خانهمقالاتداکت در ساختمان

داکت در ساختمان

داکت در ساختمان

داکت در ساختمان دارای کاربری گسترده ای می باشد چون در تمامی فضاها، فرقی ندارد که کاربری آن چه چیزی باشد، تجاری، اداری، ورزشی، تفریحی، درمانی و… که نیاز به یک سیستم تهویه مطبوع می باشند، کاملا نیاز ضروری و اساسی به داکت در ساختمان می باشد. چراکه عمل انتقال هوا و رساندن هوای مطبوع و پاک به فضاهای مختلف در یک واحد توسط داکت در ساختمان انجام می پذیرد.

انواع داکت در ساختمان

داکت در ساختمان Duct in Building دارای انواع گوناگونی می باشد که در سایزها، ابعاد، متریال و شکل های مختلف با ویژگی های مختلف جهت استفاده در فضاها و کاربری های مختلفی که در بالا ذکر شد، مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از انواع آن کانال های فلکسیبل هستند که عبارتند از کانال فلکسیبل فویلی، کانال فلکسیبل کومبی، کانال فلکسیبل الاستومری و کانال فلکسیبل ifd. تمامی این محصولات تولید شرکت ابزارخان در قسمت فروشگاه سایت موجود میباشند.

نصب و اجرای داکت در ساختمان بسیار حائذ اهمیت می باشد و به این صورت انجام می پذیرد که درابتدا فضای پروژه مورد نظر به طور کامل توسط متخصصان بازدید و بررسی می گردد سپس نقشه با ابعاد دقیق از فضای مد نظر تهیه شده و پس از برآوردها و بررسی های لازم، طراحی داکت در ساختمان آغاز می گردد و پس از طراحی به کمک طراحان حرفه ای و توسط نرم افزارهای مهندسی، به کمک ماشین آلات مهندسی در کارخانه های این داکت در ساختمان تهیه و تولید می گردد. پس ازتولید چیزی که بسیار مهم است آن است که نصب و اجرای داکت توسط مهندسان و کارکنان به صورت دقیق و بدون کوچکترین مشکلی انجام بپذیرد. این کار باید کاملا برطبق تکنولوژی های روز دنیا و با رعایت کامل و دقیق نکات فنی انجام پذیرد.

بنابراین کاملا مطابق با محیط و نوع کاربری باید این عملیات صورت پذیرد. برای مثال اگر قرار است از داکت در ساختمان در فضای خارجی ساختمان و یا در نواحی مرطوب مانند شهرهای دارای رطوبت بالا، حمام ها، استخر و سونا ها، سرویس های بهداشتی و… که امکان نفوذ آب و رطوبت وجود دارد استفاده گردد، حتما باید عایق بندی داکت در ساختمان به درستی انجام پذیر و برای انی کار نیز چندین روش وجود دارد. این عمر کانال فلکسیبل هوا را در برابر عوامل مختلف جوی و محیطی مقاوم ساخته و بر طول عمر آن می افزاید.

انواع این داکت شامل کانال های گرد گالوانیزه، کانال های چهارگوش، انواع لوله های خرطومی، کانال های فلکسیبل و… می باشد که البته پر کاربرد ترین و کارآمد ترین نوع داکت در ساختمان کانال فلکسیبل می باشد چرا که علاوه بر آن دارای مزیت ها و برتری های فراوانی نسبت به سایر کانال های انتقال هوا می باشد، امکان عایق نمودن آن توسط عایق الاستومری که یکی از بی ضرر ترین و مناسب ترین عایق های عصر حاضر می باشد، وجود دارد و به جرئت می توان گفت که مناسب ترین گزینه جهت استفاده داکت ، کانال فلکسیبل با عایق الاستومری میباشد. البته که از سایر کانال های انتقال هوا به عنوان داکت در ساختما در کاربری های مختلف نیز می توان استفاده نمود اما کانال ذکر شده امروزه به دلیل ویژگی های خاص خود، کاربری گسترده تری داشته و توجه بیشتری را نیز به خود جلب نموده است.

کانال فلکسی بل عایق دار

کاربرد داکت در ساختمان

درواقع کاربری اصلی و اساسی آن جهت عبور انواع کانال های هوا می باشد و همچنین جهت گردش و انتقال بیشتر هوا در انواع سیستم های انتقال هوا و تهویه مطبوع نیزا به فضایی است که این فضا داکت در ساختمان نام دارد. و محل قرار گیری داکت معمولا در کنار سرویس های بهداشتی و فضاهایی که جای کافی و دسترسی مناسب و نزدیک تر به سیستم تهویه مطبوع وجود داشته باشد تعبیه می گردد. ابعاد در نظر گرفته شده برای داکت در ساختمان وابسته به تعداد طبقات موجود در آن ساختمان و تعداد لوله های انتقال هوای موجود در ساختمان می باشد. تعبیه این نوع داکت از پایین ترین طبقه آغاز و تا پشت بام ادامه می یابد. این فضا دارای سقف نمی باشد اما دارای یک دریچه می باشد که امکان باز و بسته نمود آن جهت بازدید و تعمیر و نگهداری می باشد تا به راحتی به داکت در ساختمان دسترسی وجود داشته باشد.

اجرا و نصب این مورد در ساختمان کار دشواری نیست تنها باید به کمک مهندسان و متخصصان حرفه ای این کار و با رعایت نکات فنی دقیق و به درستی انجام پذیرد تا در طول اجرا و در دراز مدت پس از اجرا نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری پیدا شود و در نتیجه هزینه های ناشی از نگهداری و تعمیر داکت ساختمانی بسیار کاهش یابد تا در هزینه های صورت گرفته نهایی پروژه صرفه جویی گردد.

وجود داکت در ساختمان یک معقوله واجب و مهم و اساسی است که بسیار باید به آن توجه نمود و در تمامی فضاها و ساختمان ها حتما از آن استفاده نمود چون بدون آن انجام پروژه ناقص می باشد و با مشلات فراوانی نیز همراه می گردد. بنابراین انتخاب بهترین نوع کانال در ساختمان و توجه به نکات ایمنی و فنی امری ضروری می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی