خانهمقالاتلوله انتقال هوا

لوله انتقال هوا

لوله انتقال هوا

به طور کلی، لوله انتقال هوا جهت انتقال حرارت، تهویه هوا ( تهویه مطبوع ) برای انتقال و خروج هوا استفاده می شود. این لوله  می توانند در ساختمان های با کاربری های گوناگون اعم از مسکونی، تجاری، کارگاه ها و … مورد استفاده قرار گیرد. لوله انتقال هوا (Air Transfer Duct) معمولا از فولاد گالوانیزه و گاهی آلومینیوم ساخته می شود. در مواردی دیگر می توان کانال انتقال هوا و کانال اسپیرال  را از ورق فلز ساخت.

انواع لوله انتقال هوا

این لوله در اندازه و سایز های متنوع تولید می شود که متناسب با نیاز مشتری و به فراخور هر پروژه استفاده می شود. اما معمول ترین برش 65 متر است. لوله انتقال هوا می تواند با استفاده از اتصالات لغزش یا اتصالات فلنج به فلنج، بسته به نیازهای کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. این محصول که ویژگی هایی همچون افت فشار پایین تر و مقاومت بالاتر و بهتر را دارا است قابلیت این را نیز دارد که سرعت فن را کاهش دهد، همچنین مقاوم تر از کانال های چهارگوش و مستطیل است.  کانال انتقال هوا در مقایسه با کانال مستطیلی می تواند سر و صدای بیش از حد را در هنگام انتقال وا و جریان داخل کانال کاهش دهد.

در مقایسه با داکت های مستطیلی و چهارگوش، این لوله مقاوم تر و ساده تر است. در برخی موارد لوله انتقال هوا را باید عایق بندی نمود که این امر تنها زمانی صورت می گیرد که بخواهیم از ورود و خروج هوای گرم جلوگیری بعمل آوریم بنابراین در این شرایط می توان از این لوله عایق بندی شده نیز استفاده نمود.

کانال های چهارگوش و مستطیلی بدلیل عدم وجود مفاصل طولی و عمدتا مفاصل عرضی بیشتر برای کانال کشی مستقیم استفاده می شوند اما لوله انتقال هوا و کانال اسپیرال گالوانیزه براحتی جهت داکت کشی در تمام شرایط و مسیر های دارای انحنا نیز کاربرد داشته و حتی کانال انتقال هوا بر زیبایی کانال کشی می افزاید.

همانطور که گفته شد از آنجا که این لوله از لحاظ ذاتی قوی تر از کانال مستطیل است، می تواند در اندازه گیری های فلزی سبک تر باشد و همچنین می تواند در مسیر های طولانی و حتی پر پیچ و خم طراحی، اجرا و نصب شود. کانال انتقال هوا که بصورت اتصالات مربوط به این لوله نیز عملا هیچ نشتی نداشته و کلیه مفاصل مکانیکی از بالاترین استانداردهای انرژی مانند استاندارد بهره می برد.

کاربرد لوله انتقال هوا

از لوله انتقال هوا در مکان های مختلفی استفاده می شود بدلیل کاربرد زیاد و متنوع آن در مصارف مختلف میزان سفارش مشتریان از لوله انتقال هوا هروزه با افزایش چشمگیری روبه رو بوده و است. از جمله موارد که میتوان به مصارف بسیار متنوع این لوله اشاره نمود عبارتند از استفاده در سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان هایی با کاربری ورزشگاه و یا حتی بسیاری از رستوران ها و سالن های غذاخوری، مراکز عمومی همچون مجتمع های تفریحی یا مراکز خرید. یکی دیگر از گستره های وسیع مصرف این لوله در سیستم تهویه مطبوع مربوط به کارخانه ها و کارگاه های تولید و صنعتی جهت انتقال هوای گرم ناشی از دستگاه های صنعتی به خارج می باشد. از این محصول همچنین می توان در جاده سازی و ساخت و ساز های مربوط به پل و سد ها نیز بهره برد. در بسیاری از موارد لوله انتقال هوا بعنوان عنصری در دکوراسیون داخلی بصورت خارجی یا اکسپوز جهت نماسازی در مراکز تفریحی و شرکت ها و یا همچنین در بسیاری از رستوران ها استفاده می شود. بطور کلی این محصول بدلیل کلیه مزایا همچون راحتی در نصب در بسیاری از موارد انتخاب اول سازندگان و طراحان به خصوص طراحان داخلی می باشد. برای مثال امروزه اولین انتخاب جهت انتقال هوای گرم و همچنین آلوده از داخل به محیط خارج، کانال انتقال هوا می باشد تا علاوه بر استفاده در سیستم های گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع براحتی بتوان گرد و غبار و آلودگی را از طریق کانال هوا به خارج هدایت نمود. انتقال مواد زائد در ساختمان ها به خارج ازطریق شوتینگ زباله از جمله مصارف فراوان دیگر این لوله می باشد.

کانال اسپیرال اکسپوز

مزایای لوله انتقال هوا

از مزایای این لوله میتوان به سبکی، استحکام و مقاومت در برابر شرایط سخت و همچنین مقاومت در برابر هرگونه شکنندگی اشاره نمود. عدم نشتی در هر تکه و هر جایی از مسیر کانال کشی حتی در کانال کشی های پر پیچ و خم و غیر مستقیم یا کانال کشی های مربوط به لوله انتقال هوا که در سطوح ناهموار استفاده می شود از جمله مزایای مهم لوله انتقال هوا می باشد.

قابلیتی که این لوله در پیش ساخت شدن دارد سبب شده است تا انبار کردن آن ها راحت تر و همچنین اتصالات مربوط به کانال اسپیرال گالوانیزه را نیز می توان از پیش ساخته و انبار کرد. این قابلیت این امکان را به تولید کنندگان لوله انتقال هوا می دهد تا بتوانند در متراژ ها ی متنوع و مقادیر گوناگون تولید و انبار کنند تا هر زمان با هر سایز و متراژی بنا بر سفارش در اختیار مشتری قرار دهند. این لوله را نیز میتوان از جنس آلومینیوم تولید کرد تا جهت استفاده در محیط های مرطوب مناسب و بدون زنگ زدگی و ایجاد دردسر در اختیار مشتری قرار گیرد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی