خانهمقالاتداکت خرطومی هوا

داکت خرطومی هوا

داکت خرطومی هوا

داکت خرطومی هوا یا همان کانال خرطومی هوا همان طور که از نامش پیداست جهت انتقال هوا در انواع و اقسام سیستم های تهویه مطبوع و دستگاه های هوارسان جهت تولید و انتشار هوای گرم، هوای سرد و یا هوای مطلوب به فضای مورد نظر مورد استفاده قرار می گیرد.

داکت خرطومی هوا  (Flexible Air Duct)دارای تنوع بسیار بالایی از نظر شکل ظاهری، جنس و مواد بکار رفته در ساختار آن، سایز دهانه، متراژ کانال، ویژگی های برجسته و خواصی که به کانال اضافه می گردد و… تقسیم بندی می گردد.

این تنوع بالای داکت خرطومی هوا موجب می گردد تا بتوان از این نوع کانال هوا تقریبا در تمامی کاربری ها اعم از بهداشت و درمانی، تفریحی و ورزشی، فرهنگی و اجتماعی، تجاری و فروشگاهی، اداری و مسکونی و… مورد استفاده قرار داد. بنابراین هیچ گونه محدودیت و مانعی جهت استفاده از داکت خرطومی هوا وجود ندارد و با خیالی آسوده می توان با بررسی دقیق نوع کاربری و شرایط حاکم بر فضای پروژه نوع داکت خرطومی هوا مورد نظر خود را به راحتی انتخاب نمود.

داکت خرطومی هوا به دلیل خاصیت خرطومی شکلی که دارد از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است و این امر موجب سهولت استفاده از این داکت هوا در شرایط گوناگون نموده است. چراکه در برخی فضاها شرایط سختی وجود داشته که سایر کانال هاس انتقال هوا از آن فضا نمی توانند عبور نمایند و یا نمی توانند در آن فضا جای بگیرند اما این شرایط برای داکت هوا دشوار نبوده و این کانال به راحتی می تواند در هر فضایی جای گرفته و از آن عبور نماید. و دلیل آن هم خاصیت انعطاف پذیری و حالت پذیری این کانال است. در کنار خاصیت انعطاف پذیری داکت خرطومی هوا بسیار سبک است و دارای وزن بسیار پایینی می باشد و علت آن هم موادی است که در ساختار آن بکار می رود چراکه مواد اولیه تشکیل دهنده این کانال از مواد بسیاد ساده و سبکی می باشد که در نهایت موجب شده است تا ساختار این کانال بسیار سبک باشد و این مورد هم یکی دیگر از موارد سهولت استفاده از این کانال است چراکه موجب سهولت در امر جابه جایی و نصب آن می گردد.

داکت هوا به طور عمومی از جنس پی وی سی، پلاستیک، آلومینیومی، برزنتی و… تولید می گردد که هریک جهت استفاده در کاربری های گوناگون و متناسب با ویژگی هایی که دارند و متناسب با شرایط فضایی مورد استفاده قرار می گیرند . حتی می توان جنس پی وی سی را به صورت شفاف و یا کدر تولید نمود. نوع شفاف داکت خرطومی هوا برای عبور ذرات ریز معلق در هوا مورد استفاده قرار می گیرد چرا که نیاز است تا هنگام عبور رویت گردد.

داکت خرطومی هوا را می توان به راحتی به عایق نیز تجهیز نمود  و از آن جایی که وجود عایق برای کانال های انتقال هوا یک امر بسیار مهم به شمار می رود وجود این امر یک  مزیت بزرگی است چرا که برای تمامی کانال های انتقال هوا این امکان وجود ندارد.

وجود عایق در داکت خرطومی هوا موجب می شود تا این لوله خرطومی هوا بتواند هر شرایطی را خواه طبیعی باشد و خواه غیر طبیعی تحمل نموده و در برابر آن شرایط سخت از خود مقاومت بسیار بالایی نشان دهد. این امر موجب بالا رفتن کیفیت کانال شده و باعث می گردد تا کانال هوا در مدت زمان طولانی تری به فعالیت خود ادامه داده و خیلی زود خراب و فرسوده نگشته و دچار آسیب های سطحی و عمیق نیز نگردد. به طور کلی موجب افزایش مقاومت و استحکام داکت هوا می گردد بنابراین وجود عایق در ساختار کانال های هوا بسیار مهم و حیاتی است.

داکت خرطومی هوا در سایزهای گوناگونی تولید می گردد و از فضاهای کوچک مانند فضاهای مسکونی گرفته تا فضاهای بسیار بزرگ مانند فرودگاه ها و کارخانه ها می توان از آن استفاده نمود و تنها وابسته به کاربری و متراژ فضا سایز دهانه، متراژ و ضخامت ورق متریال بکار رفته در داکت خرطومی هوا زیاد و کم می گردد.

داکت خرطومی هوا تنها جهت عبور و انتقال هوا مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه می توان خواصی را به آن اضافه نمود تا جهت عبور و منتقل نمودن مواد شیمیایی، ذرات و… هم مورد استفاده قرار بگیرد و برای ایجاد این شرایط میتوان لوله خرطومی هوا را به موادی تجهیز نمود تا در برابر نفوذ جرارت، رطوبت، مایعات، مواد خورنده و شیمایی، در برابر مواد تیز، در برابر ضربه و فشار و… مقاوم بوده و در این شرایط به راحتی می توان از آن جهت انتقال موادی غیر از هوا و سیالات نیز استفاده نمود و این یکی دیگراز چندین مزیت و برتری این کانال هوا نسبت به سایر کانال های هوا می باشد. این ویژگی های منحصر به فرد باعث شده است تا جایگزین بسیار مناسبی برای سایر کانال های هوا خصوصا کانال های گالوانیزه باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی