خانهمقالاتکانال های چهارگوش گالوانیزه

کانال های چهارگوش گالوانیزه

کانال های چهارگوش گالوانیزه

از زمانی که مبحث تهویه، انتقال هوا و هوارسانی سرد و گرم به فضا مطرح شد، نیاز به کانال های تهویه مطبوع نیز مطرح شد و استفاده از کانال چهارگوش مطرح شد.

در این میان از ابتدایی ترین و سنتی ترین انواع کانال های انتقال هوا که در ابتدا تولید شده و به بازار آمدند کانال های چهارگوش گالوانیزه (Rectangular Galvanized Ducts) بودند.

در ابتدا کانال های چهارگوش گالوانیزه توسط نیرو های انسانی و به صورت دستی تولید می شدند و این امر موجب به وجود آمدن خطای انسانی بسیاری می شد و چه در نصب و اجرا و چه درمدت زمان طولانی سیستم را دچار مشکل ساخته و مانع از ادامه کارکرد سیستم می شد. درواقع تولید کانال های چهارگوش گالوانیزه به روش سنتی و دستی به خودی خود بسیارهزینه بربود و درادامه هزینه های ناشی از تعمیرات و نگهداری آن بسیار بالا بوده و موجب افزایش هزینه های ناشی از پروژه می گشت.

علاوه بر این مشکلات، کانال های چهارگوش گالوانیزه سنتی به دلیل آنکه به صورت دستی تولید می گشتند، مدت زمان بسیار بیشتری نیاز داشتند تا تولید گردند و بنابراین زمان تولید و نصب این نوع کانال بسیار بالا بود.

اما رفته رفته با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه تهویه مطبوع و با روی کار آمدن و استفاده از ماشین آلات و به وجود آمدن کارخانه ها کانال های چهارگوش گالوانیزه توسط ماشین آلات مهندسی و پیشرفته صنعتی تولید میشد و تقریبا تمامی مشکلات ومسائل پیش آمده ناشی از تولید کانال های چهارگوش گالوانیزه به روش دستی و سنتی را از بین برد.

در وحله اول استفاده از ورق گالوانیزه در ساختار کانال های چهارگوش گالوانیزه، موجب افزایش مقاومت کانال در بسیاری از عوامل و موارد از جمله ضربه های وارده خارجی، مواد و عوامل مزاحم و… می باشد و این افزایش مقاومت در کانال موجب بالا رفتن بازدهی کانال و افزایش طول عمر آن می گردد.

تولید کانال های چهارگوش گالوانیزه به کمک ماشین آلات بسیار به سرعت انجام می پذیرد و نصب و اجرای آن نیز با سرعت بالایی صورت می گیرد و درنتیجه پروژه سرموقع تحویل کارفرما داده خواهد شد.

کانال های چهارگوش گالوانیزه که در کارخانه تولید شده با دقت بسیار بالایی تولید می گردد به همین دلیل هیچ گونه نقص و عیبی در آن پدیدار نگشته و درنتیجه در طول اجرا و در طی مدت زمان طولانی نیاز به تعمیر و بازسازی کمتری پیدا کرده و هزینه های ناشی از آن به مقدار چشمگیری کاهش می یابد و به همین دلیل بسیار در مصرف هزینه ها صرفه جویی می گردد.

کانال های چهارگوش گالوانیزه در ابعاد و اندازه های گوناگونی با توجه به نیاز پروژه و فضای مورد نظر و کاربری آن تولید می گردد و در مواردی حتی قابلیت انعطاف در شکل و ظاهر آن نیز وجود داشته و می تواند برحسب نیاز مشتری تغییر نمایید. تنها چیزی که لازم است نقشه دقیق کانال های چهارگوش گالوانیزه مد نظر با ابعاد و اندازه های دقیق است تا بتوان به راحتی آن را تولید نمود.

به کیفیت ساخت بالای کانال های چهارگوش گالوانیزه و ظاهر مقاوم و شکیلی که دارد، می توان از آن به صورت روکارو اکسپوز نیز استفاده نمود و لزومی ندارد که حتما در زیر سقف کاذب آن را پنهان نمود.

کانال های چهارگوش گالوانیزه در کنار مزایای و ویژگی های مثبت فراوانی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد و به همین دلیل موجب گشته است تا طرفداران نوع گرد کانال گالوانیزه نسبت به کانال های چهارگوش گالوانیزه بیشتر باشد چرا که بسیاری از مشکلات کانال های چهارگوش گالوانیزه را نداشته و دارای مزایای فراوان تری نیز می باشند. اما هنوز هم در بسیاری از پروژه ها از کانال های چهارگوش گالوانیزه استفاده می گردد چرا بسیار در دسترس است و قیمت آن نیز بسیار ارزان می باشد.

از جمله معایب آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

این کانال به دلیل ساختاری که دارد، دارای وزن سنگینی می باشد به همین دلیل در هنگام جابه جایی، حمل و نقل و نصب و اجرا دچار مشکل می گردد و همچنین فضای بسیار زیادی را اشغال می نماید و جهت نصب آن نیزا به فضای بزرگی می باشد که ممکن است در همه پروژه ها این امکان فراهم نباشد.

کانال های چهارگوش گالوانیزه در هنگام نصب و استفاده به دلیل گوشه های زاویه دار و تیزی که دارند، سروصدای زیادی را ایجاد می نمایند و این عامل تا حدودی یک معضل بزرگ محسوب می گردد زیرا در فضاهای بسیاری از جمله اماکن مسکونی، درمانی و بیمارستان ها نیاز هست تا سکوت کامل برقرار باشد و آلودگی صوتی ایجاد نگردد.

اما در نهایت استفاده از این کانال در سیستم های تولید سرما و گرما هنوز هم کارایی خود را داشته و در بسیاری از فضاهای گوناگون و متنوع مورد استفاده قرار می گیرد و رفته رفته به طرق مختلف و با پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مشکلات ناشی از آن نیز برطرف خواهد شد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی