خانهمقالاتانواع لوله خرطومی هوا

انواع لوله خرطومی هوا

انواع لوله خرطومی هوا

برای آنکه بتوان هوای مطبوع، سرد و یا گرم یک محیط را فراهم نمود نیاز به یک یا چندین سیستم هوارسان می باشد. هریک از این سیستم ها نیز نیاز به انواع لوله خرطومی هوا جهت منتقل نمودن و انتشار هوا در فضا دارند.

در دنیای صنعتی امروزی انواع لوله خرطومی هوا از هر نظر دارای تنوع بسیار زیادی می باشند. این تنوع شامل سایز و اندازه و ابعاد، طول و متراژ، رنگ، جنس، متریال بکار رفته در لوله، ویژگی ها و خواص، سایز دهانه و… می باشد.

وجود انواع لوله خرطومی هوا (kinds of Flexible air duct) به حدی واجب و ضروری است که بدون حضور آنها عملیات کانال کشی و انتقال هوا با اختلال مواجه شده و نمی تواند به فعالیت خود ادامه بدهد.

انواع لوله خرطومی هوا دارای مزایای فراوانی می باشد. مهمترین و بارز ترین ویژگی آنها خاصیت انعطاف پذیری بالای آن می باشد. همچنین انواع لوله خرطومی هوا دارای وزن بسیار کمی بوده و بسیار سبک می باشند به همین دلیل است که جابه جایی و حمل آنها کار بسیار آسانی بوده و در مدت زمان کم صورت می گیرد.

علاوه بر کاربری استفاده انواع لوله خرطومی هوا در هوارسانی و انتقال هوا، جهت استفاده در صنایع چوب و کارخانه های چوب هم مورد استفاده قرار گرفته و بخش گسترده ای کاربری آن را نیز شامل می گردد.

انواع لوله خرطومی هوا شامل لوله های خرطومی ساده و لوله های خرطومی عایق دار می باشد. بنابراین یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های انواع لوله خرطومی هوا، خاصیت عایق پذیری آن می باشد چرا که عایق مناسب و خوب کانال را در برابر بسیاری از عوامل محیطی و جوی و… محافظت می نماید و موجب افزایش کارایی کانال و طول عمر آن می گردد.

حال به بررسی انواع لوله خرطومی هوا می پردازیم . نوع اول همان طور که گفته شد ساده می باشد و شامل موارد زیر:

اولین نوع از انواع لوله خرطومی هوا ساده، لوله خرطومی فویلی نامیده می شود که به آن لوله خرطومی آلومینیومی آکاردئونی نیز می گویند. در طراحی و ساخت این نوع از لوله خرطومی از آلیاژ آلومینیوم استفاده می گردد که دارای بدنه ای موج دار بوده و دارای هیچ گونه درز و شکافی نمی باشد بنابراین هوا از آن خارج نشده و شاهد هیچ گونه نشتی هوا و هدر رفتن انرژی نخواهیم بود.

به دلیل آنکه در طراحی و ساخت این نواع لوله خرطومی موارد بهداشتی رعایت شده، کاملا آنتی باکتریال می باشد و رطوبت را به خود جذب نمی نماید. به همین دلیل در اماکنی که نیاز به رعایت بهداشت می باشد مانند اتاق های تمیز، مراکز بهداشتی و درمانی و داروخانه ها و… و هم در فضاهای مرطوب مانند سرویس های بهداشتی و استخرها قابل استفاده می باشد.

نوع دیگر انواع لوله خرطومی هوا ساده، لوله خرطومی پلیمری است که به دو صورت کمبی و شفاف پلیمری تولید می گردد.

لوله خرطومی کمبی از ورق آلومینیوم، پلیمر ومفتول های فلزی تشکیل شده است که این ترکیب موجب به وجود آمدن خاصیت انعطاف پذیری بسیار بالایی گشته است. در مقابل نور آفتاب هم مقاومت بسیار خوبی نشان می دهد.

نوع شفاف پلیمری از یک رشته فیلم پلیمری و مفتول فلزی تشکیل شده است به همین دلیل می توان از این نوع لوله خرطومی در صنایع نساجی و چوب، آزمایشگاه ها و اتاق های تمیز استفاده نمود.

نوع دیگری از انواع لوله خرطومی هوا لوله خرطومی برزنتی است که علاوه بر دارا بودن خاصیت انعطاف پذیری بالا، به دلیل برزنت به کار رفه در ساختارش، مقاومت بسیار زیادی در برابر محیط های خشن و فشار و ضربه دارد به همین دلیل در صنایع ماشین سازی بسیار کاربرد دارد.

حال به انواع لوله خرطومی هوا عایق دار می پردازیم. هریک از این انواع لوله خرطومی هوا را می توان با عایق های گوناگونی تولید نمود. عایق هایی نظیر پلی اتیلن، پلی استر، پشم شیشه، پشم سنگ، الاستومری و… هریک از این انواع لوله خرطومی هوا که با عایق های گوناگونی تولید می گردند دارای مشکلات و معایبی می باشند که یا برای سلامتی انسان مضر است و یا دردسر ها و عواقب بدی را برای کانال و کل سیستم به وجود می آورد و موجب کاهش بازدهی و کارایی سیستم می گردد. در این میان انواع لوله خرطومی هوا که با عایق الاستومری تولید می گردند، در کنار مزایای فراوانی که دارد، مشکلات و مسائل سایر عایق ها را نداشته و به هیچ وجه برای سلامتی انسان هم مضر نمی باشد. بنابراین بهترین گزینه جهت استفاده برای انواع لوله خرطومی هوا عایق دار می باشد.

هریک از این لوله های خرطومی انتقال هوا، چه به صورت ساده و چه به صورت عایق دار، دارای ویژگی های خاص و منحصر به فردی می باشند که جهت استفاده در کاربری ها و فضاهای گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند و عمل هوارسانی و انتقال هوا را میسر می نمایند.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

ممنون امتیاز ثبت شد 0 / 5. 0

دیدگاهتان را بنویسید

شرکت ابزارخان

تولید کننده انواع سیستم های مدرن انتقال هوا و ذرات در مصارف صنعتی و ساختمانی

طراحی سیستم های کانال کشی برای کارخانه جات و فضاهای صنعتی، طراحی سیستم های مکنده برای کارگاه های نجاری و مصارف مشابه، لوله های مخصوص کشاورزی و انتقال بتن در پروژه های ساختمانی