خانهمقالاتکانال اسپیرال اکسپوز

کانال اسپیرال اکسپوز

کانال اسپیرال اکسپوز

امروزه استفاده از کانال اسپیرال اکسپوز یا همان Exposed Spiral Airduct در صنعت تهویه مطبوع از جمله مقرون به صرفه ترین روش ها می باشد. چرا که این نوع از کانال ها نسبت به سایر کانال های فلزی که در زمینه های داکت های تهویه و هواکش مورد استفاده قرار می گیرند؛ کاربری و عملکرد آسان تر و  بسیار سریع تری را دارند. به همین دلیل است که روز به روز بر شمار طرفداران کانال اسپیرال اکسپوز افزوده می گردد.

کانال اسپیرال اکسپوز چیست؟

کانال اسپیرال اکسپوز عموما به صورت استوانه ای با مقطعی گرد و دایره ای شکل از ورقه هایی از فولاد گالوانیزه توسط دستگاه لوله اسپیرال گالوانیزه تولید می گردد. این نوع از کانال های اسپیرال پرکاربردترین و پر فروش ترین نمونه های این نوع از کانال می باشند.  علاوه بر آن، برای استفاده از کانال اسپیرال گالوانیزه در مناطقی با رطوبت بالاتر از ورقه های آلومینیومی استفاده می شود. در بسیاری موارد نیز کانال اسپیرال را از استیل ضدزنگ تولید و به بازار عرضه می کنند. در کانال سازی اغلب نمونه های کانال اسپیرال ساخته شده از استیل جهت استفاده در محیط های بهداشتی مانند آزمایشگاه ها و کلین روم ها و … تولید می شود. لازم به ذکر است که کانال های اسپیرال ساخته شده از ورقه های فولاد گالوانیزه، در هنگام ساخت کانال اسپیرال با یک لایه پوششی از رو کاور می شوند، که می تواند از زنگ زدگی احتمالی آن در صورت افزایش رطوبت تا درجات پایین تر، جلوگیری به عمل آورد.

شکل ظاهری کانال اسپیرال اکسپوز بسیار زیبا و شکیل و با کیفیت می باشد. همین موضوع نیز موجب می گردد تا این مدل از داکت های فلزی را بتوان در نمای ظاهری نیز استفاده نمود به همین علت نام اکسپوز به آن داده شده است. زیرا به صورت خارجی و روکار روی سقف و دیوار تعبیه می گردد و علاوه بر کارایی فوق العاده می تواند زیبایی فضا را نیز دوچندان نماید.

از کانال اسپیرال اکسپوز جهت انتقال حجم زیادی از هوا از یک نقطه یا یک فضا به فضایی دیگر استفاده می گردد. عمده زمینه های مصرفی این نوع از کانال های فلزی، سیستم ها گرمایشی و تهویه می باشد. کانال اسپیرال به صورت اکسپوز برای استفاده در ساختمان های بلند مرتبه و مجتمع های مسکونی و همچنین مراکز تجاری و اداری نیز مناسب می باشد. مصارف دیگر آن نیز مربوط به بخش های صنعتی و آزمایشگاهی و یا فضاهای پر رفت و آمدی همچون فرودگاه ها، ترمینال های مسافربری، پارکینگ های اتومبیل، آشپزخانه رستوران ها، سرویس های بهداشتی در مراکز عمومی و … می باشد.

مزیت های کانال اسپیرال چیست؟

کانال اسپیرال اکسپوز در مقابله با فشار های بالا به راحتی می تواند از خود مقاومت نشان دهد. این مهم در مقایسه با سایر کانال های فلزی چهارگوش، می تواند یک مزیت مهم به شمار رود. علاوه بر این مورد، کانال اسپیرال مزایای دیگری نیز نسبت به کانال های چهارگوش سنتی دارند.

ظاهر زیبا و جذاب کانال اسپیرال اکسپوز موجب می گردد تا همیشه جهت کار و طراحی های داخلی از آن به عنوان یک المان طراحی فضا استفاده کنند. این در واقع همان اکسپوز یا روکار بودن کانال های اسپیرال است که به آن اشاره کردیم.

مورد دیگری که به زیبایی ظاهری کانال اسپیرال اکسپوز می افزاید، فراهم بودن امکان رنگ آمیزی آن متناسب با طراحی و کاربری فضای مورد نظر می باشد. در واقع برای انواع کانال های اسپیرال این امکان وجود دارد که در رنگ های متنوع بر اساس نیاز مشتری تولید و ارائه گردند. رنگ آمیزی کانال اسپیرال با استفاده از رنگ های پودری استاتیک انجام می پذیرد. در نهایت نیز کانال های اسپیرال جهت تثبیت رنگ در داخل کوره قرار داده می شوند. به همین دلیل به این نوع از رنگ ها، رنگ های کوره ای نیز گفته می شود.

قیمت اقتصادی و بسیار مناسب کانال اسپیرال اکسپوز در مقایسه با عملکرد بالای آن موجب می گردد تا صاحبان پروژه های بزرگ همواره به دنبال استفاده از این نوع از کانال های هوا به ویژه جهت انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع باشند.

نصب آسان و زمان کمتری که به تعبیه نمودن کانال اسپیرال اکسپوز در ساختمان اختصاص می یابد موجب می گردد تا در وقت و انرژی نیز صرفه جویی گردد. از سوی دیگر تولید کانال اسپیرال در ابعاد بلند تر و دهانه های طولانی آن سبب می شود تا تعداد اتصالات و قطعات میانی که مورد استفاده قرار می گیرد به شدت کاهش یابد. همین موضوع از یک طرف موجب کاهش هزینه ها و از طرفی موجبات نصب سرع و راحت تر کانال اسپیرال را فراهم می آورد.

سطح خارجی کانال اسپیرال اکسپوز دارای شیار ها و برجستگی هایی می باشد که در هنگام تولید در کارخانه ایجاد می گردد. در واقع این شیار های پیچ در پیچ که بر روی جداره خارجی لوله هواکش گالوانیزه موجود است به سبب تقویت استحکام آن ها می باشد. زیرا از این طریق می توان تحمل فشار و ضربات فیزیکی را در آن ها تا چندین برابر افزایش داد.

اما در مقابل جداره داخلی کانال اسپیرال اکسپوز کاملا صاف و صیقلی می باشد. همین موضوع سبب می گردد تا هرگونه اصطکاک به حداقل برسد و این مهم از افت فشار هوای عبوری از داخل کانال جلوگیری به عمل می آورد. در واقع کاهش نشت هوا از داخل کانال اسپیرال ،جریان بهینه و متناسب هوا از داخل آن موجب می گردد تا بتوان با فشار کمتری و با استفاده از تجهیزات کارآمد تری، جریان هوا را در داخل کانال های اسپیرال به حرکت درآورد.

سطح صاف و صیقلی داخل کانال اسپیرال اکسپوز همچنین موجب می گردد تا هیچ گرد و غباری بر آن جمع نشود. که این خود هم به سلامت و کیفیت هوای عبوری از داخل کانال کمک شایان توجهی می نماید و هم عاملی دیگر جهت جلوگیری از افت فشار و کاهش شدت جریان هوای انتقال می باشد.

کانال کشی هوا

کاربرد کانال اسپیرال اکسپوز

همانطور که گفتیم از کانال اسپیرال اکسپوز جهت داکت کشی های روکار استفاده می شود. و یکی از پرمصرف ترین کاربرد های آن نیز، استفاده در رستوران ها به عنوان یک المان طراحی داخلی و معماری مدرن فضا می باشد.

در واقع اگر سیستم کانال کشی و تهویه هوای داخل یک رستوران هرچند بزرگ یا کوچک، نیاز به بروزرسانی و تعمیر دارد؛ بهترین پیشنهاد استفاده از کانال اسپیرال اکسپوز و نصب آن به صورت روکار می باشد. چرا که استفاده از کانال ها و انجام این نوع نصب به صورت روکار، می تواند یک مزیت برای رستوران ها به شمار رود و به طور کلی فضای آن را خاص و منحصر به فرد می کند.

علاوه بر زیبایی کانال اسپیرال اکسپوز استحکام فوق العاده و درزهای مارپیچی محکم و پرس شده روی آن می تواند به راحتی کیفیت بهره وری سیستم تهویه فضای داخلی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. بدون اینکه اختلالی در فضای داخلی به وجود بیاید. زیرا برخی از کانال های فلزی به هنگام عبور هوا، سر و صدای زیادی تولید می کند که این موضوع نظم و آرامش فضا را به کلی در هم میشکند. اما کانال اسپیرال به دلیل سطح داخلی صاف و صیقلی که دارد؛ از ایجاد هر گونه صدای اضافی در هنگام عبور هوا، جلوگیری به عمل می آورد.

استفاده از کانال اسپیرال اکسپوز در کنار زیبایی و استحکام بالا، به دلیل نصب راحت و سریع و هم چنین کاهش تعداد اتصالات کانال اسپیرال مصرفی در هنگام نصب، می تواند بهترین گزینه برای صاحبان رستوران هایی باشد که برای ظاهر زیبا در کنار کیفیت بالا نیز اهمیت ویژه ای قائل هستند.

عمر مفید بالای کانال اسپیرال اکسپوز موجب می گردد تا هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری کانال هوا و سیستم تهویه مطبوع به طور کلی در طی سالیان طولانی، تا حد چشمگیری کاسته شود. که این مسئله به تنهایی می تواند در کاهش هزینه های مربوط به یک رستوران کاملا حائز اهمیت باشد.

با بهره گیری از کانال اسپیرال اکسپوز در طراحی داخلی مربوط به فضاهای عمومی همچون رستوران می توان حس خاص و منحصر به فرد بودن را به مشتری القا نمود. ایجاد یک فضای مدرن و در عین حال راحت و دنج می تواند از جمله مزایای استفاده از کانال گرد اسپیرال در کانال کشی یک رستوران باشد که موجب می گردد در کنار سایر المان های طراحی و معماری فضا همچون نورپردازی مدرن و سطوح چوبی و بتنی و … محیط رستوران را به یک فضا با سبکی تازه و محبوب بدل نماید.

کانال اسپیرال تبریز

استفاده از کانال اسپیرال اکسپوز به تنهایی می تواند محیط را کلی تغییر دهد و زیبایی آن را چندین برابر کند. اما در کنار آن می توان از سقف های اکسپوز نیز بهره برد که کلیه عملیات مربوط به نورپردازی ها و نگهدارنده های سقفی و تاسیسات مکانیکی نیز در معرض دید و به صورت روکار می باشند. تمامی این المان ها و عناصر در کنار کانال اسپیرال اکسپوز موجب می گردد تا فضای داخلی بزرگتری داشته باشیم زیرا انعکاس نور افزایش می یابد و این موضوع سبب می شود تا حس متفاوتی از فضا دریافت گردد.

بنابراین با مشاوره از نیروهای متخصص در زمینه معماری و طراحی فضاهای داخلی مربوط به رستوران ها می توان از یک طراحی سه بعدی حرفه ای بهره برد که داکت کشی سیستم تهویه و انتقال هوای آن با استفاده از کانال اسپیرال اکسپوز انجام می پذیرد. جهت سفارش و دریافت لیست قیمت کانال اسپیرال به همراه اتصالات کانال اسپیرال از طریق خرید اینترنتی و خرید آنلاین با کارشناسان ما از طریق تلفن موجود در سایت در ارتباط باشید. همچنین میتوانید از دفاتر فروش در سراسر ایران از جمله تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، اهواز و … خرید کنید و از خدمات ما استفاده کنید.

از دیگر محصولات سیستم داکت اسپیلیت میتوان به لوله خرطومی هوا ( لوله خرطومی مکنده ) ، کانال فلکسیبل یا داکت فلکسیبل ، انواع دریچه ( دریچه گرد یا دریچه چهارگوش ) ، عایق الاستومری ، کانال فلکسیبل عایق دار اشاره کرد که همه گی در فهرست محصولات ما هستند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 1 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی