خانهفروشگاهکانال کشی هواکانال چهارگوش

کانال چهارگوش

کانال چهارگوش از جمله کانال های هوارسانی در سیستم های تهویه مطبوع می باشد که این عناصر را می توان از مهمترین اجزاء سیستم تأسیساتی دانست زیرا در صورت فقدان آن هوای تولیدی به هیچ عنوان امکان انتشار را نخواهد داشت و در حقیقت بدون کانال، سیستم مطبوعی نیز نخواهیم داشت. کانال های هواررسانی از گذشته تا به امروز بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند و با ورورد تکنولوژی به عرصه ساختمان و تأسیسات ساختمانی شاهد ابداع محصولات جدید و گسترش روزافزون این گونه محصولات در دنیای امروز هستیم. به طور کلی کانال انتقال هوا در دو نوع کانال گرد و کانال چهارگوش (Rectangular Duct) و از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم بر اساس نوع کاربری فضا، ساخته و در مراحل میانی پس از اجرای سفت کاری بنا بر اساس طراحی انجام شده در مکان های مورد نظر قرار می گیرند.

همانطور که پیش تر گفته شد، در دنیای معاصر و همگام با گسترش دامنه نفوذ تکنولوژی در ابعاد مختلف زندگی امروز اجزای ساختمانی نیز با این روند همگام شده و می توان گفت که کانال های هوارسانی علاوه بر انواع ذکر شده دارای نمونه های مشابه جدیدی مانند کانال پیش عایق، کانال فلکسیبل هوا ، کانال پارچه ای و کانال پلاستیکی که هرکدام دارای کاربرد خاص هستند، می باشند. اما با تمامی این تفاسیر کانال های فلزی و از جمله کانال چهارگوش به دلیل استحکام بالا و آسانی نصب و اجرا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند. ضمناً در برخی موارد بنابر شرایط موجود امکان استفاده از ورق استیل نیز می باشد.

از لحاظ شکل هندسی و ظاهری، کانال گرد دارای بازدهی بیشتری نسبت به کانال چهارگوش بوده اما مشکل اجرای آن کمبود و یا در واقع نبود فضای کافی و مناسب در بسیاری از ساختمان ها و همچنین مشکلات اجرایی و انشعابات آن می باشد. لذا از این محصول در سوله های ورزشی و اماکن صنعتی مانند کارخانجات استفاده می شود. این کانال دارای مقطع مربع راندمان بالاتری نسبت به سایر مقاطع کانال چهارگوش می باشد اما بازهم به دلیل نبود فضای مناسب و سختی در اجرا غالبا از کانال مستطیل شکل استفاده می کنند.

ابعاد کانال های هوا مانند کانال چهارگوش به میزان هوای انتقالی که با فوت مکعب در دقیقه (cfm) و سرعت هوا که با فوت در دقیقه (fpm) اندازه گیری می شود، وابسته است. با تقسیم این فاکتور ها بر یکدیگر مساحت سطح مقطع کانال بر حسب فوت مربع به دست می آید. مقدار هوای انتقالی (cfm) توسط کارشناس مربوطه یا همان مهندس تأسیسات با توجه به موقعیت، مساحت و نوع کاربری بنا به دست می آید. چناچه زمانی فقط یک دستگاه تهویه مطبوع داشته باشیم می توان این میزان را از مشخصات فنی دستگاه تهویه مطبوع مربوطه به دست آورد. لازم به ذکر است که در راستای تعیین ابعاد کانال هوا و یا به صورت کلی کانال در بنا، سرعت مجاز نیز در انواع بنا با توجه به کاربری های متععد آن مانند مسکونی، درمانی، تفریحی، اداری، صنعتی و غیره متفاوت می باشد.

مزایای کانال چهارگوش

اولین نسل کانال ها به شمار می آید و نام گذاری آن نیز بر اساس شکل ظاهری آن می باشد. از دیگر موارد کاربرد کانال ها  می توان به خارج کردن هوای اگزاست فن و یا حتی دفع زباله اشاره کرد که بر مزایا کانال ها و از جمله کانال چهارگوش می افزاید. در ذیل به مزایای کلی و مشخصات فنی و پس از آن به معایب کانال چهارگوش خواهیم پرداخت:

  • تجهیزات در دسترس و ارزان و عدم نیاز به تجهیزات گران
  • نمایندگی فروش متعدد کانال چهارگوش در کشور و نحوه خرید و فروش آسان
  • هزینه پایین و ارزان کانال چهارگوش و لیست قیمت در دسترس
  • طراحی آسان کانال چهارگوش
  • سرعت اجرای کانال چهارگوش بالا می باشد.

معایب کانال چهارگوش

در هنگام تولید کانال چهارگوش گالوانیزه برای اتصال ورق ها از چکش کاری استفاده می کنند که این امر سبب از بین رفتن روکش گالوانیزه می شود که به مرور زمان و با عبور هوا رطوبت نیز سبب زنگ زدگی و در نتیجه تولید عوامل بیماری زا مانند قارچ ها و باکتری می شود که این عوامل بر معایب کانال چهارگوش افزوده و مشکلات اجرای آن را در پی خواهد داشت. عایق کاری کانال چهارگوش گالوانیزه همراه با پشم سنگ و یا غالبا پشم شیشه می باشد که به دلیل وجود منافذ در کانال، ذرات این عایق ها در فضا پراکنده شده و مشکلاتی برای سلامتی افراد به وجود خواهد آورد. برای این منظور توصیه می شود که از جایگزین های دیگری مانند عایق الاستومری برای عایق کاری کانال چهارگوش گالوانیزه استفاده شود. علاوه بر این عایق کاری کانال چهارگوش پس از نصب مشکلات اجرایی را در فضاهایی که محدودیت ارتفاع داشته و دسترسی به آن ها سخت است را سبب می شود. از دیگر معایب این کانال می توان موارد زیر را برشمرد :

  • فضای زیادی اشغال می کند.
  • وزن و حجم آن بالاست.
  • به دلیل عدم متحد بودن جبهه هوا در کانال چهارگوش با تجمع گرد و غبار در داخل آن روبرو هستیم.
  •  هنگام استفاده سر و صدای زیادی تولید می کند.

جایگزینی کانال چهارگوش

یکی از محصولات جدیدی که امروزه به کار برده می شود و از زمره محصولات نوین ساختمانی می باشد، کانال پیش عایق بوده که در دسته کانال چهارگوش قرار می گیرد. این فرآورده از فوم پلی اتیلن به ضخامت یک تا سه سانتیمتر در میان لایه های آلومینیومی تشکیل شده است. وجود چنین ترکیبی در این نوع کانال چهارگوش باعث بالا رفتن استحکام، سبکی و کاهش هزینه اولیه می شود و تمامی این عوامل سبب گشته است که این محصول به عنوان جایگزین کانال چهارگوش گالوانیزه به کار رود. همچنین در صورت امکان می توان از کانال فلکسیبل با عایق الاستومری که بهترین گزینه برای کانال کشی داکت اسپیلت می باشد به جای کانال چهارگوش سنتی بهره جست.

در اینجا ذکر این نکته لازم به ذکر است که در صورت تولید این کانال به روش ماشینی برخی از معایب آن کاهش یافته و یا از بین می رود. از جمله این موارد در تولید این کانال ماشینی می توان به کاهش آشفتگی جریان و بالا رفتن مقاومت آن و در نتیجه کاهش تلفات در کانال چهارگوش، درزبندی کانال ها و اتصالات با کیفیت بالا به همراه هوابندی مناسب در این نوع کانال و در نهایت افزایش سرعت نصب در کانال را موجب می شود.

کانال چهارگوش گالوانیزه

کانال چهارگوش گالوانیزه از قدیمی ترین و سنتی ترین انواع کانال های انتقال هوا به شمار می رود و حتی امروزه با وجود به میان آمدن انواع کانال های مدرن تر و با تجهیزات بیشتر ، هنوز هم این کانال هوا طرفداران خود را دارد و علت هم زیبایی ظاهری، استحکام بالا، شکل گیری آسان، تنوع سایزی و… می باشد.

از کانال چهارگوش گالوانیزه (Galvanized Rectangular Duct) در کولر های آبی، سیستم های داکت اسپلیت، دستگاه های هواساز و… استفاده می گردد.

بارز ترین و پر کاربرد ترین ویژگی کانال چهارگوش گالوانیزه یا بهتر بتوان بیان نمود، اصلی ترین و مهم ترین ویژگی این کانال، قابلیت کم و زیاد نمودن اضلاع آن است و این ویژگی بسیار مهم و کاربردی است چرا که جهت استفاده در هر کاربری و هر فضایی کاملا مناسب بوده و بر اساس نیاز و کاملا متناسب با آن فضا می توان اضلاع آن را کم و یا زیاد نمود.

همچنین دیگر ویژگی منحصر به فرد کانال چهارگوش گالوانیزه، امکان ساخت اتصالات و محصولات کمکی نظیر سه راهی ها، چهار راهی ها، زانویی ها، تبدیل ها و… به صورت دستی و کاملا متناسب با کاربری و شرایط محیطی محل پروژه می باشد.

امری که هنگام تولید کانال چهارگوش گالوانیزه بسیار حائذ اهمیت است و کاملا باید به آن توجه نمود این مورد است که نسبت طول و عرض کانال نباید بیشتر از 1 به 6 باشد چون که اگر این مقدار بیشتر باشد، موجب افت جریان هوا در کانال می گردد بنابراین رعایت این نکته از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

یکی دیگر از ویژگی های برتر کانال چهارگوش گالوانیزه، دارا بودن جدا کننده است که طراح و مجری این کانال هوا می تواند مقدار هوای انتقالی را محاسبه نموده و بر طبق آن کانال چهارگوش گالوانیزه را طراحی و اجرا نماید.

کانال چهارگوش گالوانیزه را می توان به کمک برش های سی ان سی طراحی نمود و سپس برش و فرم داد و در نهایت مونتاژ نمود.

این امر باعث بالا رفتن دقت و کیفیت در ساخت کانال شده و هوابندی کامل مطابق با استاندارد ها ی جهانی صورت می گیرد.

کانال چهارگوش گالوانیزه برای آن که در یک سیستم به خوبی بتواند به فعالیت خود ادامه داده و کیفیت و عملکرد سیستم را افزایش دهد، نیاز به قطعات و اتصالاتی دارد که همه این قظعات نیز از جنس گالوانیزه بسیار با کیفیت و در اندازه های ابعاد مختلفی تولید می گردد.

استفاد از ورق گالوانیزه در طراحی و ساخت کانال چهارگوش گالوانیزه و قطعات کمکی آن به دلیل محافظت بسیار بالایی است که از کانال در برابر تمامی عوامل طبیعی و شیمیایی می نماید. بدین ترتیب ورق گالوانیزه از کانال هوا در برابر نفوذ آب، سرما و گرما، حرارت، رطوبت و… محافظت نموده و همچنین به دلیل ساختار یکپارچه و بدون درز وشکافی که دارد مانع از نشتی هوا شده و در نهایت موجب کنترل و کاهش مصرف انرژی می گردد.

کانال چهارگوش گالوانیزه  بسیار قابل دسترس است و تقریبا در تمامی فروشگاه ها و شرکت های تاسیساتی و تهویه مطبوع می توان این کانال را تهیه نمود. همچنین هزینه های ساخت و اجرای آن هم بسیار پایین می باشد و بدین ترتیب در هزینه های پروژه هم بسیار صرفه جویی می نماید.

کانال چهارگوش گالوانیزه را می توان با سرعت بسیار بالایی تولید نموده و اجرا کرد بنابراین در زمان هم بسیار موجب صرفه جویی می شود.

کانال چهارگوش گالوانیزه دارای ظاهر بسیار شکیل و مستحکم می باشد و به همین دلیل در مواردی می توان از آن به صورت اکسپوز و روکار استفاده نمود تا با زیبایی که دارد به سقف و درواقع دکوراسیون آن جلوه و زیبایی خاصی بخشیده و درواقع تبدیل به یکی از عناصر بسیار مهم دکوراتیو در آن فضا گردد. حتی در صورت لزوم می توان در کوره های رنگ آن را به رنگ های گوناگون درآورده و بر زیبایی آن افزود.

کانال چهارگوش گالوانیزه در کنار ویژگی های مثبت و مزایایی که دارد دارای معایبی نیز می باشد که یکی از آن ها همین شکل چهارگوش بودن آن است که موجب می شود تا هوا هنگام عبور به گوشه های تیز آن گیر کرده و موجب سر و صدای بسیار شود. به همین دلیل است که پس از کانال چهارگوش گالوانیزه، کانال های گالوانیزه به صورت گرد و اسپیرال تولید شدند تا این مشکل را برطرف نمایند.

ایراد بعدی کانال چهارگوش گالوانیزه وزن بسیار بالای آن است که دلیل این وزن بالا هم استفاده از ورق گالوانیزه می باشد و در شرایطی که نیاز باشد حتی  ضخامت این ورق بسیار بالا در نظر گرفته می شود و بدین ترتیب به وزن کلی آن افزوده می گردد.

اما با وجود این معایب به دلیل قابل دسترس بودن، ارزان بودن، به صرفه بودن و ظاهر زیبا و شکیل، هنوز هم در بسیاری از پروژه های تهویه مطبوع از کانال چهارگوش گالوانیزه استفاده می گردد و هنوز هم ظرفداران خود را در میان سازندگان و مهندسین عمران و ساختمان دارد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کانال چهارگوش”

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی