خانهمقالاتکانال فلکسیبل خرطومی

کانال فلکسیبل خرطومی

کانال فلکسیبل خرطومی

کانال فلکسیبل خرطومی  نوعی کانال هوا به شمار می رود و درواقع از نظر شکل ظاهری و کارایی نوعی لوله خرطومی هوا به شمار می رود.

از کانال فلکسیبل خرطومی هم برای مکش و هم برای دمش استفاده می گردد. و به دلیل این کاربری دو جانبه و مزیت هایی که نسبت به سایر کانال های هوا و خصوصا کانال های سنتی و قدیمی گالوانیزه دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال کانال فلکسیبل خرطومی از انعطاف پذیری بسیار خوبی برخوردار بوده و بسیار حالت پذیر است. به همین دلیل می تواند در فضاهای صعب العبور به آسانی جای بگیرد. در حالی که کانال های اسپیرال دارای ساختار صلب و محکمی بوده و دارای خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیر نمی باشند به همین دلیل استفاده از آنها در مکان هایی که عبور از آنها به راحتی امکان پذیرنبوده و در فضاهایی مانند سقف کاذب جایگیری این نوع از کانال ها با مشکلاتی همراه است.

حالت ارتجاعی و خرطومی که کانال فلکسیبل خرطومی (Flexible Duct) دارا می باشد موجب می گردد تا در عین حالی که ساختار گرد و مستحکم مقطع این کانال حفظ گردد، به هر سمتی که مجری پروژه نیازمند باشد با خاصیت ارتجاعی کامل بچرخد و به همان حالت در بیاید.

بدین ترتیب می توان عملت مکش و دهش را انجام داد، خصوصا با مکش گرد و غبار و پورد در کاربری های گوناگون.

کانال فلکسیبل خرطومی به دلیل ساختاری که دارد بسیار سبک بوده و دارای وزن بسیار پایینی می باشد. در حالی که کانال های گالوانیزه به دلیل ساختاری که دارند بسیار دارای وزن بالایی بوده و همین امر موجب دشوار بودن حمل و نقل و انتقال آنها بوده و در حالی که کانال فلکسیبل خرطومی را به دلیل سبکی وزن به راحتی می توان جاله جا نمود. همچنین در هنگام نصب و اجرا وزن سبک موجب می گردد تا به سهولت و با سرعت بسیار بالا در پروژه اجرا گردد. به همین ترتیب به علت وزن بسیار پایین عمل اجرای آن هم به سرعت و در کمترین زمان هم تولید می گردد و هم نصب و اجرا می گردد.

هنگامی که باد و یا هوا از داخل کانال فلکسیبل خرطومی  عبور می نماید هیچ گونه سروصدایی را به وجود نمی آورد و هیچ گونه لرزش و ارتعاشی را نیز در طول کانال به وجود نمی آورد.

کانال فلکسیبل خرطومی به دلیل ساختار سبک و ساده ای که دارد علاوه بر سرعت بالا در تولید به آسانی و سهولت تولید گشته و تولید آن کار دشواری نمی باشد.

کانال فلکسیبل خرطومی به خودی خود دارای ساختار بسیار مقاوم و مستحکمی می باشد. در برابر انواع عوامل مزاحم خارجی، در برابر آتش، اشعه UV و… مقاومت بسیار بالایی از خود نشان داده و به همین دلیل می توان از کانال فلکسیبل خرطومی در انواع شرایط دشوار و شرایط گوناگون استفاده نمود.

کانال فلکسیبل خرطومی دارای ضریب حرارتی بسیار پایین می باشد و همچنین به دلیل ساختار یکدست و یکپارچه ای که دارد و به دلیل آنکه هیچ گونه درز و شکافی در ساختار آن نیز وجود ندارد موجب نشتی هوا نمی گردد و هیچ گونه اتلاف انرژی در آن به وجود نیامده و همین امر موجب حفظ انرژی و صرفه جویی در مصرف آن می گردد.

یک وجه تمایز بسیار مهم و بارز کانال فلکسیبل خرطومی با سایر کانال های انتقال هوا و خصوصا کانال های گالوانیزه خاصیت عایق پذیری کانال فلکسیبل خرطومی می باشد. کانال فلکسیبل خرطومی را می توان قبل از آن که تولید گردد و یا حتی هم زمان با تولید شدن عایق نمود. این عمل موجب صرفه جویی بسیار در هزینه ها و زمان می گردد. این در حالی است برای سایر کانال های هوا تنها هنگامی عایق اندود کردن امکان پذیراست که کانال هوا تولید گشته و سپس نصب گردد و پس از نصب و اجرا فضایی جهت عایق نمودن از فضای مفید پروژه در نظر گرفته شود ( موجب اشغال فضای مفید معماری می گردد) و در این شرایط می توان عملیات عایق بندی را بر روی کانال انجام داد. این امر علاوه بر مصرف بی رویه از فضای مفید پروژه موجب افزایش هزینه های پروژه گشته و مشکلات و مسائل فراوانی را با خود همراه می نماید.

ینابراین کانال فلکسیبل خرطومی در دو نوع عایق دار و بدون عایق و در جنس های گوناگون، عایق های مختلف و ویژگی های متفاوت و خاصی که بر روی هر کانال تعبیه می گردد تولید می شود و شرایط مختلف و فضاها و کاربری های مختلف پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

کانال فلکسیبل خرطومی همچنین در سایزهای های متفاوتی قابل تولید و عرضه می باشد و همچنین متراژ استاندارد تولید کانال فلکسیبل خرطومی 6 متری و 10 متری بوده و می توان به آسانی آن را به متراژ های کوچکتر برش زد و در طول های کوتاه تری نیز از آن استفاده نمود. بنابراین از لحاظ سایز و متراژ نیز محدودیتی دارا نمی باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی