خانهمقالاتلوله خرطومی کولر

لوله خرطومی کولر

لوله خرطومی کولر

امروزه لوله خرطومی کولر از جمله پرکاربردترین لوله ها و کانال انتقال هوا به شمار می روند. این نوع از لوله ها به دلیل خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی که دارند؛ در زمینه های کاربردی بسیار زیادی به کار گرفته می شوند.

مقاومت بالا در عین حالت نرم و ارتجاعی کانال فلکسیبل، موجب می گردد تا روز به روز بر شمار استفاده کنندگان از این محصول افزوده گردد. مانند لوله خرطومی کولر که با گذشت زمان، درخواست تولید آن رو به افزایش می باشد.

به طور کلی از لوله خرطومی مانند هر لوله انتقال هوای دیگر، جهت جابجایی و هدایت هوا از نقطه ای به تقطه دیگر بهره برده می شود. اما این موضوع در رابطه با کانال فلکسیبل کمی متفاوت تر خواهد بود. زیرا از این محصول می توان برای انتقال مواد ریز و پودری مانند براده های چوب و … و یا برخی مایعات روغنی مانند نفت و … و یا حتی آب و … نیز در بسیاری از صنایع مختلف استفاده نمود.

عملکرد و کارایی بالای این نوع از کانال انتقال هوا و مواد در مدت زمان طولانی و طول عمر مفید بالای آن ها موجب می گردد تا همه روزه زمینه های کاربردی جدیدی برای این محصول ایجاد گردد که از آن می توان برای سهولت و سرعت در کارها بهره بسیاری برد.

با توجه به انواع مختلفی که لوله فلکسی دارا می باشند؛ فرصت بررسی همه موارد و مدل های آن در یک مبحث نمی گنجد. بنابراین می توان به بررسی نمونه های آن به صورت تکی پرداخت تا بتوان آن را از مام جنبه ها و منظر ها مورد بحث و آنالیز قرار داد. ما در اینجا قصد داریم تا به شرح یکی از پرکاربردترین نمونه های کانال فلکسیبل تحت عنوان لوله خرطومی کولر بپردازیم.

لوله خرطومی کولر نیز کی از انواع مختلف کانال فلکسیبل هوا می باشد که در ادامه به تفصیل به شرح وِیژگی ها، مزایا و … آن می پردازیم. اگر به دنبال کانال فلکسیبل عایق دار هستین به صفحه کانال فلکسیبل الاستومری مراجعه کنید.

لوله خرطومی کولر چیست ؟

در واقع این محصول یکی از پرکاربردترین نمونه ها و مدل های کانال فلکسیبل و یا همان لوله خرطومی می باشد که برای انتقال هوا از آن بهره های بسیاری برده می شود. از این کانال فلکسی در انتقال باد خنک و هوای سرد کولر و همچنین هدایت آن به فضای داخلی، مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که می دانیم در گذشته از کانال فلزی چهارگوش برای هدایت هوای خنک کولر به داخل اتاق ها، استفاده می شد. و در واقع این نوع از کانال فلزی به عنوان کانال کولر شناخته می شدند. امروزه نیز بسیاری از کارفرمایان و صاحبان پروژه برای کاهش در هزینه کلی پروژه های ساختمان سازی، تمایل زیادی به استفاده از این نوع از کانال فلزی کولر دارند.

اما به دلیل مشکلاتی که این نوع از کانال کولر بر سر مسیر انتقال درست هوا و عملکرد بهینه سیستم خنک کننده، به وجود می آورد؛ به همین دلیل روز به روز افراد بیشتری مشتاق استفاده از لوله خرطومی کولر می شوند.

زیرا این نوع از کانال کولر با توجه به فلکسیبل و یا همان خاصیت انعطاف پذیری بودن، دارای خصوصیات منحصر به فردی می باشند. همین عاملی می باشد تا عملیات انتقال و هدایت هوا به فضاهای داخلی یک ساختمان مانند اتاق ها و … به خوبی و در بالاترین سطح از کیفیت کاربردی، انجام پذیرد.

یکی از مشکلات بسیار بزرگی که استفاده از کانال فلزی چهارگوش به عنوان کانال مولر در گذشته به همراه داشت، ایجاد سرو صدای بسیار زیاد در هنگام جابجایی، نصب و حتی در زمان استفاده از این محصول بود.

به دلیل فلزی بودن این کانال کولر قدیمی وزن آن ها بسیار سنگین تر از لوله خرطومی کولر بود. به همین دلیل جابجایی و نقل و انتقال آن امری دشوار می نمود. از سوی دیگر این امری واضح است که جابجایی یک جسم فلزی می تواند سرو صدای بیشتری نسبت به کانال هایی با جنس متفاوت ایجاد کند.

در زمان نصب نیز سختی هایی بر سر نیرو نصب کننده کانال کولر وجود داشت. حجم چهارگوش مانند و مستطیل شکل کانال کولر از یک سو و خشک و سخت بودن ساختار بدنه آن از سوی دیگر موجب می شد تا هر فردی به راحتی نتواند برای نصب کانال کولر و کانال کشی داخلی و یا حتی خارجی و به صورت روکار در یک ساختمان، اقدام نماید.

به همین دلیل برای کانال کشی ساختمان ها حتما می بایست از یک نیروی کار ماهر و متخصص در این زمینه بهره برده می شد.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده در مقایسه کانال قدیمی در مقایسه با لوله خرطومی کولر، ذکر این نکته نیز لازم است که کانال چهارگوش قدیمی در هنگام عبور جریان هوا سرو صدای زیادی تولید می کردند. با اینکه بسیاری از این کانال ها به صورت تو کار و در داخل دیوار ها و در بین ستون های داخلی ساختمان ها جانمایی می شد؛ اما باز هم جریان عبوری از داخل این کانال کولر، سرو صدای زیادی تولید می نمود.

به همین دلیل است که توصیه می شود برای جلوگیری از آلودگی صوتی، به ویژه در مکان هایی که نیاز به آرامش بیشتری احساس می شود؛ حتما از کانال کولری استاندارد و مناسب مانند لوله خرطومی کولر برای سیستم کانال کشی مربوط به کولر و سیستم خنک کننده و تهویه مطبوع آن مکان، استفاده شود.

مورد دیگری که در رابطه با کانال کولر وجود دارد؛ شیوه ساخت سنتی آن ها می باشد. در ابتدا این نوع از کانال کولر به شیوه ای سنتی و یا حتی به صورت دستی در کارگاه های کوچک صنعتی، تولید می شده است. همین امر باعث می سد تا ساخت و تولید کانال کولر قدیمی از استاندارد های ویژه ای برخوردار نباشند. به عنوان مثال ممکن بود که در سطح آن ها خراشیدگی هایی نیز به چشم می خورد. و یا از سوی دیگر این امکان نیز وجود داشت که حتی کانال کولری که دارای سایز و اندازه هایی یکسان هستند، کاملا مطابق با هم و هم سایز ساخته نشده باشند.

همه این موارد و بسیاری موارد دیگر سبب شد تا از لوله خرطومی کولر به عنوان جایگزین کانال کولر قدیمی استفاده شود.

زیرا سطح سلامت و کیفیت عملیات انتقال هوای مطبوع و مناسب در اولویت امر قرار دارد و برای رسیدن به این هدف نیاز به رعایت استاندارد هایی نیز می باشد.

به عنوان مثال کانال چهارگوش به دلیل ساختار چهارگوشی که داشتند، این امکان وجود داشت که در زوایا و گوشه های داخلی این کانال ها بعضا آلودگی هایی ناشی از تجمع باکتری ها و قارچ ها و … به وجود بیاید. این امر شاید در مدت طولانی اتفاق بیفتد؛ اما می بایست این نکته را نیز در نظر داشت که همین مسائل می تواند تا حد بسیار زیادی میزان کیفیت انتقال هوای مناسب به داخل فضای ساختمان را کاهش دهد.

لوله خرطومی کولر

لوله خرطومی کولر چه انواعی دارد ؟

کانال فلکسیبل دارای انواع و مدل های متنوعی می باشند. که با توجه به جنس و ویژگی های اختصاصی که هرکدام دارا می باشند؛ برای استفاده در زمینه ای خاص به کار گرفته می شوند. این موضوع در رابطه با لوله خرطومی کولر نیز صدق می کند . و می توان نمونه های کاربردی و متنوعی از این محصول را نام برد.

به عنوان مثال در بسیاری از مکان ها استفاده از نمونه های پلاستیکی این نوع از لوله فلکسی تحت عنوان لوله خرطومی پلاستیکی کولر، کفایت می کند.

نمونه های دیگری مانند لوله خرطومی آلومینیومی، کانال فلکسیبل آکاردئونی،  لوله خرطومی کولر گازی و … نیز دارای زمینه های کاربرد بسیار زیادی می باشند. در این میان نمونه هایی از این محصول وجود دارند که با عایق هایی مانند عایق پشم شیشه، پشم سنگ و یا عایق الاستومری، عایق بندی شده اند.

عایق الاستومری در مقایسه با سایر نمونه های ذکر شده از میان عایق های وجود در بازار، دارای سطح کیفی و عملکرد مناسب تری می باشد. در واقع عایق الاستومری نسل جدیدی از عایق حرارتی می باشند که استفاده از آن برای عایقکاری لوله خرطومی انتقال هوا و یا در نوع خاص تر لوله خرطومی کانال کولر، می تواند مقاومت و طول عمر این محصول را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد.

این نوع از لوله خرطومی کولر که کانال فلکسیبل با عایق الاستومری نامیده می شود دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد بسیار زیادی می باشد که همین امر موجب می گردد تا علی رغم قیمت نسبتا بالایی که دارد؛ در زمینه های متنوعی مورد استفاده قرار بگیرد.

با توجه به مقاومتی که این عایق در برابر نفوذ رطوبت از خود نشان می دهد؛ می تواند از سلامت و کیفیت لوله خرطومی کولر در برابر نفوذ سرما و رطوبت هوا، محافظت نماید.

این در حالی است که عایق الاستومری به عنوان عایق حرارتی نیز بسیار خوب و موثر عمل می کنند. همین عامل موجب می شود تا عملیات انتقال هوا در حین عبور جریان هوا در داخل کانال فلکسیبل، در بهترین سطح از کیفیت و بدون کوچکترین افت فشار، صورت پذیرد.

به علاوه اینکه این عایق موجب می شود تا از هدررفت انرژی نیز تا میزان بسیار زیادی جلوگیری به عمل آید.

در مجموع می توان اینگونه بیان داشت که یکی از انواع کاربردی و بسیار مناسب از لوله خرطومی کولر، لوله خرطومی عایق دار با عایق الاستومری می باشد که شاید در ابتدای امر، موجب افزایش هزینه های پروژه گردد؛ اما در طولانی مدت می تواند مقرون به صرفه تر از نمونه های دیگر باشد.

زیرا استفاده از عایق الاستومری برای عایق بندی کانال کولر و یا هر نوع دیگر از کانال فلکسیبل، موجب می شود تا مقاومت و استحکام لوله ها و سایر تجهیزات وابسته تا حد بسیار زیادی در برابر ضربه های فیزیکی و فشار های منفی بیرونی، افزایش یابد. بنابراین می توان اینگونه نتیجه گیری نمود که این امر سبب می شود تا طول عمر مفید لوله انتقال هوا و همچنین کلیه تاسیسات مکانیکی مربوط به آن افزایش یابد.

از سوی دیگر استفاد از عایق الاستومری همچنین می تواند مانع از هدررفت انرژی گردد و به این ترتیب می توان سهم بزرگی در کاهش مصرف انرژی داشت.

در مجموع تمام موارد گفته شده در رابطه با استفاده از این نوع از عایق پرکاربرد، می توان ایگونه نتیجه گیری کرد که با عایق بندی لوله خرطومی کولر می توان در طولانی مدت، نسبت به کاهش هزینه های کلی یک پروژه تاسیساتی، اقدامی بزرگ نمود.

در ضمن علاوه بر اینکه می توان از عایق الاستومری به عنوان یک عایق حرارتی استفاده نمود؛ می توان از این محصول به عنوان عایق صدا نیز بهره برد.

همانطور که می دانیم یکی از مسائل حائز اهمیت در جانمایی و استفاده از لوله خرطومی کولر، کم صدا بودن آن به ویژه در محیط های مسکونی، اداری، آموزشی و … می باشد.

استفاده از یک کانال فلکسیبل با عایق الاستومری تحت عنوان کانال فلکسیبل عایق صدا، به عنوان کانال کولر در اینگونه از محیط هایی که به آرامش بیشتری هم احتیاج دارند؛ می تواند بسیار موثر و عالی واقع گردد.

مزایای لوله خرطومی کولر

مهم ترین و بارزترین ویژگی و البته مزیت لوله خرطومی کولر همان حالت نرم بدنه و خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالای آن می باشد. این خاصیت سبب می گردد تا بتوان از این کانال به راحتی استفاده نمود.

خاصیت ارتجاعی کانال فلکسیبل سبب می شود تا جابجایی و نقل و انتقال آن ها به سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام پذیرد.

به علاوه اینکه خاصیت ارتجاعی که این نوع از کانال خرطومی دارند، موجب می شود تا حالت جمع شدگی و فشردگی بسیار زیادی نیز داشته باشند. بنابراین می توان به راحتی آن ها را در یک کارتن نسبتا کوچک جای داد. بسته بندی مقدار قابل توجهی از این محصول در کارتن های کوچک نه تنها موجب می شود تا حمل و انتقال آن ها از نقطه ای به نقطه ای دیگر بسیار آسان نماید، بلکه سبب می شود تا انبار کردن و نگهداری این محصول نیز بسیار ساده باشد.

سبک بودن این کانال فلکسیبل نیز یکی دیگر از مزیت های آن به شمار می رود که موجب می شود تا نصب و استفاده از آن بسیار راحت باشد.

حالت خرطومی و سطح مقطع گرد این محصول این امکان را فراهم می آورد تا سر و صدای کمتری در هنگام عبور جریان هوا در داخل آن ایجاد شود.

به علاوه اینکه بسیاری از نمونه های متنوع از لوله خرطومی کولر دارای سطح داخلی صاف و صیقلی می باشند. علی رغم سطح خارجی این نوع از محصولات که دارای برجستگی و فرورفتگی هایی منظم و پشت سر هم با فواصل و گام های منظم می باشد؛ جداره داخل این لوله ها کاملا صاف و یکدست می باشد.

این خاصت از لوله خرطومی کولر موجب می شود تا هیچ گونه آلودگی ناشی از تجمع باکتری ها و مواد ریز و … در داخل لوله به چشم نخورد. بنابراین عمل انتقال هوای خنک از داخل آن به کیفیت بیشتری انجام می پذیرد.

حالت ارتجاعی و حالت پذیری که لوله خرطومی هوا ا خود نشان می دهد، عاملی است تا این محصول بتواند در برابر ضربه های فیزیکی حاصل از فشارهای بیرونی، مقاومت بسیار زیادی از خود نشان دهد. همین موضوع سبب می شود تا آسیب هایی مانند کشیده شدن، پارگی و یا خراشیدگی در سطح و بدنه این لوله فلکسی مشاهده نشود.

با توجه به ساختار بدنه و جنس لوله خرطومی کولر می توان اینگونه بیان نمود که این محصول دارای قیمت هایی به نسبت مناسب تر نسبت به سایر نمونه های کانال کولر موجود در بازار را دارا می باشد.

پرداخت هزینه های هنگفت برای نصب و جانمایی کانال کولر قدیمی با تمام مسائل و مشکلاتی که پیش تر نیز به آن اشاره شد، به هیچ عنوان کاری منطقی نمی باشد و اصلا توصیه نمی گردد.

معایب لوله خرطومی کولر

کانال فلکسیبل یز مانند هر محصول دیگر علاوه بر مزایای بیشماری که دارند؛ دارای یک سری از ایراداتی نیز می باشند که باعث می شود نتوان از آن های در برخی زمینه ها استفاده نمود.

به عنوان مثال باید به این نکته اشاره نمود که درست است که لوله خرطومی کولر دارای مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه و فشار های فیزیکی می باشد و اصلا به همین دلیل است که از این نوع از لوله خرطومی می توان در فضاهای باز نیز استفاده نمود، اما در برخی موارد به لوله ها و کانال های مقاوم تری نیاز است که شاید این مدل از کانال فلکسیبل جوابگوی این حجم از فشار و سنگینی نباشند. به همین دلیل در این موارد می توان از نمونه های فلزی کانال هوا نیز بهره برد.

کاربرد و زمینه های استفاده از لوله خرطومی کولر

از کانال فلکسیبل که به عنوان کانال کولر استفاده می شود برای انتقال هوای سرد و باد خنک به محیط های داخلی ساختمان می توان بهره برد. در بسیار یموارد نیز از برخی از نمونه های کانال فلکسیبل در سایز های کوچکتر برای خروج آب و … در سیستم کانال کشی مربوط به کولر گازی استفاده می شود.

لوله خرطومی کولر PVC

تولید لوله خرطومی کولر

تولید کانال فلکسیبل در کارگاه های صنعتی انجام می پذیرد. شیوه ساخت و تولید لوله خرطومی کولر به گونه ای است که در عین مقاومت و استحکام بالا،ا انعطاف پذیری زیادی نیز به این محصول می بخشد.

در واقع از نوعی فنر فولادی در ساختار بدنه این لوله فلکسی استفاده می شود که ضمن ایجاد یک حالت ارتجاعی به کانال، باعث افزایش مقاومت و استحکام بدنه آن نیز می گردد.

جنس مواد اولیه و متریالی که در ساخت این کانال فلکسیبل مورد استفاده قرار می گیرد موجب می شود تا حالتی نرم و حالت پذیر داشته باشد. که همین امر از جمله مهم ترین ویژگی ها و مزایای لوله خرطومی کولر به شمار می رود.

تولید این نمونه از لوله فلکسی در سایز های متنوعی انجام می پذیرد که هر نوع و سایزی برای کاربرد در زمینه ای خاص ارائه می گردد.

قیمت لوله خرطومی کولر

قیمت کانال کولر فلکسیبل با توجه به عوامل و فاکتور های بسیار متنوعی دستخوش تغییر می گردد. یکی از مهم ترین معیار های تعیین قیمت کانال خرطومی جنس بدنه آن ها می باشد.

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، این نوع از لوله خرطومی دارای تنوع بسیار زیادی در جنس و نوع می باشند که هر کدام زمینه کاربرد و استفاده مخصوص به خود را دارا می باشند. به عنوان مثال قیمت لوله خرطومی کولر پلاستیکی در مقایسه با قیمت کانال فلکسیبل آلومینیومی قطعا دارای تفاوت هایی می باشد.

و یا با توجه به امر عایق بندی کانال فلکسیبل نیز می توان اینطور بیان نمود که قیمت لوله خرطومی عایق دار بیشتر از قیمت لوله خرطومی کولر ساده و بدون عایق می باشد.

به همین ترتیب می توان تفاوت در قیمت لوله خرطومی را از این جهت وابسته به جنسی دانست که لوله فلکسی از آن ساخته می شود.

یکی دیگر از فاکتور های که تاثیر بارزی بر روی افزایش و یا کاهش قیمت لوله خرطومی کولر دارد؛ سایز لوله فلکسی و یا همان قطر دهانه لوله خرطومی می باشد.

به عنوان مثال قیمت لوله فلکسی 40 بیشتر از قیمت لوله خرطومی سایز 20 می باشد. و علت این امر را می توان اینگونه توجیه نمود که برای لوله خرطومی در سایز های بزرگ تر متریال و مواد اولیه بیشتر و همچنین وقت و انرژی و نیروی کار بیشتری صرف می شود. پس این امری طبیعی می باشد که قیمت سایز های بزرگتر از این محصول بیشتر از قیمت سایز های کوچکتر با قطر دهانه کمتر می باشد.

خرید لوله خرطومی کولر

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان لوله خرطومی اقدام به فروش لوله فلکسی به صورت مستقیم و بدون واسطه می کنند. این امر موجب می گردد تا علاوه بر تضمین کیفیت محصول، مشتریان از بابت قیمت نیز خیالی آسوده داشته باشند. زیرا در این حالت محصولات بدون هیچ واسطه ای به دست مشتریان می رسد.

لوله خرطومی کولر ابزارخان ( Abzarkhan Flexible Cool Air Hose )، نیز یکی از نمونه های باکیفیت موجود در میان محصولات ارائه شده به بازار مصرف می باشد که مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 4.6 / 5. 12

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی