خانهمقالاتساخت کانال اسپیرال گالوانیزه

ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه

ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و وجود دستگاه کانال سازی اسپیرال و ماشین آلات مدرن، ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.

اما کانال اسپیرال چیست؟

در واقع کانال گرد اسپیرال یک کانال فلزی با مقطعی دایره ای شکل می باشد که می توان آن را بهترین گزینه جهت کانال کشی سیستم های گرمایشی، سرمایشی و یا دستگاه های هواساز و سیستم تهویه مطبوع به عنوان جایگزینی برای لوله خرطومی مکنده به شمار آورد.

در بسیاری از کشور های جهان مانند کشور های اروپایی که هزینه انرژی و سوخت ارزان نمی باشد؛ کارآمدی انرژی و صرفه جویی در مصرف بسیار حیاتی و حائز اهمیت می باشد. از این رو ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه در اینگونه کشور ها می تواند به یک عامل بازدارنده برای هدررفت انرژی استفاده گردد.

در ایران نیز در بسیاری از شهر های بزرگ همچون تهران ، شیراز ، تبریز ، مشهد ، اهواز و … برای کارآمدی و نتیجه مطلوب تر در صنعت و مصرف انرژی به ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه روی آورده اند. همانطور که می بینیم ساخت کانال اسپیرال از جمله مواردی است که امروزه موفقیت های چشمگیری نیز داشته است.

بیشترین عاملی که موجب می گردد تا از کانال اسپیرال در زمینه های متفاوت استفاده گردد همان استحکام بالا، نصب آسان می باشد. در بسیاری موارد نیز می توان با عایق بندی این نوع از کانال ها در همان مراحل ابتدایی ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه با عایق الاستومری ، نقش آن را در کاهش اتلاف انرژی چندین برابر نمود. ( مانند کانال فلکسیبل عایق دار)

در کنار موارد بیان شده به عنوان مزیت و ویژگی های خاص و منحصر به فرد کانال اسپیرال، باید به این مورد نیز اشاره نمود که کانال اسپیرال دارای ظاهری زیبا و شکیل نیز می باشد. این موضوع که بیشتر به دلیل شرایط ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه می باشد؛ موجب گردیده است تا بتوان از این کانال جهت استفاده در معماری فضای داخلی بهره برد. بنابراین می توان بیان داشت که ساخت اسپیرال به گونه ای می باشد که می توان آن را به عنوان یک المان طراحی داخلی در معماری و دکوراسیون فضا به شمار آورد.

وجود امکان رنگ آمیزی در ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه موجب می گردد تا مشتریان و به ویژه طراحان و معماران انتخاب های متنوع و گسترده تری را در پیش روی خود داشته باشند. و این موضوع خود بر محبوبیت کانال اسپیرال می افزاید.

استحکام بالای کانال اسپیرال که نتیجه به کارگیری روشی منحصر به فرد در ساخت اسپیرال می باشد نیز بر شمار طرفداران این کانال هوا می افزاید.

روش ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه

در واقع روش ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه به گونه ای است که ورق های فلزی که کانال از آن ها ساخته می شود؛ به دور یک محور لوله ای دوران داده می شود. در این حالت لبه های ورق که در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند به روش دوخت پرسی با بهره گیری از به روز ترین متد به یکدیگر متصل می شوند. درزهای ایجاد شده می تواند به صورت مارپیچی باشد و یا منجر به تولید یک کانال با درز طولی گردد.

این حالت از دوخت پرسی در ساخت اسپیرال به گونه ای صورت می پذیرد که بر روی جداره خارجی کانال موج هایی سینوسی ایجاد می گردد. به این معنا که برآمدگی هایی با گام های منظم در فواصل یکنواخت از هم بر روی سطح خارجی لوله اسپیرال نقش می بندد.

این خطوطی که در جریان ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه بر روی آن ایجاد می گردد؛ موجب می شود تا استحکام آن تا میزان قابل توجهی افزایش یابد. مقاومت کانال اسپیرال در برابر ضربات محکم در حین جابه جایی و شرایط فیزیکی نامناسب در هنگام نصب تا حد چشمگیری افزایش می یابد.

از سوی دیگر خطوط و برآمدگی های سطح خارجی ایجاد شده در کانال اسپیرال گالوانیزه هوابندی مناسب و خوبی را نیز دارند که موجب می شود از اتلاف انرژی و یا حتی افت فشار در هنگام عبور جریان هوا ممانعت به عمل آید.

برخلاف سطح خارجی کانال اسپیرال که دارای این خطوط و برآمدگی ها می باشد؛ قسمت داخلی آن عاری از هر نوع برجستگی و بیرون زدگی یا فرورفتگی می باشد. بنابراین می توان اذعان داشت که سطح داخلی در جریان ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه کاملا صاف و صیقلی می باشد.

صاف و یکدست بودن سطح داخلی که در ساخت اسپیرال ایجاد می گردد؛ به یک امتیاز برای این کانال تبدیل شده است. زیرا موجب می گردد تا هیچ گونه آلودگی ناشی از انباشته شدن ذرات و … در داخل کانال اتفاق نیفتد. این موضوع به ویژه در رابطه با کانال هایی که برای جابه جایی مواد استفاده می شوند، اهمیت بسزایی دارد.

تولید و ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه

در بسیاری از کارخانه ها و واحد های تولیدی از کانال های اسپیرال برای جابه جایی مواد علاوه بر انتقال هوا استفاده می کنند. تکنولوژی ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه به گونه ای می باشد که از آن می توان برای انتقال مواد روغنی و شیمیایی استفاده نمود. بنابراین لازم است که سطح داخلی آن کاملا صاف و صیقلی باشد تا نه تنها در عبور مواد از داخل کانال مشکلی ایجاد نشود، بلکه در طولانی مدت نیز خللی در عملکرد کانال به دلیل انباشته شدن آلودگی ها به وجود نیاید.

این تفاوت شیوه ساخت کانال اسپیرال در واقع بزرگترین تمایز کانال اسپیرال در مقایسه با انواع کانال چهارگوش می باشد. زیرا کانال چهارگوش دارای گوشه ها و زوایایی می باشد که ذرات ریز جامد را در خود جای داده و این امر موجب گسترش آلودگی در سطح داخلی کانال می شود. این تفاوت در مقایسه بین دریچه گرد و دریچه چهارگوش نیز به چشم می خورد.

توجه به این مسئله در ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه از یک سو کیفیت انتقال هوا و یا مواد را در داخل کانال تحت تاثیر قرار می دهد و موجب عدم ایجاد اصطکاک در کانال و افت فشار می گردد. و از سوی دیگر در طولانی مدت به افزایش طول عمر مفید کانال می انجامد. این روش ساخت کانال اسپیرال همچنین می تواند هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری کانال را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه با استفاده از ورق های فلزی از جنس های متفاوت صورت می پذیرد. مهم ترین و پرکاربردترین نوع از کانال اسپیرال از ورق فولاد گالوانیزه ساخته می شود. کانال اسپیرال گالوانیزه در بسیاری از زمینه های صنعتی و کارگاهی و حتی در ساختمان سازی مربوط به مجتمع های مسکونی، کاربرد گسترده ای دارد.

کانال تهویه

برای ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه از ورق های آلومینیوم نیز استفاده می گردد. بیشتر کانال های اسپیرال ساخته شده از ورق های آلومینیومی برای استفاده در مناطقی با درصد رطوبت بالا کاربرد دارند. چرا که آلومینیوم مقاومت خوبی در برابر رطوبت و نم زدگی از خود نشان داده است. بنابراین می توان برای بسیاری از مناطق کشورمان که مرطوب و یا به دریا نزدیک هستند از نوار های آلومینیومی برای ساخت کانال اسپیرال استفاده کرد.

کانال اسپیرال ساخته شده از استیل نیز نوع دیگر از کانال های فلزی گرد می باشد که این بار در ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه از ورق های استیل استفاده می شود. این نوع از کانال ها به عنوان کانال تهویه هوا در محیط های بهداشتی مانند آزمایشگاه ها، سرویس های بهداشتی عمومی، کلین روم ها، آشپزخانه ها و … استفاده می شود.

تنوع کانال های اسپیرال را علاوه بر استفاده از ورق هایی از جنس های متفاوت در ساخت کانال اسپیرال می توان به ضخامت ورق های مصرفی نیز مربوط دانست.

ضخامت هایی که بیشتر برای ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه مورد استفاده قرار می گیرند عبارت است از 0.6 ، 0.8 ، 1 و 1.25 سانتی متر. البته خدمات تولید و ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه در ضخامت های متنوع تر نیز بر اساس سفارش مشتری انجام می پذیرد.

کانال اسپیرال تبریز

سایز کانال اسپیرال گالوانیزه

سایز کانال اسپیرال در بازه 10 تا 250 سانت قرار می گیرد. و در طول های 0.5 تا 6 متر به بازار ارائه می گردند که در حالت عمومی طول استاندارد هر شاخه آن 3 متر می باشد.

عوامل متعددی در تعیین ضخامت ورق و سایز کانال موثر می باشد. موراد مربوط به ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه و کانال کشی، خصوصیات نصب کانال در محل و هم چنین شرایط پروژه حتی شرایط مربوط به بودجه بندی می تواند همگی نقش مهمی در نوع, سایز و ضخامت ورق کانال هوا داشته باشد.قیمت کانال اسپیرال و یا حتی اجرت ساخت و نصب کانال اسپیرال می تواند از جمله موارد تعیین کننده در این زمینه باشد.

طراحی و ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه و هم چنین طراحی اتصالات کانال اسپیرال که برای نصب شاخه های کانال به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند؛ همه و همه با بهره گیری از ماشن آلات مردن و استفاده از نرم افزار های طراحی مهندسی انجام می پذیرد. بهره گیری از این روش ساخت کانال گرد اسپیرال دقت و کیفیت بالایی را نتیجه می دهد که کاملا منطبق بر استانداردهای معتبر جهانی ساخت کانال می باشد. استانداردهایی که حتی برای سایر انواع داکت فلکسیبل و داکت اسپیلت و کانال های هوا مانند لوله خرطومی هوا و کانال فلکسیبل به کار گرفته می شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ساخت کانال اسپیرال گالوانیزه ابزارخان ( Construction of Abzarkhan Galvanized Spiral Air Duct )، دریافت لیست قیمت و یا خرید اینترنتی و خرید آنلاین با شماره تلفن زیر تماس حاصل نمایید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی