خانهمقالاتکانال کولر چهارگوش

کانال کولر چهارگوش

کانال کولر چهارگوش

اگر در یک فضا کانال کشی استاندارد و مناسب برای سیستم تهویه کولر انجام بپذیرد، در تابستان آن فضا دارای خنکی یکنواخت و مطبوع می گردد. در این میان نقش کانال کولر چهارگوش بسیار مهم و اساسی می باشد.

انجام عملیات کانال کشی کانال کولر چهارگوش  (Quadrilateral Cooler Duct)باید به صورت دقیق و درست انجام بپذیرد چرا که اگر این امر به درستی انجام نگردد، دچار مشکلات و هزینه های اضافی زیادی می گردد و باید هزینه های فراوانی جهت تعمیر و نگهداری آن صرف کرد. بنابراین باید عملیات کانال کشی کانال کولر چهارگوش مطابق با استاندارد های طراحی و تولید کانال کولر چهارگوش باشد.

همان طو که گفته شد وظیف اصلی و اساسی کانال کولر چهارگوش انتقال هوای مطبوع به داخل فضا می باشد اما همین امر که به نظر ساده می آید دارای نکات و ریزه کاری های فراوانی می باشد اگر رعایت نگردند ممکن از عواقب و مشکلات فراوانی را به بارآورند بنابراین هنگام اجرای کانال کولر چهارگوش به تمامی نکات اجرایی توجه نمود.

عوامل بسیاری هستند که موجب کیفیت کانال کولر چهارگوش می گردند. عواملی مانند سرعت منتقل شدن باد و هوا، حرارت محیط، افت اصطکاک، فضای انجام پروژه، عدم وجود نشتی، میزان صدای تولیدی و…

یکی از این اصولی که هنگام اجرای کانال کولر چهارگوش باید به آن توجه نمود این است که انشعاب گیری در کانال کولر چهارگوش به درستی انجام بگیرد و در موقعیت های کاملا به جا و درست از زانویی های مناسب استفاده گردد. به اندازه کانال کولر چهارگوش و مقدار افت فشار باید توجه نمود و اگر در طول کانال کشی کانال کولر چهارگوش، تغییر شکل آن به صورت اصولی نباشد در آینده دچار مشکلات و مسائل فراوان می گردد.

در اولین قدم برای کانال کشی کانال کولر چهارگوش باید به متراژ فضای مورد نظر توجه نمود. بزرگی و ابعاد دریچه کولر کاملا وابسته به مساحت فضایی است که می خواهیم در آن دریچه کولر را تعبیه نماییم. چرا که اگر دراتاق کوچک دریچه ای بزرگ قرار داده شود موجب می گردد تا هوای اتاق به مقدار زیادی سرد گردد. فاصله دریچه تا فضای مورد نظر هم مورد دومی است که باید به آن توچه نمود زیرا فاصله زیاد موجب می گردد تا هوای خنک دیرتر و کمتر منتقل گردد. به همین دلیل اجرای کانال کشی این کانال چهارگوش و تعبیه دریچه های کولر نیازمند حضور یک کارشناس می باشد.

در هنگام ساخت کانال کولر چهارگوش باید از ورق گالوانیزه مناسب استفاده نمود چرا که ورق گالوانیزه با ضخامت کم و کیفیت پایین درست است که قیمت بسیار پایین تری دارد اما مشکلات فراوانی را به وجود می آورد که یکی از آنها حرارت بسیار زیادی است که به ورق گالوانیزه منتقل می نماید و مانع از انتقال هوای خنک می گردد و مورد دیگر فرسودگی و خراب شدن ورق گالوانیزه نازک طی مرور زمان است. بنابراین بسیار به صرفه و اقتصادی است که از ورق های گالوانیزه ضخیم جهت این کار استفاده گردد تا با دوام باشد و نیاز تعمیر و تعویض هم نداشته باشد.

عایق کاری کانال کولر چهارگوش نیز بسیار مهم است چراکه این امر موجب می گردد تا مانع از ایجاد آسیب های ناشی از تابش مستقیم آفتاب و گرم شدن بیش از حد کانال گردد و همچنین در مقابل عوامل جوی دیگر مانند برف و باران نیز از خود مقاومت نشان می دهد. همچنین در فصل تابستان عایق کاری کانال کولر چهارگوش موجب می گردد تا از مصرف بیش از حد برق جلوگیری شود و در مصرف برق صرفه جویی گردد.

سرعت باد هنگام عبور از کانال کولر چهارگوش باید کنترل شده باشد چراکه سرعت زیاد باد موجب ایجاد سروصدای فراوان می گردد. سرعت هوا در کانال رفت عموما کمتر از 20000 و چیزی بین 900 تا 14000 می باشد و سرعت باد در کانال برگشت عموما 1500 می باشد.مورد بعدی که باید به آن توجه نمود فشار باد است که به سه روش فشار بالا، فشار پایین و فشار متوسط منتقل می گردد و باید با توجه به میزان فشار طراحی کانال کشی کانال کولر چهارگوش را انجام داد.

کانال هایی که باد و هوای خنک را به سمت فضا منتقل می کنند در نهایت باید به دریچه ها منتهی گردند بنابراین باید تعداد و نوع دریچه مناسب این کار را در نظر گرفت و با توجه به آن اجرای کانال کشی را انجام داد. در این میان از زانویی ها و قطعات و اتصالات مناسب این کار استفاده نمود.

طراحی کانال کولر چهارگوش به جندین روش متفاوت انجام می پذیرد که تعدادی از آنها را نام می بریم.

روش سرعتی – روش نرخ فشار افت یکسان – روش بازیافت فشار استاتیک

جهت تعیین قیمت کانال کولر چهارگوش عوامل متعددی نظیر نوع کانال، سایز کانال، نوع کاربری و متراژ فضای مورد بررسی پروژه، عوامل جوی و محیطی، جنس و متریال کانال و… دخیل می باشند که با بررسی دقیق هریک از این موارد می توان به نتیجه مطلوب جهت پیدا کردن بهترین نوع کانال دست یافت.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی