خانهمقالاتکانال های انتقال هوای چهارگوش

کانال های انتقال هوای چهارگوش

کانال های انتقال هوای چهارگوش

کانال انتقال هوای چهارگوش از ابتدایی ترین و قدیمی ترین سیستم های انتقال هوا است و امروزه نیز با وجود ه وجود آمدن کانال های انتقال هوای پیشرفته تر و حرفه ای تر هنوز هم کانال هوای چهارگوش (Rectangular Air Transfer Duct) بسیار محبوب می باشند چراکه هم بسیار در دسترس است و هم قیمت بسیار ارزانی دارد.

کانال هوای چهارگوش در انواع سیستم های سرمایش گرمایش و سیستم های تهویه مطبوع به عنوان یک عضو بسیار مهم و اساسی و در واقع اصلی ترین عضو این سیستم مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که گفته شد به مرور و با گذشت زمان، کانال های جدیدتر و پیشرفته ترین به بازار آمده و تا حدودی جایگزین این نوع از کانال چهارگوش گردیده است. چرا که کانال  انتقال هوای چهارگوش قدیمی دارای نقص ها و معایب بسیاری بودند که کانال های انتقال هوای جدید این مشکلات و مسائل را برطرف نموده است. کانال هایی نظیر کانال اسپیرال گالوانیزه و کانال های فلکسیبل.

کانال های اسپیرال گالوانیزه از ورق گالوانیزه تولید می گردند . می توان در ساختار کانال هوای چهارگوش نیز از ورق گالوانیزه استفاده نمود و این ورق گالوانیزه از کانال انتقال هوای چهارگوش در برابر عوامل و موارد گوناگون محافظت می نماید. همچنین  می توان از ورق استیل ضد زنگ نیز استفاده نمود که استفاده از آن باعث افزایش کارایی کانال های انتقال هوا در فضاهایی با رطوبت بالا می باشد و در مقابل آن مقاومت بسیار زیادی نشان می دهد.

در هر فضایی که می خواهیم از کانال انتقال هوای چهارگوش استفاده نماییم، باید با در نظر گرفتن ظرفیت فضا، نوع مناسب آن را انتخاب نمود همچنین با در نظر گرفتن کمترین مقدار هزینه ها و مصرف انرژی و جلوگیری از افت فشار بهترین نوع کانال هوای چهارگوش را انتخاب و تهیه نمود.

علاوه بر این باید ابعاد کانال انتقال هوای چهارگوش و طول کانال کشی نیز بر اساس ظرفیت سیستم تعیین می گردد و می توان در سایزها و ابعاد گوناگونی تهیه و تولید نمود. چنانچه به این صورت نباشد و بیشتر از ظرفیت و یا کمتر از ظرفیت سیستم بوده و متناسب با آن نباشد موجب تولید نویز و سروصدا می گردد و آرامش ساکنین را بر هم می زند بنابراین ابعاد کانال باید کاملا متناسب با ظرفیت سیستم باشد. این تنوع در تولید ابعاد و حتی اشکال گوناگونی که با دریافت نقشه مورد نظر و مقدار و اندازه های تعیین شده امکان پذیر می باشد و این مورد یکی از مزایای مطرح این کانال می باشد.

از کانال انتقال هوای چهارگوش در کاربری های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. در سیستم های هواساز، تهویه مطبوع، سرماساز و گرماساز، کولرهای آبی، سیستم های داکت اسپلیت، ایرواشرها و… کاربری ها بسیار گسترده می باشد.

سرعت ساخت کانال هوای چهارگوش بسیار بالا می باشد و می توان در کمترین زمان ممکن این محصول را تولید نمود.

کانال انتقال هوای چهارگوش به تنهایی نمی توان از پس انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع بر بیاید و نیاز به محصولات کمکی دارد. محصولاتی مانند انواع فلنج ها، تبدیل ها، ساپورت ها، سه راهی ها، زانو ها، شلواره ها، رابط ها و…

استفاده از این محصولات کمکی فراوان در سیستم های کانال کشی یکی از معایب این کانال می باشد چرا که اکثر کانال های انتقال هوای دیگر نظیر انواع کانال های فلکسیبل نیاز به لوازم کمکی زیادی ندارد در نظیر در مصرف هزینه ها و محصولات جانبی صرفه جویی می نماید.

یکی دیگر از معایبی که برای کانال انتقال هوای چهارگوش وجود دارد وزن سنگین آن می باشد که این وزن بالا به دلیل ساختار حجیم آن عمل حمل و نقل را دچار مشکل می نماید و برای نصابان متخصص نیز نصب و اجرای این کانال ها با وزن بالا مشکل ساز می باشد.

امکان عایق نمودن برای این کانال نیز وجود دارد. و پس از نصب و اجرای آن می توان در فضای خالی که در کانال کشی برای این کار درنظر گرفته می شود عمل عایق کاری را انجام داد و عایق کاری بر روی کانال، آن را دربرابر انواع عوامل جوی و محیطی، رطوبت، نفوذ آب، انواع باکتری ها و… مقاوم می سازد.

کانال انتقال هوای چهارگوش قیمت بالایی نیز نداشته و تهیه آن بسیار ارزان می باشد بنابراین به راحتی و با هزینه کم هم می توان آن را تهیه و یا تولید نمود و هم نصب و اجرا نمود چراکه نصب و اجرای کانال انتقال هوای چهارگوش به کمک نصاب حرفه ای و کاربلد امر دشواری نمی باشد تنها باید اجرای کانال هوای چهارگوش به طور دقیق و با رعایت اصول نصب انجام گیرد تا پس از نصب دچار مشکل نگشته و هزینه های سرسام آور ناشی از آن را به بار نیاورد و موجب طول عمر کانال گردد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی