خانهمقالاتمزایای کانال فلکسیبل

مزایای کانال فلکسیبل

مزایای کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل از جمله پرطرفدارترین نمونه های کانال انتقال هوا به شمار می رود که علاوه بر انتقال هوا می توان از آن جهت انتقال و جابجایی مواد ریز و حتی مایعات روغنی در برخی صنایع استفاده نمود. بزرگترین و مهم ترین مورد از مزایای کانال فلکسیبل همان خاصیت منحصر به فرد آن یعنی انعطاف پذیری و فلکسیبل بودن می باشد. این خاصیت موجب می گردد تا بتوان از دیگر مزایای کانال فلکسیبل نیز بهترین و بیشترین بهره را برد.

به عنوان مثال بسیار دیده می شود که حمل و نقل آسان را یکی از مزایای کانال فلکسیبل به شمار می آورند. و می دانیم که این مورد تنها به دلیل کم جا بودن این نوع از کانال خرطومی هوا می باشد که این ویژگی نیز خود از فلکسیبل بودن آن نشات می گیرد.

بنابراین می توان این گونه بیان داشت که خاصیت کشسانی و جم شدگی در داکت فلکسیبل می تواند باعث به وجود آمدن سایر مزایای کانال فلکسیبل نیز می گردد.

نصب راحت و آسان این کانال ها در مسیر کانال کشی هوا در سیستم تهویه مطبوع و یا در کانال کشی مربوط به داکت اسپیلت و سایر سیستم های هوادهی و هوارسانی نیز به دلیل همین خاصیت خرطومی بودن و یا به عبارت دیگر فلکسیبل بودن این کانال هوا می باشد که همانطور که بیان شد مهم ترین آیتم در مزایای کانال فلکسیبل به شمار می رود.

مزایا و معایب انواع کانال های خرطومی

لازم به ذکر است که کانال های خرطومی در انواع و سایز های متنوعی تولید و عرضه می گردد. که هر کدام ویژگی و مزایای کانال فلکسیبل را به تنهایی دارا می باشد و علاوه بر مزایای کانال فلکسیبل دارای مشخصه های منحصر به فرد دیگری نیز هستند که هر کدام را برای کاربرد خاصی مناسب می سازد.

به عنوان مثال کانال خرطومی پی وی سی ( PVC )، که ساخته شده از ورق پی وی سی می باشد که توسط یک مفتول فنری تقویت شده است.و این حالت از ساخت موجب می گردد تا ویژگی های منحصر به فرد دیگری را علاوه بر سایر مزایای کانال فلکسیبل به آن ببخشد.

از مزایای کانال فلکسیبل  پی وی سی می توان این گونه بیان داشت که کانال خرطومی پی وی سی نوع خاصی از داکت فلکسیبل است که زمینه های کاربرد بسیار زیادی را دارا می باشد. مقاوم بودن و شیوه ساخت منحصر به فرد این کانال موجب می شود تا بتوان از آن علاوه بر انتقال هوا برای هدایت ذرات ریز مانند خاک اره و براده های چوبی در صنعت نجاری، کارخانه های چوب بری و کارگاه های تولیدی محصولات چوبی، بهره برد.

به این ترتیب که لوله پی وی سی به عنوان لوله خرطومی مکنده هوا به یک فن متصل می شود و با توجه به اختلاف فشار ایجاد شده توسط فن مرکزی، هوا و ذرات را از داخل کارگاه به محیط خارج هدایت می کند. به این معنا که در انتهای کانال دریچه گرد و یا دریچه چهارگوشی وجود دارد که تمام هوا و مواد و ذرات را خارج می کند. و می توان این مورد را بزرگترین مورد از مزایای کانال فلکسیبل پی وی سی به شمار آورد.

نوع دیگری از کانال های خرطومی که تمام مزایای کانال فلکسیبل را علاوه بر مزیت های منحصر به فرد دیگری به خود اختصاص داده است کانال خرطومی پی یو ( PU ) می باشد که از جنس پلی اورتان تقویت شده می باشد. و کاربرد های بسیار زیادی دارد.

باید توجه داشت که با توجه به مزایای کانال فلکسیبل در هر نوع خاص، قیمت و شرایط فروش آن نیز متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال قیمت کانال فلکسیبل پی یو در بسیار موارد از قیمت کانال خرطومی در مدل ها و نمونه های دیگر متفاوت می باشد.

تنوع کانال خرطومی در سایز

سایز بندی متنوع کانال های خرطومی از دیگر مزایای کانال فلکسیبل به شمار می رود. این موضوع موجب می گردد تا بتوان برای هر نوع خاص از کانال خرطومی کاربرد های بسیار زیادی را در نظر گرفت.

در کنار تمامی این موارد ذکر شده از مزایای کانال فلکسیبل باید به این نکته نیز اشاره کرد که داکت های فلکسیبل تنها نمونه از کانال های هوای مورد استفاده در صنایع نمی باشند.

نمونه های دیگری از کانال هوا وجود دارد تحت عنوان کانال های فلزی انتقال هوا که در دو نوع کانال فلزی چهارگوش و کانال گرد تولید و ارائه می گردد.

کانال چهارگوش

کانال چهارگوش مانند کانال کولر آبی که نمونه های آن در بسیاری از ساختمان های مسکونی و اداری و یا مجتمع های بزرگ به چشم می خورد.

کانال گرد

کانال گرد هم با عنوان کانال اسپیرال گالوانیزه روز به روز بر شمار مصرف کنندگان آن افزوده می گردد و زمینه های کاربرد بسیاری را دارا می باشد.

بدیهی است که کانال های فلزی، مزایای کانال فلکسیبل را ندارند. به عنوان مثال فلکسیبل بودن لوله که از بارزترین مزایای کانال فلکسیبل می باشد؛ در ساختار کانال های فلزی وجود ندارد. اما در مقابل می توان این گونه بیان داشت که کانال های فلزی سرسختی و استحکام بیشتری را در شرایط سخت نصب و کانال کشی از خود نشان می دهند. و همین عامل بزرگی است برای انتخاب آن در پروژه هایی که شرایط نصب سخت تری به لحاظ فیزیکی دارند و یا بر سر مسیر کانال کشی موانع و تغییر مسیر های زیادی وجود دارد.

اما نمی توان نصب بسیار ساده کانال خرطومی را که از مزایای کانال فلکسیبل می باشد را نادیده گرفت. زیرا در بسیاری موارد این کانال برای نصب حتی نیاز به یک نیروی متخصص در این زمینه، ندارد. به این معنی که افراد خود می توانند برای نصب برخی نمونه های آن به تنهایی اقدام کنند.

به عنوان مثال کانال خرطومی فویلی و کانال فلکسیبل آلومینیومی ویا لوله هود پلاستیکی، کانال فلکسیبل کومبی و … که در برخی موارد و پروژه ها برای نصب نیازی به تجهیزات خاص و متخصص نیازی ندارند. که این نیز خود از مزایای کانال فلکسیبل به شمار می آید.

اما در برخی پروژه ا که کانال کشی و طراحی دقیق تری به نسبت سایر پروژه ها دارد؛ نیاز است تا کلیه محاسبات و اندازه گیری ها توسط یک فرد متخصص در این زمینه انجام گیر مانند جانمایی کانال فلکسیبل کولر و یا نصب کانال فلکسیبل نسوز که نیاز است تا با تجهیزات خاصی نصب و جانمایی گردد.

ولی همانطور که می دانیم برای نصب لوله اسپیرال همواره به تجهیزات خاص و همچنین اتصالات کانال اسپیرال مانند زانویی، سه راهی، سه راهی شلواره، انواع تبدیل های گرد به گرد و یا چهارگوش به گرد، دریچه، درپوش، فلنج و … نیاز می باشد.

از مزایای کانال فلکسیبل تنوع آن در سایز های متفاوت، خاصیت عایق شدن آن ها با عایق الاستومری ، انعطاف آن و عمر مفید بالای آن می باشد.

برخی از نمونه های این کانال به صورت پیش عایق و برخی دیگر در حین نصب و پس از آن عایق بندی می شوند. اما در هر حالت کانال فلکسیبل عایق دار مزیت های بیشتری علاوه بر سایر مزایای کانال فلکسیبل را دارا می باشد.

و اما مهم ترین مزیت های کانال فلکسیبل

از مهم ترین مزیت های یک کانال فلکسیبل با عایق الاستومری از نوع پیش عایق، می توان به جلوگیری از ورود رطوبت اشاره نمود که مانع از هرگونه نم زدگی و کپک زدگی حاصل از رطوبت می شود.

در ضمن این مسئله باعث می شود تا اتلاف انرژی تا حد قابل توجهی کاهش یابد و از طرفی افت فشار در داخل کانال ایجاد نگردد. در نتیجه می توان هوای به نسبت با کیفیت تری را در سیستم های تهویه مطبوع و سایر سیستم های هوارسانی انتظار داشت.

به علاوه اینکه این عایق منحصر به فرد می تواند مقاومت کانال فلکسیبل را در برابر ضربه ها و آسیب های فیزیکی افزایش دهد. و همین مورد موجب می گردد تا هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری کانال ها و سایر قطعات و تجهیزات مکانیکی، به شدت و تا میزان قابل توجهی کاهش یابد.

یکی دیگر از مزایای کانال فلکسیبل با عایق الاستومری این می باشد که در صورت بروز حریق، این عایق مانند سایر نمونه های مشابه از عایق های موجود در بازار، گازهای سمی تولید نمی کند و دوستدار محیط زیست نیز می باشد. به این ترتیب نمی تواند هیچ گونه ضرری حت بعد از مشتعل شدن برای موجودات زنده و انسان داشته باشد. و با اطمینان زیادی در اکثر پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه کانال های خرطومی با تمام مزایای کانال فلکسیبل که تا اینجا به آن ها اشاره نمودیم؛ در جای جای کشورمان تولید و به بازار مصرف ارائه می گردد. شهرهای مانند اصفهان و تبریز از جمله شهرهای بزرگ صنعتی هستند که به تولید و پخش کانال فلکسیبل می پردازند.

شهر های دیگری مانند اهواز و مشهد و شیراز نیز از جمله شهر های پیشرو در تولید و فروش کانال فلکسیبل، به شمار می روند.

در این میان در تهران کانال فلکسیبل ابزارخان ( Abzarkhan Flexible Air Duct ) ، در سطح بالایی از خدمات و کیفیت ارائه می گردد و در دسترس همه قرار می گیرد.

مشتریان عزیز جهت دریافت لیست قیمت لوله فلکسیبل هوا و مشاوره جهت خریدی مطمئن می توانند از طریق خرید اینترنتی کانال فلکسیبل و خرید آنلاین به صورت غیر حضوری اقدام نمایند و یا با شماره تلفن این شرکت به صورت مستقیم با کارشناسان متخصص در این حوزه در ارتباط باشند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 2

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی