خانهمقالاتکانال اکسپوز اسپیرال

کانال اکسپوز اسپیرال

کانال اکسپوز اسپیرال

کانال اکسپوز اسپیرال نوعی از انواع مختلف کانال های موجود در سیستم های تهویه است. در واقع این کانال از گذشته تا کنون بسیار مورد استفاده بوده است و علت دوام استفاده از این کانال، ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد و متمایزی است که این کانال دارا است. جهت آشنایی هر چه بیشتر با کانال اکسپوز اسپیرال، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

کانال اکسپوز اسپیرال چیست؟

کانال اسپیرال گالوانیزه نوعی کانال انتقال هوا است که به کمک ورقه های گالوانیزه درهم تنیده و پیچیده شده و یک ساختار منسجم با مقطع دایره ای شکل را به وجود می آورد. ساختار خاصی را به وجود می آورد. در ادامه به بررسی بیشتر این ساختار و ویژگی های کاربردی آن می پردازیم.

در ساختار کانال اکسپوز اسپیرال از ورق گالوانیزه استفاده می شود. در واقع ورق گالوانیزه نوعی ورق کاملا مقاوم است که از کانال در برابر عوامل مختلفی محافظت می کند. این عوامل شامل عوامل محیطی طبیعی نظیر بارش باران، برف، بادهای شدید، رطوبت و حرارت بالا، تابش مستقیم نور خورشید و… است. در برابر تمامی این عوامل از کانال محافظت کرده و مانع از آسیب رسیدن به کانال می شود. بنابراین می توان از کانال اسپیرال در فضای باز و در معرض عوامل طبیعی ذکر شده استفاده کرد. ورق گالوانیزه را بر حسب نیاز می توان در ضخامت های مختلفی تولید کرد.

ظاهر کانال اکسپوز اسپیرال

ظاهر شکیل و زیبای کانال اکسپوز اسپیرال موجب شده است که دیگر نیازی به پنهان کردن این کانال در سیستم های تهویه، زیر سقف های کاذب نباشد. بلکه می توان آن ها را به صورت روکار یا به اصطلاح اکسپوز روی سقف کار کرد و در واقع به صورت المانی دکوراتیو مورد استفاده قرار داد. حتی می توان این کانال هوا را در کوره های رنگ پزی به رنگ های مختلفی در آورد و متناسب با دکوراسیون فضا مورد استفاده قرار داد.

این سبک استفاده از کانال اسپیرال در فضاهای مختلفی نظیر کافی شاپ ها، رستوران ها، گالری ها و نمایشگاه ها و… مشاهده می شود که جلوه فضا و خصوصا سقف را چندین برابر می کند.

در اصل این شیوه دکور کردن سقف مربوط به سبک صنعتی دکوراسیون داخلی است که از کارخانه های قدیمی وام گرفته است. زمانی که کارخانه های قدیمی در اثر جنگ متروکه شده بودند و تنها کانال های موجود درسقف باقی مانده بودند. سبک صنعتی و استفاده از کانال اکسپوز اسپیرال از آن دوران الهام گرفته شده است.

سرعت بالا در تولید و اجرا کانال اکسپوز اسپیرال

سرعت تولید کانال اکسپوز اسپیرال بسیار بالا است. در طی زمان بسیار کوتاهی می توان تعداد بالایی از این کانال هوا را تولید کرد. از طرفی سرعت نصب و راه اندازی آن هم در محل پروژه بسیار بالاست و در طی بازه زمانی بسیار کوتاهی می توان این کانال اسپیرال را در محل پروژه نصب و راه اندازی کرد. بنابراین به طور کلی استفاده از این کانال موجب صرفه جویی زیادی در زمان می شود و به ویژه برای افرادی که مسئله مدیریت زمان و اتمام به موقع پروژه برای آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، کاملا مناسب است.

تنوع کاربری کانال اکسپوز اسپیرال

کانال اکسپوز اسپیرال را در سایزهای مختلفی می توان تولید کرد که همین مسئله منجر به تنوع کاربری شده است. در فضاهایی نظیر فرودگاه، هتل، رستوران، نمایشگا، کافی شاپ، پاساژ، سرویس بهداشتی و… می توان از این کانال استفاده کرد و ر واقع هیچ گونه محدودیتی جهت استفاده از آن در فضاهای مختلف وجود ندارد. البته این تنوع در متراژ کانال وجود نداشته کانال اسپیرال را تنها می توان در شاخه های ۳ متری تولید کرد که برای متراژ بالاتر مشکلی را ایجاد نکرده و به کمک قطعه ای به نام رابط می توان کانال ها را به یکدیگر متصل کرد تا به متراژ دلخواه دست پیدا کرد.

قیمت کانال اکسپوز اسپیرال

قیمت کانال اکسپوز اسپیرال به عوامل مختلفی نظیر سایز دهانه کانال، ضخامت ورق گالوانیزه به کار رفته و… بستگی دارد. اما به طور کلی به صراحت می توان گفت که تولید این کانال هزینه های هنگفتی را در بر نخواهد داشت و با قیمت مناسبی هم به بازار عرضه می شود. بنابراین با صرف هزینه ای مناسب و مقرون به صرفه می توان این کانال را تهیه کرد. حتی هزینه هایی که در راستای اجرای این کانال صرف می شود هم شامل هزینه های بالایی نبوده و با صرف هزینه های مناسبی می توان آن را در محل پروژه نصب و راه اندازی کرد.

مقاوت و دوام بالا کانال اکسپوز اسپیرال

به طور کلی کانال اکسپوز اسپیرال به دلیل ساختاری که دارد و نحوه ساخت و تولید آن، از مقاومت و استحکام بسیار بالایی در برابر عوامل طبیعی، غیرطبیعی و عوامل جانبی برخوردار است. از همین جهت در برابر عوامل مختلف به آسانی دچار خرابی و مشکل نمی شود. با توجه به مواردد ذکر شده، می توان گفت که این کانال از طول عمر بسیار بالایی برخوردار است و این ویژگی یکی از مهم ترین ویژگی های این کانال است زیرا وقتی کانالی با دوام و استحکام کانال اکسپوز اسپیرال در یک پروژه و سیستم مور استفاده قرار می گیرد، کارایی و بازدهی کل سیستم را تا میزان چشمگیری افزایش می دهد.

علاوه بر آن، دوام و طول عمر بالا موجب می شود که بتوان از کانال برای مت طولانی استفاده کرد بدون آن که خراب شود، نیاز به تعمیر داشته باشد یا نیاز باشد که به طور کلی تعویض و جایگزین شود. بنابراین هزینه هایی که ممکن است در راستای جایگزینی کانال یا تعمیر آن صرف شود، رسما حذف می شود و از طرفی در مصرف انرژی و زمان هم تا میزان قابل توجهی صرفه جویی می شود.

به طور کلی می توان گفت که کانال اسپیرال یک کانال کاملا مقرون به صرفه و اقتصادی از چندین جنبه مختلف است.

کانال اسپیرال اکسپوز

لوازم جانبی کانال اکسپوز اسپیرال

کانال اکسپوز اسپیرال هنگامی که در یک سیستم تهویه مورد استفاده قرار می گیرد، بسته به نیاز پروژه، نیاز به قطعات و لوازم یدکی خواهد داشت. تنوع قطعات یدکی بسیار بالاست و هریک در سیستم وظیفه خاصی را بر عهده می گیرند که در نهایت منجر به بالا رفتن بازدهی کل سیستم می شود. قطعات همگی در سایز، ابعاد، تعداد و با ضخامت ورق دلخواه و با کیفیت بسیار بالایی درست همانند کیفیت خود کانال تولید شده و در سیستم مورد استفاده قرار می گیرند.

این قطعات شامل بست، ساپورت، رابط، کلمپ، دریچه، دمپر، زانویی، سه راهی، چهارراهی، شلواره، کلاهک و… می شود. که هریک نقش خاصی را در پروژه بر عهده می گیرند و قطعاتی مانند ساپورت ها، دریچه ها و دمپرها جزو قطعات مهم و ضروری سیستم محسوب می شوند.

حال که نکات مربوط به ساختار و ویژگی های خاص کانال اکسپوز اسپیرال را بیان کردیم، راحت تر قادر به تصمیم گیری خواهید بود.

در دنیای صنعتی امروزی که رو به راحتی و آسایش هرچه بیشتر بشر پیش می رود، استفاده از کانال اکسپوز اسپیرال و جایگزینی به طور کاملا آن برای کانال های قدیمی نظیر کانال های چهارگوش، امری مهم و حیاتی به شمار می رود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی