خانهمقالاتکانال کشی داکت اسپلیت

کانال کشی داکت اسپلیت

کانال کشی داکت اسپلیت

کانال کشی کانال اسپیرال گالوانیزه یکی از اجزای ضروری و مهم سیستم تأسیسات ساختمانی می باشد که مهمترین کاربرد آن انتقال جریان هوا از مبدأ و تحویل آن به محل موردنظر و همچنین برگشت هوای مصرفی از فضای مورد کاربری به سیستم تهویه مطبوع به منظور تسویه می باشد. لذا می توان کانال کشی داکت اسپلیت را جزء لاینفک سیستم تهویه مطبوع از نوع داکت اسپلیت یا همان اسپلیت کانالی دانست که یکی از رایج ترین و محبوبترین سیستم های تهویه مطبوع در دنیا می باشد. داکت اسپلیت همانند یک سیستم اسپلیت دیواری از یک جزء داخلی به نام هواساز و یک جزء خارجی مانند کندانسور ساخته شده است که از طریق لوله های داخلی سیستم بهم متصل می باشند.

کانال کشی داکت اسپلیت که با نام Duct Split Ducting  نیز در دنیا شناخته می شود یکی از انواع سیستم های اجرایی تأسیساتی در بنا می باشد که اجرای آن به رعایت دقت و توجه زیادی نیازمند است و انجام محاسبات ابعاد کانال ها و مسیرهای انتقال رفت و برگشت در کانال کشی و همچنین نوع کانال به کار رفته در کانال کشی یکی از مهم نکات اجرایی می باشد که در هرگونه در تغییر در ان سبب تغیییر در میزان کارایی دستگاه خواهد شد.

امروزه کانال کشی داکت اسپلیت در انواع مختلف با انواع مصالح متفاوت در ساخت و اجرا موجود بوده که همانطور که پیشتر نیز اشاره شد به منظور انتقال و انتشار هوای خنک ارسالی از دستگاه داکت اسپلیت در فضاهای موردنظر به کار می رود. ضمنا انتخاب نوع کانال مورد نظر در کانال کشی با توجه به دو فاکتور کاربری فضا و میزان بودجه در نظر گرفته شده انجام می شود که انواع آن در این مقاله بررسی شده.

اجزای سیستم داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت نوعی از سیستم های سرمایش و گرمایش است که به طور کلی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارت است از :

  1. یونیت خارجی که در خارج از ساختمان تعبیه می شود و به عنوان کندانسور شناخته می گردد.
  2. یونیت داخلی یا همان هواساز که در داخل فضای اتاق ها ی ساختمان و در داخل سقف جانمایی می گردد.

این دستگاه می تواند هم عملکر گرم کنندگی و هم خنک کنندگی را به تنهایی و به طور مستقل انجام دهد. به بیان دیگر، داکت اسپلیت در فصل های گرم سال مانند تابستان ها می تواند با تولید هوای خنک، نقش یک سیستم سرمایش حرفه ای را ایفا نماید. در مقابل در فصول سرد سال مانند زمستان ها، به گرمایش محیط بپردازد. البته باید به این نکته توجه داشت که علیرغم عملکرد حرفه و کاملا مستقلی که دستگاه داکت اسپلیت برای سرمایش و خنک کنندگی محیز داخلی ساختمان دارد؛ در رابطه با عملکرد گرمایش و تولید هوای گرم نمی تواند در سطح بالایی کارایی داشته باشد.

در واقع می توان بیان نمود که داکت اسپلیت برای تولید هوای خنک و مطبوع در فصل گرما می تواند به طور مستقل عمل نماید و کل سرمایش ساختمان را بر عهده داشته باشد. در برخی موارد نیز یک دستگاه داکت اسپلیت می تواند وظیفه تهویه چند ساختمان را به خوبی ایفا نمیاد. اما در مقابل برای تولید هوای گرم در فصل سرد سال، لازم است تا در کنار داکت اسپلیت ها از وسایل و تجهیزات گرمایشی دیگری همچون پکیج های ساختمانی و یا سیستم لوله کشی موتورخانه ای نیز استفاده نمود؛ چرا که کانال کشی داکت اسپلیت در داخل ساختمان نمی تواند به تنهایی پاسخگوی گرمایش محیط داخلی ساختمان باشد.

همانطور که پیش تر نیز بیان کردیم؛ همه دستگاه های داکت اسپلیت دارای دو بخش اصلی می باشند که هرکدام نیز ساختار و اجزای خاص خود را در بر می گیرند. کندانسور شامل قطعاتی همچون پروانه، دینام، فین، کمپرسور و … می باشد و از سوی دیگر هواساز نیز قطعاتی همچون فیلتر، سینی، کویل، دینام، اپراتور، پروانه و … را شامل می شود.

کانال کشی داکت اسپلیت از نوع کانال گالوانیزه

همانطور که می دانیم کانال های اسپیرال، نوعی از لوله های انتقال هوا به شمار می روند که از جنس گالوانیزه می باشند و به صورت ورقه های فلزی مارپیچی تولید و عرضه می گردند. در داکت کشی با استفاده از کانال اسپیرال، از کانال هایی با ضخامتی متناسب با سایز و قطر دهانه کانال استفاده می شود. استفاده از کانال اسپیرال برا کانال کشی داکت اسپلیت، شیک ترین نوع از کانال کشی به شمار می رود. به همین دلیل است که از این روش و از این کانال به صورت اکسپوز و روکار در مکان هایی مانند رستوران ها، سالن های غذاخوری، باشگاه های بدنسازی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

در بسیاری موارد در محیط های خانگی نیز از این روش بهره برده می شود. زیرا مرزه از کانال کشی اکسپوز کانال های اسپیرال نه تنها به عنوان انتقال هوا، بلکه به عنوان یک المان معماری در دکوراسیون داخلی، بهره برده می شود. کانال کشی داکت اسپلیت با استفاده زا کانال اسپیرال نیازمند استفاده از قطعات و تجهیزات دیگری همچون زانویی، سه راهیی، جهارراهی، تبدیل، رابز و … نیز می باشد. برای این کار در ابتدای مسیر از یک تبدیل چهارگوش به گرد استفاده ی نماییم تا خروجی چهارگوش دستگاه را به دهانه گرد لوله اسپیرال تبدیل ماییم. سپس در ادام با سایر قطعات به عملیات کانال کشی پرداخته می شود.

نکته جالب توجه در این روش این است که می توان از کانال های اسپیرال رنگی برای این کار استفاده نمود. زیرا کانال های اسپیرال دارای خاصیت رنگ پذیری می باشند و همی موضوع می تواند بر زیبایی و جلوه بصری محیط بیفزاید.

کانال گالوانیزه به کار رفته در این نوع کانال کشی قدیمی ترین نوع از انواع کانال کشی می باشد که هنوز هم به دلیل در دسترس بودن و سهولت کاربری مورد استفاده فراوانی قرار می گیرد. این نوع کانال از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته چهارگوش و گرد تقسیم و تولید می شوند. به منظور افزایش بهره وری این دسته از کانال های مورد استفاده در کانال کشی داکت اسپلیت، از عایق کاری آن پس از نصب بهره برد که بهترین نوع عایق برای این منظور عایق الاستومری می باشد. علاوه بر نوع عایق ذکر شده می توان از گزینه های دیگری نیز برای این منظور استفاده کرد مانند عایق پلی اتیلن اما این نوع عایق به کار رفته در کانال کشی در اثر گذشت زمان تحلیل رفته و از بین می رود و در نهایت سبب کاهش سطح راندمان کاری سیستم تهویه به دلیل هدر رفت انرژی خواهد شد. علاوه بر موارد اشاره شده می توان از فلنج فلزی برای اتصال دو کانال به هم و ساپورت میل پیچ کانال برای تراز آن استفاده کرد.

کانال کشی داکت اسپلیت از نوع کانال پلی اورتان

استفاده از کانال پلی اورتان در سیستم کانال کشی داکت اسپلیت که با نام کانال پیش عایق نیز شناخته شده است گونه ای از محصولات ساختمانی می باشد که از لحاظ مشخصات فنی می توان گفت که این نوع کانال دارای روکش آلومینیومی بر روی خود و فوم تزریقی پلی اورتان در میان جداره ها اشاره کرد که به دلیل دارا بودن این ساختار تا حد زیادی از هدر رفت انرژی کاسته شده و سبب ایجاد سرمایش و گرمایش مطلوب در سیستم داکت اسپلیت و نهایتا محیط خواهد شد.

این محصول که در حالت کلی گزینه مناسبی برای سیستم داکت اسپلیت نمی باشد از نظر قیمت در سطح کمتر از کانال گالوانیزه می باشد اما طرفداران زیادی ندارد. یکی از مهم ترین مزیت هایی که برای کانال کشی با استفاده از کانال های پلی اورتان درنظر گرفت؛ صرفه جویی در مصرف انرژی می باد که می تواند کارایی و عملکرد کلی دستگاه داکت اسپلیت را نیز تا میزان قابل توجهی افزایش دهد. که البته در سیستم های کانال اسپیرال و کانال فلکسیبل امکان عایق کاری وجود دارد

کانال کشی داکت اسپلیت

کانال کشی داکت اسپلیت از نوع کانال فلکسیبل

در میان تمام نمونه های که برای کانال کشی مربوط به داکت اسپلیت استفاده می شود؛ کانال های خرطومی بهترین گزینه به شمار می روند. این نوع از کانال ها در نوع عایقدار که با نام کانال فلکسیبل با عایق الاستومری شناخته می شود، دارای ساختاری سه لایه می باشند. لایه داخلی و خارجی کانال متشکل از روکش آلومینیومی و لایه میانی شامل یک لایه عایق فشرده شده می باشد.

لازم به ذکر است که جنس این عایق می تواند با توجه به زمینه مورد استفاده و بسیار موراد دیگر تغییر نماید. اما به طور کلی جنس این عایق میانی می تواند از جنس پلی استر و یا عایق الاستومری باشد. انواع دیگری از عایق نیز در این نوع کانال ها استفاده می شوند که عبارتند از عایق پشم شیشه و عایق پشم سنگ، که البته ما به هیچ وجه استفاده از این دو محصول را پیشنهاد نمیکنیم. اما استفاده از عایق های الاستومری در این مورد به دلیل ساختار منحصر به فرد و ویژگی ها و مزیت هایی که دارا می باشد؛ می تواند به عنوان بهترین گزینه برای انتخاب معرفی شود.

مزایای کانال فلکسیبل در کانال کشی داکت اسپلیت

استفاده از کانال فلکسیبل برای کانال کشی داکت اسپلیت از جنبه های بسیاری می تواند انتخابی به صرفه و عالی به شمار رود. در وهله اول خاصیت انعطاف پذیری این لوله خرطومی می تواند مزیتی باشد تا این امکان را برای ما به وجود آورد که در مسیر های باریک و پر پیچ و خم، عملیات داکت کشی به آسانی و با بالاترین کیفیت انجام پذیرد.

نکته بعدی در استفاده از این روش سبک بودن کانال های فلکسیبل می باشد که موجب می گردد تا عملیات نصب و جانمایی با سرعت و سهولت بیشتری نسبت به سایر روش های مشابه انجام پذیرد. شاید در برخی موارد استحکام کانال های فلکسیبل برای کانال شی داکت اسپلیت دست کم گرفته شود. اما لازم به ذکر است که در صورتی که به درستی نصب و جانمایی شوند؛ مقاومت و استحکام این نوع از لوله های خرطومی تا میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

این لوله فضای کمی را اشغال می نماید و سر و صدای کمتری را نیز در محیط داخل ساختمان منتشر می نماید. البته صدای تولید شده به دلیل سرعت هوا در کانال داکت اسپلیت می باشد که با استفاده از کانال های خرطومی نه تنها این صدا به حداقل می رسد؛ بلکه کارایی و طول عمر داکت اسپلیت نیز بسیار افزایش می یابد.

همانطور که قبلا نیز گفته شد این نوع کانال مصرفی در کانال کشی داکت اسپلیت مناسب ترین گزینه برای این امر می باشد که در ساختار از یک روکش آلومینیوم در داخل، فنر مارپیچ در میان لایه ها و عایق در میان این دو جزء می باشد. جنس عایق مصرفی در کانال کشی می تواند از انواع پلی استر، پشم شیشه، پلی اتیلن و الاستومری باشد که بهترین نوع آن عایق الاستومری مصرفی در کانال کشی می باشد.

از مزایای این کانال می توان حمل و نقل آسان، هزینه کمتر و دارا بودن شرایط نصب در فضاهایی که اجرای کانال کشی داکت اسپلیت سخت می باشد اشاره کرد. از دیگر مزایا و مشخصات فنی کانال مورد استفاده در کانال کشی داکت اسپلیت می توان موارد زیر را برشمرد :

  • سطح صاف و صیقلی در داخل و در نتیجه افت فشار کم در کانال کشی
  • عدم جذب رطوبت و انتشار گرد و غبار ناشی از انحلال عایق در اثر مرور زمان در فضا
  • دارا بودن مقاومت خوب در برابر مواد شیمیایی و آنتی باکتریال بودن که سبب استفاده از آن در کانال کشی اماکن درمانی خواهد شد
  • تا حدودی عایق صوت نیز می باشد
  • بهترین نوع عایق برودتی که دارای دامنه تحمل دمایی 30- تا 150+ درجه سانتیگراد می باشد
  • عدم دارا بودن معایب دیگر عایق ها نظیر پشم شیشه و … که موجب ایجاد مشکلات فراوانی در کانال کشی داکت اسپلیت خواهد شد

شایان ذکر است که عایق کاری کانال کشی داکت اسپلیت پس از نصب به ویژه در فضاهایی که با محدودیت ارتفاع سقف روبرو هستیم مانند سقف کاذب، با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود و لذا این موضوع سبب گسترش استفاده از محصولاتی مانند کانال پلی اورتان در کانال کشی خواهد بود. در واقع کانال کشی از نوع کانال فلکسیبل بهترین و مناسب ترین نوع برای این فعالیت به شمار می رود که در ادمه به توصیف و مشخصات فنی آن خواهیم پرداخت.

نحوه اجرای کانال کشی داکت اسپلیت

لازم به ذکر است که بهتر است برای نصب و جانمایی داکت اسپلیت از نیروی متخصص و ماهر در این زمینه بهره برد. چرا که در اینصورت از وقوع مشکلات در زمان نصب و یا همچنین پس از نصب و در حین استفاده از دستگاه، جلوگیری به عمل خواهد آمد. اما ما در اینجا به اختصار به بیان و توضیح مراحل مربوط به کانال کشی داکت اسپلیت می پردازیم.

در ابتدا لازم است تا بدانیم که کلیه مسیر مربوط به کانال کشی داکت اسپلیت به صورت توکار و در داخل سقف کاذب صورت می پذیرد. عملیات سرمایش و تولید هوای خنک در کندانسور با استفاده از گاز های 22R برای داکت اسپلیت های معمولی و  410R برای داکت اسپلیت های اینورتری انجام می پذیرد. سپس این هوای خنک به وسیله لوله های مسی که رابط بین کندانسور و هواساز داخل ساختمان می باشند؛ به سمت هواساز هدایت می شوند.

البته در بسیاری موارد به جای لوله های مسی از کانال های پلاستیکی نیز می توان بهره برد. هوای منتقل شده به داخل هواساز به وسیله های فیلتر های تعبیه شده در این بخش، تمیز و تصفیه می گردد. سپس به وسیله کانال کشی داکت اسپلیت به بخش ها و قسمت های مختلف محیط منتقل و در فضا منتشر می گردد.

به عنوان اولین مرحله از نصب و کانال کشی داکت اسپلیت می توان به این موضوع اشاره نمود که لازم است تا برای جانمایی کندانسور در خارج از ساختمان، مکان مناسبی در نظر گرفته شود. زیرا قرار گرفتن این بخش از سیستم های داکت اسپلیت بر روی زمین و یا مکان های پر رفت و آمد و یا همچنین در جاهایی که به صورت مداوم در معرض آب باران و باد و نور مستقیم خورشید باشد؛ می تواند تا میزان قابل توجهی از راندمان و سطح عملکرد کندانسور بکاهد. در نتیجه همین موضوع می تواند عملکرد کلی دستگاه داکت اسپلیت را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت نمی توان راندمان و کیفیت عملکرد خوب و قابل قبولی را از آن انتظار داشت.

در مرحله بعدی لازم است تا برای جانمایی هواساز در داخل سقف مکان مناسبی را در نظر بگیریم. با توجه به صداهایی که داکت اسپلیت می تواند در محیط داخلی ایجاد نماید؛ بهتر است تا سقف کاذب بخشی از راهرو ها که به آرامش زیادی احتیاج ندارند؛ برای این موضوع در نظر گرفته شود. سپس کندانسور و هواساز به وسیله لوله های مسی و یا پلاستیکی به یکدیگر متصل می شوند. تا هوای خنک تولید شده در کندانسور با استفاده از گاز های مخصوص و موتور الکتریکی دستگاه، به سمت هواساز هدایت گردد.

در آخر نیز می بایست برق دستگاه را وصل نماییم. اما قبل از هر کار لازم است تا از صحت اتصال برق و برق رسانی به همه قسمت های دستگاه داکت اسپلیت اطمینان حاصل نمود. سپس اگر صدای قابل ملاحظ ا از دستگاه در بخش هواساز و یا کندانسور به گوش نخورد؛ می توان مطمئن شد که داکت اسپلیت به خوبی نصب شده است و می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

اما لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشیم که مهم ترین مسئله در نصب این دستگاه، همان کانال کشی داکت اسپلیت می باشد که نقش بسزایی در زیرسازی و کارایی بالای آن خواهد داشت. در واقع از کانال های انتقال هوا برای هوا رسانی و هدایت هوای خنک و یا گرم تولید شده در دستگاه داکت اسپلیت به داخل محیط و همچنین برگرداندن هوای مصرفی زیادی در محیط به دستگاه، استفاده می گردد. برگشت هوای مصرفی محیط به داخل دستگاه به منظور تصفیه دوباره و آماده سازی آن جهت مصرف دوباره و به وسیله کانال برگشت داکت اسپلیت انجام می پذیرد.

شاید در ابتدا کانال کشی مربوط به داکت اسپلیت Duct split ساده به نظر آید؛ اما باید دانست که این کار شامل مراحل و ساز و کار هایی می باشد که لازم است بسیار حرفه ای، با دقت بسیار بالا و همچنین بر اساس استاندارد ها و ضوابط مشخصی انجام پذیرد.

انجام محاسبات مربوط به سایز و ابعاد کانال داکت اسپلیت، در نظر گرفتن مسیر های کانال های رفت و یا برگشت و یا نوع و مدل کانال هایی که لازم است تا برای داکت کشی مورد استفاده قرار بگیرد و بسیاری موارد دیگر، همگی از جمله موارد بسیار مهم و حائز اهمیت اجرایی می باشد که نیازمند صرف وقت و دقت زیادی می باشد. چرا که در غیر اینصورت عملکرد و راندمان کلی دستگاه داکت اسپلیت را می تواند به کلی مختل نماید.

نکته بسیار مهم در داکت کشی این دستگاه این است که می بایست کمترین میزان از اتلاف انرژی را داشته باشد. زیرا کارایی داکت اسپلیت نیز می تواند با کاهش مصرف انرژی به بالاترین سطح خود برسد. برای این منظور می توان از کانال های متفاوتی برای انجام عملیات کانال کشی داکت اسپلیت بهره برد که در ادامه به تفصیل به شرح و توضیح هریک می پردازیم.

به طور کلی کانال کشی برای دستگاه های داکت اسپلیت با استفاده از کانال های اسپیرال، کانال های خرطومی یا همان داکت فلکسیبل، کانال گالوانیزه و کانال های پلی اورتان یا پی یو، میسر می گردد.

چرا از سیستم داکت اسپیلیت استفاده کنیم؟

این سیستم به عنوان رایج ترین سیستم سرمایش و گرمایش امروزه طرفداران بسیاری دارد. این محصول قابل طراحی جداگانه برای هر فضا، دسته فضاها و یا طبقه میباشد و همچنین در کنار طول عمر بالای آن به راحتی قابل نصب و کانال کشی می باشد. استفاده از کانال های فلکسیبل عایق دار در کنار داکت اسپیلیت بهترین پیشنهاد ما به شماست.

چرا حتما باید از سیستم کانال کشی داکت اسپیلیت عایق شده استفاده کنیم؟

یکی از موارد مهم در بحث کانال کشی داکت اسپیلیت عایق بودن کانال هاست. این کار نه تنها باعث به حداقل رسیدن مصرف انرژی می شود و حفظ دمای هوا در کانال ها می شود بلکه باعث کاهش انتقال صدای دستگاه داکت اسپیلیت به داخل فضا نیز می شود. در کنار این موارد عایق بودن کانال ها باعث عدم ایجاد شبنم و رطوبت در سطح خارجی کانال و در نتیجه نفوذ رطوبت به دخل سقف کاذب و فضا می شود.

کدام سیستم کانال کشی داکت اسپلیت بیشتر توصیه می شود؟

در میان سه نوع کانال کشی معرفی شده دو نوع آن یعنی کانال کشی اسپیرال و کانال کشی فلکسیبل توصیه می شود. کانال اسپیرال کمترین افت فشار هوا را دارد همچنین مناسب ترین ظاهر برای یک سیستم کانال کشی اکسپوز را دارد. در کنار آن کانال فلکسیبل بسیار به صرفه تر و مناسب فضاهای کوچکتر می باشد. مزیت کانال فلکسیبل پیش عایق بودن آن است که در وقت و هزینه بسیار صرفه جویی می شود. کانال فلکسیبل نیز در سقف های اکسپوز استفاده می شود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 4 / 5. 4

1 دیدگاه دربارهٔ «کانال کشی داکت اسپلیت;

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی