خانهمقالاتکانال فلکسیبل کولر

کانال فلکسیبل کولر

کانال فلکسیبل کولر

امروزه از کانال فلکسیبل در کاربرد های بسیار متنوع و گسترده ای استفاده می شود. یک یاز این کاربرد ها استفاده از کانال های خرطومی به عنوان کانال فلکسیبل کولر می باشد. می توان اینگونه بیان داشت که کانال های خرطومی جایگزین بسیار مناسبی برای انواع کانال ها و لوله های انتقال هوا و موادی شده اند که در گذشته به صورت سنتی تولید و ساخته می شدند.

در حال حاضر انواع مختلفی از داکت های فلکسیبل طراحی و تولید می شوند که هر کدام کاربرد مختص به خود را دارا می باشند. به عنوان مثال یکی از بزرگترین زمینه های کاربرد این نوع از لوله های هوا، استفاده از آن برای کانال کشی مربوط به سیستم تهویه مطبوع می باشد.

در واقع می توان اینطور بیان داشت که کانال فلکسیبل کولر به دلیل خصوصیات و ویژگی های منحصر به فردی که دارند به محبوبیت زیادی در صنایع مختلف دست یافته اند. کی از این خصوصیت های پرکاربرد، انعطاف پذیری انواع مختلف لوله های خرطومی می باشد که کانال فلکسیبل کولر نیز از دارا بودن این ویژگی فوق العاده مستثنی نمی باشد.

به همین دلیل است که می توان از انواع متفاوت و متنوع کانال فلکسیبل کولر در زمینه های متفاوتی استفاده نمود. به علوه اینکه از آن می توان جهت انتقال موادی مانند ذرات ریز گرد و غبار ، آلاینده ها و حتر در برخی موارد برای انتقال مایعات و مواد خورنده نیز استفاده نمود.

در ادامه با ویژگی ها و زمینه های کاربرد این محصول خاص بیشتر آشنا می شویم.

کانال فلکسیبل کولر چیست ؟

همانطور که می دانیم در گذشته برای هدایت هوای تولید شده در کولر ها از کانال های فلزی استفاده می کردند. این نوع از کانال های هوای فلزی که اغلب به صورت چهارگوش و به روش سنتی تولید و ساخته می شدند؛ در گذشته تنها راه انتقالی هوا به محیط داخل به شمار می رفتند.

مشکل اساسی و مهم این نوع از کانال  ها سنگین بودن آن ها به دلیل فلزی بودن ساختار لوله بود. موارد دیگری از قبلی سر و صدای بسیار زیاد در هنگام نصب و حمل و نقل و یا حتی ایجاد صدای بلند در هنگام عبور جریان هوا از داخل کانال و .. از جمله مواردی بود که همیشه با آن دست و پنجه نرم می کردیم.

به علاوه اینکه به دلیل ساختار سختی که کانال فلکسیبل کولر داشتند؛ جابجایی، نقل و انتقال، نگهداری و انبار کردن و نصب آن همواره با دشواری های بسیاری همراه بود. همین موضوع سبب می شد تا زمان بیشتری صرف مراحل نصب و جانمایی آن شود.

اما کانال فلکسیبل کولر که در انواع عایق دار و بدون عایق تولید می شود، به عنوان نسل جدید از کانال های کولر با دارا بودن ویژگی هایی منحصر به فرد، صنعت کانال سازی، نصب و جانمایی کانال کولر را به کلی دگرگون و وارد مرحله جدید از صنعت نمود. جهت مطالعه بیشتر درباره نوع عایق دار این کانال ها به صفحه کانال فلکسیبل با عایق الاستومری مراجعه کنید.

با توجه به خاصیت انعطاف پذیری و حالت ارتجاعی که این نوع از کانال های کولر دارند؛ می توان اینگونه بیان نمود که مشکلاتی که در گذشته برای جابجایی، انبار کردن و نگهداری و همچنین نصب کانال کولر وجود داشت؛ رفع شده است.

زیرا تمام کانال های فلکسیبل که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، با همان خاصیت ارتجاعی که دارند، دارای خصوصیت کم جا شدن و جمع شدگی بسیار زیادی نیز می باشند. به همین دلیل مشکلاتی از قبیل بسته بندی و انتقال و نصب آن ها با سهولت بیشتر و در کمترین زمان صورت می گیرد.

ذکر این نکته نیز لازم است که با توجه به چهارگوش بودن کانال های فلزی که در گذشته به عنوان کانال کولر استفاده می شدند، امکان تجمع آلودگی در گوشه ها و زاویه های داخلی کانال وجود داشت. اما این موضوع در رابطه با کانال های گرد فلکسیبل کولر به کلی برطرف گردیده است.

انواع کانال فلکسیبل کولر

انواع کانال فلکسیبل کولر

همانطور که بیان کردیم امروزه استفاده از کانال فلکسی هوا به عنوان کانال کولر، مورد توجه بسیاری از صاحبان پروژه به ویژه پروژه های ساختمانی، قرار گرفته است.

کانال های خرطومی که به عنوان کانال کولر به کار گرفته می شوند، انواع متفاوتی را شامل می شوند که عبارت است از کانال فلکسیبل آلومینیومی، کانال آکاردئونی، کانال کولر پلاستیکی و … . در برخی موارد نیز از کانال فلکسیبل نسوز برای استفاده به عنوان کانال کولر و جهت انتقال هوای مناسب و تازه به محیط های داخلی استفاده می شود. این نوع از کانال ها بیشتر در کارگاه های صنعتی و در مکان هایی که حرارت بسیار زیادی وجود دارد، استفاده می شود.

علاوه بر این موارد، می توان از کانال فلکسیبل با عایق الاستومری نیز استفاده نمود. به این ترتیب نه تنها می توان مقاومت و استحکام لوله فلکسی هوا را تا میزان قابل توجهی افزایش داد؛ بلکه می توان از هدررفت انرژی و افت فشار هوا نیز تا میزان بسیار زیادی جلوگیری نمود.

استفاده از عایق بندی به ویژه استفاده از عایق الاستومری تا میزان بسیاری می تواند مقاومت کانال کولر را در برابر فشار های بیرونی و ضربه های فیزیکی در شرایط سخت کانال کشی، افزایش داد. عایق الاستومری همچنین دارای ضریب رطوبت پذیری بسیار پایینی می باشد و به همین دلیل می توان از نفوذ رطوبت به داخل لوله و همچنین پوسیدگی ناشی از رطوبت، جلوگیری نمود.

علاوه بر این با عایق بندی کانال کولر می توان مانع از ایجاد سر و صدای بیش از حد در هنگام عبور جریان هوا در داخل کانال نیز شد. به این ترتیب کانال فلکسیبل عایق صدا می تواند یکی از پرکاربردترین لوله های انتقال هوا برای محیط هایی به شمار رود که نیاز به آرامش بیشتری دارد. مانند محیط های اداری و آموزشی و …

تولید کانال فلکسیبل کولر

استفاده روزافزون از کانال فلکسیبل کولر به جای کانال های سنتی فلزی قدیمی موجب شده است تا تولید این نوع از کانال های خرطومی نیز روز به روز افزایش یابد.

امروزه تولیدکنندگان بسیاری در سراسر کشور اقدام به طراحی و تولید کانال های فلکسیبل در اندازه و مدل های متنوعی می نمایند که بسیاری از این نمونه ها از لوله های فلکسیبل قابل استفاده به عنوان کانال کولر نیز می باشند.

مهم ترین نکته ای که در تولید کانال فلکسیبل کولر توجه بسیاری به آن می شود؛ استفاده از ورقه هایی می باشد که با فنر های فولادی تقویت می گردد و به این ترتیب حالتی خرطومی و انعطاف پذیر به لوله می بخشد.

به این ترتیب تمامی لوله های خرطومی دارای حالتی ارتجاعی می باشند که اصلی ترین ویژگی این دسته از کانال های هوا می باشد. در این برای ساخت و تولید کانال فلکسیبل کولر نیز از رشته های فنر فولادی بهره برده می شود تا این خاصیت انعطاف پذیری به خوبی در ساختار آن ایجاد گردد. این محصول در سایز های متفاوتی تولید می شود. قطر دهانه این لوله خرطومی از سایز ها کوچک تا اندازه های بسیار بزرگ برای کولر های صنعتی و دستگاه های هواساز ورد استفاده قرار می گیرد.

نکته قابل توجه جهت استفاده از کانال فلکسیبل کولر، رعایت تناسب میان طول لوله فلکسی و سایز دهانه این محصول می باشد.

باید به این مسئله توجه نمود که این کار برای جلوگیری از تولید صدای بلند در هنگام انتقال هوا به وسیله این لوله، صورت می گیرد. به این معنی که می بایست برای داشتن محیطی با آرامش بیشتر و سر و صدای کمتر، در صورت بلند بودن طول کانال کولر، سایز دهانه آن را کوچکتر در نظر بگیریم و بر عکس. یعنی برای کانال های کوتاه تر قطر دهانه بزرگتری را استفاده نماییم.

قیمت کانال فلکسیبل

کاربرد کانال فلکسیبل کولر

همانطور که از نام این کانال فلکسیبل بر می آید؛ مهم ترین کاربرد آن برای کانال کشی سیستم های سرمایشی همچون کولر های متفاوت از لحاظ کاربر و سایز می باشد.

با توجه به فلکسیبل بودن و یا به عبارت دیگر خاصیت انعطاف پذیری بالایی که این نمونه از کانال های کولر دارا هستند؛ می توان بیان داشت که استفاده از این کانال ها به جای کانال کولر قدیمی بیار راحت تر و مقرون به صرفه تر نیز می باشد.

خاصیت ارتجاعی بالایی که در کانال فلکسیبل کولر به عنوان بارزترین ویژگی آن وجود دارد؛ در واقع سببمی شود تا بتوان حتی در سخت ترین شرایط فیزیکی کانال کشی، آن را به خوبی و در کوتاه ترین زمان نصب و جانمایی نمود.

کانال فلکسیبل کولر را می توان از میان دستگاه ها و سایر تجهیزات در مسیر های تنگ و طولانی عبور داد و به دلیل مقاومت بالایی که این نوع از کانال های فلکسیبل دارا می باشند؛ هیچ خللی در عملکرد و راندمان کاری آن ها به وجود نخواهد آمد.

مزایای کانال فلکسیبل کولر

انعطاف پذیری بالای این محول از بارزترین ویژگی های آن به شمار می رود. همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد با توجه به فنر فولادی که در ساختار بدنه این کانال فلکسی تعبیه شده است، حالتی خرطومی و فلکسیبل به آن می بخشد.

این حالت ارتجاعی می تواند مزایای بی شمار دیگری را برای کانال فلکسیبل کولر به همراه داشته باشد. از جمله می توان به سبک بودن آن اشاره نمود. در واقع همه کانال های فلکسیبل به دلیل وزن سبکی که دارند به راحتی قابلیت جابجایی و انتقال را دارا می باشند.

از سوی دیگر نصب اینگونه از کانال های هوا نیز به دلیل وزن کم آن ها با سرعت و سهولت بیشتری انجام می پذیرد.

بسته بندی و ارسال این محصولات نیز به علت خاصیت کم جا بودن و جمع شدگی تا حد بسیار بالا نیز یک دیگر از مزایای حاصل از خاصیت فوق العاده انعطاف پذیری کانال فلکسیبل کولر به شمار می رود.

به دلیل نصب آسان این کانال کولر، هزینه نصب آن نیز تا میزان قابل توجهی نسبت به نصب سایر نمونه های کانال کولر که به صورت فلزی و سنتی تولید می گردند کمتر می باشد. زیرا در بسیاری از موارد خود فرد نیز می تواند شخصا و بدون داشتن مهارت و تخصص زیادی در این زمینه، اقدام به نصب کانال فلکسیبل کولر نماید.

علیرغم انعطاف پذیری بالایی که این نمونه از کانال های کولر دارا هستند؛ از مقاومت و استحکام فیزیکی بسیار خوبی نیز برخوردار می باشند. به طوریکه می توان با استفاده از این محصول تا مدت های طولانی در هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری کانال ها و سایر تجهیزات، تا حد بسیار زیادی صرفه جویی نمود.

یکی دیگر از مزایای این کانال فلکسی، دایره ای بودن سطح مقطع آن می باشد که موجب می گردد تا در هنگام عبور هوا سر و صدای زیادی از آن تولید نشود.

خرید کانال فلکسیبل کولر

معایب کانال فلکسیبل

با توجه به تمام مزیت هایی که برای انواع کانال فلکسیبل و به ویژه برای کانال فلکسیبل کولر بر شمردیم؛ ذکر این نکته نیز قابل توجه است که در بسیاری موارد نمی توان از این نوع از کانال ای هوا استفاده نمود.

با وجود مقاومت بسیار زیادی که همه کانال های خرطومی در برابر کشیدگی و پارگی از خود نشان می دهند؛ نمی توان آن های را با کانال های فلزی مانند کانال گرد اسپیرال از لحاظ استحکام و مقاومت، مقایسه نمود.

در ست است که زمینه های کاربرد کانال های فلکسیبل بسیار متنوع و زیاد می باشد؛ اما می بایست به این موضوع نیز توجه داشت که در بسیاری موارد نیاز به یک لوله هوا بسیار مستحکم می باشد که در برابر فشار های منفی بیرونی کاملا مستحکم و مقاوم عمل نماید. که این مهم تنها با به کارگیری نمونه های فلزی از کانال های گرد مانند لوله اسپیرال میسر می گردد.

یا در بسیاری موارد نیاز است تا برای جابجایی و انتقال حجم بسیار زیادی از مواد و مایعات از کانال هایی با قطرهای بسیار بزرگ استفاده نمود. و می دانیم که سایزبندی کانال های فلکسیبل در بزرگترین سایز و ابعاد نیز گاهی جوابگوی این حجم از فشار نخواهد بود.

بنابراین کانال فلکسیبل کولر نیز مانند سایر نمونه ای کانال های خرطومی با وجود تمام مزیت های بیشماری که دارد؛ دارای معایبی نیز می باشد که سبب می گردد تا نتوان از آن در تمام زمینه ها و کاربرد ها استفاده نمود.

نصب کانال فلکسیبل کولر

همانطور که بیان کردیم نصب این نوع از کانال های کولر به سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می پذیرد؛ و علت آن است که این نمونه از کانال های فلکسیبل دارای ویژگی انعطاف پذیری بسیار بالایی هستند که موجب می شود عملیات نصب و جانمایی آن ها به راحتی صورت گیرد.

به علاوه اینکه سب بودن کانال های کولر فلکسیبل دلیلی دیگر برای نصب ساده و بی دردسر این محصول می باشد.

برای نصب کانال کولر از نوع فلکسیبل به یک سری از تجهیزات و قطعات نیاز است تا بتوان کانال را به خوبی فیکس و ثابت نمود. در این مرحله از یک سری بست و رابط کانال فلکسیبل استفاده می شود که می توان به وسیله آن ها عملیات نصب را بدون آنکه خللی در ساز و کار و عملکرد لوله ایجاد شود؛ انجام داد.

لوله فلکسیبل هوا

قیمت کانال فلکسیبل کولر

با توجه به ویژگی هایی که برای کانال فلکسیبل کولر برشمردیم؛ قیمت آن می تواند متغیر باشد. هر یک از این ویژگی ها به تنهایی می تواند بر روی قیمت کانال فلکسیبل موثر باشد.

در ابتدا مدل و نوع کانال فلکسیبل است که موجب افزایش و یا کاهش قیمت آن می گردد. زیرا برخی از مدل های کانال های خرطومی دارای ساختاری ویژه و منحصر به فرد می باشند و یا از موادی تشکیل شده اند که قیمت بیشتری نسبت به سایر نمونه های موجود در بازار دارند.

مورد دیگری که می تواند قیمت کانال فلکسیبل کولر را دستخوش تغییر زیادی نماید؛ سایز های متنوع و متفاوت این محصول می باشد. بدیهی است که قیمت لوله فلکسیبل در سایز های کوچکتر، کمتر از قیمت کانال در سایز های بزرگ تر با قطر دهانه بیشتر، است.

یکی دیر از مواردی که موجب نوسانات قیمت کانال فلکسیبل کولر می گردد هم زمینه مصرفی و کاربرد آن می باشد. با توجه به کاربرد هر محصول، ویژگی ها و خصوصیات خاصی را برای آن در نظر می گیرند. به عنوان مثال استفاده از کانال فلکسیبل نسوز در محیط هایی که با دمای بالا سر و کار دارند و یا جهت انتقال شعله و … نیاز مند ساختار و خصوصیاتی منحصر به فرد می باشد که موجب می گردد تا نتوان از جایگزین دیگری برای این منظور استفاده نمود.

اما در این میان نمونه هایی از کانال های فلکسیبل وجود دارند که در زمینه های بسیار زیادی می توان از آن ها استفاده نمود. به عنوان مثال کانا خرطومی پی وی سی ( PVC )، از جمله کانال هایی به شمار می رود که در اکثر زمینه ها جهت انتقال هوا و یا حتی برخی مواد و مایعات و … می توان از آ استفاده بهینه نمود.

بنابراین می توان اینگونه بیان نمود که  به طور کلی قیمت کانال فلکسیبل کولر متاثر از نوع، ساختار، جنس، اندازه و قطر دهانه لوله، کاربرد و… آن بستگی دارد.

اما آنچه در اینجا حائز اهمیت می باشد؛ استفاده از مناسب ترین کانال فلکسیبل کولر براساس کیفیت بالا و متریال مرغوب می باشد تا بیشترین و بالاترین سطح عملکرد و کارایی را ارائه دهد. و نباید تنها براساس قیمت کانالی را انتخاب نماییم که در طولانی مدت دچار مشکل شود و از سوی دیگر در کل سیستم کانال کشی و سایر تجهیزات نیز مشکلاتی را به وجود بیاورد.

استفاده از کانال کولر ارزان قیمت شاید در ابتدای امر  موجب کاهش هزینه های کلی یک پروژه در زمینه راه اندازی سیستم سرمایشی و انتقال هوا گردد؛ اما در طولانی مدت می تواند زیان هایی را به  وجود بیاورد که به سختی و با هزینه های هنگفت جبران می گردد و یا در بسیاری مواقع قابل جبران نیز نمی باشند.

بنابراین نیاز است تا پیش از انتخاب کانال کولر و اقدام برای خرید از مشاوران متخصص در این زمینه کمک بگیریم تا بتوانیم مناسب ترین نوع را بر اساس شرایط پروژه خود انتخاب نماییم.

کاناال فلکسیبل IFD

خرید کانال فلکسیبل کولر

برای خرید کانال فلکسیبل کولر می بایست در درجه اول با توجه به نیاز خود و شرایط پروژه اقدام به انتخاب سایز مورد نظر لوله بپردازیم. انتخاب سایز لوله مناسب یکی از مهم ترین مراحل انتخاب و خرید کانال کولر به شمار می رود. زیرا در صورت انتخاب سایز نامناسب که بزرگتر یا کوچکتر از دهانه کولر باشد، می تواند در طولانی مدت موجب هدر رفت انرژی و کاهش فشار هوای خنک تولید شده توسط کولر شود. بنابراین در گام اول می بایست سایز کانال فلکسیبل کولر را مشخص نماییم.

البته با توجه به مدل های متنوعی که برای این نوع از کانال های فلکسیبل وجود دارد؛ انتخاب مدل آن نیز می تواند یکی دیگر از مواردی باشد که برای خرید کانال کولر مورد توجه بسیاری قرار می گیرد.

انواع مختلفی از کانال کولر که در این مقاله به آن اشاره کردیم می تواند هر کدام در زمینه کاربردی مخصوص به خود، بسیار موثر واقع گردد. اما برای این منظور می بایست شرایط کلی پروژه و هدف آن را نیز به وضوح مشخص نماییم.

به عنوان مثال استفاده از کانال کولر عایق دار می تواند از افت فشار هوای داخل کانال کولر جلوگیری نماید و از سوی دیگر نیز عایق الاستومری اطراف کانال می تواند به عنوان یک عایق صدا عمل نماید. مثلا در محیط هایی که به دنبال سکوت و آرامش بیشتری هستیم می توانیم جهت کانال کشی سیستم های سرمایشی مانند کانال کولر، از کانال فلکسیبل عایق دار استفاده نمود.

و یا در برخی موارد به دلیل شرایط آب و هوایی و همچنین شرط فیزیکی موجود برای کانال کشی کولر ها می بایست از نوع خاصی ار کانال کولر استفاده نمود که دارای مقاومت بیشتری در آن موقعیت خاص باشند.

مانند محیط هایی که دارای درصد رطوبت بالایی دارند و می بایست از کانال هایی برای سیستم سرمایشی آن ها استفاده نمود که دارای جنس و ساختاری ضد زنگ داشته باشد تا بتواند به خوبی در برابر رطوبت مقاومت نماید. مانند کانال فلکسیبل آلومینیومی که مقاومت بسیار خوبی را از خود در برابر رطوبت هوا نشان می دهد و می توان در محیط هایی با این ویژگی، عملکردی در سطح بسیار بالا از این محصول انتظار داشت.

بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که مهم ترین مسئله در خرید کانال فلکسیبل کولر، همواره در نظر داشتن شرایط کلی پروژه و همچنین توجه به هدف اصلی آن می باشد. به این ترتیب می توان مناسب ترین کانال را بر حسب سایز، نوع و مدل مورد نظر خود انتخاب و خریداری نمود.

کدام نوع از کانال فلکسیبل به عنوان کانال کولر پیشنهاد می شود؟

کانال فلکسیبل عایق دار علاوه بر حفظ دمای هوای تازه باعث جلوگیری از انتقال صدای هواساز به داخل نیز می شود. از این رو محصول کانال فلکسیبل با عایق الاستومری و یا کانال فلکسیبل با عایق IFD را به شما پیشنهاد میکنیم.

کانال فلکسیبل در چه قطر هایی تولید می شود؟

این محصول از قطر 3 سانتیمتر تا قطر 60 سانتیمتر و طول شاخه های 6 یا 10 متری به طور استاندارد در حال تولید است که تمامی پروژه ها را پاسخگو است.

قیمت روز کانال فلکسیبل را چگونه دریافت کنیم؟

شما میتوانید در قسمت فروشگاه وبسایت ابزارخان از قیمت روز این محصولات مطلع شوید و در صورت تمایل شفارش اینترنتی خود را ثبت کنید. همچنین کارشناسان ما آماده ارائه مشاوره رایگان به شما میباشند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 4.6 / 5. 12

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی