خانهمقالاتکانال فلکسیبل برزنتی هوا

کانال فلکسیبل برزنتی هوا

کانال فلکسیبل برزنتی

کانال فلکسیبل برزنتی هوا در واقع متشکل از یک لایه پارچه برزنتی بسیار مستحکم می باشد که روکش داخلی و خارجی آن از جنس پی وی سی (PVC) است و یک سیم پیچ که از جنس استیل می باشد به دور آن پیچیده می گردد. که البته اینکار به منظور افزایش استحکام کانال فلکسیبل برزنتی هوا صورت می گیرد.

همین مقاومت بالا و استحکام بسیار زیاد کانال برزنتی موجب می گردد تا بتوان از آن در محیط های صنعتی که بسیار خشن هستن ( مانند کارخانه ها و کارگاه های صنعتی ، سیستم های تخلیه هوا یا همان سیستم های اگزاست) و یا پروژه هایی که بسیار سطح بالا و قوی هستن، استفاده زیادی نمود. یکی دیگر از موارد مصرف کانال فلکسیبل برزنتی هوا استفاده در محیط های قلیایی و اسیدی می باشد، زیرا نه تنها خللی در کار آن ایجاد نمی گردد بلکه این نوع از کانال های فلکسیبل در چنین محیط هایی عملکرد بسیار مناسبی دارند.

مقاومت حرارتی کانال فلکسیبل برزنتی هوا

لازم به ذکر است که میزان مقاومت حرارتی کانال برزنتی در بازه دمایی از 10- تا حدود 70+ درجه سانتی گراد می باشد، که خود میزان قابل توجهی در مقایسه با سایر مدل های مشابه کانال های فلکسیبل اننتقال هوا را نشان می دهد. این مقاومت دمایی بسیار زیاد، موجب می گردد تا بتوان از کانال فلکسیبل برزنتی هوا و یا لوله خرطومی برزنتی در سیستم های تخلیه (اگزاست فن ) بهره کافی و لازم را برد. به این ترتیب که در اگزاست فن ها هوای خروجی شامل یک سری از گاز ها و در برخی موارد غبار های سبک و ذرات بسیار ریزی هستن که دمای بسیار بالایی را دارا می باشند و به همین دلیل می بایست برای انتقال آن ها به خارج از سیستم حتما از یک کانال انتقال هوای مقاوم در برابر حرارت و هم چنین عایق بندی شده استفاده نمود. و در اینجاست که کانال فلکسیبل برزنتی هوا این نیاز را به خوبی مرتفع می گرداند.

تنها مسئله مهم در زمینه انتقال هوا در پروژه های تاسیساتی و مکانیکی ، حرارت بالای گاز های خروجی از سیستم های تخلیه هوا نمی باشد. بلکه در برخی موارد که نیاز به عبور کانال انتقال هوا از محیط های ناهموار، خشن و یا حتی محیط های اسیدی و خرنده می باشد، هم چنان بهترین گزینه برای فعالان صنعتی در این زمینه استفاده از کانال برزنتی می باشد. چرا که همانطور که پیش تر بیان شد این کانال انتقال هوا در برابر محیط های اسیدی مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می دهد.

با اینکه از کانال فلکسیبل برزنتی هوا در مکان ها و مصارف متنوعی همچون پروژه های مسکونی، تجاری، صنعتی و … می توان استفاده نمود، اما از مهم ترین زمینه های استفاده از آن در سیستم های تهویه مطبوع می باشد که در واقع همان مکش و انتقال هوا از محیط های داخلی یک ساختمان و هدایت آن به خارج از محیط ساختمان (اتاق ها و مکان های داخلی) است. و می دانیم که امروزه بدون وجود چنین شبکه ای از سیستم های تهویه مطبوع و انتقال هوا نمی توان از یک زندگی ایده آل به ویژه در محیط های شهری بهره کافی را جست.

کانال فلکسیبل برزنتی

ویژگی های کانال فلکسیبل برزنتی هوا

بنابراین طبق موارد ذکر شده در بالا متوجه این مهم شده ایم که کانال برزنتی یک نوع از کانال های انعطاف پذیر می باشد که جهت انتقال هوا ( مکش یا تخلیه) کاربردهای بسیار متنوع و زیادی دارد. اکنون می خواهیم در اینجا به برخی ویژگی های آن بپردازیم:

  • کانال فلکسیبل برزنتی هوا به دلیل ساختار چند لایه و پیش عایق شده ای که دارد در برابر کشش های احتمالی استحکام بسیار بالایی را از خود نشان می دهد. و در واقع این مسئله به انعطاف پذیری این نوع از کانال فلکسیبل کمک بسیاری می کند.
  • لازم به ذکر است که همین قابلیت انعطاف پذیری کانال فلکسیبل برزنتی هوا موجب می گردد تا بتوان آن را به راحتی فشرده و یا حتی داخل یک کارتن قرار دهیم. که این امر در کنار سبک بودن این محصول بسیار محبوب موجب می شود تا به راحتی قابلیت دخیره سازی ( انبار کردن )، حمل و جابجایی را داشته باشد. در واقع این محصول دارای خاصیت فشرده سازی ده به یک است به این معنی که در بسیاری از موارد می تواند تا ده برابر فشره شود.
  • همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، با توجه به بازه مقاومت دمایی ذکر شده، کانال فلکسیبل برزنت را می توان تا حدود بسیار زیادی به عنوان یک عایق نسبی برای حرارت نیز در نظر گرفت. و مشخصا همین عامل باعث می شود تا این محصول به عنوان یکی از پرطرفدارترین محصولات در زمینه انتقال هوا، جهت استفاده در اگزاست فن ها و سایر مصارف تخلیه گازهایی با حرارت بسیار بالا در مکان هایی چون کارگاه های جوشکاری و کارخانجات صنعتی تبدیل شود.
  • کانال فلکسیبل برزنتی هوا عموما در شاخه های 6 متری طراحی، تولید و روانه بازار می گردند و برای برش و نصب به تجهیزات و یا قطعات تخصصی خاصی نیاز ندارند.
  • سیم پیچی مفتولی کانال فلکسیبل برزنت موجب می گردد تا علاوه بر خاصیت انعطاف پذیری، مقاومت آن نیز در برابر کشیدگی و پارگی افزایش یابد.
  • پیش عایق بودن و روکش پی وی سی (PVC) از یک طرف موجب مقاوت دمایی کانال فلکسیبل برزنتی هوا و از سوی دیگر موجب مقاومت آن در برابر اشیا تیز می باشد که در بعضی موارد به راحتی می توانند موجب آسیب دین و سوراخ شدن برخی از مدل های مشابه را گردند.

یکی از مواردی که می توان از کانال برزنتی در آن بهره برد همان سیستم های تهویه در پروژه های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی می باشد. اما باید توجه داشت که برای رسیدن به بالاترین سطح از کارایی کانال فلکسیبل برزنت؛ باید این کانال در حالت کشیدگی کامل قرار داشته باشد. این مسئله به ویژه زمانی که از لوله فلکسیبل برزنتی برای تخلیه ذرات و غبار سبک استفاده می شود؛ بسیار حائز اهمیت است.

همانطور که قبلا نیز به آن شاره شد، کانال فلکسیبل برزنتی هوا به دلیل ساختار تولیدی خاص و بسیار مستحکمی که دارد (لایه ای بودن کانال، استفاده از برزنت و پی وی سی و همچنین سیم پیچی مفتولی آن )، کاربرد فروانی در محیط های خشن صنعتی دارد. اما باید توجه داشت که طراحی کانال کشی جهت انتقال هوا می بایست به گونه ای باشد که کانال فلکسیبل برزنتی هوا در طول های بلند و انشعابات زیاد نباشد. زیرا هرچقدر هم که مقاومت کانال فلکسیبل برزنت زیاد باشد در این حالت کارایی آن به شدت کاهش می یابد و نمی تواند انتقال هوای مطلوبی را نتجیه دهد.

پس بهتر است تا برای پروژه هایی که طراحی آن ها به گونه ای است که حتما باید از کانال هایی با طول و انشعبات زیاد استفاده گردد؛ از کانال های سخت به جای کانال های فلکسیبل بهره جست.

خرطومی برزنتی

نصب کانال فلکسیبل برزنتی هوا

نکته بسیار مهم دیگر برای افزایش بازدهی کانال فلکسیبل برزنت در رابطه با راندمان انتقال هوا از این نوع کانال می باشد. در واقع بهترین حالت آنست که شعاع خمیدگی کانال فلکسیبل برزنت تا جایی که محدودیت های عملیاتی و اجرایی اجازه می دهد، بزرگ باشد.زیرا این مسئله موجب می گردد تا عملیات انتقال هوا از طریق کانال برزنتی به خوبی و بدون افت کیفیت صورت پذیرد.

جالب است بدانید که درسایر کشور های قاره اروپا و همچنین در آمریکا نیز از همان ابتدای طراحی و تولید داکت اسپلیت ها، از کانال های فلکسیبل یا همان کانال های خرطومی و در نوع خاص تر و برای مقاومت بیشتر از کانال فلکسیبل برزنت استفاده می شده است.

یکی از مهم ترین مزیت های کانال برزنتی نسبت به سایر کانال های سخت مثل کانال های گالوانیزه و مشابه آن، در واقع امکان پیش عایق بودن این نوع از کانال ها می باشد که همین مورد موجب می گردد تا صدای دمنده های داکت اسپلیت به شدت کاهش و در بعضی موارد اصلا به نظر نیاید.

کانال فلکسیبل برزنتی هوا همانطور که از نامش بر می آید؛ به دلیل فلکسیبل و منعطف بودن قابلیت عبور از مکان هایی را دارد که شاید هر کانال دیگری امکان عبور را نداشته باشد. با توجه به همین خاصیت و وزن سبک برزنت در این محصول می توان بدون آنکه انحرافی در مسیر کانال انتقال هوا ایجاد نماییم، آن را بچرخانیم و در مکان مناسب جانمایی کنیم و در نهایت بتوانیم از یک جریان هوای عالی بهره ببریم.

با توجه به میزان مقاومت لوله خرطومی برزنتی بر اساس لایه های پوششی پی وی سی (PVC) و همچنین سیم پیچی مفتولی این نوع از کانال فلکسیبل، مصارف متنوعی برای آن در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال نوعی از کانال فلکسیبل برزنتی که بیشتر با عنوان سافت مطرح می گردد، به دلیل سبک بودن و منعطف بودن تا حد بسیار زیادی مورد توجه افراد در زمینه کانال کشی سانتریفیوژ و اگزاست فن ها ( تخلیه هوا )، قرار گرفته است.

در مقابل نوع دیگری از کانال فلکسیبل برزنت، به عنوان کانال برگشت هوا برای کانال کشی دستگاه های داکت اسپلیت کاربرد دارد.

در کل باید اذعان داشت که کانال فلکسیبل برزنتی هوا دارای مزایای زیادی می باشد که طراحی و تولید آن در طیف گسترده و قابل توجهی از رنگ ها و همچنین اندازه های متنوع، آن را به یک انتخاب ایده آل جهت استفاده در زمینه انتقال هوا بدل می کند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 4 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی