خانهفروشگاهدریچه گرددریچه گرد مشبک آلومینیومی

دریچه گرد مشبک آلومینیومی

دسته:

در یک اظهار نظر کلی می توان گفت که دریچه تهویه هوا ابزاری است به جهت سیرکولاسیون هوا و در یک اظهار نظر فنی، عنصری است که سرعت جریان هوا را کاسته و فشار استاتیکی جریان هوای تولیدی در یک سیستم تهویه مطبوع اعم از سرمایش و گرمایش را افزایش می دهد. در ضمن این فرآیندها، کاهش سرعت هوا و افزایش فشار استاتیکی در یک زمان واحد اتفاق می افتند که در اغلب موارد به این افزایش فشار جریان هوا (pressure recovery ) گفته می شود مانند دریچه گرد مشبکRound) Perforated Grille) که هوا را به صورت رشته ای منتشر می کند و از مزایای آن برشمرده می شود. در تقابل با این مکانیزم دریچه نازل قرار دارند که عملی عکس آنچه گفت را انجام می دهد.

دریچه تهویه هوا همانطور که قبلا نیز اشاره شد، در کاربری های تهویه ، تهویه مطبوع و گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد و به عنوان یکی از زیر شاخه های سیستم های HVAC به عنوان جزیی از اجزاء انتقال و انتشار هوا به شمار می روند. از جمله دیگر کاربری های دریچه ها می  توان موارد زیر را برشمرد :

  • منتقل کردن هوای تولیدی سیستم تهویه مانند : تهویه مطبوع
  • انتقال و انتشار جریان هوا مانند دریچه گرد مشبک در جهات مورد نظر و دلخواه
  • گسترش اختلاط هوایی که به محیط وارد می شود و هوایی که در محیط موجود است
  • جریان یافتن هوایی با سرعت کم در قسمت هایی از فضا که مورد کاربری قرار می گیرد
  • افزایش راندمان سیستم های تهویه از جمله تهویه مطبوع و جریان هوای تولیدی در هنگام استفاده مانند دریچه گرد مشبک

نکته مهم و قابل توجه اینکه تا جای ممکن تجهیزاتی مانند دمپرها و سایر اجزاء استخراجی هوا نمی بایست در مجاورت دریچه ها نصب شوند زیرا ممکن است عملکرد آن را با اختلال مواجه کنند. به عنوان مثال یک کانال فلکسیبل که در فضا کانال کشی شده و قبل از دریچه قرار داده می شود علاوه بر ایجاد صدا و آلودگی صوتی سبب کاهش انتشار هوا نیز می شود که از معایب آن می توان نام برد.

در تقسیم بندی دریچه ها می توان دو فاکتور مهم و اساسی را مدنظر قرار داد :

  • شکل ظاهری دریچه ها مانند دریچه گرد مشبک، فاکتوری مهم در فروش دریچه ها
  • جنس مورد استفاده در ساخت آن ها، عاملی مهم در مشخصات فنی و فروش دریچه ها

دریچه ها بر اساس شکل ظاهریشان به انواع گرد مانند دریچه گرد مشبک، چهار گوش، خطی و غیره و بر اساس جنس مصالح مورد استفاده در ساختشان به انواع آلومینیومی، پلاستیکی و غیره دسته بندی می شوند. انتخاب نوع دریچه بر حسب نوع مکانی که در آن مورد استفاده قرار می گیرد و میزان و نوع کارایی دریچه در سیستم  تهویه انتخابی می تواند باشد. به عنوان مثال در میان اشکال مختلف دریچه ها، دریچه گرد برای استفاده در کانال کشی های مدور انتخاب شده و در میان انواع متفاوت آن دریچه تخت، دریچه گرد برجسته و دریچه گرد مشبک از جمله انواع پرکاربرد آن بشمار می روند.

مشخصات فنی دریچه گرد مشبک

این دریچه یکی از انواع پرمصرف دریچه های گرد می باشد که دلیل نام گذاری آن بیشتر به دلیل شکل ظاهری آن است که از اتصالات ریز تار و پودی شکل که طرحی شبیه لانه زنبور و یا شبکه ای شکل می دهد تشکیل شده است. دریچه گرد مشبک را می توان در دو صورت عمده به کار برد : 1- انتشار هوای ورودی در انشعابات ورودی سیستم تهویه و یا به عبارت دیگر دمش با ماکزیمم چگالی هوا و 2- بازگرداندن هوای خروجی در انشعابات بازگشت با بیشینه حجم هوای خروجی. با توجه به موارد ذکر شده ذکر این نکته ضروری است که دریچه گرد مشبک اغلب به منظور کاربرد در مسیر برگشت و تخلیه و قابلیت کاربرد در کلیه مکان ها را دارامی باشد.

دریچه گرد مشبک در فضاهای یک عملکردی تنها در جهت رفت هوا و در مکانهای دیگر اغلب به جهت برگشت و تخلیه هوا مورد کاربری قرار می گیرد. دریچه گرد مشبک در فضاهایی که به طول بلند پرتابی و افت پایین فشار جریان هوا مورد نیاز است،حداکثر کارایی را داشته  که این میزان به دلیل پایین بودن سطح اصطکاک درهنگام تقابل با جریان هوا ماکزیمم شدت جریان را در هوای خروجی به ما می دهد.

در دریچه گرد مشبک که پره های آن به صورت موازی قرار گرفته و از این طریق فرآیند تنظیم هوا را انجام می دهد، این محصولات به دلیل کنترل حجم جریان هوا به صورت عمودی و افقی قرار گرفته اند. همچنین در نوعی از دریچه گرد مشبک که پره های آن به حالت ثابت و تحت زاویه 0 و 45 درجه می باشند، قابلیت جریان هوادهی از یک طرف تا چهار طرف امکان پذیر بوده و علاوه بر این نکات دریچه گرد مشبک در نوع چرخشی نیز موجود می باشد. با توجه به انواع مدل های ذکر شده دریچه گرد مشبک، می توان این نکته را نیز اضافه کرد که این دریچه  در دو نوع 90 درجه و سه طرفه نیز تولید و به بازار ارایه می شود. در واقع در دریچه گرد هوا به صورت رشته ای انتشار می یابد و در فضا جریان می یابد.

دریچه گرد مشبک صدای تولیدی کمی در هنگام استفاده از خود ایجاد می کند. دریچه گرد مشبک در اکثر موارد از جنس آلومینیوم و ABS ساخته و در ابعاد 12.5 * 12.5 میلیمتر معمولا تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند. لازم به توضیح است که دریچه گرد مشبک مانند سایر انواع دریچه گرد، در مکان ها و فضاهای مختلفی از محیط های صنعتی و بیمارستانی تا فضاهایی مانند اماکن ورزشی و تفریحی مورد استفاده قرار می گیرند که بنابر نوع مکان انتخاب و بر حسب میزان هزینه اجرایی از لیست قیمت های متعددی از شرکت های فعال در این زمینه قابل استخراج است.

دریچه گرد مشبک

دریچه گرد مشبک آلومینیومی

دریچه های هوا یکی از محصولات لازم و ضروری در سیستم های تهویه مطبوع بوده و در واقع در کنار کانال های انتقال هوا مکمل عمل هوارسانی می باشند. این دریچه های هوا موجب افزایش فشار استاتیکی و کاهش سرعت جریان هوا در سیستم های تهویه مطبوع می گردد.

این دریچه ها دارای انواع گوناگونی می باشند و به دو صورت دریچه گرد و دریچه چهارگوش تولید می گردند.

یکی از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین دریچه های گرد، دریچه گرد مشبک آلومینیومی می باشد که به دلیل مزایای فراوانی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربری های پر مصرف دریچه گرد مشبک آلومینیومی گسترده است. یکی از این کاربری ها مخلوط نمودن هوای موجود در فضا و هوایی که به محیط وارد می شود می باشد، مورد بعدی جابه جایی هوای تولید شده در انواع سیستم های تهویه مطبوع می باشد. دیگری امکان کنترل سرعت هوای جریان یافته در فضا و یا حتی مسدود نمودن آن می باشد.

مورد بعدی هم به این صورت است که می توان در هر جهت دلخواه و مورد نظر خود هوا را منتقل نمود و منتشر کرد.

هنگامی که از دریچه گرد مشبک آلومینیومی در یک سیستم تهویه مطبوع استفاده می گردد، جریان هوایی که تولید و منتشر شده و راندمان این نوع از سیستم ها بسیار افزایش یافته و موجب افزایش کارایی آن نیز می گردد در منیجه به دنبال آن طول بر طول عمر سیستم نیز افزوده می گردد.

به کمک دمپرهای پروانه ای می توان شدت و فشار هوای خروجی و انتشار یافته را افزایش داد و یا حتی می توان موجب مسدود نمودن هوای خروجی از دریچه گرد مشبک آلومینیومی و مانع از انتشار آن شد اما در برخی مواقع تعبیه دمپرها و سایر اجزای کنترل هوا، در مجاورت دریچه گرد مشبک آلومینیومی، موجب ایجاد اختلال در عملکرد آن می گردد در نتیجه باید در محل تعبیه دمپر نهایت دقت را اعمال نمود تا مانع از فعالیت و کارکرد درست دریچه نگردد.

همان طور که پیش تر نیز گفته شده دریچه گرد مشبک آلومینیومی دارای تنوع بسیار زیادی در زمینه نوع، شکل، جنس و متریال، جنس مصالح بکار رفته در ساختار، به انواع اشکال گرد، مستطیل، مربع، مشبک، خطی، برجسته،آلومینیومی، پلاستیکی و… می باشند که هریک از این موارد با توجه به نیاز و کاربری تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرند و مواردی که ذکر شده جزو پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین انواع این دریچه ها می باشند که بیشتر در سیستم های سرماساز و گرماساز مورد استفاده قرار می گیرند.

دریچه گرد مشبک آلومینیومی نیز یکی از پر مصرف ترین و پر کاربرد ترین انواع دریچه ها می باشد چرا که شکل ظاهری آن یعنی گرد بودن آن بسیار پر طرفدار است و از طرفی جنس آلومینیومی آن به دلیل آنکه دریچه گرد مشبک آلومینیومی در برابر بسیاری عوامل نظیر عوامل گوناگون محیطی و زیستی، نفوذ رطوبت، حرارت، انواع باکتری ها و میکروب ها و… مقاومت نمود و موجب افزایش استحکام دریچه گرد مشبک آلومینیومی می گردد. به همین دلایل ذکر شده این نوع دریچه گرد مشبک آلومینیومی نسبت به سایر انواع و اشکال دریچه ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

از دریچه گرد مشبک آلومینیومی به دو شیوه می توان مورد استفاده قرار داد:

  • دمش با بیشترین مقدار چگالی هوا و یا به عبارت ساده تر منتشر نمودن و انتقال هوای ورودی در انشعابات ورودی سیستم های تهویه مطبوع
  • برگرداندن هوای خروجی در انشعابات برگشت با بیشترین مقدار و حجم هوای خروجی.

بنابراین در پی موارد ذکر شده، بیشترین کاربرد دریچه گرد مشبک آلومینیومی، در مسیر برگشت و تخلیه می باشد.

اما از این نوع دریچه گرد مشبک آلومینیومی در تمامی فضاها و کاربری ها می توان استفاده نمود وهیچ گونه محدودیت فضایی برای آن وجود ندارد.

در فضاهایی که تنها به صورت تک کاربری و تک عملکردی هستند، در قسمت رفت هوا مورد استفاده قرار می گیرد اما در سایر سیستم های دو یا چند عملکردی، بیشتردر قسمت برگشت و تخلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشترین کارایی دریچه گرد مشبک آلومینیومی در فضاهایی است که نیازمند طول بلند پرتابی و افت پایین فشار جریان هوا نیازمند است. به دلیل آنکه در هنگام رو به رویی با جریان هوا بیشترین مقدار شدت جریان در هوای خروجی را ایجاد می نماید، دارای سطح اصطکاک پایینی می باشد.

دریچه گرد مشبک آلومینیومی پره های این دریچه به صورت موازی کنار هم قرار گرفته اند و به کمک آن هوای خارج شده را کنترل می نماید و به این منظور به صورت عمودی و افقی در دریچه گرد مشبک آلومینیومی طراحی می گردد.

در مواردی پره های دریچه گرد مشبک آلومینیومی به صورت ثابت و با زاویه 45 و یا 0 درجه تعبیه می گردد، در این حالت هوادهی به صورت یک طرفه و چهار طرفه  صورت می گیرد و حتی امکان انتقال هوا به صورت چرخشی نیز وجود دارد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 5 / 5. 1

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دریچه گرد مشبک آلومینیومی”

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی