خانهمقالاتدریچه گرد ابزارخان

دریچه گرد ابزارخان

دریچه گرد

دریچه گرد ابزارخان درواقع یک دریچه با یک قاب گرد و چندین لایه داخلی می باشد که همگی به صورت مدور و گرد لایه لایه در کنار هم به صورت متوالی در قسمت داخلی دریچه قرار می گیرند.

به طور کلی دریچه گرد ابزارخان در انواع مختلفی تولید می شود؛ که از انواع آن می توان به نمونه های آلومینیومی و پلاستیکی اشاره نمود. دریچه های گرد هوا که از نوع آلومینیومی هستند، به دلیل تنوع رنگی که در ساخت آن ها وجود دارد طرفداران بسیار زیادی هم دارند.انواع آلومینیومی دریچه گرد با رنگ کوره ای در هنگام ساخت طراحی و عرضه می گردند.

به دلیل زمینه های متنوع استفاده از دریچه گرد ابزارخان، انواع متفاوتی هم از این دریچه وجود دارد که در ادامه به تفصیل و توضیح کامل آن می پردازیم :

  • دریچه گرد مشبک ( لانه زنبوری ) :

با توجه به ساختار این نوع از دریچه گرد ابزارخان عبور هوا به صورت رشته رشته می باشد. در واقع شکل و حالت مشبک این نوع از دریچه موجب می گردد تا هوا هنگام عبور از آن بصورت رشته ای باشد. این نوع از دریچه گرد هوا بیشتر برای تخلیه هوا و یا هوادهی در جهت خروج و برگشت استفاده می گردد.

عبور هوا در این نوع از دریچه گرد ابزارخان اصطکاک بسیار کمی دارد و همین امر موجب می گردد تا جریان هوای خروجی بیشترین شدت را در جریان خود داشته باشد. در واقع اصطکاک جریان هوای عبوری از دریچه با شدت جریان هوادهی آن یک نسبت معکوس دارد.

ساختار دریچه گرد ابزارخان حالت لانه زنبوری یا همان ساختار مشبک به گونه ای می باشد که یک قاب خارجی گرد و یک شبکه منسجم لانه زنبوری دارد که عملکرد این دریچه را بهبود می بخشد. جنس قاب گرد وشبکه بندی داخلی دریچه گرد ، هردو از آلومینیوم مرغوب می باشد.

فرم یا همان قاب گرد دریچه گرد ابزارخان دو حالت کلی دارد : تک پله و دوپله

فرم های تک پله برای دریچه هایی با طول قطر کمتر از 20 سانتیمتر و دریچه هایی با قاب دو پله برای دریچه گرد با قطر بالای 20 سانتیمتر طراحی و مونتاژ می گردد. این نوع از طراحی دریچه گرد ابزارخان صرفا به آن دلیل است که قاب گرد دریچه در تناسب کامل با ساختار شبکه بندی و لانه زنبوری داخلی دریچه می باشد تا فرم کلی و شکل ظاهری دریچه نامتناسب نباشد.

  • دریچه گرد سقفی تخت :

برخلاف دریچه مشبک که جهت خروج هوا و در مسیر برگشت کانال هوا استفاده می گردد، دریچه گرد ابزارخان در نوع سقفی و تخت بیشتر برای ورود هوای تازه از کانال انتقال هوا به داخل محیط کاربرد دارد.  این نوع از دریچه های گرد هوا بیشتر در محیط هایی استفاده می شود که ارتفاع معمولی دارد.

دریچه گرد ابزارخان در فرم تخت بیشتر در داخل سقف یا سقف کاذب نصب می گردد. این دریچه سقفی به راحتی روی هر کانال گرد و یا حتی کانال های چهارگوش قابل نصب می باشد. البته لازم به ذکر است که جهت نصب دریچه گرد ابزارخان بر روی کانال های چهارگوش به یک تبدیل چهارگوش به گرد نیاز می باشد.

علاوه بر وارد نمودن هوا به داخل محیط از این دریچه گرد ابزارخان برای یرگشت و تخلیه هوا نیز در برخی موارد استفاده می گردد. که در این صورت یک جریان یکنواخت در هوا دهی به صورت افقی و عمودی خواهیم داشت.

پخش و جریان یکنواخت هوا از طریق دریچه گرد سقفی تخت به دلیل ساختار پره ای آن می باشد. به این صورت که این دریچه از پره هایی به شکل دایره های متحد المرکز تشکیل شده است که کار هوادهی را در تمام جهات به خوبی انجام می دهد.

لازم به ذکر است که دریچه گرد ابزارخان سقفی علاوه بر حالت تخت، یک نوع برجسته نیز دارد که می تواند با پخش هوا در زیر سقف جریان هوای زیادی را به یکباره وارد محیط کند و این مسئله خود موجب  می گردد تا درجه حرارت هوا و سرعت هوادهی که هردو از عوامل و فاکتور های اساسی در تهویه هوای مطبوع نیز می باشند، متعادل گردد.

  • دریچه گرد سقفی برجسته :

همانطور که پیشتر به آن اشاره شد؛ دریچه گرد در نوع سقفی علاوه بر حالت تخت، به صورت برجسته نیزطراحی و تولید می گردد که به لحاظ ظاهری بسیار شبیه به مدل تخت آن می باشد با این تفاوت که پره های داخل آن که به صورت لایه های متوالی و متحدالمرکز هستند با پیشروی به سمت مرکز، برجسته تر می گردند. به عبارت دیگر دریچه گرد ابزارخان در نوع سقفی برجسته دارای پره هایی می باد که در مرکز دریچه کشیدگی بیشتری به سمت خارج دارند.

این نوع از دریچه گرد ابزارخان بیشتر جهت ورود هوای سرد به محیط از سقف استفاده می گردد.

دریچه های گرد سقفی از نوع برجسته یا تخت از جنس آلومینیوم و یا ABS طراحی و عرضه می گردد. علاوه بر موارد ذکر شده در توضیح دریچه گرد سقفی، ذکر این نکته نیز قابل توجه است که بر روی این نوع از دریچه گرد ابزارخان می توان دمپر نیز نصب نمود. نصب دمپر از نوع دمپر گرد پروانه ای و یا دمپر گرد نیم صفحه ای بر روی این دریچه ها می تواند جریان هوا را کنترل و هوادهی مطلوب تری را ارائه دهد.

دریچه های سقفی را می توان در رنگ های متنوع نیز در بازار مشاهد نمود که انواع آن دارای یک نوع پوشش رنگی به صورت رنگ پودری کوره ای می باشد.

  • دریچه گرد جت نازل :

این نوع از دریچه گرد ابزارخان متشکل از یک سری لایه های متوالی استوانه ای به صورت موازی در بخش داخلی و داخل قاب اصلی دریچه می باشد. دریچه های گرد جت نازل این قابلیت را دارند که هوا را در ارتفاعات بلند پرتاب کنند و همین قابلیت موجب می گردد تا از این دریچه گرد ابزارخان بتوان بر روی کانال های رفت هوا بهره به سزایی برد. البته دریچه گرد جت نازل هم بر روی انشعاب آزاد و هم بر روی خروجی انشعابات که در سطح سقف هستند قابل نصب می باشد. این دریچه از معدود انواع دریچه گرد می باشد که می توان آن را بر روی دیوار نیز نصب نمود.

همانطور که گفته شد چرخش و توزیع هوا به صورت کاملا یکپارچه ( به دلیل خاصیت پره های لایه ای موازی و متحدالمرکز )، هوادهی در حجم زیاد، جلوگیری کردن از افت فشار هوای عبوری از کانال انتقال هوا، صدای بسیار کم به هنگام عبور هوا از این دریچه و هم چنین قابلیت نصب ان بر روی دهانه انشعابات هوا از جمله مواردی می باشد که این نوع از دریچه گرد ابزارخان را به یکی از پرکاربردترین دریچه های مصرفی بدل می کند.

علاوه بر قابلیت های ذکر شده؛  برخی از دریچه های گرد جت نازل را بر روی انواع پلنیوم باکس نیز می توان نصب نمود.

  • دریچه گرد جت اسپوت :

این دریچه یک بدنه کروی دارد که قاب خارجی آن به صورت مستقیم به آن متصل می گردد. هدایت هوا در این نوع از دریچه گرد ابزارخان به این صورت است که کره توخالی آن با چسبیدن به قاب خارجی گرد و چرخیدن در قالب دریچه، هوا را از تمام جوانب قاب دریچه عبور می هد. این ساز و کار در دریچه گرد ابزارخان موجب می گردد تا انتشار هوا به صورت صدو هشتاد درجه صورت گیرد.

علاوه بر مکانیسم کارآمد این نوع از  دریچه گرد ابزارخان ، شکل طاهری شیک و حالت دکوراتیو بودن آن باعث می گردد تا این دریچه در محیط های تجاری، اداری، نمایشگاه ها و انواع مجتمع های مدرن به فروانی دیده شود.

  • دریچه گرد سونایی :

همانطور که از نام این دریچه گرد ابزارخان بر می آید، این دریچه برای سونا، استخر، سرویس های بهداشتی، حمام و کلیه مکان های بهداشتی و محیط هایی با رطوبت بالا استفاده می گردد.

دریچه سونایی از جنس آهم، آلومییوم و پلاستیک تولید و عرضه می گردد. علاوه بر نصب آسان این دریچه گرد بر روی کانال های رفت  یا برگشت هوا، افت فشار بسیار پایینی که هوا در عبور از این دریچه دارد، موجب می گردد تا همچنان بهترین و پرکاربردترین دریچه گرد درمحیط های مرطوب جهت مکش رطوبت به صورت مداوم باشد.

ساختار این دریچه به صورت صفحه ای می باشد که قابلیت باز و بسته شدن دارد و همین قابلیت آزاد و مسدود کردن جریان هوا به وسیله یک دیسک چرخشی موجب می گردد تا  این نوع از دریچه گرد ابزارخان نیازی به دمپر نداشته باشد و تنها با چرخاندن دیسک تعبیه شده در مرکز قاب گرد خارجی دریچه و نردیک و دور شدن آن به قاب مسیر عبور هوا گشاد یا تنگ شده و تنظیم و کنترل میزان هوای عبوری از دریچه به راحتی انجام گیرد.

دریچه گرد ابزارخان در هر مدل و نوعی که طراحی و تولید گردد می تواند متعلقاتی نیز برا آن در نظر گرفت. یکی از این متعلقات همان دمپر می باشد که بر روی دریچه های قابل نصب است.

به عنوان مثال دمپر پروانه ای به منظور تنظیم فشار هوای عبوری و یا حتی در برخی موارد جهت مسدود نمودن مسیر هوا بر روی انواع مختلف دریچه گرد ابزارخان نصب می گردد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 4.5 / 5. 2

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی