که کانال فلکسی عایق دار را به راحتی و در مدت زمان بسیار کوتاه می توان به عایق بندی تجهیز نمود و بر کارایی و مقاومت آن تا حد بسیار زیادی افزود.

مورد دیگر برتری کانال فلکسی عایق دار نسبت به کانال های گالوانیزه تنوع بسیار بالای این کانال در زمینه متریال و مواد بکار رفته در آن، تنوع در زمینه عایق بکار رفته در ساختارش، سایز دهانه لوله و متراژ تولیدی آن است که برای کانال های گالوانیزه این تنوع بالا وجود نداشته بدین صورت که با متریال های گوناگون نمی توان آن را تولید نمود و تنها از ورق گالوانیزه در ساختار آن استفاده می گردد.

تنوع بسیار بالای سایز و متراژ در کانال فلکسی عایق دار موجب استفاده گسترده در کاربری های مختلف شده است بدین ترتیب که در فضاهای با متراژ بسیار بالا، با متراژ بسیار کم، در انواع فضاهای مسکونی، آپارتمانی، ویلایی، اداری، تجاری، فروشگاهی، فضاهای فرهنگی، تفریحی و… ور درواقع در یک کلام هیچ کاربری و هیچ فضایی وجود ندارد که نتوان از این کانال فلکسی پیش عایق استفاده نمود.

انواع کانال فلکسی عایق دار

همان گونه که پیش تر هم به آن اشاره شد کانال فلکسی عایق دار را می توان با متریال ها و مواد مختلفی تولید نمود. می توان آن را ا جنس برزنت، پی وی سی، آلومینیوم، پلی استر و… تولید نمود و هر یک از این متریال ها دارای خواص و ویژگی هایی هستند که جهت استفاده در شرایط جوی و محیطی گوناگونی قابل استفاده می باشند. همچنین می توان کانال فلکسی پیش عایق از جنس پی وی سی را به صورت شفاف هم مورد استفاده قرار داد.

کانال فلکسی عایق دار صرفا جهت انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه کاربری های دیگری هم داشته و مواد دیگری هم از داخل آن قابل عبور می باشند. می توان انواع مایعات نظیر آب، مواد نفتی و شیمیایی و…، انواع گاز های شیمیایی و غیرشیمیایی، انواع ذرات مانند خرده چوب ها و ذرات معلق در هوا و… را هم از داخل کانال فلکسی پیش عایق جهت کاربری ها مختلفی عبور داد.

لوله خرطومی با عایق الاستومری

همچنین می توان خواص و ویژگی های مختلفی را به کانال فلکسی عایق دار اضافه نمود. برای مثال می توان آن را مجهز به خاصیت مکش نمود تا جهت مکش ذرات خرده چوب و ذرات دیگر در صنایع و کارخانه های مختلف نظیر صنایع چوب و… مورد استفاده قرار داد. می توان کانال فلکسی پیش عایق را به ویژگی هایی تجهیز نمود تا جهت عبور مواد شیمیایی و اسیدی مورد استفاده قرار بگیرد بدون آن که دچار خورندگی و انواع آسیب ها گردد. می توان خواصی را به ساختار کانال فلکسی عایق دار افزود تا در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم بوده و به راحتی مشتعل نگردد و به همین علت بتوان با خیال آسوده در حرارت های بسیار بالا هم از کانال فلکسی پیش عایق استفاده نمود.

بنابراین طی یک نتیجه گیری کلی می توان به این مورد رسید که کانال فلکسی عایق دار یکی از بهترین، پر بازده ترین و پر کاربرد ترین کانال های انتقال هوا و مواد در صنایع مختلف به شمار می رود و حتی می توان کانال فلکسی پیش عایق را یک جایگزین بسیار مناسب و پر طرفدار برای سایر کانال های انتقال هوا و خصوصا کانال های قدیمی تر محسوب نمود. خصوصا نوع عایق دار با عایق الاستومری این کانال فلکسیبل به علت مزایای و خواص بسیار مثبت و خوبی که دارد جهت استفاده در انواع سیستم های هوا رسان و خصوصا سیستم های داکت اسپلیت یک گزینه بسیار مناسب، پر کاربرد و با کیفیت به شمار می رود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 4.7 / 5. 3

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی