خانهمقالاتدریچه گرد سقفی

دریچه گرد سقفی

دریچه گرد سقفی

دریچه گرد جهت هدایت هوای منتقل شده و یا کنترل فشار هوای خروجی و یا حتی جهت انسداد خروجی هوا مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار دریچه گرد سقفی (Roof Round Vent) به این صورت است که دارای یک فریم دایره شکل از جنس پلاستیک و یا آلومینیوم می باشد و لایه های داخلی دریچه به صورت مدور، مشبک و یا لایه لایه روی یکدیگر قرار می گیرد.

به صورت کلی دریچه گرد سقفی در سایزهای مختلف و در دو جنس آلومینیومی و پلاستیکی جهت کاربری ها و فضاهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

دریچه گرد سقفی در فضاهای گوناگون و برای کاربری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. فضاهایی مانند فضاهای مسکونی و خانگی، قضاهای اداری، تجاری، فروشگاه های بزرگ، ورزشگاه ها و باشگاه ها و سالن های ورزشی، فضاهای بیمارستانی و درمانی، تاسیسات صنعتی  و… با ارتفاع های سقف متفاوت.

دریچه گرد سقفی دارای ویژگی ها و قابلیت های متفاوتی نیز می باشد. این دریچه می تواند به صورت دیفیوزر و به طور نامحسوس هوا را در فضا پخش نماید.

در مدل چهارگوش آن به صورت 1، 2، 3 و 4 طرفه هوادهی انجام می دهد.

این نوع دریچه سقفی صورت دو نوع برجسته  و تخت می باشد که هر کدام برای کاربری های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دریچه گرد سقفی شامل موارد زیر می باشد:

  • دریچه گرد سقفی سونایی
  • خروجی هوا گرد جت نازل متحرک
  • دریچه گرد سقفی لبه تخت بازشو
  • خروجی هوا سقفی گرد برجسته
  • دریچه گرد سقفی کروی
  • خروجی هوا گرد مشبک سه طرفه
  • دریچه گرد سقفی خورشیدی
  • خروجی هوا گرد مشبک 90 درجه
  • دریچه گرد سقفی تخت بازشو

این نوع دریچه سقفی گرد را هم می توان داخل سقف کاذب تعبیه نمود و به راحتی آن را نصب کرد و همچنین امکان نصب آن برروی کانال گرد به راحتی انجام می پذیرد و بر روی کانال چهارگوش نیز به کمک یک تبدیل به راحتی قابل نصب می باشد.

از این دریچه گرد سقفی جهت تخلیه هوا، هوای رفت و هوای برگشت استفاده می گردد. با توجه به ساختار آن، توسط یک سری پره های متوالی هم مرکز در تمامی جهت ها و به صورت یکنواخت در حالت افقی و یا عمودی هوا را منتقل و منتشر می نماید.

در نوع برجسته دریچه گرد سقفی، مقدار زیاد پخش هوا در پایین سقف، موجب حفظ تعادل میان سرعت هوا و مقدار درجه حرارت می گردد.

از این نوع دریچه می توان در فضاهایی که کاربری سرمایش از سقف دارند به خوبی استفاده نمود.

برای دریچه گرد سقفی امکان تجهیز به پوشش رنگ پودری کوره ای الکترواستاتیکی وجود دارد و همین عامل موجب دوام رنگ و مفاومت در برابر عوامل جوی و عوامل خارجی دیگر می گردد و در نهایت موجب طول عمر آن نیز می گردد.

این نوع دریچه را می توان در مدل های مختلف برجسته و تخت، پلاستیکی وآلومینیومی و… تولید و ارائه نمود و در مدل تخت آن نیز می توان آن را از جنس ABS تولید نمود.

همچنین قابلیت ویژه دیگری که می توان بر روی این دریچه تعبیه نمود نصب دمپر گرد پروانه ای و یا دمپر گرد نیم صفحه ای است که جهت کنترل میزان هوادهی، فشار هوا و یا مسدود نمودن هوا مورد استفاده قرار می گیرد.

دریچه گرد سقفی درواقع یک عضو اساسی و مهم هنگام کانال کشی جهت انتقال هوا می باشد چراکه هنگامی که کانال های گرد انتقال هوا در طول مسیر خود به انتهای انشعابات و دهانه های کانال می رسند نیاز به چیزی دارند تا در انتهای کار این هوای منتقل شده را به صورت یکنواخت، منظم و کنترل شده به فضای مورد نظر هدایت نماید و یا در انتهای مسیر جلوی خروج و امتداد حرکن هوا را بگیرد. بنابراین در این شرایط وجود دریچه گرد سقفی یک عضو بسیار مهم و اساسی می باشد که بدون آن انجام پروژه کاملا ناقص و نا تمام می باشد.

این نوع از دریچه گرد سقفی هم به صورت تکی در یک پروژه کانال کشی مورد استفاده قرار می گیرند و هم می توان از آنها به صورت ترکیبی با دریچه چهارگوش استفاده نمود که کاربری آن در فضاها ی مختلف می باشد و میتوان آنها را در سایزها و متریال مختلف برای سایزهای دهانه کانال های گرد متنوع موارد استفاده گوناگون مورد استفاده قرار داد.

بنابراین به دلیل آنکه این نوع از خروجی های هوا در سایزها، اشکال، متریال و جنس های مختلف تولید و ارائه می گردند، نمی توان قیمت ثابت و مشخصی برای آنها در نظر گرفت اما به ظور کلی دریچه گرد سقفی قیمت بالایی ندارد و از لحاظ هزینه ای بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد. به دلیل همی قیمت مناسب، سبکی وزن هنگام حمل و نصب و راحتی در نصب و اجرا و سایر مزایا و ویژگی های فراوان دیگر که پیش تر به آنها اشاره شد به این نتیجه دست می یابیم که این نوع از دریچه بسیار کاربردی و پر طرفدار می باشد.

دریچه گرد سقفی آلومینیومی

دریچه گرد سقفی آلومینیومی یکی از انواع دریچه های انتقال دهنده و پخش کننده هوا در یک سیستم تهویه مطبوع می باشد. وجود دریچه گرد سقفی آلومینیومی (Aluminum Round Roof Vent) در سیستم های تولید سرما و گرما عضوی مهم و ضروری می باشد که بدون حضور آن عملیات کانال کشی ناقص و ناتمام می ماند.

دریچه گرد سقفی آلومینیومی در یک سیستم تهویه مطبوع درواقع نقش یک پخش کننده سقفی در هوای رفت را ایفا می نماید. این دریچه به صورت 360 درجه و تا ارتفاع 4 متری در فضا هوا را پخش می نماید.

همان طور که گفته شد دریچه گرد سقفی آلومینیومی یکی از انواع دریچه گرد می باشد که از جنس آلومینیوم است. دریچه های گرد در دو جنس آلومینیوم و پلاستیکی تولید می گردند. اما نوع آلومینیومی آن چون دارای مزیت های فراوانی است بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. و به دلیل کیفیت بسیار بالای دریچه گرد سقفی آلومینیومی در ساختار آن، موجب صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس می گردد.

به دلیل آنکه پره های دریچه گرد سقفی آلومینیومی از قاب آن جدا می گردد، دیگر نیاز نیست که بر روی قاب سوراخ پیچ گردد و دریچه را از داخل به کانال مورد نظر اتصال می دهد و این کار موجب می گردد که ظاهری زیبا به آن بخشیده و دریچه گرد سقفی آلومینیومی را تبدیل به یک عنصر دکوراتیو بر روی سقف، پس از نصب و اجرا می نماید.

دریچه گرد سقفی آلومینیومی با توجه به نیاز و کاربری پروژه در ابعاد و انواع گوناگون قابل تولید می باشد و می توان قابلیت ها و امکانات جانبی متعددی به آن اضافه نمود. می توان قاب دریچه را به صورت سوراخ پیچ تولید نمود، در پشت دریچه گرد سقفی آلومینیومی امکان تعبیه دمپر پروانه ای جهت کنترل فشار و میزان سرعت و یا مسدود نمودن هوای عبوری، همچنین تعبیه دمپر نیم صفحه ای پشت دریچه، استفاده از تبدیل در پشت دریچه جهت استفاده کانال فلکسیبل، دریچه درون تایل آمسترانگ و در تنوع رنگ پودری الکترواستاتیک.

دریچه گرد سقفی آلومینیومی در انواع و اقسام مختلفی تولید می گردد. انواع مختلف این دریچه شامل سونایی، تخت و یا بلندگویی، جت نازل، مشبک، برجسته، با توری جهت استفاده در فضای آزاد بیرون از ساختمان، اتاق عمل، خورشیدی، کروی و… می باشد.

ساختار پره داخلی دریچه گرد سقفی آلومینیومی به صورت مشبک، لایه ای مدور و خطی وجود دارد.

دریچه گرد سقفی آلومینیومی از جنس آلومینیوم موجب مقاومت بسیار بالای دریچه در برابر عوامل مختلف از جمله رطوبت، حرارت، تجمع باکتری ها، اسیدها، عوامل محیطی و… می گردد. بنابراین به نسبت از نوع پلاستیکی و ترکیبی بسیار پرکاربرد تر و بهتر می باشد و طول عمر بالاتری نیزدارد.

دریچه گرد سقفی آلومینیومی در یک سیستم کانال کشی تهویه مطبوع، درواقع در قسمت نهایی قرار می گیرد جایی که هوای مطبوع و خنک وارد محیط شده و پخش می گردد. سایز دریچه گرد سقفی آلومینیومی کاملا وابسته به متراژ فضای داخلی دارد و باید متناسب با فضای مورد نظر باشد. برای مثال در یک فضای کوچک اگر دریچه گرد سقفی آلومینیومی بزرگی در نظر گرفته شود، هوای اتاق بسیار سرد می گردد و برعکس اگر در یک فضای بزرگ دریچه گرد سقفی آلومینیومی کوچکی تعبیه گردد هوای اتاق بسیار دیر خنک می گردد. همچنین باید فاصله دریچه تا فضایی که میخواهیم خنک شود، فاصله متناسبی باشد و زیاد نباشد.

از دریچه گرد سقفی آلومینیومی در تمامی فضاها و کاربری های گوناگون می توان استقاده نمود و محدودیت فضایی و کاربری به هیچ وجه وجود ندارد. در تمامی فضاهای صنعتی، کارخانه ها، انبارها و سوله ها، فضاهای فروشگاهی، پاساژها، مغازه ها، اماکن بهداشتی، درمانی، بیمارستانی، داروخانه ها، اماکن ورزشی، باشگاه ها، استادیوم ها، ورزشگاه ها، استخرها، سونا، جکوزی، اماکن فرهنگی، آموزشی، تفریحی، اداری، تجاری، مسکونی و… خصوصا برای فضاهاییبا حداکثر 4 متر ارتفاع بسیار مناسب می باشد.

دلیل کاربری گسترده این خروجی هوا گرد سقفی آلومینیومی، تنوعی که در ابعاد، اشکال، ویژگیها، قابلیت ها و… دارد می باشد بنابراین به دلیل وجود این حجم از تنوع قیمت مشخصی نیز برای آن وجود ندارد و وابسته به عوامل گوناگونی می باشد.

خروجی هوا گرد سقفی آلومینیومی یکی از بهترین و پر طرفدار ترین انواع دریچه های سقفی می باشد و به دلیل کارایی بالا و طول عمر بالا و همچنین مزایا و ویژگی های خاص و منحصر به فرد فراوانی که برای این خروجی هوا گفته شد، موجب گشته است تا دربسیاری از پروژه های سرمایشی گرمایشی انتقال هوا و دستگاه های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار هم پر طرفدار است به گونه ای که در دنیای امروزی با پیشرفت پی در پی و روز افزون علم و تکنولوژی، بسیاری از سازندگان و مهندسان جهت انجام عمل انتقال هوا در سیستم های تهیه هوای مطبوع ساختمانی و صنعتی به سمت این نوع خروجی هوا گرد سقفی آلومینیومی رفته و درخواست برای این نوع دریچه بسیار زیاد می باشد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی