خانهمقالاتکانال کشی ساختمان

کانال کشی ساختمان

کانال کشی ساختمان

در زمان های گذشته با گرم شدن هوا در روز های متوالی کانال کشی ساختمان (ducting building) به حالت یک سیستم مرکزی بصورت یک کوره بزرگ به طور معمول در یک زیرزمین در نزدیکی مرکز ساختمان واقع می شد که هوای داغ را به طور طبیعی به هر اتاق وارد می کرد و افزایش می داد. و هوای خنک اتاق به طور طبیعی به کانال های بزرگ در مسیر کانال کشی رفته که آن را به کوره باز می گرداند. هنگامی که در کانال کشی ، دمنده ها به کوره اضافه شدند، انعطاف پذیری هوا را افزایش داد.

کانال کشی ساختمان چیست؟

سیستم این دمنده ها در کانال کشی عوارض جانبی ناگواری را به همراه داشتند. اول، آنکه فشار هوايي را بوجود می آوردندکه منجر به يک پتانسیل قابل توجهی برای کانال کشی ساختمان میشد که نشت هوا را بدنبال داشت. دوم، این که گرمای خانه را تشویق به خروج از خانه می کرد.

امروزه در سیستم کانال کشی، یک خانه معمولی دارای سیستم مرکزی ای است که در قسمت زیزین یا پایینی واقع شده است و کانال اسپیرال که از طریق اتاق ها و فضاهای خالی داخل یک سیستم کانال کشی حرکت می کنند. این پیکربندی می تواند بین 10 تا 15 درصد افت گرما در کانال ها را کنترل و جبران کند. و از افت گرما بدین صورت می تواند در کانال ها جلوگیری کند.

طراحی و کانال کشی بدین شکل می تواند هزینه های گرم و خنک کنندگی را کاهش دهد، کارایی انرژی را افزایش دهد و اگر به طرز ماهرانه ای انجام شود آسایش بیشتر و راحتی ساکنان نیز از دیگر دستاوردهای کانال کشی ساختمان بدین صورت می باشد. در کانال کشی و ساخت و ساز های کنونی منازل و مجتمع های مسکونی و تجاری و … تمایل بیشتر به تقسیم هوا بصورت مساوی و همسان می باشد، به طوری که جریان هوا از طریق کانال ها به طور مستقل حتی در کوچکترین مناطق و فضاهای ساختمان ورود و خروج کرده و در جریان باشد و این مهم تنها با اجرای یک کانال کشی به طرز حرفه ای و ماهرانه میسر می شود.

مزایای کانال کشی (کانال کشی داخلی)

  • اتلاف انرژی کمتر
  • هزینه نصب و تجهیزات در کانال (داخلی) بصورت بالقوه کاهش می یابد.
  • کانال کوتاهتر اجرا می شود.
  • نصب و بازرسی آسان تر
  • اجرا با کیفیت بالاتر
  • کیفیت هوای بهتر در محیط داخلی
  • کاهش نشت هوا در مسیر بازگشت در کانال ها

کانال کشی ساختمان  مورد استفاده در سیستم های تهویه فضای داخلی یک ساختمان جهت بهبود هرچه بیشتر و افزایش بهره وری انرژی در کلیه فضاهای ساختمان می باشد. تفاوت زیادی که در هزینه ها و مخارج مربوط به نصب و راه اندازی یک کانال کشی ساختمان مناسب وجود دارد و همچنین  و اثربخشی حرارت و خنک کردن یک ساختمان بصورت همان زمان، سبب شده است تا این نوع کانال کشی (کانال کشی داخلی) بیش از پیش مورد استقبال و توجه مهندسان، معماران و …  قرار بگیرد.

نکته حائز اهمیت دیگری که در طراحی کانال کشی وجود دارد این نکته می باشد که اگر کانال کشی ساختمان ضعیف طراحی شده باشد و یا شرایط نگهداری آن در داخل ساختمان مناسب نباشد براحتی می تواند اثر مضری بر سلامت ساکنین داشته باشد. بدین صورت که یک کانال از طریق توزیع ناخواسته آلودگی هوای داخل ساختمان می تواند الودگی را به تمام فضاهای داخلی انتقال و انتشار داده و موجبات بیماری ساکنین را بوجود می آورد . بنابراین پیاده سازی یک سیستم ضعیف در کانال کشی می تواند سلامت ساکنین را به خطر بیندازد.

کانال کشی اسپیرال

اجرای کانال کشی ساختمان

کانال کشی باید توسط طراح و متخصص حرفه ای این کار صورت گرفته شود. با استفاده از اطلاعات خاصی یک طراح و پیمانکار  باید مسیر بهینه جهت اجرای کانال را انتخاب کرده و آن را به برنامه اعمال و در نهایت طرح را اجراکند. از آنجا که اندازه کانال اسپیرال گالوانیزه به طور مستقیم به بارهای گرمایشی و خنک کننده مرتبط است، محاسبات اندازه گیری دقیق می تواند اندازه کانال ها را در سیستم کانال اسپیرال به اندازه کوچک نگه دارد. و این مهم منجر به پوسته ساختاری کارآمدتر، مجرای کوچکتر می شود. اندازه کانال مناسب یکی از مهم ترین فاکتور ها در بحث کانال کشی می باشد که سیستم کلی را برای مسیریابی کانال ها بسیار آسان تر می کند.

در طرح کلی در کانال کشی باید مکان کوره، مسیرهای کانال ها و کادر بندی مربوطه را در هر فضا و بخش نشان دهد. پیمانکار هم چنین باید یک طرح مکانیکی را برای مجموعه طرح کانال کشی ساختمان با مشخصات و جزئیات کامل از جمله طراحی گرما، اندازه کانال، انواع مشبکها و غیره اضافه کند. طرح نهایی سیستم کانال کشی باید مورد تایید طراح و پیمانکار طرح بوده زیرا این سیستم نه تنها یک توضیح قانونی قطعی از پروژه هستند، بلکه یک ابزار ارتباطی ضروری است که توسط کل تیم پروژه در اجرای کانال کشی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی