خانهمقالاتدریچه گرد کولر

دریچه گرد کولر

دریچه گرد کولر

در سیستم های تهویه مطبوع، محصولات و تجهیزات مختلفی در کنار یکدیگر عملیات انتقال هوا و تهویه هوا را بر عهده می گیرند.

در این میان دریچه گرد یکی از کارآمد ترین و ضروری ترین محصولات جهت کمک به عملیات تهویه مطبوع می باشد.

دریچه گرد در انواع، جنس ها و ابعاد متفاوتی جهت کاربری های مختلف تولید و ارائه می گردند.

یکی از کاربری های پر کاربرد دریچه گرد جهت استفاده برای کولر می باشد که آن را دریچه گرد کولر  (Air Conditioner Round Vent)  می نامند.

دریچه گرد کولر یک نوع دریچه دیواری می باشد و به دلیل آنکه در بسیاری از شهرهای ایران به استثنای مناطق مرطوب و شرجی که کاملا نیازمند استفاده از اسپلیت می باشند تا رطوبت هوا را کاهش دهد، از کولر آبی استفاده می گردد، استفاده از دریچه کولر نیز بسیار پر طرفدار و پر کاربرد می باشد. همچنین می توان برای دریچه کولر جهت تنظیم فشار هوا و یا مسدود کردن هوا از دمپر پشت دریچه گرد کولرکه به صورت پروانه ای می باشد، استفاده نمود.

بسیار بهتر و استاندارد تر است که جنس دریچه گرد کولر از آلومینیوم ضد زنگ باشد و همچنین رنگ صورت گرفته بر روی آن دارای ضمانت ماندگاری باشد چرا که در این صورت علاوه بر بالا رفتن کیفیت دریچه گرد کولر، عمر آن نیز افزایش می یابد.

دریچه گرد کولر روی پیشانی کولر آبی نصب می گردد و هوا را به صورت خطی انتقال می دهد، به همین دلیل به آن دریچه کولر خطی نیز می گویند و نام دیگر آن دریچه دریچه گرد کولر ایرفویلی هم می باشد.

دریچه کولر در دو نوع تولید و به بازار عرضه می گردد: دریچه گرد کولر برگشت که مخصوص هوای برگشت می باشد و شکل ظاهری آن به صورت مشبک می باشد و دیگری دریچه کولر دهش که پره های دایره شکل دریچه به صورت دوار روی یکیدیگر قرار می گیرند.

دریچه گرد کولر برای انشعاب نیاز به انواع دریچه های گرد می باشد، سونایی، مشبک، برجسته، تخت، جت نازل و… در قطرهای مختلف. خروجی هوای کولر از جنس آلومینیوم بهتر و پر کاربرد تر می باشد چراکه انعطاف پذیری بالاتری از جهت ساخت دارد.

ساختار کلی دریچه گرد کولر به این صورت است که دارای یک فریم گرد آلومینیومی و یا پلاستیکی می باشد که البته بیشتر آلومینیومی می باشد و در داخل دریچه گرد کولر پره های آلومینیومی به صورت دایره وار روی یکدیگر و یا به صورت مشبک تعبیه می گردند. در نهایت ساختمان هر دریچه گرد کولر وابسته به نوع کاربری آن و محل استفاده آندر فضا می باشد.

خروجی هوای کولر قابلیت تجهیز به امکانات مختلفی می باشد.

همان طور که پیش تر هم گفته شد برای تنظیم مقدار و جهت باد خروجی از دریچه گرد کولر می توان بر روی آن دمپر جهت کنترل و تنظیم هوا تعبیه نمود.

استفاده از دریچه کولر موجب می گردد تا نیاز به دسترسی فیزیکی برای تنظیم جهت و مقدار باد خروجی حذف گردد.

می توان امکانات جدیدی بر روی دریچه گرد کولر تعبیه نمود تا از طریق آن کلیه نیازهای افراد در مورد چگونگی و مقدار باد خروجی قابل دسترسی و تنظیم شدن باشند.

امکان بازدید و بهینه سازی دریچه گرد کولر وجود دارد.

می توان به کمک دریچه کولر سطح رفاه مصرف کنندگان را افزایش داد.

استفاده از خروچی هوای کولر موجب می گردد تا از اتلاف انرژی جلوگیری گردد در نتیجه موجب صرفه جویی در مصرف انرژی بگردد.

موجب کمک به ارتقای سطح سلامت جسمی مصرف کنندگان می گردد و هوای تازه و سالم و مطبوع را وارد محیط نمود و مانع از ایجاد مشکلات تنفسی می گردد.

اگر در تهیه و تولید دریچه گرد کولر تمامی این ویژگی ها رعایت گردد و با کیفیت بسیار بالایی تولید شوند موجب بالا رفتن کیفیت و عمر بالای دریچه کولر و در نهایت جلب و افزایش رضایت از مشتری و مصرف کنندگان می گردد.

قیمت دریچه گرد کولر به عوامل متعددی از جمله نوع، جنس، مدل، کاربری، ابعاد و… بستگی دارد در نتیجه نمی توان قیمت ثابت و مشخصی برای آن در نظر گرفت.

دسته بندی دیگری نیز برای دریچه گرد کولر وجود دارد که وابسته به شکل ظاهری و نوع کاربری آن می باشد که می توان انواع آن را به این شکل معرفی نمود:

انواع دریچه کولر

دریچه گرد کولر آهنی

دریچه کولر آلومینیومی: دریچه کولر آلومینیومی خطی

دریچه کولر سقفی: دریچه کولر چهارطرفه سقفی، دریچه کولر سقفی سه طرفه، دریچه کولر دوطرفه سقفی،  دریچه کولر سقفی یکطرفه

هریک دارای ویژگی های متفاوتی می باشند که جهت کاربری های مختلف برای انواع کولر ها با ویژگی های مختلف و متعدد مورد استفاده قرار می گیرند و با توجه به طیف گسترده انواع دریچه گرد کولر، باید با در نظر گرفتن نوع نیاز و برآورد بودجه و سایر ویژگی های پروژه بهترین نوع دریچه گرد کولر مورد نیاز خود را انتخاب نمود.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی