خانهمقالاتکانال اسپیرال انتقال هوا

کانال اسپیرال انتقال هوا

کانال اسپیرال انتقال هوا

از پر طرفدار ترین و محبوب ترین محصولی که امروزه در زمینه تاسیسات بسیار مورد توجه قرار گرفته است کانال اسپیرال انتقال هوا (Spiral Transfer Air Duct) می باشد. کانال اسپیرال انتقال هوا در واقع یک کانال یا مسیری است که هوا از داخل آن عبور داده شده و هوار عبوری را از یک فضا به فضای دیگر منتقل می کند و در واقع مسیر هدایت هوا می باشد.

کانال اسپیرال انتقال هوا جهت تهویه و تصفیه هوا می تواند هم داخل ساختمان نصب گردد و هم خارج از یاختمان. بسته به نوع کاربری آن در فضاهای مختلف نصب و اجرا می گردد اما قابلیت نصب در فضای بیرون را نیز دارا می باشد و می تواند خود را با شرایط جوی مختلف وفق داره و شرایط را تاب بیاورد.

اما اگر بنا به نصب کانال اسپیرال در خارج از ساختمان بود باید تمهیداتی مبنی بر مقاوم سازی لوله در برابر آلودگی و شرایط جوی و مواد مهاجم صورت پذیرد.

در فضاهای داخلی نیز باید تمهیداتی مبنی بر مقاوم نمود لوله هوا در برابر آتش سوزی، مواد شیمیایی و… بر روی لوله صورت پذیرد.

از کانال اسپیرال می توان در اتاق تمیز نیز استفاده نمود بدین صورت که کانال اسپیرال گالوانیزه در ورقه های فویلی پوشیده شده و این گونه از نفوذ گرد و خاک و مواد مزاحم در امان می ماند.

ویژگی ها و مزایای کانال اسپیرال انتقال هوا

تنوع سایزی، استحکام، شکل گیری آسان، تنوع و زیبایی از اساسی ترین ویژگی های کانال اسپیرال انتقال هوا می باشد اما در ادامه به سایر مزایا و ویژگی های آن می پردازیم. به دلیل آنکه امروزه اجرا و نصب سیستم های انتقال هوا طرفداران بسیاری در میان خود پیدا کرده، سازندگان و طراحان باید به روز باشه و جدیدترین و بهترین کانال های انتقال هوا را شناسایی نموده و از آنها بهره ببرند زیرا همگامی با پیشرفت علم و تکنولوژی موجب پیشرفت در کار و افزایش راندمان و کارایی می گردد.

کانال اسپیرال انتقال هوا قابلیت تجهیز به فلنج را دارا می باشد که این امر موجب می گردد تا میزان نشتی هوا کاهش و سرعت انجام پروژه بسیار بالا برود و در نتیجه به عمر کانال نیز افزوده شود و برای هوابند کردن فلنج ها نیز می توان از نوار های درز گیر و یا نوارهایی که از جنس الاستومریک و یا نخ نسوز می باشند استفاده نمود.

با کمک دستگاه های برش زن نیز می توان کانال اسپیرال انتقال هوا را به اشکل مختلف هندسی و غیر هندسی برش زد و این امر موجب می گردد تا پرتی در کانال به حداقل خود و حتی برابر با صفر برسد. برای هوابندی درز گیری آنها نیز از کویل ورق گالوانیزه به عنوان ورق خام نیز استفاده نمود.

با دستگاه های مختلف می توان همه ی محدودیت ها زا نظر برش اشکال و ابعاد را برای کانال اسپیرال از میان برد و برای افزایش مقاومت مکانیکی آن می توان از این روش بهره جست: در امتداد کانال رخ های عرضی ایجاد نموده و برای مقاوم سازی آن از ورق گالوانیزه استفاده نمود. این کانال و تجهیز آن به این روش ها دارای استاندارد های جهانی و بین المللی می باشد.

سایر مزایای استفاده از کانال اسپیرال انتقال هوا

  • به دلیل رخ های عرضی که در کانال ایجاد می شود دارای استحکام بسیار بالایی می باشد
  • برای نصب میله های تقویت کننده می توان به صورت اتوماتیک به کمک دستگاه در کانال سوراخ هایی ایجاد نمود
  • برای استفاده از فلنج می توان نبشی آهنی را حذف نمود در نتیجه هوابندی به طور کامل صورت می پذیرد چراکه نبشی های آهنی حذف و جای خود را به فلنج ها می دهند و در این صوت چون وزن سنگین آهن حذف شده وزن کلی کانال کاهش یافته و بسیار سبک می شود در نتیجه امکان حمل و نصب آن بسیار آسان می گردد.
  • چون در سیستم از فلنج استفاده می گردد بنابراین می توان از پیچ و مهره و کلیپس جهت اتصال و محکم نمودن کانال استفاده نمود.
  • در صورت عایق نمودن کانال هزینه های پروژه کاهش می یابد چرا که رطوبت، دما و صوت منتقل نمی گردد و دیگر نیاز به تعبیه راه و سیستمی جهت حذف این مشکل نمی باشد.
محاسبه ابعاد کانال هوا

انواع اتصالاتی که هنگام نصب کانال اسپیرال انتقال هوا به آنها نیاز پیدا می شود شامل موارد زیر می باشد

تبدیل ها (گرد به گرد – چهارگوش به گرد)، زانوها ( 90 درجه – 45 درجه)، سه راهی ها، چهار راهی ها، شلواره ها و…

نتیجه گیری نهایی اینکه از کانال اسپیرال که یک وسیله بسیار مناسب و کارآمد جهت انتقال هوا می باشد، می توان در فضاها و برای کاربری های گوناگون استفاده نمود و از نتیجه حاصل از آن لذت برد چرا که با توجه به مزایایی که برای کانال اسپیرال انتقال هوا ذکر شد می توان گفت که بهترین گزینه جهت پروژه هایی که نیاز به انتقال هوا دارند می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی