خانهمقالاتلوله خرطومی هواکش

لوله خرطومی هواکش

لوله خرطومی هواکش

در بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع خصوصا تهویه مطبوع سرویس های بهداشتی و حمام ها به منظور منتقل نمودن و هدایت هوای نامطبوع به فضای خارجی ساختمان از سیستم های هواکش استفاده می گردد که نیازمند لوله خرطومی هواکش مناسب جهت انجام این امر می باشد.

جهت انجام تهویه توسط لوله خرطومی هواکش (Ventilator Flexible Duct) چندین روش گوناگون وجود دارد. یکی از این روش ها این است که هر واحد در یک آپارتمان به صورت مجزا، به کمک یک لوله خرطومی هواکش به پشت بام ساختمان هدایت گردد.

روش بعدی این عمل بدین صورت است که یک لوله خرطومی هواکش به عنوان لوله اصلی به سمت پشت بام هدایت می گردد و از سمت پایین و انتهایی آن که پارکینگ است باز می باشد. این روش کمک فراوانی به هدایت هوا به صورت جریان دائمی به سمت فضای خارجی ساختمان کمک فراوانی می نماید.

این نوع روش دارای معایبی می باشد که یکی از مهم ترین آن ها این مورد است که تمامی خروجی ها تنها به یک لوله خرطومی هواکش منتهی می گردند و بدین ترتیب انتقال هوا و بوی نامطبوع سرویس ها به سایر واحد ها منتقل شده و همچنین از این طریق سر و صداهایی به واحد های دیگر نیز منتقل می گردد.

روش سوم و آخرین روش بهترین و کامل ترین این روش ها می باشد که در این روش تمامی واحد ها از یکدیگر مستقل بوده و جریان داشتن هوا در مسیر لوله خرطومی هواکش به صورت کاملا اختیاری و انتخابی می باشد.

برای آن که هوای نامطبوع دوباره از طریق لوله خرطومی هواکش و کولر های آبی به داخل ساختمان بر نگردد، لوله خرطومی هواکش را در ارتفاع دو و نیم متری بالا برده و سر آن را به صورت یو U شکل به سمت پایین برگردانده تا با خم شدن آن مانع از ورود باد گردد.

لوله خرطومی هواکش از انعطاف پذیری بسیار مناسبی بهره مند می باشد و این خاصیت انعطاف پذیری بالا موجب شده است تا به آسانی به هر شکل و حالتی در آمده و کاملا حالت پذیر و فرم پذیر باشد. این خاصیت کمک فراوانی در فضاهای باریک و دارای محدودیت می نماید چرا که به آسانی در این فضاها جای گرفته و هیچ محدودیتی برای آن وجود ندارد. همچنین به آسانی فشرده و جمع شده و می توان آن را در هر فضایی قرار داد و بدین ترتیب فضای زیادی را اشغال نمی نماید.

لوله خرطومی هواکش دارای خاصیت مکندگی بسیار قوی است که هوا و بو را با قدرت بسیار بالایی مکیده و به فضایی خارج از فضای داخلی ساختمان منتقل می نماید.

لوله خرطومی هواکش بسیار سبک است و به همین خاطر نیز به آسانی می توان به کمک نیروی کمکی بسیار محدود آن را به هر فضای مورد نیازی منتقل نمود و از طرفی وزن پایین و سبک آن کمک بسیار زیادی به سهولت در اجرا و نصب آن کرده است.

به طور کلی به علت وزن پایین و ساختار ساده و غیر پیچیده این لوله، سرعت تولید و تهیه آن بسیار بالا بوده و می توان در طی زمان بسیار کوتاهی تعداد بسیار بالایی از این لوله خرطومی را تولید نمود و همچنین نصب و راه اندازی آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون نیاز به نیروی متخصص زیاد انجام می پذیرد اما موردی که بسیار حائذ اهمیت است این است که در هنگام اجرا و راه اندازی حتما باید تمامی نکات فنی، اجرایی و ایمنی پروژه در نظر گرفته شود تا روند اجرایی آن را با مشکلات همراه نسازد. اجزای اصولی و با کیفیت منجر به بالا رفتن کیفیت امر تهویه و بالا رفتن بازدهی عملکردی و کارکرد آن می گردد و در نهایت تا حد فراوانی بر طول عمر آن نیز می افزاید این در حالی است که اجرا و نصب غیر اصولی لوله خرطومی هواکش، منجر به کاهش بسیار زیاد بازدهی عملکردی شده و از طول عمر آن هم تا حد زیادی می کاهد. همچنین در طی کارکرد خود نیاز فراوان به تعمیرات و نگهداری نیز پیدا نموده و در نتیجه هزینه های ناشی از تعمیرات و نگهداری آن نیز بسیار بالا می رود و از این طریق بر هزینه ها نیز بسیار افزوده می گردد.

لوله خرطومی هواکش به طور کلی هزینه های زیادی را شامل نمی گردد چرا که بودجه ای که صرف تامین مواد اولیه، تولید و سپس اجرای لوله خرطومی هواکش می گردد شامل هزینه های بالایی نبوده و درواقع می توان با تامین بودجه بسیار کم و مقرون به صرفه لوله خرطومی هواکش را تولید و سپس در هر پروژه ای مورد استفاده قرار داد.

اما در میان انواع لوله هایی که جهت هواکش مورد استفاده قرار می گیرند، لوله خرطومی هواکش بهترین نوع آن است و علت این امر هم خاصیت انعطاف پذیری لوله خرطومی هواکش، سبکی وزن و مقرون به صرفه بودن آن در هزینه ها و مصرف انرژی و بسیاری از موارد دیگر است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی