خانهمقالاتداکت فلکسی برزنتی

داکت فلکسی برزنتی

داکت فلکسی برزنتی

داکت فلکسی برزنتی  در میان انواع کانال ها و لوله های خرطومی و انعطاف پذیر طرفداران بسیاری را به خود جذب نموده است.  چرا که از ویژگی های بسیار کاربردی و مفیدی بهره مند است که در واقع مزیت ها و برتری هایی نسبت به سایر انواع کانال های موجود دارند. که در ادامه به توضیح و بررسی هریک از این ویژگی ها و مزایا می پردازیم.

اولین و مهم ترین ویژگی این لوله خرطومی خاصیت انعطاف پذیری بالای آن است که همین مسئله موجب شده است که تقریبا می توان به هر شکل و حالتی آن ها را درآورد و در فضاها و کاربری های مختلف استفاده نمود. برای مثال هنگامی که یک پروژه در حال تکمیل است، ممکن است معماری محل پروژه به گونه ای باشد که فضاهای هموار و مناسبی جهت جایگیری و عبور کانال های هوا فراهم نباشد. در این شرایط  داکت فلکسی برزنتی به سادگی و کمک دست قابل شکل گیری بوده و به هر شکل و حالتی قابل تبدیل خواهد بود. بدین ترتیب درهر فضا و شرایطی می توان این لوله خرطومی را جا گذاری کرده و عبور داد.

این در حالی است که بسیاری از دیگر کانال های هوا همانند کانال های اسپیرال دارای ساختاری بسیار مستحکم و غیر منعطف هستند. به همین علت هم است که از آنها نمی توان در شرایط سخت جهت جایگری و عبور استفاده نمود. در این شرایط داکت فلکسی برزنتی بسیار کاربردی خواهد بود.

شرایط دیگری که می توان در آن از این ویژگی استفاده نمود در شرایطی است که قصد دارید تعداد بالایی از داکت فلکسی برزنتی  را در یک فضا جهت انبار کردن و یا منتقل کردن جای دهید. در این شرایط به دلیل آنکه این لوله خرطومی به راحتی فشرده می شود، بنابراین فضای بسیار کمی را اشغال نموده و در نتیجه می توان تعداد بالاتری از این لوله خرطومی را در فضا جای داده و به این ترتیب در استفاده از فضا تا میزان بسیار بالایی صرفه جویی نمود. در حالی که کانال های صلب فشرده نشده و بسیار جا گیر هستند و فضای زیادی را اشغال می کنند. در نتیجه در استفاده از فضا صرفه جویی نمی کنند.

داکت فلکسی برزنتی  بسیار مقاوم و مستحکم است. در واقع استحکام آن در برابر بسیاری از عوامل که از جانب و تحت تاثیر موارد خارجی وارد می شود کاملا بالا است. برای مثال اگر از سمت محیط لوله خرطومی برزنتی تحت فشار، کشش، در معرض پارگی، سایش، فرسودگی در مرور زمان، زنگ زدگی و… قرار بگیرد، این تضمین وجود دارد که دچار هیچ گونه آسیب و مشکلی نخواهد شد چرا که مقاومت آن بسیار بالا است بنابراین در برابر این گونه از عوامل دچار هیچ آسیبی نمی شود.

عوامل دیگری که در طبیعت موجود هستند هم مانند تغییرات شرایط اقلیمی و آب و هوایی مثل باران، برف، رطوبت، حرارت، گرما، سرما، آتش سوزی، تابش مستقیم نور خورشید و اشعه فرابنفش، گرد و غبار موجود در هوا و… که تمامی این عوامل غیر قابل کنترل بوده و هر شرایط و فضایی امکان بروز دارد کاملا از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می دهد بنابراین با خاطری آسوده می توان این لوله خرطومی را در فضای بیرون و حتی در فضاهایی که در معرض این عوامل است قرار داد.

داکت فلکسی برزنتی  تنها جهت انتقال هوا در سیستم های تهویه مطبوع مورد استفاده قرار نمی گیرد بلکه جهت انتقال و جا به جایی ذرات، مواد، گازها و مایعات هم مورد استفاده قرار می گیرد و در این بین ممکن است موادی که منتقل می شود جزو مواد شیمیایی و سمی به شمار برود. بدین ترتیب این لوله خرطومی به گونه ای تعبیه می شود که در برابر این دسته از مواد شیمیایی از خود مقاومت بسیار بالایی نشان داده و دچار خورندگی و آسیب نمی شود. بنابراین می توان به راحتی هر ماده شیمیایی و سمی را از داخل این لوله خرطومی عبور داد.

اما این خصوصیت در مورد سایر کانال ها و لوله های خرطومی صادق نیست چرا که اکثرا از مقاومت و استحکام بسیار پایینی برخوردار بوده و در برابر کوچکترین عوامل از خود عکس العمل نشان داده و دچار آسیب و صدمه خواهند شد. بنابراین بدین ترتیب در طول فعالیت خود موجب بروز صدمات و مشکلاتی شده و نیاز به تعمیر و یا تعویض قطعات پیدا می کنند که همین مسئله خود نیازمند صرف هزینه های بسیار است و در شرایطی حتی به دلیل بروز اشکالاتی منجر به بروز اختلال در روند اجرایی پروژه و حتی در شرایطی توقف کامل پروژه می شود.

در حالی که داکت فلکسی برزنتی  هیچ یک از این مشکلات را پدید نیاورده و در نهایت موجب صرفه جویی بسیار در هزینه ها و بالا رفتن راندمان و کیفیت کار می شود. درواقع مسئله ای که دوام و پایداری و در نهایت طول عمر این لوله خرطومی را تا میزان فراوانی افزایش داده است کیفیت بسیار بالای ساخت آن است که در مورد سایر انواع لوله ها و کانال ها صادق نبوده و همین مسئله موجب بروز اختلال و پایین رفتن دوام و راندمان اجرایی پروژه می شود.

بنابراین همان طور که گفته شد داکت فلکسی برزنتی  تا مقدار بسیار بالایی هزینه های پروژه را کاهش می دهد و به طور کامل در هزینه ها صرفه جویی می نماید. بنابراین به همین دلیل به عنوان یک کانال منعطف مقرون به صرفه معرفی می گردد و از آنجایی که کاهش هزینه ها در هر پروژه ای از اهمیت ویژه ای برخوردرا است، همین مسئله از دیگر عواملی است که منجر به جلب توجه و کشش افراد به سمت این لوله خرطومی شده است.

وزن سبک داکت فلکسی برزنتی  از دیگر ویژگی های بسیار مثبنت آن به شمار می رود چرا که درواقع وزن سبک نشات گرفته از ساختار ساده و غیر پیچیده آن است که باعث شده است در نهایت از وزن بسیار سبکی برخوردار بوده وهمین موضوع حمل و نقل و نصب آن را آسان تر کرده است. چرا که با سرعت بیشتری می توان آن را جا به جا نمود و از طرفی راه اندازی و نصب آن هم با سادگی و سرعت بسیار بالا انجام شده و به دلیل وزن سبک و ساختار ساده نیاز به تعداد بالایی نیروی نصاب ندارد.

این در حالی است که بسیاری از سایر لوله ها و کانال ها وزن بسیار سنگینی دارند چرا که داراس ساختاری پیچیده هستند و همین موضوع موجب شده است که حمل و نقل و نصب آنها با دشواری ها و محدودیت هایی رو به رو بوده و سرعت روند تولید و اجرا را کاهش دهد.

بنابراین موضوع بعدی که مطرح می شود بحث سرعت است. سرعت تولید و اجرای داکت فلکسی برزنتی  بسیار بالا بوده و در بازه زمانی بسیار کوتاهی می توان زیادی از این لوله خرطومی هوا را تولید و اجرا نمود و از طرفی بسیاری از دیگر لوله ها و کانال های موجود که در واقع رقیب داکت فلکسی برزنتی  به شمار می روند از سرعت تولید و اجرای بالایی بهره مند نبوده و موجب کندی روند اجرایی پروژه شده و در بسیاری از مواقع ممکن است منجر به دیرکرد در پروژه شود که این موضوع برای افرادی که صاجب پروژه هستند و یا پروژه را اجرا می کنند یک دغدغه اساسی به شمار می رود و بسیار اهمیت دارد که پروژه را پیش از موعد مقرر تحویل دهند.

در مورد مقاومت داکت فلکسی برزنتی  که صحبت شد باید گفت که لایه خارجی این لوله خرطومی عاری از هرگونه شکاف و سوراخ است و همین موضوع موجب شده است که موادی که ممکن است به این لوله خرطومی آسیبی وارد کنند به داخل لوله خرطومی راه نیافته و بدین ترتیب هیچ گونه آسیبی به آن وارد نگردد. در مورد لایه داخلی لوله خرطومی هم این موضوع مطرح است بدین صورت که لایه داخلی آن هم عاری از هر گونه سوراه و درز بوده و بدین ترتیب موادی که از داخل لوله خرطومی عبور می نمایند در میانه راه به دلیل وجود سوراخ احتمالی از لوله به بیرون نشت پیدا نکرده و موجب هدر رفت انرژی و مواد نمی شوند به همین علت به صورت کامل و به تمامی به مقصد خود خواهند رسید. همچنین بر سر راه این لوله خرطومی هیچ گونه برآمدگی و فرو رفتگی وجود نداشته و این شرایط که مواد در پشت برامدگی ها یا داخل فرو رفتگی ها گیر کنند و یا این پستی و بلندی ها موجب کند شدن حرکت آنها شود وجود نداشته و مواد به صورت کامل و با سرعت بسیار بالا به مقصد خود می رسند.

در بسیاری از کانال ها و لوله ها رو سطح خارجی و یا داخلی آنها سوراخ ها و شکاف هایی مشاهده می شود که می توانند راهی برای ورود عوامل آسیب رسان و هدر رفت انرژی یا بروز تداخل در امر جا به جایی به وجود آورند.

با وجود تمامی موارد ذکر شده می توان این گونه اذعان داشت که داکت فلکسی برزنتی  یک لوله خرطومی بسیار مقرون به صرفه و کارآمد است که به سادگی می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای تمامی کانال های هم رده خود به شمار برود چرا که هیچ یک از ویژگی های آسیب رسان آن ها دارا نبوده و مزایایی هم در پی دارد.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی