خانهمقالاتکانال کشی هوا

کانال کشی هوا

کانال کشی هوا

برای جابجایی و انتقال هوا از داخل به خارج از محیط از کانال کشی هوا استفاده می شود. در واقع با کانال کشی می توان هوای رفت را به داخل هدایت و جریان هوای برگشت را به بیرون منتقل کنیم. به عنوان مثال کانال کشی هواساز و یا کانال کشی کولر از انواع کانال کشی به شمار می روند که از این طریق می توان هوای تازه را به داخل هدایت نمود و هوای نامطلوب را از محیط خارج نمود.

درست مانند کانال کشی هوای تازه که در سیستم تهویه مطبوع ساختمان ها انجام می گیرد. البته ذکر این نکته نیز لازم است که با توجه به هدف پروژه انتقال هوا و همچنین انواع کانال های هوا و سایر ویژگی ها و مشخصه های محیطی مانند محاسبه سرعت هوا در کانال و …، انواع متفاوتی از روش های کانال کشی هوا نیز وجود دارد.

انواع کانال کشی هوا

هر نوع متفاوت از کانال کشی هوا نیازمند مدل خاصی از نقشه کشی کانال هوا بر اساس محاسبه ابعاد کانال و طراحی کانال کشی انجام می پذیرد.

کانال کشی هوا با کانال اسپیرال گالوانیزه

با توجه به انواع کانال هوا در مدل های فلزی مانند کانال اسپیرال گالوانیزه و کانال های فلزی چهارگوش و یا انواع مختلف کانال فلکسیبل در سایز های متفاوت، روش های کانال کشی هوا نیز متفاوت می باشد. به عنوان مثال برای نصب کانال اسپیرال و کانال کشی در محیط هایی که شرایط فیزیکی برای نصب سخت تر می باشد، از نقشه های دقیق تری با توجه به مسیر های صعب العبور استفاده می گردد.

کانال کشی هوا برای کانال اسپیرال در محیط های که درصد رطوبت بالاتری نسبت به سایر محیط ها دارند، با استفاده از کانال اسپیرال آلومینیومی صورت می گیرد.  زیرا این نوع از لوله اسپیرال مقاومت بالایی در مقابل رطوبت از خود نشان می دهد. و به خوبی می تواند از صدمات ناشی از زنگ زدگی حاصل از نفوذ رطوبت به داخل کانال، جلوگیری به عمل آورد.

انواع دیگری از کانال اسپیرال وجود دارد که دارای مصارف مختص به خود می باشند. به عنوان مثال کانال اسپیرال استیل که از ورق های استیل تولید و ارائه می گردد.

کانال اسپیرال استیل بیشتر مناسب مکان هایی می باشد که رعایت بهداشت و پاکیزگی در اولویت بالایی قرار دارد. مکان هایی مانند آزمایشگاه ها، اتاق پاک ، بیمارستان ها، سالن های غذاخوری، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه ها و … از جمله مواردی هستند که می توان جهت جابجایی و انتقال هوا و همچنین ذرات از کانال کشی هوا با استفاده از کانال استیل بهره برد.

اما در حالت کلی می توان این گونه بیان داشت که کانال اسپیرال ساخته شده از ورق های فولاد گالوانیزه دارای زمینه های مصرف عمومی تر و بیشتری نسبت به سایر مدل های این کانال گرد فلزی دارد. به همین دلیل است که امروزه بیشتر کانال کشی هوا در پروژه های بزرگی مانند جاده سازی، سد سازی و غیره و یا حتی برای انتقال آب و … از کانال اسپیرال گالوانیزه و همچنین اتصالات کانال اسپیرال استفاده می کنند.

علاوه برا کانال های فلزی، انواع دیگری از کانال هوا وجود دارد که از آن برای انتقال هوا و مواد و ذرات ریز نیز استفاده می شود.

کانال کشی هوا با کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل هوا از جمله نمونه های پر مصرف در صنایع مختلف می باشد که در انواع و سایزهای متفاوت نیز عرضه می گردد.

از انواع مختلف داکت فلکسیبل و یا همان کانال خرطومی هوا که در کانال کشی هوا مورد استفاده قرار می گیرد می توان به کانال خرطومی پی وی سی ( PVC )، لوله خرطومی پی یو ( PU ) ساخته شده از جنس پلی اورتان تقویت شده، لوله هود پلاستیکی، کانال فویلی و یا کانال خرطومی آلومینیومی، لوله خرطومی کمبی و …. اشاره نمود.

تمام این مدل ها با توجه به سایز های متفاوت در کانال کشی به کار گرفته می شوند که همواره موجب سهولت در امر انتقال و جابجایی هوا از محیطی به محیطی دیگر می گردند.

به عنوان مثال کانال کشی هوا برای کانال خرطومی پی وی سی ( PVC )، علاوه بر انتقال هوا در صنایع مختلف، به عنوان لوله خرطومی مکنده در نجاری، جهت جابجایی ذرات ریز و بسیار کوچک چوب کاربرد دارد. به این ترتیب که می توان آن را در کارخانه های چوب بری و یا کارگاه های نجاری به دستگاه مکنده اصلی متصل نمود و با توجه به اختلاف فشار ایجاد شده توسط فن دستگاه، مکش مواد از طریق کانال هوا انجام می گیرد و از دریچه متصل به آن که از نوع دریچه گرد و یا دریچه چهارگوش است، ذرات و هوای داخل کارگاه را به محیط خارج منتقل می نماید.

و یا نمونه دیگری از داکت فلکسیبل که برای سیستم تهویه مطبوع و کانال کشی مربوط به داکت اسپیلت انجام می گیرد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که کانال کشی هوا با استفاده از کانال های خرطومی بسیار ساده می باشد و با سرعت بالایی صورت می پذیرد. تا جایی که در بسیاری موارد نیز احتیاجی به یک نیرومی متخصص جهت نصب و کانال کشی هوا نمی باشد. و افراد خود به راحتی می توانند این کار را بدون اینکه خللی در عملکرد لوله ایجاد گردد، به خوبی انجام دهند.

در بسیاری موارد جنس کانال هوا نیز می تواند در محاسبات مربوط به طراحی و نقشه کشی مسیر کانال موثر باشد. این مسئله از آنجایی مهم تلقی می گردد که جریان هوا در هر نوع از کانال با جنس مشخص، دارای سرعت حرکتی معین می باشد.

البته لازم به ذکر است که سایز و قطر دهانه کانال هوا نیز در محاسبات مربوط به سرعت هوا در داخل کانال بسیار تاثیرگذار می باشد. بنابراین می توان این گونه بیان داشت که ابعاد و جنس کانال در محاسبات مربوط به طراحی و کانال کشی هوا نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید.

در نظر بگیرید که کانال کشی هوا مربوط به یک پروژه با استفاده از کانال های اسپیرال انجام گیرد. در مقابل نمونه دیگری از کانال تخت عنوان کانال فلکسیبل وجود دارد که جنسی کاملا متفاوت از لوله اسپیرال دارد.

با توجه به جنس های متفاوت این دو نوع از لوله نمی توان سرعت جریان هوای عبوری از داخل این دو نمونه متفاوت را نیز یکسان در نظر گرفت.

کانال کشی هوا با ترکیب انواع کانال

از سوی دیگر حتی اگر دو نوع متفاوت از یک دسته از کانال هوا برای کانال کشی مورد استفاده قرار گیرد نیز نمی توان اندازه ها و محاسبات مربوط به کانال کشی را برای هر دو نمونه ثابت و یکسان در نظر گرفت. به عنوان مثال این موضوع بدیهی است که سرعت انتقال هوا در داخل کانال خرطومی پی وی سی ( PVC )، کاملا متفاوت از سرع آن در لوله هود پلاستیکی می باشد.

البته توجه به این نکته نیز بسیار مهم است که در بسیار موارد سرعتهوای داخل کانال تا حد قابل توجهی متاثر از توان فن متصل به دهانه لوله و همچنین قدرت آن در ایجاد اختلاف فشار داخل لوله می باشد.

جنس کانال نیز با توجه به میزان اختلاف فشار و سرعت مورد نیاز تعیین می گردد تا بتواند این فشار را در طی عملیات هوارسانی تحمل کند. به این صورت خللی در عملیات ایجاد نمی شود و انتقال و جابجایی هوا در بالاترین سطح از کیفیت انجام می گیرد.

در مبحث مربوط به جنس کانال هوا، می بایست به این نکته نیز اشاره نمود که بسیار یاز کانال های هوارسانی را برای جلوگیری از افت فشار و هم چنین برای مقاومت بیشتر در برابر ضربات و صدمات ها فیزیکی، عایق بندی می نمایند.

درست مانند کانال فلکسیبل عایق دار که با استفاده از عایق الاستومری می تواند مانع از اتلاف انرژی و افت فشار داخل کانال شد.

در واقع کانال کشی هوا با استفاده از کانال عایق دار موجب می گردد تا افت فشار هوای داخل کانال به شدت کاهش نماید. همین نیز عاملی می شود که می تواند بر روی محاسبات مربوط به سرعت جریان هوا، موثر باشد.

در کانال های اسپیرال نیز مورد وجود دارد که می تواند در افت فشار هوای داخل کانال موثر باشد. و آن هم درزهای مارپیچی بر روی سطح خارجی کانال می باشد که در هنگام تولید به دلیل روش خاص و منحصر به فرد ساخت این کانال، بر روی آن ایجاد می شود.

باید توجه داشت که کلیه مراحل کانال کشی از محاسبه پارامترهای موثر بر جریان هوای عبوری و طراحی نقشه کانال هوا در مسیر های متفاوت گرفته تا قیمت کانال هوا و هزینه های مربوط به نصب و جانمایی آن، همگی مواردی هستند که می بایست در نقشه کشی کانال هوا منظور گردد.

در بسیاری موارد این هزینه ها در شهر های مختلف مانند اصفهان ، شیراز ، اهواز ، مشهد ، تبریز و … کاملا متفاوت می باشد.

در تهران نیز کانال کشی هوا ابزارخان ( Abzarkhan Air Ducting )، در بهترین سطح از خدمات و کیفیت انجام می گیرد. و مشتریان عزیز پس از انتخاب و سفارش کانال مناسب از طریق خرید اینترنتی و یا خرید آنلاین به صورت غیرحضوری، می توانند جهت دریافت لیست قیمت مربوط به کانال کشی هوا با تلفن های این شرکت در تماس باشند تا محاسبات و طراحی های اولیه متناسب با پروژه برای ایشان انجام گیرد.

کانال اسپیرال گالوانیزه

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی