خانهمقالاتکانال کشی اسپیرال

کانال کشی اسپیرال

کانال کشی اسپیرال

کانال اسپیرال عموماً جهت عبور هوا مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه یک سیستم کانال کشی اسپیرال ابزارخان Abzarkhan Spiral Ducting در تاسیسات صنعتی ، کارگاهی و یا ساختمانی انتقال هوای سرد و گرم و یا هوای تازه به داخل محیط مورد نظر ما می باشد. که این وظیفه با توجه به هدف پروژه که سیستم سرمایشی، گرمایشی و یا سیستم تهویه مطبوع  و داکت اسپیلیت می باشد؛ متفاوت است.

کانال کشی اسپیرال کانال کشی توسط کانال هایی با سطح مقطعی گرد می باشند و از جنس های مختلفی همچون استیل، آلومینیوم و یا فولاد گالوانیزه ساخته می گردند. که به آن کانال اسپیرال گالوانیزه هم گفته می شود.

ابعاد کانال های اسپیرال

ابعاد کانال های هوایی که برای کانال کشی اسپیرال مورد استفاده قرار می گیرند بر اساس میزان دبی جریان هوای مورد نیاز هدف پروژه تعیین می گردد. انتخاب سایز مورد نظر کانال های اسپیرال باید به گونه باشد که در کل طول مسیر کانال کشی هیچ گونه افت فشاری نداشته باشیم. زیرا ممکن است در نقاطی لازم باشد تا از زانویی هم استفاده گردد. که در آن صورت توجه به جلوگیری از افت فشار از جمله مهم ترین مواردی می شود که در کانال کشی لازم الاجراست.

در برخی موارد نیاز است که برای کانال کشی اسپیرال از لوله هایی استفاده شود که به طور کامل عایق بندی شده اند. در این پروژه ها هدررفت انرژی بسیار مهم می باشد. بنابراین انتخاب یک نوع خاص و با کیفیت از عایق ها و هم چنین انتخاب یک روش مناسب عایق کاری لوله ها می تواند این هدف را محقق سازد تا اتلاف انرژی به کمترین میزان خود برسد و یا حتی هیچ گونه هدررفت انرژی در کل طول مسیر کانال کشی اتفاق نیفتد. عایق الاستومری نوعی عایق با سیستم سلولهای بسته و ساختار مناسب می باشد که به جهت عایق کاری سیستم های گرمایشی-سرمایشی، تأسیسات تهویه مطبوع کاربرد دارد. به خصوص برای عایق کاری کانال اسپیرال میتوان از عایق الاستومری استفاده کرد.

در اکثر موارد که برای سیستم های تهویه مطبوع از کانال کشی اسپیرال استفاده می گردد شیوه کار به این صورت می باشد که انتقال جریان هوای سرد و گرم توسط کانتل انجام می پذیرد. به این صورت که هوا پس از تغییراتی که توسط دستگاه مرکزی به لحاظ رطوبت و میزان درجه حرارت بر روی آن صورت می گیرد از طریق کانال کشی به محیط داخلی وارد می شود و پس از پخش و توزیع متناسب در فضای مورد نظر دوباره توسط مکنده اصلی به دستگاه باز می گردد تا دوباره تغییرات مربوزه روی آن صورت پذیرد. به این ترتیب کانال کشی اسپیرال کمک می کند تا همواره هوای تازه و مطبوع وارد محیط داخل شود و هوای در گردش در محیط، تخلیه و به فضای خارجی هدایت شود.

نکات طراحی کانال کشی اسپیرال

در طراحی ها و محاسبات مربوط به کانال کشی اسپیرال ، باید کانال هواساز مورد استفاده به گونه ای انتخاب شوند تا حداقل میزان هوادهی آن ها برابر با هوای محاسبه شده در ابتدا باشد و حداقل فشار ساکن آن نیز برابر مجموع کل افت فشار های مربوط به کانال هوا باشد.

نکته حائز اهمیت در کانال کشی اسپیرال این است که می بایست سطح مقطع آن به گونه ای انتخاب شود تا سرعت هوای مناسبی در آن به وجود آید تا با توجه به قدرت سیستم هواکش مرکزی و مکنده در سیستم هیچ گونه افت فشاری نداشته باشیم.

از سوی دیگر لازم است تا در کانال کشی اسپیرال به این نکته نیز توجه گردد که کانال ها به گونه طراحی و نصب گردند تا سر و صدای ناشی از عبور هوا از داخل لوله و ارتعاشات آن به کمترین میزان خود برسد.

یکی از مزیت های استفاده از کانال هایی با مقطع گرد که برای کانال کشی اسپیرال استفاده می شود آن است که این نوع از کانال ها به دلیل شیوه ساخت منحصر به فردی که دارند نسبت به سایر کانال های فلزی به تجهیزات و اتصالات کمتری در هنگام نصب نیاز دارند و این موضوع سبب می گردد تا کانال کشی با سرعت و سهولت بیشتری انجام پذیرد. از سوی دیگر استفاده کمتر از قطعات جانبی برای نصب کانال های گرد موجب می گردد تا کانال کشی هزینه های زیادی را برای پروژه نداشته باشد و در کل بسیار مقرون به صرفه تر از سایر نمونه های مشابه ارائه شده در بازار می باشد.

تمامی این موارد موجب می شود تا کانال کشی اسپیرال محبوبیت بیشتری در انواع پروژه های صنعتی و کارگاهی و به ویژه پروژه های ساختمانی و مسکونی  ادارای به دست بیاورد.

سیستم کانال کشی اسپیرال هوای رفت و برگشت بر اساس سرعت هوا و هم چنین فشار هوای که از کانال عبور می کند به صورت زیر دسته بندی می گردد:

1- سرعت جریان هوای عبوری : سیستم های کانال کشی اسپیرال برای انتقال هوا بر اساس سرعت اولیه جریان هوا در کانال اسپیرال رفت در تهویه مطبوع ساختمان هایی با کاربری معمولی و صنعتی، به صورت زیر طبقه بندی می شوند :

  •     سرعت کم : بازه بین 1200 fpm تا 2200 fpm ( حداکثر تا میزان حدودی 2500 fpm )
  •     سرعت متوسط : بازه بین 2000 fpm تا حدود 4000 fpm
  •     سرعت زیاد : بیشتر از  4000 fpm

2- فشار هوای جریان عبوری :

  •     فشار پایین که بیشترین میزان آن تا 2 اینچ آب می باشد.
  •     فشار متوسط از 2 تا 6 اینچ آب می باشد.
  •     فشار بالا که تا میزان بالاتر از 6 اینچ آب نیز می رسد.

اگر از یک نوع از سیستم های معمولی برای کانال کشی اسپیرال استفاده گردد این امکان وجود خواهد داشت تا 25 تا 40 درصد از انرژی ( سرمایش و یا گرمایش )، در مراحل ابتدایی مسیر و در نزدیکی دستگاه هواساز به هدر می رود. به عنوان مثال در یک پروژه مسکونی، اگر نقطه اولیه کانال کشی در مکان های حفاظت شده ای مانند زیر زمین باشد؛ امکان هدر رفت انرژی کمتر می گردد. اما در مواردی که کانال کشی از مکان های چون زیر شیروانی و سقف عبور داده می شود، اتلاف انرژی بیشتری اتفاق می افتد.

هنگامی که کانال کشی اسپیرال مربوط به سیستم های تهویه مطبوع در زیر شیروانی قرار می گیرد؛ مهم ترین نکته برای کاهش اتلاف انرژی و جلوگیری از هدررفت آن تغییر وضعیت کانال ها می باشد. تعمیر کانال تهویه و درزگیری و عایق کاری آن نیز می تواند سهم بزرگی در جلوگیری از اتلاف انرژی در کانال کشی اسپیرال داشته باشد. به این ترتیب هزینه های مربوط به تعمیرات و عایق بندی کانال ها در مدت زمان کوتاهی جبران می شود زیرا اتلاف انرژی در طولانی مدت می تواند هزینه ها و خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

جلوگیری از اتلاف انرژی در کنال کشی چگونه است؟

به طور کلی اتلاف انرژی در کانال کشی اسپیرال از دو طریق انجام می پذیرد : در درجه اول انرژی از طریق سطوح گرم مانند سطح خارجی لوله های استفاده شده در مسیر هدر می رود. پس از آن مهم ترین مورد که باید به آن توجه بسیار زیادی داشت؛ درز ها و محل های اتصال دو کانا به هم می باشد که در کانال کشی اسپیرال حائز اهمیت می باشد. البته باید توجه داشت که اتلاف انرژی فقط مربوط به کانال هایی نمی باشد که برای انتقال هوا گرم مورد استفاده قرار می گیرد بلکه این موضوع برای جریان هوای سرد نیز صدق می کند.

یکی دیگر از مواردی که منجر به هر رفت گرما می شود، نشت هوا در کانال کشی اسپیرال می باشد. در اغلب مواقع نشتی هوا به دلیل ضربه خوردن و سوراخ شدن اتفاقی کانال های اسپیرال رخ می دهد. البته در بسیاری از موارد نیز عامل اصلی نشتی استفاده از اتصالات و قطعات ضعیف  نامناسب در کانال کشی اسپیرال می باشد که می تواند میزان هدر رفت انرژی را تا چندین برابر افزایش دهد.

قیمت کانال هوا

از سوی دیگر حتی اگر کانال های مورد استفاده در کانال کشی اسپیرال به طور کامل درزگیری شوند و از اتصالات متناسب با لوله اسپیرال نیز استفاده گردد؛ همچنان این امکان وجود دارد تا نشتی هوا از داخل منزل صور گیرد. و این موضوع به دلیل عملکرد نامناسب کانال ها در مسیر کانال کشی می باشد. به این صورت که هوا از فشار بالاتر به نقطه ای که فشار کمتری دارد سرازیر می گردد. برای اینکه هوا جریان مناسبی به سمت فضای داخلی داشته باشد می بایست فشار ایجاد شده در لوله ها توسط فن بیشتر از فشار هوای داخل اتاق باشد در مقابل برای برگشت هوا نیز می بایست فشار هوای داخل اتاق بیشتر باشد و توسط مکنده هایی که در هواساز تعبیه شده اند هوای داخل اتاق توسط کانال کشی تخلیه و به خارج از محیط هدایت گردد. بنابراین اگر فن خاموش شود میزان فشار هوای داخل کانال و داخل اتاق یکسان و برابر می گردد و این موضوع سبب می شود تا هیچ گونه انتقال هوایی به وجود نیاید که نتیجه عملکرد ضعیف سیستم کانال کشی اسپیرال می باشد.

همانطور که پیشتر اشاره شد؛ کانال کشی اسپیرال به دلیل سهولت و سرعت بالا مورد استقبال بسیاری از مهندسان و کارفرمایان در این زمینه قرار گرفته است. به طور کلی می توان با استفاده از انواع متفاوتی هم چون زانویی ها، سه راه و سه راه شلواره ها، انواع تبدیل ها و سایر اتصالات کانال اسپیرال و تجهیزات مانند دریچه گرد؛ کانال کشی اسپیرال را به دو روش فیتینگی و فلنجی انجام داد و یک مسیر لوله منسجم و واحد از کانال گرد اسپیرال را در پروژه داشت. البته استفاده از تعداد بسیار کمتر از اتصالات در کانال کشی یکی از مزیت های آن به شمار می رود.

یکی دیگر از محصولات پر کاربرد در سیستم تهویه مطبوع کانال فلکسیبل ، داکت فلکسیبل و لوله خرطومی هوا است. این محصولات منعطف و خیلی پر کاربرد هستند و به ویژه در سقف های کوتاه که فعالیت کانال کشی را خیلی محدود میکنند کاربرد دارند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و لیست قیمت کانال اسپیرال با شماره تماس ما در ارتباط باشید و از بهترین کیفیت کانال های اسپیرال و همچنین خدمات ما در تمامی شهر ها از جمله اصفهان ( کانال اسپیرال اصفهان ) و دیگر شهرها خرید نمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی